تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۸۲۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 92
پرداخت تسهیلات خرید به مسکن‌های بالای 12 سال به سبب کم بودن میزان آن، تاثیر کمی در رونق بازار خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد پرس، پرداخت تسهیلات خرید به مسکن‌های بالای 12 سال به سبب کم بودن میزان آن، تاثیر کمی در رونق بازار خواهد داشت.
 
بیت‌اله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: اعطای تسهیلات خرید به خانه‌های بالای 12 سال  تاثیر کمی در رونق بازار و افزایش قیمت‌ها خواهد داشت.
 
وی افزود: اکنون بازار ملک تحت‌تاثیر افزایش قیمت ارز قرار دارد و تاثیر اعطای تسهیلاتی برای خرید به سبب کم بودن میزان آن چندان مشهود نیست و ناچیز بوده و ممکن است در خوشبینانه‌ترین حالت، منجر به افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت مسکن شود و در مقابل تاثیر 50 تا 60 درصدی افزایش قیمت ارز قابل طرح کردن نیست.
 
افزایش قیمت‌ها از 120 درصد عبورکرد
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا اعطای تسهیلات منجر به افزایش تقاضا برای فروش واحدهای مسکونی می‌شود؟ تصریح کرد: این شرایط سبب می‌شود تا واحدهای مسکونی یا خانه‌هایی که عمر ساخت آنها بالا بوده و یا در مناطق حاشیه‌ای قرار داشتند و به سختی وارد بازار می‌شدند، در حال حاضر بتوانند وارد فایل‌های خرید و فروش شوند.
 
ستاریان ادامه داد: مسکن‌های 10 تا 20 ساله ای که در دهک‌های پایین بودند، همیشه سخت وارد بازار معاملات می‌شدند، اما هم‌اکنون به عنوان کالایی که مورد معامله بهتری قرار می‌گیرند، قابل بحث هستند.
 
وی در ادامه گفت: ابتدای سال 91 پیش‌بینی کردم که قیمت مسکن در سال‌جاری 120 درصد افزایش خواهد داشت که این افزایش در 10 ماهه امسال اتفاق افتاد و حالا که در ماه‌های پایانی سال قرار داریم، افزایش قیمت مسکن از 120 درصد نیز فراتر رفته است.
 
پیش‌بینی سال 92
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره قیمت مسکن  در سال 92 نیز پیش‌بینی کرد: از خرداد ماه شاهد افزایش قیمت‌ها و رونق مجدد بازار مسکن خواهیم بود و برای سال دیگر افزایش 100درصدی قیمت مسکن را پیش‌بینی می‌کنم.  
 
وام‌ها افراد کمی را شامل می شود
 
ستاریان درباره اینکه با توجه به پروسه طولانی اعطای وام مسکن در چند سال گذشته، آیا اعطای تسهیلات به خانه‌های بالای 12 سال به این سرنوشت دچار نخواهد شد، اظهار داشت: متاسفانه دولت آمارهای صحیحی ارائه نداده و از میزان منابع و نقدینگی بانک‌ها و پس‌انداز آنها اطلاع دقیقی ندارم، بنابراین با توجه به این شرایط نمی‌توان تحلیل درستی ارائه کرد.
 
به گفته وی، براساس آنچه که بنده مطلع هستم، هم‌اکنون بانک‌ها از منابع کافی برخوردار نیستند تا سقف بالایی از تسهیلات را تامین کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم این تسهیلات افراد کمی را شامل شود.
 
اعطای تسهیلات به واحدهای بالای 12 سال از اول بهمن
 
 در حال حاضر اعطای تسهیلات خرید مسکن به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال ساخت از تاریخ اول بهمن ماه ۱۳۹۱ امکان‌پذیر شده و حداکثر میزان تسهیلات پرداخت شده برای واحدهای مسکونی با جواز ساخت ۱۲ سال ۲۰۰ میلیون ریال، ۱۳ سال ۱۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، ۱۴ سال ۱۷۵ میلیون ریال و ۱۵ سال را ۱۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام شده است.
 
همچنین میزان کاهش سقف مبلغ این تسهیلات به ازای افزایش هر سال ساخت واحدهای مسکونی، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام شده که بر این اساس، حداکثر میزان تسهیلات پرداختی برای واحدهای مسکونی دارای جواز ساخت ۲۰ ساله، ۱۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
:
:
:
آخرین اخبار