تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۲۱۷۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بانک مرکزی نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی توانایی حضوری مقتدر در بازار ارز کشور را ندارد و باید در اسرع وقت اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیل جلیلی اظهار داشت: بانک مرکزی در بازار ارز کشور باید اصلی‌ترین نقش را ایفا کند ولی در شرایط کنونی توانایی حضوری پررنگ را در این باره ندارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در این باره گفت: اگر بانک مرکزی توانایی مدیریت بازار ارز کشور را داشت نباید شاهد ادامه جهش قیمت و بی ثباتی در بازار ارز می‌شدیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد از هم گسیختگی بازار ارز ناشی از ناتوانی در مدیریت بازار ارز است و نوسانات دلیلی جز ناتوانی دولت در مدیریت بازار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی مدیر بازار است و بر بازار مدیریت می‌کند و باید خلاهای موجود در بازار را شناسایی کند و از سوءاستفاده آن‌ها جلوگیری کند ولی رفتار بانک مرکزی به گونه‌ای است که خود را رقیب بازار می‌داند که این فاجعه بزرگی را رقم خواهد زد.

جلیلی اظهار داشت: همیشه اختلاف قیمت دولتی و آزاد ارز دامنه افزایش قیمت را افزایش می‌دهد و این افزایش قیمت دامن تولیدکنندگان را می‌گیرد و این مهم در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی فاجعه‌ای بزرگ است که باید هرچه سریع‌تر در این باره تصمیماتی اتخاذ شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه افزود: کسانی که به ارز دولتی دسترسی دارند و یا از رانت اطلاعاتی که برخی دارندگان ارز از آن برخوردارند از این بازار سود می‌برند و تولیدکننده‌ای که برای تامین نهاده‌های تولید به ارز ارزان نیاز دارد، ضرر می‌کند و افزایش قیمت ارز قیمت کالاهای تولیدی را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: در بازار ارز کشور باید اصولی رعایت شود و در این باره همه دستگاه‌های نظارتی همت کنند و نقش قانونی خود را ایفا کنند، ولی در شرایط کنونی چنین اتفاقی نمی‌افتد.
:
:
:
آخرین اخبار