تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۳۵۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا تورم محرمانه است؟
 اخیراً رئیس مرکز آمار ایران در گفتگوی رسانه ای خود اعلام نرخ تورم را محرمانه دانسته است!

چنین اظهار نظری در شرایطی از سوی این مقام مسئول عنوان می شود که انتظار بود نگرانی جامعه را در قبال تحولات نرخ ارز و تأثیر آن بر روی قیمت همه کالاهای تولیدی داخل و خارج از کشور  پاسخگو باشد.بنظر می رسد که این مقام مسئول در تعریف ابتدایی خویش از مقوله تورم می بایستی به تجدیدنظری اساسی دست بزند زیرا که امروزه چیزی تحت عنوان تورم را وقتی جامعه مترادف افزایش قیمت و گرانی می یابد چگونه ممکن است آن را نبیند و درک نکند و به عنوان پدیده ای محرمانه و در گوشی به تصویر بکشد؟ یقینا تورم هیچگاه مقوله ای محرمانه به شمار نرفته و نمی رود. زیرا مردم آن را همیشه با گوشت تا پوست لمس می کنند و پیرامون آن با یکدیگر سخن می گویند و اعتراض خود را حداقل به صورت غرغر در خانه و یا دم مغازه بروز می دهند.

متأسفانه برخی افراد برداشتی که از علم اقتصاد در دانشگاه و محیط های آکادمیک دارند را خصوصی پنداشته و تصویر آن را فقط در لابلای فرمول ها و شاخص ها رقم می زنند. با این تصورکه فقط این مقوله را خودشان درک کرده و می فهمند. در حالیکه جامعه ممکن است چنین دروسی را به گونه ای مکتوب و آکادمیک نیاموخته باشد اما هر لحظه و هر دقیقه و هر روز آنها را می فهمد . باورهایی که مردم در چانه زنی در بازار بدنبالش می گردند ناشی از این است که خود را از تورم تا آنجا که امکان دارد در امان نگه دارند. بنابراین آنها درآمد واقعی خویش را با قدرت خرید در بازار و مغازه ها هر روز به کیل می کشند.بی تردید توانایی تأمین سفره و رضایت خانواده چیزی نیست که محرمانه باقی بماند.

غلامرضا فروغی نیا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
1
6
لازم نیست اقتصاددان باشیم تا بدانیم تورم و گرانی وجود دارد در هر شب در اخبار از بحران اقتصادی فلان کشور غربی گفته میشود ولی از وضعیت اقتصاد خودمان چیزی گفته میشود لااقل اون کشورهای بحران زده(به قول خودمان) اعلام میکنن که وضعیت اقتصاد خوب نیست و کارهایی برای بهبود آن انجام میدهند!
:
:
:
آخرین اخبار