تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمام میان دره دزفول مرمت قرار می شود
يك كارشناس مرمت گفت: حمام "ميان دره" دزفول در فاز مطالعاتی و تهيه طرح مرمت قرار دارد.

زهرا گيتي‌فروز  اظهار كرد: در زمان‌هاي قديم در دزفول در هر محله با توجه به وسعتي كه آن محله داشته حمام‌هایی مي‌ساختند.



وي افزود: حمام‌هاي عمومي دزفول نوع طراحی و ساخت‌شان با هم متفاوت بوده و معمولا به حمام‌های يك هسته‌اي يا دو هسته‌اي معروف هستند. به اين معنا كه حمام‌هاي يك هسته‌اي از يك بخش تشكيل شده‌اند و در روزهاي خاصي مثلا در روزهاي فرد خانم‌ها و در روزهاي زوج آقايان به صورت مجزا از آن استفاده مي‌كردند.
گيتي‌فروز توضيح داد: حمام‌هاي دو هسته‌ايي نیز به اين صورت بود كه از 2 بخش كاملا مجزا تشكيل شده و هم زمان خانم‌ها و آقايان به صورت بخش‌های جداگانه از آنها استفاده مي‌كردند و ورودي اين گونه حمام‌ها معمولا كنار يكديگر قرار نمي‌گرفت. حتي در بعضی از این حمام‌ها ورودي حمام خانم‌ها در يك كوچه و ورودي حمام آقايان در كوچه ديگر قرار داشت.
وي ادامه داد: در حال حاضر از حمام‌هاي قديمي دزفول سه حمام باقي مانده است كه در محله ميان ‌دره حمام ميان دره، در محله كرناسيون حمام كرناسيون و در محله شاه‌ركن‌الدين حمامي با نام حمام شاه‌ركن‌الدين قرار دارد.
اين كارشناس مرمت گفت: از بين حمام‌های دزفول حمام‌هاي كرناسيون و ميان ‌دره از جمله حمام‌های دو هسته‌ای و حمام شاه‌ركن‌الدين از حمام‌های یک هسته‌ای محسوب می‌شود. قدمت حمام كرناسيون به دوران زنديه برمي‌گردد ولي با توجه به سبك معماري و مرمت‌هايي كه روي آنها انجام شده مي‌توان گفت كه سازه فعلي تمام اين حمام‌ها به دوران قاجار بر‌مي‌گردد.
گیتی‌فروز در خصوص ساختار اين حمام‌ها اظهار كرد: حمام‌ها معمولا دارای يك دالان ورودي بودند كه در اين دالان ورودي شخصي مي‌نشست و از كساني كه به حمام مي‌آمدند پول مي‌گرفت. بعد از عبور از دالان ورودی حمام افراد وارد يك فضاي بسيار بزرگ می‌شدند كه سربينه نام دارد. سربينه داراي فضایي سرد است که حوضي در ميان آن تعبیه شده و براي شستشوي پاها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین مراحل اوليه حمام مثل تحويل لباس در اين محل انجام می‌شد و بعد از آن وارد قسمتي به نام گرم‌خانه مي‌شدند.
او اضافه كرد: گرم كردن گرم‌خانه به اين صورت است كه فضایي در پشت گرمخانه به نام آتشدان وجود دارد كه انبار سوخت حمام در آن‌جا قرار است. وضعیت تامين آب اين حمام‌ها نيز به اين صورت بود كه بعضي حمام‌ها مثل حمام كرناسيون در حاشيه رودخانه قرار مي‌گرفتند و به وسيله قنات‌ آب را به حمام منتقل مي‌كردند و در حمام‌هاي شاه‌ركن‌الدين و ميان دره از چاه استفاده می‌شده است.
وی در خصوص وضعيت مرمت حمام‌های دزفول گفت: مرمت اين حمام‌ها از سال 81 تا به الان آغاز شده كه در اين بازه زمانی 10 ساله حمام كرناسيون مرمت و به موزه مردم‌شناسي تبديل شد و حمام شاه‌ركن‌الدين نيز با كاربري كتابخانه تخصصي و كافي نت در حال بهره‌برداري است.
اين كارشناس مرمت بیان كرد: هم‌اكنون حمام ميان دره در فاز مستند‌نگاري و تهيه طرح مرمت و احيا قرار دارد و در آينده نه چندان دور مرمت آن آغاز مي‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار