تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲۹۸۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا سرطان ريه كشنده‌ترين سرطان است؟
يك متخصص ريه گفت: برخي از سرطان‌ها سير كندي دارند و مدت‌ها طول مي‌كشد تا فرد كاملا درگير بيماري شود. ولي برخي سرطان‌ها مانند سرطان ريه سيري تند دارند و به سرعت در ريه پخش شده و بيماري ايجاد مي‌شود.
 
دكتر حشمت‌الله توكل  افزود: تظاهر سرطان‌ها با هم متفاوت است. در سرطان ريه، بيماري پنهان مي‌ماند و وقتي تشخيص داده مي‌شود كه دير شده است؛ به همين دليل، اين بيماري نسبت به ديگر سرطان‌ها كشنده‌تر است و با اين‌كه از نظر شيوع در مردان پس از پروستات، رتبه دوم ابتلا و در زنان نيز پس از سرطان، سينه دوم است ولي از نظر مرگ ناشي از بيماري، در رتبه اول قرار دارد.


 
توكل تصريح كرد: سرطان ريه انواع متفاوتي دارد. نوع "سلول كوچك"‌ سيري تند دارد و بيماري در 6 ماه كاملا پيشرفت مي‌كند. اين نوع سرطان قابل جراحي نيست و بيمار را از بين مي‌برد.
 
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: نوع ديگر بيماري سرطان ريه "غيرسلول كوچك" است كه مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد؛ در اين نوع سرطان، تنها 14 درصد از افراد مبتلا پس از 5 سال، زنده مي‌مانند.
 
وي ادامه داد:‌ اين بيماري اگر در مراحل اوليه كشف شده باشد با جراحي قابل درمان است، البته ابتلاي درصد كمي از بيماران در اين مرحله تشخيص داد مي‌شود. در مراحل پيشرفته سرطان ريه؛ كبد، استخوان و مغز هم درگير مي‌شوند كه تنها مي‌توان با شيمي‌درماني به بيمار كمك كرد.
 
توكل اظهار كرد: ريه از دو قسمت نسجي و راه‌هاي هوايي تشكيل شده كه 95 درصد سرطان‌ها در راه‌هاي هوايي ايجاد مي‌شود.
 
اين متخصص ريه يادآور شد: سيگار، يكي از عوامل بيروني در ايجاد سرطان ريه است كه 85 درصد سرطان‌ها را ايجاد مي‌كند. با در نظر گرفتن عوامل داخلي ايجاد اين سرطان، احتمال بيماري در افرادي كه در معرض دو عامل خطر بيماري هستند، نسبت به كسي كه تنها يك عامل خطر دارد، چندين برابر افزايش مي‌يابد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار