تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۲۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از 21 عنوان کتاب شاعران خوزستان:
شاعران و نویسندگان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شاعران و نویسندگان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند. با وجود جنگ نرمی که به وسیله ایادی استکبار صورت گرفته چه حرکتی بهتر از تولید و انتشار ادبیات؟ هر چه در این راه حرکت کنیم کم بوده و تلاش بیش تر ضروری است
 آیین رونمایی از 21 عنوان کتاب شاعران خوزستان

خوزنیوز /جبیب الله بهرامی:
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شاعران و نویسندگان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند. با وجود جنگ نرمی که به وسیله ایادی استکبار صورت گرفته چه حرکتی بهتر از تولید و انتشار ادبیات؟ هر چه در این راه حرکت کنیم کم بوده و تلاش بیش تر ضروری است.
به گزارش خبرنگار خوزنیوز، دکتر علی اسماعیلی در آیین رونمایی از 21 عنوان کتاب شاعران خوزستان- که توسط انجمن شعر اهواز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در تالار آفتاب اهواز برگزار شد- افزود: شعر در نظام اسلامی جایگاهی والا و بالا دارد. به گونه ای که در وزارتخانه دفتر شعر و ادب در بالاترین سطح تشکیل شده است و نیز در معاونت فرهنگی بنیاد ادبیات داستانی شکل گرفته است.
رییس حوزه ی وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان ستون فرهنگي كشور وظیفه دارد از اين گونه حركت‌ها حمايت  کند. شاعران و نویسندگان سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند. با وجود جنگ نرمی که به وسیله ایادی استکبار صورت گرفته چه حرکتی بهتر از تولید و انتشار ادبیات؟ هر چه در این راه حرکت کنیم کم است و لازم است که تلاش بیش تری صورت گیرد.
رییس شورای امر به معروف با اشاره به انتشار 21 مجموعه شعر از شاعران خوزستانی گفت: انتشار 21 مجموعه شعر یک حرکت بزرگ و خجسته ای است و نشانگر این است که شعر انقلاب به مرحله ای از بلوغ رسیده است.
وی به فرا رسیدن هفته ی کتاب اشاره کرد و گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمود: "کتاب باید به عنوان یک نیاز روزانه وارد زندگی مردم شود" توجه به كتابخواني براي توسعه و شكوفايي كشور لازم است. اساس انقلاب اسلامي فرهنگي بوده و صدور انقلاب هم در گرو توجه به مولفه‌هاي فرهنگي است. به عنوان یک نیاز اساسی باید تلاش کنیم تا کتاب به عنوان کالای فرهنگی در سبد زندگی خانواده ها قرار گیرد.
دکتر اسماعیلی به برنامه های در نظر گرفته شده در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: تعداد 1500 فعالیت در هفته کتاب از جمله تجلیل از شاعران و نویسندگان در زمینه های مختلف از تولید کتاب گرفته تا سوابق و نهضت مطالعه و کار اهدای 150 هزار جلد کتاب به صورت جدی و نیز اختصاص 30 میلیارد ریال کتاب اهدایی در قالب 32 کاروان به استان‌ها‌، به مرحله ی اجرا در خواهد آمد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این نکته که تولید فاخر و ماندگار هیچ چیزی به فرمایش رهبر معظم انقلاب جای کتاب را نمی گیرد تصریح کرد: باید هر روزمان روز کتاب، تولید کتاب و کتابخوانی باشد.
دکتر اسماعیلی در پایان سخنان اش از بيستمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «کتاب يادگار ماندگار»، از ۲۰ تا ۲۷ آبان در سراسر کشور خبر داد.

خوزستان علاوه بر زرخیز، استان ادبیات خیز هست

در ادامه این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سخنانی ضمن قدردانی از تلاش های دست اندرکاران انجمن شعر اهواز تاکید کرد: خوش بختانه خوزستان نه تنها استان زرخیز و نفتخیز است که استان ادبیات خیز نیز هست. شاید به عمر تمدن ایران به ویژه تمدن تشیع، خوزستان نقش برجسته ای در ادبیات دینی و آیینی و تاریخ ایران و تمدن ایرانی دارد که می توان به شاعران بزرگی هم چون دعبل خزایی،  ابونواس اهوازی و علی ابن مهزیار اهوازی و نیز قیصر امین پور اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید لطف اله سپهر به حضور شاعران جوان خوزستانی در محضر رهبر معظم انقلاب در آیین های شعر خوانی- که بخشی از توانمندی های ادبیات خوزستان را ارایه می کنند- اشاره کرد و از برگزاری 25 کنگره بین المللی، ملی، منطقه ای، استانی و محلی و فولکلوریک در استان و دریافت 19 هزار قطعه شعر به این کنگره ها در سال گذشته خبر داد و افزود: تهیه، گرد آوری و انتشار این 21 مجموعه شعر از شاعران خوزستانی که با زحمت فراوان صورت گرفت کار ارزشمند و سرمایه ی بزرگی است. خواهش من از معاون محترم فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که این اقدام ارزشمند و نیز دسترنج دیگر شاعران استان را- که در خط مقدم جهاد علمی و فرهنگی هستند- مورد حمایت خود قرار دهند تا انجمن شعر اهواز بتواند در ادامه ی راه انتشار مجموعه شعرهای دیگر شاعران خوزستانی به فعالیت های بی دریغ خود ادامه دهد.

شاعران وام دار جریان شعری جنوب و استان خوزستان بوده و هستند

در این آیین عضو هیات مدیره انجمن شعر اهواز در سخنانی به نقش تعیین کننده ی شاعران خوزستان در شعر دهه ی چهل اشاره کرد و گفت: شاعران دهه ی چهل که در کشور و در جریان شعر معاصر نقش تعیین کننده ای داشتند وام دار جریان شعری جنوب و استان خوزستان بوده و هستند.
بهمن ساکی هدف از انتشار این 21 مجموعه شعر را تشریح کرد و گفت: از آن جا که سابقه ی درستی از شعر خوزستان در پنج دهه ی گذشته موجود نبود و مراکز دانشگاهی و شاعران و علاقه مندانی که نیاز به کار تحقیقاتی داشتند به منابع مکتوبی دسترسی نداشتند، کار شکل گیری این طرح در انجمن شعر اهواز پس از انجام مراحل مربوط امروزه به ثمر رسید و ما شاهد آیین رونمایی از 21 عنوان مجموعه شعر از شاعران خوب استان هستیم.
رییس حوزه انتشارات انجمن شعر اهواز افزود: در میان این 21 عنوان شاعران دهه 40 تا 70 و جریان های مختلف شعری حضور دارند و هر کدام نیز نمایندگان دوره های خود هستند. همچنین تعداد چهار مجموعه نیز حاوی شعرهای آیینی هستند.

 فرهنگ و ادب؛ شاخص تولید جوامع

در آیین رونمایی از 21 عنوان کتاب شاعران معاصر خوزستان، همچنین یک شاعر و منتقد ادبی در سخنانی ضرورت فرهنگ و ادب را در جوامع یادآور شد و گفت: فرهنگ و ادب در کشورهای پیشرفته به عنوان شاخص تولید جوامع مبنای قضاوت قرار می گیرد.
استاد کاظم کریمیان در ادامه حاصل نبود رسانه برای تحقیق و تشویق و معرفی آثار شاعران و نویسندگان و همکاری نکردن بسیاری از ناشران سراسر کشور در امر توزیع کتاب آن هم برای مجموعه های تولیدی توسط خودشان را- که به انزوای فرهنگی در استان و کشور می انجامد- تشریح و تاکید کرد: یک شاعر و نویسنده با 10 تا 20 سال تجربه ی ادبی این اختیار را دارد که ماحصل تولید ذهنی خود را در سطح جامعه منتشر کند اما به علت های مورد اشاره این کار محقق نمی شود و کتاب ها روی دست شاعر و نویسنده می ماند که در نتیجه به انزوا و سرخوردگی منجر می شود و او رزا از وادی ادبیات دور می کند.
وی افزود: برای این که این وضعیت رخ ندهد یا سطح آن کاهش یابد دوستان انجمن شعر اهواز تمهیدهایی اندیشیدند که یکی از آن ها همین برنامه انتشار و رونمایی از 21 عنوان کتاب شاعران خوزستانی است.
وی گفت: کل ادبیات ما در معرض انزوا قرار دارد. لازم است خرید کتاب به عنوان یکی از اقلام اساسی در سبد خانواده ها قرار گیرد. کتاب خانه ها، انجمن ها و دستگاه های دولتی و خصوصی که توان خرید کتاب را دارند در این امر مشارکت جدی داشته باشند.
این شاعر خوزستانی تاکید کرد: شعر استان خوزستان باید صعود کند نه سقوط. البته، مساله صعود کل ادبیات کشور باید مطرح باشد.
استاد کریمیان خاطر نشان کرد: شعر جدید ما در استان روح گرفته و مشکلی برایش پیش نیامده است. بنابراین، کاری نکنیم که بال پرنده شعر قیچی شود و روی زمین سقوط و پرواز کردن را فراموش کند.

رفتن شعر به سوی غربت

همچنین در این آیین استاد هرمز علی پور در سخنانی ظرفیت شعر خوزستان را بخشی از ظرفیت شعر کشور برشمرد و گفت: شعر روز به روز به سوی غربت خودش سوق داده می شود. بعد از گذشت 90 سال از افسانه ی نیما به سختی می توانیم 5 شاعر شاخص و برجسته انتخاب کنیم. توقع داریم در هر دهه چند شاعر نابغه به ادبیات کشور اضافه شود.
وی در ادامه شعری از مجموعه جدید انتشار یافته اش قرایت کرد.
قاسم آهنین جان نیز در این آیین در سخنانی از دست اندرکاران این اقدام ادبی ازجمله بهمن ساکی قدردانی کرد و در ادامه به قرایت شعری پرداخت.
همچنین دیگر شاعرانی که آثارشان رونمایی شد بر روی سن آمدند و به قرایت شعر پرداختند.
اسامی آثار حاضر در آیین رونمایی 21 عنوان کتاب شعر عبارتند از" "هامش بر جلد" سروده احمد طاهری، "مزامیر" سروده علی مقیمی، "منحنی مهرگان" سروده حمید عرفان، "فلاش- بک بانوی بی قراری" سروده سید محمود سجادی، "پژواکی از تپیدن دل" سروده حمزه موسوی پور، "بانوی هزار آیینه" سروده عبدالرضا قناد دزفولی،"همین دیدن‌ها" سروده هرمز علی پور، "مکاشفه در باغ سوکیاس" سروده یارمحمد اسدپور،"انیفورم" سروده رضا حامی پور، "نهیب سنگ" سروده محمود نائل، "بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه" و "گلی برای غریبان تا همیشه" سروده قاسم آهنین جان، "پیچک‌های سبز" سروده سلیمان هرمزی، "صدای عکس‌ها" سروده عزت قاسمی، "هیچ بارانی تنهایی‌ام را نمی‌شوید" سروده حیاتقلی فرخ منش، "زخم عتیق مه" سروده پرویز حسینی، "نام این درخت" سروده فریدون فریاد، "ماه در دجله" و "بلوری در مه" سروده محمد بقالان، "کاروان سوره‌ی طاها" سروده محمد جوروند و" این خودکار دارد قرمز می‌نویسد" سروده علیرضا شکرریز.
این آثار همگی با همکاری دو ناشر به نام‌های «کلام» و «بُن» منتشر شده‌اند.
اجرای این آیین بر عهده ی داوود رضا کاظمی عضو و دبیر هیات مدیره انجمن شعر اهواز بود که به خوبی از عهده ی آن برآمد.
شایان گفتن است: دکتر اسماعیلی در این آیین قول مساعد داد: 300 دوره از کتاب های منتشر شده را از سوی وزارتخانه خریداری کند.
همچنین محمد شریفی و وحید کیانی شاعران خوزستانی، از همکاری حوزه هنری خوزستان و بنیاد نخبگان استان برای خرید 50 دوره از کتاب های انتشار یافته خبر دادند.

:
:
:
آخرین اخبار