تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۲۶۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشنهاد استاندار:رقابت با شرکت‌های بین المللی در نمایشگاه بصره
ستاندار خوزستان با اشاره به توانمندی صنعتگران بومی به آن‌ها پیشنهاد کرد: سازندگان داخلی در رقابت با شرکت‌های بین المللی برای ورود به عرصه جهانی می‌توانند در نمایشگاه دی ماه امسال در استان بصره شرکت کنند.

 دهمین نمایشگاه صنعت حفاری از سوی شرکت ملی حفاری ایران با همکاری شرکت نمایشگاه بین المللی استان خوزستان برگزار شد و در زمینه‌های مختلف صنعت حفاری از جمله ساخت قطعات و تجهیزات، تامین کالا و مواد و خدمات مهندسی فعالیت کرد.

این نمایشگاه روز پنجشنبه (30 آذر) در آیینی در محل نمایشگاه‌های دائمی استان خوزستان در اهواز گشایش یافت که پس از چهار روز با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت ملی حفاری و جمعی از صنعتگران به کار خود پایان داد.

نمایندگان همت کنند

حیدر بهمنی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه صنعتی حفاری اظهار داشت: در شهرک‌های صنعتی اهواز سازندگان مدعی ساخت دکل حفاری هستند و توانایی آن را هم دارند.

بهمنی با بیان اینکه نمایشگاه‌های بین المللی حفاری باید در استان برگزار شود، افزود: در همه کشورهای نفتخیز نمایشگاه‌های بین المللی در شهرهای نفت‌خیز آن‌ها برگزار می‌شود.

وی ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان استان در این‌زمینه، گفت: نمایندگان استان تا‌کنون برای برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی صنعت نفت در خوزستان پیگیری‌های شایسته را انجام نداده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری با بیان اینکه تا کنون 15 میلیارد تومان در زمینه پژوهش در راستای ساخت و خودکفایی قطعات صنایع نفتی در کشور هزینه شده، اظهار داشت: 18 هزار و 500 قطعه جایگزین قطعات مشابه خارجی شده که توسط صنعتگران داخلی به تولید رسیده است.

سازندگان داخلی در نمایشگاه بصره شرکت کنند

همچنین استاندار خوزستان در این مراسم اظهار داشت: در سال گذشته 55 درصد از قطعات نیروگاه رامین توسط شرکت‌های صنعتی داخلی ساخته شد این نشان می‌دهد که توانایی ساخت این قطعات وجود دارد.

سید جعفر حجازی گفت: بر اساس مصوبات دولت باید 70 درصد از درخواست‌های پژوهشی به موسسات تحقیقاتی درون استان واگذار شود.

وی افزود: شرکت ملی حفاری سال گذشته نتوانست 70 درصد درخواست‌های پژوهشی را به مؤسسات داخلی بدهد اما امسال توانست مصوبه دولت را اجرا کند.

استاندار خوزستان با اشاره به توانمندی صنعتگران بومی به آن‌ها پیشنهاد کرد: سازندگان داخلی در رقابت با شرکت‌های بین المللی برای ورود به عرصه جهانی می‌توانند در نمایشگاه دی ماه امسال در استان بصره شرکت کنند.

به گفته وی، کشور عراق محل مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و ورود به عرصه رقابت جهانی است.

نمایشگاه حفاری در تقویم سالانه نمایشگاهی

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان نیز در حاشیه این مراسم یادآور شد: این نمایشگاه برای نخستین بار با رایزنی‌هایی که با وزارت‌ نفت و مدیر‌عامل ملی‌حفاری انجام پذیرفت، در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی استان برگزار شد.

رحیم جلیلی افزود: 117 واحد صنعتی از 15 استان در فضایی بالغ بر 8 هزار متر مربع به صورت سر پوشیده و روباز در این نمایشگاه حضور داشتند.

جلیلی اظهار داشت: از میان 117 واحد صنعتی دو واحد از کشور چین و هند همچنین 10 واحد از دانشگاه‌های مختلف کشور که ارتباط کاری با سازندگان و تولیدکنندگان دارند نیز شرکت کردند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان یادآور شد: از این به بعد سالانه شرکت ملی حفاری در این محل نمایشگاه‌های خود را برگزار می‌کند و برگزاری نمایشگاه صنعت حفاری در تقویم سالانه نمایشگاه بین‌المللی استان گنجانده شد.

به گفته وی، تعداد واحد‌های صنعتی شرکت کننده نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.

همکاری خارجی‌ها برای همکاری در حفاری

مدیر عامل شرکت kerui از کشور چین سازنده انواع دکل‌های حفاری خشکی، دریایی و تمامی لوازم یدکی دکل نیز در حاشیه اختتامیه نمایشگاه گفت: این شرکت دومین شرکت حفاری و نخستین شرکت خصوصی فعال در این زمینه در کشور چین است.

وانگ دی هدف از شرکت در این نمایشگاه را ابراز تمایل به همکاری با صنعت حفاری ایران دانست و گفت: تا کنون 10 دکل حفاری به کشور ایران فروخته‌ایم.

همچنین شرکت «اسکرودیت» از دیگر واحدهای صنعتی خارجی از کشور هند در این نمایشگاه حضور یافته بود. علی نصیرزاده، نماینده این شرکت در ایران اظهار داشت: شرکت «اسکرودیت» سال 2006 فعالیت خود را در شهر بمبئی هند آغاز کرد.

نصیرزاده گفت: این شرکت لوله‌های همچون CRA، لوله‌های گازهای اسیدی و... که در ایران ساخته نمی‌شوند تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در واردات لوله‌های مذکور شده است، توضیح داد: شرکت «اسکرودیت» با هدف رفع نیاز صنعت نفت ایران در زمینه واردات لوله در این نمایشگاه شرکت کرده است.

نماینده شرکت «اسکرودیت» در ایران گفت: درخواست در ایران بسیار زیاد است و ما سعی می‌کنیم این نیاز را رفع کنیم پروژه پارس جنوبی در فازهای مختلف از لوله‌های این شرکت می‌تواند استفاده کند.

به گفته وی، قیمت یکی از انواع لوله‌های وارداتی متری 2 هزار دلار است.

آب شرب سکوهای حفاری دریایی

روش تصفیه آب «اسمز معکوس» یکی از شیوه‌های شیرین‌سازی آب‌های شور دریا‌ها است که در مقیاس‌های آزمایشگاهی، شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تامین کننده این نوع از تاسیسات تصفیه آب است.

رضا لویمی، مدیر عامل شرکت اُزن آب خوزستان در این باره گفت: این روش یکی از شیوه‌های رایجی است که برای تامین آب شیرین سکوهای حفاری دریایی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

رونمایی از فناوری‌های نو

در مدت برپایی این نمایشگاه ضمن رونمایی از 12 تجهیز ساخت داخل و دو کتاب تخصصی، با تشکیل نشست‌های تخصصی ضمن ارائه نیازهای صنعت حفاری، درباره توانمندی‌ها و امکانات سازندگان داخلی تبادل نظر شد.

در این نمایشگاه سازه یک نوع دستگاه حفاری خشکی، دستگاه افزایش میزان اشعه گامای طبیعی زمین در حین حفاری، دستگاه درون چاهی مانده یاب (اورشات)، دستگاه ویپ استاک و سامانه انتقال قدرت و تنظیم زاویه موتور درون چاهی، دستگاه گرداننده فوقانی (تاپ درایو)، ترانسمی‌تر ابزار جهت یاب، سامانه سطحی نمودارگیری از چاه‌های مغزه باز و مجموعه ابزارهای درون چاهی ارزیابی مسیر حفاری چاه رونمایی شدند.

 شرکت ملی حفاری ایران از شرکت‌های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که اول دی ماه سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار