تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۱۱۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
مدیرکل انتخابات وزارت کشور با تشریح جزئیات برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تشکیل هیئت اجرایی مرکزی در وزارت کشور خبر داد.

حسنعلی نوری صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به همزمانی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در رابطه با آموزش دست اندرکاران انتخابات به صورت جدی ورود پیدا کرده ایم.

وی با بیان اینکه هیئت اجرایی مرکزی برای برگزاری مطلوب انتخابات یازدهم در وزارت کشور تشکیل شده است، افزود: این هیئت شامل چهار عضو حقوقی و هفت عضو معتمد است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با اشاره به اینکه وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کشور و یک نفر از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعضای حقوقی این هیئت هستند، تصریح کرد: نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب نمایندگان مجلس برگزیده می شود و حق رای را در هیئت اجرایی مرکزی ندارد.

نوری ادامه داد: برای انتخاب هفت عضو معتمد هیئت اجرایی مرکزی نیز وزیر کشور موظف است 30 نفر را به شورای نگهبان معرفی کند و سپس از بین آنها هفت عضو معتمد انتخاب می شوند.

وی همچنین یادآور شد: حضور رئیس دادگستری و یا نماینده رئیس دادگستری در هیئت اجرایی مرکزی نیز پیش بینی شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری الزامی است، افزود: در سالهای گذشته تنها به همراه داشتن کد ملی و شناسنامه برای دادن رای کافی بود اما با توجه به اصلاحات قانون انتخابات همراه داشتن کارت ملی نیز الزامی شده است.

نوری با تاکید بر اینکه متولدین 1374/3/24 به قبل مجاز به رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند، اظهار داشت: افرادی هم که در روز رای گیری به سن قانونی 18 سال می رسند می توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی تصریح کرد: برای صدور کارت ملی برای افرادی که در روز رای گیری به سن قانونی می رسند، ادارات ثبت احوال کشور آمادگی صدور کارت ملی را خواهند داشت.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییرات قانون انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: عمده ترین تغییرات صورت گرفته در این قانون مربوط به سطح سواد داوطلبان و افزایش تعداد منتخبین است.

نوری با تاکید بر اینکه سطح سواد داوطلبان در روستاهای 200 خانوار به بالا دیپلم تعیین شده است، اظهار داشت: بر اساس قانون جدید سطح سواد داوطلبان در شهرهای تا 20 هزار خانوار فوق دیپلم و شهرهای بالای 20 هزار خانوار لیسانس و یا بالاتر تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز تغییراتی داشته است، ادامه داد: در روستاهای تا 1500 نفر جمعیت، 3 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل و در روستاهای بالای 1500 نفر جمعیت، 5 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل شورای اسلامی روستا تعیین شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه در مناطق شهری با 20 هزار نفر جمعیت، 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت 50 هزار نفر، 7عضو اصلی و 3 عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تعیین شده است، افزود: در شهرهای با 100 هزار نفر جمعیت 9 عضو اصلی و 4 عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر 11 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت 500 هزار نفر 13 عضو اصلی و 6 عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر 15 عضو اصلی و 7 عضو علی البدل، شهرهای با جمعیت 2 میلیون نفر 21 عضو اصلی و 8 عضو علی البدل و در شهرهای با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر 25 عضو اصلی و 10 عضو علی البدل شورای اسلامی شهر خواهند داشت.   

نوری تصریح کرد: برای شهر تهران به صورت ویژه و خاص 31 عضو اصلی و 12 عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تعیین شده است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار