تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۵۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد تکواندوي ايران در سال 91
 حضور در بازي‌هاي المپيک لندن، مسابقات جهاني و رقابت‌هاي قهرماني آسيا از جمله مهمهترين رويداد‌هايي بود که تکواندوي ايران در سال 91 در آن رقابت‌ها حضور پيدا کرد و عنوان نايب قهرماني در هر سه رويداد را کسب کرد.
 
کسب مدال نقره محمدباقري معتمد در المپيک لندن، کسب عنوان نايب قهرماني جهان، عنوان نايب قهرماني آسيا، تهديد حذف تکواندو از حضور در مسابقات المپيک و عزادار شدن سرمربي سابق تيم ملي ايران در روزهاي پاياني سال از مهمترين اتفاقاتي بود که در سال 91 براي تکواندوي ايران رقم داد. به گزارش فارس، قطعا اگر بخواهيم عملکرد سال 91 را با سال گذشته مقايسه کنيم بدون شک سال پرفروغي براي تکواندوي ايران رقم نخورد.
 
*نوجوانان نايب قهرمان جهان شدند
 
در آغاز نخستين ماه سال 91 تيم نوجوانان تکواندوي ايران براي حضور در مسابقات جهاني راهي مصر شدند. اين رقابت‌ها به ميزباني شهر شرم الشيخ برگزار شد. تيم جوانان که براي دفاع از عنوان قهرماني راهي مسابقات شده بود با کسب عنوان نايب قهرماني به کار خود پايان داد.
 
تيم اعزامي به اين رقابت‌ها با ترکيبي از ورزشکاران بي تجربه که سابقه حضور در ميادين بين المللي را نداشتند راهي مصر شد و عنوان نايب قهرماني را کسب کرد.
 
* تکواندو در ويتنام هم نايب قهرمان شد
 
کاروان تکواندوي ايران اواسط ارديبهشت‌ماه، در رده هاي سني مختلف راهي کشور ويتنام شد تا در مسابقات قهرماني آسيا عرض اندام کند.
 
به همين دليل مسؤلان فدراسيون تکواندو تصميم گرفتند تا هدايت تيم ملي مسابقات قهرماني آسيا را به بيژن مقانلو واگذار کنند. پس از به پايان رسيدن اردوها تيم ملي تحت نظر بيژن مقانلو و مهدي بي باک راهي مسابقات قهرماني آسيا شد. سرانجام بيستمين دوره از مسابقات قهرماني آسيا روز جمعه 22 ارديبهشت ماه به ميزباني ويتنام در شهر هوشيمينه به پايان رسيد و تيم تکواندوي ايران در پايان اين رقابت‌ها توانست عنوان نايب قهرماني را از آن خود کند.‌
 
ايران که قهرمان دو دوره گذشته اين رقابت‌ها بود در بيستمين دوره اين مسابقات نتوانست از عنوان قهرماني دوره‌هاي گذشته خود دفاع کند و اين تيم ملي کره‌جنوبي بود که توانست براي هجدهمين‌ بار عنوان قهرماني را از آن خود کند. تيم ملي ايران در بخش مردان با کسب 1 مدال طلا، 1 نقره و 2 برنز توانست بر سکوي دوم پس از چشم‌ بادامي‌ها قرار بگيرد و تيم ملي اردن نيز پس از ايران در سکوي سوم قرار گرفت.
 
هر چند که اعلام شد تيم ملي با نام اميد در اين رقابت‌‌ها حضور پيدا کرد، اما عليرضا نصر آزاداني، رضا نادريان، حسين تاجيک و مسعود حجي زواره از جمله تکواندوکاران سرشناسي بودند که در اين رقابت‌ها وارد شياپ چانگ شدند. يوسف کرمي و محمد باقري معتمد از جمله غايبان سرشناس تيم ملي در اين رقابت‌ها بودند که به دليل نزديک بودن مسابقات المپيک لندن در رقابت‌ها قهرماني آسيا وارد شياپ چانگ نشدند.
 
*آرزوهايي که در لندن بر باد رفت
 
سقف آرزوي فدراسيون هاي رزمي که جواز حضور در المپيک را دارند، کسب مدال طلاي المپيک است. فدراسيون تکواندو نيز از جمله رشته‌هاي رزمي است که در بيش از چهار دوره المپيک حضور پيدا کرده و در هر دوره حضور با دستاني پر بازگشته است.
 
هادي ساعي، يوسف کرمي و محمد باقري معتمد از جمله تکواندوکاراني هستند که با حضور در مسابقات المپيک مدال هاي رنگارنگي را براي تکواندوي ايران کسب کرده‌اند. پيش از اعزام تيم ملي تکواندوي ايران به المپيک لندن همه اهالي تکواندو و حتي ملي پوشان آرزوي کسب مدال طلاي المپيک را داشتند، اما در پايان رقابت‌هاي المپيک آرزوي کسب مدال طلا به مرگ آرزوها تبديل شد.
 
هدايت تيم ملي تکواندوي ايران پس از رفتن رضا مهماندوست برعهده فريبرز عسکري سپرده شد. تيم ملي پس از ماه‌ها تمرين سرانجام با کاروان سه نفره در بخش مردان و بانوان راهي بازي‌هاي المپيک لندن شد. يوسف کرمي تکواندوکار پرتجربه تيم ملي ايران که سابقه حضور در المپيک را در کارنامه خود دارد به همراه محمد باقري معتمد راهي لندن شد. پيش از اينکه تيم ملي راهي مسابقات المپيک شود همه جامعه ورزشي بخصوص خانواده تکواندو شانس زيادي براي فيناليست شدن اين دو تکواندوکار قائل بودند.
 
محمد باقري معتمد نخستين تکواندوکاري بود که در المپيک لندن وارد شياپ چانگ شد. معتمد براي رسيدن به فينال مسابقات المپيک 2012 لندن در نخستين ديدار خود به مصاف تکواندوکار تيم ملي آفريقاي مرکزي رفت و با نتيجه 7 بر 2 وي را شکست داد. وي در دومين بازي خود به مصاف روح الله نيک‌پا، تکواندو کار افغاني و دارنده‌ي نشان برنز المپيک رفت و در راند طلايي با نتيجه 5 بر 4 به برتري دست يافت.
 
معتمد در مرحله نيمه نهايي به مصاف "ديه گو‌ سيلوا" تکواندو کار تيم ملي برزيل رفت. راند اول با نتيجه صفر بر صفر به پايان رسيد، معتمد توانست در راند دوم با نتيجه 2 بر صفر حريفش را شکست دهد و در حالي که راند سوم با نتيجه 5 بر يک به سود معتمد در حال خاتمه بود، در ثانيه هاي آخر، ناگهان حريف برزيلي ضربه اي 4 امتيازي به سر معتمد زد و با ناباوري مسابقه به تساوي 5 بر 5 رسيد تا کار به راند طلايي کشيده شود. در راند طلايي امتيازي رد و بدل نشد ولي به دليل فعاليت بيش تر تکواندوکار ايراني، داوران محمد باقري معتمد را به عنوان برنده مبارزه معرفي کردند و وي راهي فينال شد.
 
معتمد در ديدار پاياني براي کسب مدال طلا به مصاف "سروت تازگول" تکواندوکار تيم ملي ترکيه رفت. اين رقابت‌ها در راند اول با نتيجه يک‌ بر يک به پايان رسيد و در پايان راند دوم نماينده ترکيه 5 بر 3 پيش افتاد. در راند سوم مسابقه پاياپاي پيش رفت اما معتمد نتوانست حريف خود را شکست دهد و در پايان با نتيجه 6 بر 5 مغلوب شد و به مدال نقره رسيد.
 
يوسف کرمي که اولين ديدار خود در وزن 80- کيلوگرم مسابقات تکواندوي المپيک 2012 لندن را به "نيکولاس گارسيا" از اسپانيا واگذار کرده بود، با راهيابي اين تکواندوکار به ديدار نهايي شانس حضور در گروه بازنده‌هاي اين وزن را پيدا کرد تا براي کسب مدال برنز تلاش کند. کرمي در اين مرحله نخستين مبارزه خود را مقابل "محمد لاتلو" از بريتانيا برگزار کرد و با وجود تلاش بسيار با نتيجه 11 بر 7 تن به شکست داد و با مسابقات تکواندوي المپيک 2012 لندن وداع کرد. يوسف کرمي با تحمل دو شکست به کار خود در مسابقات تکواندوي المپيک المپيک 2012 لندن پايان داد و آرزوي کسب دومين مدال المپيک بر دل کاپيتان پر افتخار تيم ملي ايران باقي ماند. شکستي که هنوز هم براي خيلي ها عجيب است.
 
سوسن حاجي پور تنها نماينده تکواندوي بانوان ايران نيز در همان دور نخست برابر ورزشکار استراليايي شکست خورد و به کار خود پايان داد.
 
سرانجام تکواندوي ايران با کسب مدال نقره محمد باقري معتمد به کار خود پايان داد، اما با نتايجي که تکواندو در المپيک کسب کرد سيل انتقادها به سوي مسؤلان فدراسيون و کادر فني تيم ملي روانه شد.
 
*برکناري عسگري
 
تيم ملي تکواندوي ايران پس از بازگشت از بازي‌هاي المپيک 2012 با سرمربي‌گري فريبرز عسگري و مهدي بي باک و علي محمد بسحاق به عنوان دستياران وي راهي مسابقات جام جهاني شد. شانزدهمين دوره مسابقات جام جهاني تکواندو با حضور 161 تکواندوکار در قالب 13 تيم در بخش مردان به ميزباني آروبا در ورزشگاه سنترو دپورتيو شهر سانتاکروز برگزار شد که ايران در مسابقه فينال با شکست 27 - 13 از کره جنوبي نايب قهرمان شد.
 
مسابقات جام جهاني به صورت مبارزه‌هاي تيم به تيم و براي اولين بار با قانون جديد برگزار شد که هر مسابقه از دو راند پنج دقيقه‌اي تشکيل مي‌شد و هر تيم نيز از پنج بازيکن و يک ذخيره در هر ديدار تشکيل مي‌شد. 90 ورزشکار از 13 کشور در مسابقات مردان و 69 ورزشکار از 10 کشور در رقابت‌هاي زنان حضور داشتند. تيم ملي ايران در اولين ديدار خود توانسته بود با نتيجه 25 بر 5 از سد تيم دومينيکن گذشته و در ادامه با نتيجه 18 بر 15 مقابل تيم روسيه به پيروزي برسد.
 
در مرحله يک چهارم نهايي آمريکايي ها به دليل آسيب ديدگي دو تکواندو کار خود حاضر به مبارزه با تيم ملي ايران نشدند و در مرحله نيمه نهايي نيز هوگو پوشان ايران توانستند با حساب 19 بر 18 از سد تيم چين گذشته و به فينال شانزدهمين دوره مسابقات جام جهاني راه يابند. يوسف کرمي، عليرضا نصر آزاداني، بهزاد ايلخاني، مهران عسگري، وحيد عيسي بيگلو، روح الله طالبي، مسعودحجي زواره، فرزاد عبدالهي و جلال خدامي به عنوان ملي‌پوشان ايران در جام جهاني حاضر شدند.
 
*کشتي از المپيک حذف شد، تکواندو ماند
 
روزنامه تلگراف اواخر بهمن‌ماه از 3 رشته المپيکي کشتي، تکواندو و ورزش‌ پنج گانه مدرن به عنوان رشته هايي که خطر حذف از بازي‌هاي المپيک تهديدشان مي کرد نام برد و روي خروجي خود خبر حذف کشتي را قرار داد و از ماندن ورزش‌هاي پنج‌گانه مدرن در بازي‌هاي المپيک خبر داد، اما در مورد باقي ماندن و يا حذف شدن رشته تکواندو خبري اعلام نشده است.
 
تا اينکه بلافاصله در نشست اعضاي هيئت اجرايي کميته بين‌المللي المپيک، اسامي 25 رشته شرکت‌کننده در المپيک 2020 اعلام شد که در ميان 25 رشته‌ معرفي شده،‌ نام تکواندو نيز مطرح شد و خوشحالي دوباره به آغوش خانواده تکواندو بازگشت.
 
*کريمي سرانجام سرمربي شد
 
با توجه به اينکه مسابقات کشورهاي اسلامي اسلامي اواخر خردادماه سال 91 به ميزباني جاکارتاي اندونزي قرار است برگزار شود مسؤلان فدراسيون پس از بررسي شرايط همه مربيان سرانجام با مرتضي کريمي براي هدايت تيم ملي در مسابقات جهاني مکزيک که اوايل تيرماه برگزار خواهد شد به توافق رسيدند.
 
در ادامه رايزني‌هاي مسؤلان فدراسيون نعمت خليفه به عنوان سرمربي تيم ملي براي حضور در مسابقات کشورهاي اسلامي معرفي شد. البته کريمي مرتضي سلطاني و هادي افشار را به عنوان دستياران خود معرفي کرد. با توجه به تغييراتي که در راس تيم ملي رخ داد فريبرز عسکري سرمربي تيم ملي در مسابقات المپيک لندن و جام جهاني آروبا با فدراسيون تکواندو قطع همکاري کرد.
 
*اتفاق تلخ براي سرمربي اسبق تيم ملي تکواندو
 
رضا مهماندوست سرمربي اسبق تيم ملي تکواندو اواخر بهمن ماه به دليل فوت پسرش عزادار شد. محراب مهماندوست پسر سرمربي تيم ملي تکواندو که مدت‌ها به دليل بيماري بستري بود سرانجام 23 بهمن‌‌ماه درگذشت.
 
پس از فوت محراب پسر مهماندوست خبرهايي مبني براينکه دختر وي نيز از شرايط خوبي برخوردار نيست در رسانه‌‌ها منتشر شد که وي در تاييد اين خبر اعلام کرده بود که دختر کوچکش نيز به دليل بيماري حال و روز خوبي ندارد و در بيمارستان بستري است.
 
*قطار ليگ برتر در ايستگاه خانه تکواندو به پايان رسيد
 
پرونده يازدهمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر باشگاه‌هاي کشور تحت عنوان جام خليج فارس، با قهرماني تيم قوامين ناجا بسته شد. رقابت‌هاي ليگ برتر تکواندوي باشگاه‌هاي کشور تحت عنوان جام خليج فارس و گراميداشت يادواره استاد شهيد محمد قورچاني با برگزاري ديدارهاي هفته چهاردهم (پاياني) روز جمعه 18 بهمن ماه در خانه تکواندو به پايان رسيد.
 
ديدارهاي هفته چهاردهم رقابت‌هاي ليگ برتر تکواندو صبح روز جمعه 18اسفندماه بر روي يک شيابچانگ خانه تکواندو برگزار شد که در پايان اين رقابت‌ها، شاگردان سلطاني با تساوي 4 بر4 مقابل مسي ها توانستند با (هشت برد و چهار تساوي) جايگاه قهرماني را تصاحب کردند و اولين کاپ قهرماني خود را با کسب 28 امتياز به خانه ببرند. شهرداري ورامين نيز با کسب 27 امتياز در سکوي دوم اين رقابت‌ها ايستاد.
 
*مکزيک مهمترين رويداد براي تکواندو
 
تيم ملي تکواندوي ايران سال آينده رقابت‌هاي مختلفي در پيش دارد که از جمله آن مسابقات قهرماني جهان است که اواخر تيرماه به ميزباني مکزيک برگزار خواهد شد که براي تکواندوي ايران بسيار حائز اهميت است و اميدواريم که با حضور تيم ملي در آن رقابت‌ها دوباره قدرت تکواندوي ايران به دنيا ثابت شود
 

برچسب ها: تکواندو
:
:
:
آخرین اخبار