تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۱۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک بام و دو هوا؟
خوزنیوز: سخنان اخیر محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و مسئول اول در نظام پولی و بانکی کشور همیشه با التهاب توأم بوده است. بخشی از نقطه نظرات اخیر وی به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

  • یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول مردم است.
  • در چند سال اخیر ذخایر ارزی کشور افزایش یافته است. در این مدت 211 درصد ذخایر کشور در قالب طلا و ارز افزایش یافته است.
  • رشد اقتصادی میانگین جهانی 5/3 درصد بوده و رشد اقتصادی کشورمان در سال 1389 بدون احتساب نفت 1/6 درصد بوده است.
  • ما از اینکه بانک ها و موسسات ورشکسته شوند، هیچ ابائی نداریم. یعنی اگر بانک ها نمی توانند در چنین شرایطی فعالیت کنند، بهتر است حضور نداشته باشند (فارس- 19/6/91)

البته در این مصاحبه رئیس بانک مرکزی موضوعات دیگری را هم بیان نموده اند اما بحث در خصوص همین جملات نیز شایسته تأمل است. اینکه مردم با مراجعه هر روز به مغازه ها و بازار و بررسی قدرت خریدشان که روز بروز کاسته می شود بهترین داورند، گواه این است که نمی توان صرفاً با قرار گرفتن در بالای یک مسندی فرض را بر این قرار داد که آنگونه که دوست داریم ، واقعیات را نشان دهیم. بواقع اگر حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است کاهش قدرت خرید جامعه که ظرف یکسال اخیر و بویژه یک ماه گذشته لحظه به لحظه به سمت نقصان پیش می رود، یک واقعیت تلخ است؟ اگر هست چرا پاسخ شفافی در مورد علل و اسباب آن به جامعه داده نمی شود. در کشورمان آیا قدرتی بالاتر از دولت در اقتصاد حضور دارد که علت تحولات اقتصادی را به آن نسبت دهیم. وقتی همه سیاست های ارزی کشور در حیطه بانک مرکزی است نمی توان انتظار داشت روز بروز جیب مردم خالی تر شود و آقای بهمنی از رشد اقتصادی بالاتر از میانگین جهانی سخن بگوید. بالاخره این رشد اقتصادی در جایی بایستی ظهور و بروز داشته باشد یا خیر؟ بویژه زمانی که رئیس بانک مرکزی از رشد 211 درصدی ذخایر ارزی و طلای کشور خبر می دهد پس چگونه می توان پذیرفت که یک شبه ارزش پولی ملی مان در برابر ارزهای خارجی به این دست انداز دچار شود؟

غلامرضا فروغی نیا
:
:
:
آخرین اخبار