تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۲۱۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سال ركوردشكني، از سكه و ارز تا خودرو و پسته

سال ۹۱ سالي سرشار ازبالارفتن شاخص‌ها دربيشتر زمينه‌ها بود. از شاخص زيباي بورس كه به قله ۳۸ هزار واحد رسيد تا شاخص زشت تورم كه فروردين ماه با ۲۱ و نيم درصد آغاز شده بود و با ثبت تورم ۳۱ درصد، ركورد ۱۶ ساله را شكست.

همچنين سال گذشته را مي‌توان سال فخر فروشي سكه، طلا، خودرو، مرغ، پسته و ارز نيز ناميد زيرا هر يك از اينها نمادي از افزايش قيمت‌ها در فصول مختلف بودند كه قيمت‌هاي خود را به رخ مصرف‌كنندگانشان كشانيدند. سالي كه به نام سال توليد ملي و حمايت از سرمايه و كار ايراني بود در عمل با عملكرد مديريتي و اعمال تحريم‌هاي داخلي و خارجي و برهم خوردن بازار‌هاي سكه و ارز به سال فشار به توليد بدل شد و اخبار بيشتر از آن كه به توليد خبرهاي خوش در اين باره معطوف شود به مسائل ديگري معطوف شد كه اميدواريم در سال جديد و با تغيير مديريت اجرايي كشور مسائل مهم‌تر اقتصادي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

فروردين
آغاز توفان
۲۹ اسفند: بانك مركزي از حساب بانك‌ها حدود ۸هزار و ۷۰۰ميليارد تومان برداشت كرد و بعد‌ها مدعي شد اين پول‌ها بابت «‌مابه التفاوت ارز دريافتي» بوده و باز هم ۲ هزار ميليارد تومان ديگر برداشت خواهد كرد. اين موضوع شوك بزرگي بر پيكره بازار پولي بود.
همچنين دولت وعده داد بعد از ايجاد شغل ۲ و نيم ميليوني در سال ۹۰ با ايجاد ۲ و نيم ميليون شغل در سال ۹۱ بيكاري را در دولت دهم ريشه‌كن كند!

۱۵ فروردين: يارانه‌ها ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان شد بي آن كه تغييري در قيمت حامل‌هاي انرژي صورت بگيرد. برخي گمانه‌ها براين بود كه قيمت بنزين ۱۰۰۰ تومان مي‌شود. قيمت مرغ نيز از ۳۵۰۰ تومان مصوب دولت در فروردين به ۵۵۰۰ تومان پركشيد.

۲۷ فروردين: سازمان تجارت جهاني اعلام كرد ميزان صادرات ايران به رغم تحريم‌هاي بين‌المللي طي سال ۲۰۱۱ ميلادي بيش از ۳۰ درصد رشد داشته است و ايران به بيست و سومين صادر‌كننده بزرگ جهان تبديل شده است.

۲۸ فروردين: رسانه‌ها پاسخ سؤالي كه مردم در هنگام مراجعه به عابر‌بانك‌ها برايشان پيش مي‌آمد را منعكس كردند. از مردم در هنگام مراجعه به عابر بانك‌ها درخواست مي‌شد تا نسبت به تغيير رمز خود اقدام نمايند و چرايي اين درخواست در وبلاگ شخصي كه در كانادا مستقر بود، درج شد. وي اطلاعات كد شده رمزهاي ۳ ميليون نفر را در وبلاگ خود بارگذاري كرده بود و همين موضوع باعث واكنش مسئولان بانك مركزي شد و مدير نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي خبر سرقت اطلاعات را تأييد كرد. اما به مردم اطمينان داد كه هيچ جابه‌جايي ريالي از طريق اين سرقت ميسر نيست.

۳۰ فروردين: نمايندگان به وزير اقتصاد به دليل قانع نشدن از توضيحاتش درباره پرسش نماينده تنكابن مبني بر مأموريت اداره نظارت بر بانك‌ها كارت زرد دادند. بانك مركزي نيز در اقدامي غير معمول عملكرد دولت را در اجراي هدفمندي يارانه‌ها زير سؤال برد و در گزارش خود نسبت به بي‌اثر شدن يارانه‌ها‌ي نقدي در برابر گراني‌ها هشدار داد و آورد: انتظار مي‌رود يارانه‌هاي نقدي اثر چنداني روي مخارج واقعي خانوارهاي متوسط به پايين نداشته باشد.

۳۱ فروردين: وزارت نفت خبر از كشف يكي از بزرگ‌ترين ميادين نفت سبك جهان در خوزستان داد. اين ميدان يكي از بزرگ‌ترين اكتشافات نفت سبك جهان در ۱۰ سال گذشته به شمار مي‌رود. فروردين با قيمت دلار ۱۹۰۰ تومان به پايان رسيد.

ارديبهشت
کار بزرگ!
غفلت واردات نهادهاي دامي، دان مرغ و به خصوص سويا رونمايي شد و خبر از كشتي‌هاي روي آب اين محصولات در رسانه‌ها انعكاس يافت تا توجيهي باشد براي گراني‌هاي مرغ، گوشت، تخم مرغ و....
سال ۹۰ نيز ‌ پيش بيني شده بود كه كشور دچار بحران كمبود گندم شود. براساس همين استدلال واردات اين محصول به همراه ۱۹ كالاي اساسي صورت گرفت. به نحوي كه مبلغ واردات اين محصولات ۲۴ ميليارد دلار برآورد شد.

۷ ارديبهشت: بانك مركزي در گزارش ديگري از كاهش ۱۷۰ هزار توماني قدرت خريد حقوق بگيران در سال ۸۹ خبر داد. اما با ادامه روند افزايش قيمت ارز تا ۴۰۰۰ تومان و تبعات ناشي از تحريم‌ها و گراني‌ها از سوي نمايندگان عنوان شد كه طي امسال قدرت خريد مردم به يك سوم قبل كاهش يافت.

۱۱ ارديبهشت: اولين جهش ۶ درصدي خودروها با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان در اين روز رسانه‌اي شد. اما تا پايان سال رقم قيمتي خودرو‌ها تقريباً از سوي خودروسازان طي چهار مرحله ديگر به دو برابر رسيد و بازار آزاد نيز خودرويي مانند پرايد را تا ۲۱ ميليون تومان بالا كشيد. دومين افزايش قيمت مرداد ماه و سومين افزايش به بهانه رشد قيمت‌ها و تعديل ارز در مهرماه صورت گرفت. همچنين چهارمين افزايش دي ماه صورت گرفت تا اينكه در بهمن ماه خودروسازان رقم خودرو خود را حاشيه بازار اعلام كردند. به نحوي كه پرايد و پسته نماد گران شدن كالا‌ها شد و پيامك معروف نيز نشاني از به سخره گرفتن سياست‌هاي دولتي در كنترل قيمت هاشد. دراين پيامك آمده بود:«‌جاي شما خالي ما الان در پرايد در حال خوردن پسته هستيم‌»!

گفتني است كه تا روزهاي پاياني سال بارها موضوع قيمت خودرو محل نزاع بين خودروسازان و قطعه‌سازان از يك سو و شوراي رقابت از سوي ديگر بود كه در آخرين اظهار‌نظر قطعه سازان با كاهش ۵۰۰ هزار توماني پرايد به طور تلويحي گفتند: «هميني كه هست!»

بهمني كه در فروردين ماه اراده تك نرخي شدن ارز را در صحبت خود به ميان آورده بود، گفت: امكان تثبيت نرخ ارز وجود ندارد و تا پايان سال برخلاف حرف گذشته‌اش ارز را سه نرخي كرد.

۱۴ ارديبهشت: خبرگزاري فارس بر اساس آمار رسمي بانك مركزي و گمرك ‌ از خروج ۷۷۰ ميليارد دلار ارز از كشور براي واردات طي ۳۱ سال اخير خبر داد و نوشت در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ملي واردات ۲۴ ميليارد دلار مواد غذايي چندان منطقي به نظر نمي‌رسد.

۱۶ ارديبهشت: قاچاق كالا به ۳۰ ميليارد دلار رسيد كه بر اساس محاسبات متداول به معني نابودي ۳۰۰ هزار شغل مي‌باشد.

۱۸ ارديبهشت: نقطه آغاز اقدامات متهورانه بانك مركزي در مؤسسات اعتباري و بانكي بود. به نحوي كه در اين روز بانك تات با سهامدار عمده خود كه در بازار مبل نيز دست داشت به دليل تخلفات در هيئت مديره و... منحل شد. همچنين مجوز بانك‌هاي شرق، آريا، آرين نيز كه خود بانك مركزي به آنها اجازه فعاليت داده بود، باطل شد. اما در كمال ناباوري بانك تات با دو مؤسسه مالي ديگر صالحين و آتي ادغام و در نهايت بانك آينده متولد شد.

۲۰ ارديبهشت: روز رويايي دلار در سال جاري بود زيرا در اين روز دلار در بازار آزاد با افت تدريجي به ۱۶۵۰ تومان و سكه تمام بهار آزادي به ۶۴۶ هزار تومان رسيد‌ و از اين پس روند افزايشي به خود گرفت و دلارتا رقم ۴۰۰۰ تومان و تمام سكه تا يك ميليون و ۵۳۰ هزار تومان نيز فراتر رفت. اما روزهاي آخر سال ۹۲ و تا پيش از اتمام اين گزارش دلار پايين آمده و به ۳۳۲۰ تومان نيز كاهش يافت.

۲۰ ارديبهشت در مجلس كليات بودجه ۹۱ تصويب شد و در ادامه رسيدگي، مجلس درآمد دولت از افزايش حامل‌هاي انرژي را ۶۶ هزار ميليارد تومان (‌معادل نصف قيمت مدنظر دولت‌) تصويب كرد. اما اين افزايش‌ها اعمال نشد و بعد از جدل مجلس و دولت و شرايطي كه تحريم به اقتصاد كشور تحميل كرد در نهايت مصوب توقف اجراي گام دوم هدفمندي از سوي مجلس صادر شد.

خرداد
فصل داغ کردن مستأجرها
۷ خرداد: همزمان با آغاز فصل جابه‌جايي مستأجران، اجاره‌بها نيز كوچ قيمتي خود را آغاز كرد به نحوي كه افزايش‌هاي تا ۳۰ درصدي را تجربه كرد. اما قبل از اين عزيمت عظماي قيمت‌ها دولت تلاش بسياري كرد تا با نحوي از انحا مانع بالاتر رفتن قيمت‌ها شود به نحوي كه در ۷ خرداد از ورود تعزيرات به بازار اجاره‌بها خبر داد و حتي طرح اعلام رسمي قيمت براي اجاره‌بها و قيمت مسكن نيز مطرح شد كه كارآمدي لازم را نداشت.

۱۷ خرداد: خودرو ۲۰۶ پژو ناياب شد. اين تيتر خبري بعد از توقف فروش نقدي و تأخير در تحويل اين خودرو طي يك ماه منتهي به خرداد و به نقل از يك نماينده فروش منتشر شد و همين نقطه آغازي بود براي انتشار شايعاتي چون وابستگي شديد خودرو‌هاي داخلي به خارج و بي‌مهري شركت پژو به بزرگ‌ترين مشتري جهاني‌اش؛ ايران!

۲۱ خرداد: قيمت‌هاي نان با فانتزي‌ها افزايش يافت و در ادامه قيمت سنگك از ۵۰۰ به ۶۰۰ و بربري از ۳۷۵ تومان به ۵۰۰ تومان افزايش يافت.

۲۲ خرداد: پس از تشكيل مجلس شوراي اسلامي جديد چانه زني عرف شده براي ورود و تعيين رئيس كميسيون‌هاي اقتصادي آغاز شد. به نحوي كه يك استاد فلسفه نيز خواستار ورود به كميسيون اقتصادي بود و از سوي ديگر كميسيون شوراها تنها يك متقاضي داشت. اين موضوع ناشي از درآمدهاي نفتي بود كه نمايندگان ‌ بهتر مي‌توانستند براي حوزه انتخابي خود اعتبار جذب كنند.

تير
جیره بندی ارزی
۱۱ تير: دكتر پژويان رئيس شوراي رقابت درآمد ماهانه كمتر از ۹۴۶ هزار تومان را زير خط فقر اعلام كرد. همچنين در اين روز دور جديد تحريم‌ها از سوي غرب و اروپا اعمال شد اما ۱۱ كشور مستثني شدند .
۲۴ تير: براي تخصيص ارز اولويت‌هاي ده گانه تعيين شد تا به گفته وزير صنعت، كشور را با ۱۰ ميليارد دلار هم بتوان اداره كرد. اما بنا به گفته توليدكنندگان بسياري از واردكنندگان به خصوص در حوزه خودرو و لوازم خانگي كه رانت‌هاي بسياري نيز به جيب زدند ثبت سفارش كالاي خود را حتي تا خرداد سال ۹۲ نيز انجام داده بودند. ‌
۲۵ تير: ساخت ۲۵ هزار واحد مسكوني مهر در تهران كليد خورد.
۲۶ تير: مدير كل ثبت سفارش سازمان توسعه و تجارت از دونرخي شدن ارز‌هاي دولتي و سه نرخي شدن ارز در اقتصاد خبر داد كه اولويت‌هاي ۱و ۲ (شامل كالاهاي اساسي و دارو) ارز مرجع ۱۲۲۶ توماني مصوب در بودجه دريافت مي‌كردند و اولويت‌هاي بعدي كه به تدريج تا اولويت ۸ نيز به آنها اضافه شد ارز موسوم به مبادله‌اي (حدود ۲۵۰۰ تومان براي هر دلار). در همين باره اختلاف نظري ميان بانك مركزي و وزارت اقتصاد نيز وجود داشت زيرا وزارت اقتصاد قصد داشت اين طرح را در قالب بورس ارز راه‌اندازي كند. اما بانك مركزي اين طرح را به دليل احتمال لو رفتن مسيرهاي ورود ارز در مركز مبادلات ارزي و با همكاري وزارت صنعت‌، معدن و تجارت راه اندازي كرد.
۲۹ تير: رئيس مركز آمار ايران از كاهش بعد خانوار به ۳و ۵۵ صدم نفر خبر داد و موجي از عمليات‌هاي رسانه‌اي براي افزايش جمعيت و حركت جامعه به سوي پيري راه افتاد.

مرداد
‌تعیین تکلیف پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی
اول مرداد: اجاره اراضي ايران توسط قطري‌ها لو رفت و سفير قطر در پاسخ به سؤال خبرنگاري گفت: شما چرا خبرها را آنقدر ديرمي‌خوانيد چون زمين‌ها را هشت ماه پيش توسط يك سايت اجاره كرده بودند! نكته جالب اين خبر جنجالي به شمار رفتن اين پروژه در محاسبات جذب سرمايه‌گذاري خارجي بود كه با انتقاداتي در مجلس نيز روبه‌رو شد.
۹ مرداد: رأي قوه قضائيه براي پرونده موسوم به اختلاس ۳ هزار ميلياردي صادر شد كه درآن چهار حكم اعدام و دو حبس ابد وجود داشت. احكام اين پرونده در اسفندماه پس از اعتراض نيز تأييد شد.
۱۰ مرداد: بهمني در حالي كه بازار آزاد ارز به ۲۰۰۰ تومان رسيده بود از تشكيل قرارگاه جنگ‌هاي نامنظم اقتصادي در بانك مركزي خبرداد. منظور بهمني احتمالاً جابه‌جايي ارزهاي صادر‌كنندگان در خارج از كشور و اعطاي آنها براي واردات بود. اما از دادن جزئيات بيشتر خود‌داري كرد.
همچنين در اين روز ثروتي عضو كميسيون اقتصادي مجلس از خريد ۱۵ تن طلا توسط يك فرد خبر داد وگفت: اين كار به عقل جن هم نمي‌رسد و دست‌هايي در كار است كه نظام اقتصادي كشور دچار مشكل شود!

‌شهريور
ماه قهربا بورس ارز
۵ شهريور: دولت پيشنهاد داد‌‌ بانك جنبش عدم تعهد ايجاد شود. ذخاير ارزي كشورهاي جنبش عدم تعهد ۵۰۰ ميليارد دلار بيشتر از امريكا و اروپا است. همچنين در اين روز وزير ارتباطات از راه‌اندازي موتور جست‌وجوي بومي تا پايان سال جاري خبر داد .
۶ شهريور: بنا بر گزارش مجمع جهاني اقتصاد ايران در شاخص رقابت‌پذيري اقتصادي هفت پله صعود كرد و در رتبه ۶۲ جهاني جاي گرفت.
۲۸ شهريور: بورس جنجالي ارز منتفي شد و مركز مبادلات ارزي براي تخصيص ارز به اولويت‌هاي ۳ و ۴ آغاز به كار كرد اما بعدها و به تدريج تا اولويت ۸ نيز ارز مبادلاتي دريافت كردند.
۲۹ شهريور: وزير كشتي‌گير كابينه براي بار دوم از مجلس كارت زرد گرفت. اين بار وزير اقتصاد به دليل قانع نشدن از توضيحاتش درباره افزايش قيمت‌هاي طلا و ارز اين كارت را دريافت كرد. دلار در آن تاريخ ۲۴۷۰ تومان و سكه بهار آزادي ۹۴۰ هزار تومان بود.

مهر
‌جنجال یارانه ارزی !
۲ مهر: به دنبال شايعه‌اي كه گفته مي‌شد رئيس‌جمهور قصد دارد يارانه ارزي ناشي از اختلاف قيمت ارز مرجع با ارزهاي مبادلاتي و آزاد را به مردم بدهد نمايندگان مجلس وارد گود شده و اين طرح را خيانت و سياسي كاري دانستند.
۵ مهر: در اين روز خبر دستگيري اخلالگران ارزي داده شده بود كه چندي پيش رئيس‌جمهور در گفت‌و‌گوي خبري با شبكه ۱ از آنها ياد كرده بود و بعدها نيز توسط رحيمي معاون اول نام يكي از آنها رونمايي شد. جمشيد بسم الله به عنوان نماد اخلال در بازار ارز دستگير شد و اخلالگران در اسفندماه به جريمه نقدي محكوم شدند.
۶ مهر: قيمت خريد شيرخام كه به مناقشه‌اي جدي تبديل شده بود به‌رغم تصويب در استانداري تهران و ستاد تنظيم بازار به هيئت وزيران رفت و در نهايت در ۸ آبان ۹۳۰ تومان تعيين شد و شير ليتري كه سال قبل هزار تومان بود بعد از رسيدن به ۲ هزار تومان در نهايت در حدود ۱۸۵۰ تومان آرام گرفت.
۱۵ مهر: محموله ۲ ميليون بشكه‌اي نفت ايران به كره‌جنوبي رسيد. اين خبر از اين حيث مهم بود كه بعد از اعمال تحريم‌هاي غربيان كره به طور موقت خريد نفت را از ايران به دليل مشكلات بيمه‌اي و جابه‌جايي ارز متوف كرده بود.
۱۷ مهر: مجلس با اجراي مرحله دوم هدفمندي به خاطر احتمال تورم مخالفت كرد.
۲۲ مهر: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مدعي شد: طبق آمار روزانه ۱۳ هزار حمله سايبري خارجي در كشور رخ مي‌دهد كه تمام آنها توسط مركز رخدادهاي رايانه‌اي كشور مهار مي‌شوند.
۲۳ مهر: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از ورود و توزيع ۵ ميليارد دلار ارز تقلبي در بازار داخلي خبر داد كه همين موضوع دستمايه طنز و البته نگاه منفي رسانه‌هاي خارجي به اقتصاد ايران شد.
۲۴ مهر ماه: رسانه‌ها به خطر تكرار قاچاق بنزين و گازوئيل اشاره كردند. بر اساس آمار رسمي اعلام شده در ماه‌هاي بعدي روزانه ۶ ميليون ليتر و بر اساس آمار غير رسمي ۱۲ ميليون ليتر قاچاق صورت مي‌گيرد.

آبان
كام شيرين ۶ واردكننده خودرو!
۷ آبان: در اين روز درآمد ۱۶۰ ميليارد توماني شش وارد‌كننده خودروهاي خارجي كه از محل اختلاف قيمت ارز به دست آمده بود بولد شد. رسانه‌ها نوشتند اين خودرو‌سازان با سوء استفاده از ارز مرجع خودروهاي خود را وارد كرده‌اند كه در ميان آنها خودروهاي پورشه ۷۰۰ ميليوني، مازراتي ۵۰۰ ميليوني و بنزهاي ۵۷۰ ميليوني به چشم مي‌خورد. البته چندي پيش نيز چهار واردكننده جريمه‌اي حدود ۱۲۶ ميليارد تومان بابت همين تخلف پرداخت كرده بودند كه ۱۱۱ ميليارد آن فقط متعلق به يك واردكننده بود. همچنين در ۱۸ آبان نيز خبري در همين باره مخابره شد كه مرد نامرئي واردكننده مازراتي سود روزانه ۳۸ ميليون تومان به جيب مي‌زند.
۱۷ آبان: افزايش ۶۰ تا۷۰ درصدي بليت‌هاي هواپيما اعمال شد. به عنوان مثال بليت
تهران – كيش تا پيش از اين ۱۰۰ هزار تومان بود كه به ۱۷۰ هزار تومان افزايش يافت.
۲۱ آبان: مدير جديد سايپا در اقدامي كه بيشتر شبيه به خود زني بود گفت: متأسفانه كارگران شاغل در خطوط توليد فرآيند كيفيت را باور ندارند و پرايد را به دليل رعايت نكردن كيفيت در خط توليد به هندوانه تشبيه كرد.

آذر
‌غائله ارز دارو
۲۵ آذر: در اين روز بانك مركزي بعد از اعلام وزارت بهداشت كه احتمالاً دليل بركناري‌اش نيز همين بود، اعلام كرد يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار به دارو ارز تخصيص داده اما واردكنندگان چيز ديگري وارد كرده‌اند. منظور از چيزهاي ديگر همان لوازم آرايشي بود كه سود بيشتري براي وارد‌كنندگان داشت. بعد از اين خبر بود كه رسانه‌ها با گلايه از واردات غذاي سگ، زين اسب و خودروهاي لوكس مديريت در واردات را به شدت زير سؤال بردند.
۲۶ آذر: روزنامه‌ها از كاهش ۴۸ درصدي توليد موتوسيكلت خبردادند كه با خبر كاهش ۵۰ درصدي توليد خودروهاي داخل متناسب بود و نشان از ميزان وابستگي اين صنايع به ارز خارجي و تجهيزات و لوازم ساخت خارج داشت.
۲۸ آذر: دستگيري هكري كه با جعل كارت‌هاي بانكي يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان به جيب زده بود در رسانه‌ها انعكاس يافت تا گفته شود طرح بانك مركزي به نام شاپرك كه مورد انتقاد مشتريان دستگاه‌هاي پوز (خريد آنلاين در فروشگاه‌ها) بود، كارآمد و مطمئن است. بر اساس طرح شاپرك پول با تأخير ۲۴ ساعته به حساب صاحبانش واريز مي‌شد.

دي
‌لیست ۳۰۰
۴ دي ماه: بعد از ادعاي رئيس‌جمهور مبني بر اينكه ۷۰ درصد تسهيلات توسط ۳۰۰ نفر اخذ شده‌اند و ليست آن را به قوه قضائيه داده است، دادستان كل كشور مدعي شد كه اين ليست هنوز به قوه قضائيه نرسيده است.
۶ دي: گران‌ترين مسكن ايران با متري ۲۴ ميليون تومان به فروش رفت.
۱۰ دي ماه: روغن موتور با مجور ۵۰ درصد گران شد. همچنين در اين روزها قيمت برنج گران شد كه عضوكميسيون كشاورزي مجلس عامل گراني را دخالت وزارت صنعت و تجارت دانست كه منجر به احتكار برنج شده است.
۱۶ دي ماه: نمايندگان مجلس در واكنش به خبر استخدام ۱۵۰۰ نفري كاركنان رياست جمهوري اين كار را خلاف قانون دانستند اما چندي بعد از سوي دولتمردان اعلام شد كه دولت قصد دارد ۵۰۰ هزار نفر در قبال خروج ۸۰۰ هزار نفري بازنشستگان استخدام كند كه اين كار را از سوي منتقدان دولت كاري تبليغاتي و غير قانوني دانستند كه هزينه‌هاي جاري دولت را افزايش مي‌دهد.
۱۷ دي ماه: بعد از ناياب شدن صابون گلنار و افزايش ناگهاني قيمت آن خبر افزايش سه‌باره پودر ماشين و دستي و ساير شوينده‌ها از سوي دبير شوراي توليدكنندگان پودر شوينده اعلام شد.
۲۰ دي: ۲۱ پرواز به دليل عدم پرداخت بدهي خود به شركت پالايش و پخش و عدم سوخت‌رساني بموقع لغو شد تا سرگرداني مردم به دليل اختلاف دونهاد دولتي رسانه‌اي شود.

بهمن
استعفای بهمنی ‌
۱ بهمن: همزمان با خبر بازنشستگي بهمني رئيس كل بانك مركزي خبر گردهمايي مسئولان بانكي با ۴۰ بدهكار بانكي كه بالاي ۱۰۰۰ ميليارد تومان بدهي معوق دارند منعكس شد.
۳ بهمن: معاون بانك مركزي در سخنان تندي عليه نمايندگان مجلس مدعي شد تقاضاي تفحص از بانك مركزي به دليل اين بوده است كه به برخي از نمايندگان مجوز قرض‌الحسنه نداده است.
۴ بهمن: مجلس و دولت پس از توصيه رهبري توافق كردند تا به تمام كساني كه يارانه نقدي دريافت مي‌كردند به هر نفر ۸۰ هزار تومان و براي اعضاي كميته امداد و بهزيستي ۱۰۰ هزار تومان واريز شود.
۱۲ بهمن: محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري ايران مدعي شد: بهاي واقعي نفت ۱ و ۸ دهم برابر قيمت فعلي است.
۱۵ بهمن: طبق تصويب نامه هيئت دولت كه به امضاي رحيمي رسيد خودروسازان مجاز به فروش خودرو به قيمت تجاري شدند منوط به اينكه اختلاف قيمت نرخ ارز مبادله و با نرخ ارز آزاد را به حساب خزانه بريزد.
۲۸ بهمن: در پي جلسه ستاد تنظيم بازار و نشست رحيمي با دست‌اندركاران خشكبار ايران از آنها خواسته شد تا به شكل دستوري هر كيلو پسته را ۲۵ هزار تومان بفروشند. اما ظاهر اين نشست با قهر صادركنندگان عمده ناتمام ماند كه رحيمي نيز دستور ممنوعيت صادرات پسته را به مدت شش ماه داد. اين مصوبه عمري ۲ روزه داشت ولي در همان روز معاون برنامه‌ريزي استانداري از كشف ۴۵ ميليون تن پسته احتكار شده داد تا صادركنندگان و دست اندركاران خشكبار به درخواست دولت چراغ سبز نشان دهند.

اسفند
‌تعیین تکلیف کارگران
۲ اسفند: خبرگزاري و سايت‌ها از وجود يك شركت خصوصي‌سازي شده خبر دادند كه در اختيار يك طيف خاص سياسي است و با هزينه ۱۱۰ ميليارد تومان خريداري شده است. اما اين شركت مجوز فروش ۵۵ هزار ميليارد توماني پتروشيمي را در اختيار دارد. همچنين بعد از اين خبر درباره پتروشيمي سطان پتروشيمي با چهر‌ه‌اي مبهم معرفي شد.
۷ اسفند: در پي سخنراني احمدي‌نژاد كه خبرگزاري مهر از اودرباره عملكردش سؤالات ممتد و بي‌شمار كرد وي با انتقاد از خودروسازان دستور كاهش قيمت‌هاي خودروهاي داخلي را صادر كرد و گفت مگر خودرو كيلويي چند است كه رسانه‌ها در محاسبه خود به رقم ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اشاره كردند.
۱۰ اسفند: لايحه بودجه با ركود بي‌سابقه ۸۳ روز و براي اولين بار بدون حضور رئيس‌جمهور تقديم مجلس شد كه به همراه آن بودجه سه دوازدهم نيز بود. ويژگي اين بودجه قيمت ۹۵ دلاري براي هر بشكه بود.
۱۲ اسفند: برخلاف تصور عامه پيش فروش سكه با استقبال آنچناني روبه‌رو نشد و برق طلا براي اژدهاي نقدينگي جذاب نبود. قيمت اين پيش‌فروش سكه ۵۰ هزار تومان كاهش يافت و از روز ۱۳ اسفند روند سؤال برانگيز كاهش ارز و طلا آغاز شد به نحوي كه طي دو روز قيمت هر دلار ۶۰۰ تومان كاهش يافت و دلار به ۳۳۲۰ تومان هم كاهش يافت.
۲۴ اسفند: پس از كش و قوس‌هاي فراوان در حالي كه نمايندگان كارگر، كارفرمايي در حال چانه زني براي تعيين حداقل حقوق بودند، با كنار كشيدن نماينده دولت در نهايت حداقل حقوق كارگران با ۲۵ درصد افزايش به ۴۷۸ هزار و۱۲۵ تومان افزايش يافت تا باز هم كمتر از آنچه در قانون كار آمده و كمتر از تورم سالانه تعيين شود.


مرجع : روزنامه جوان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
0
0
تورم 30 درصده؟پسته از 10000 تومن شد 60000 تومن.600 درصد اضاف شد..موز از 2000 تومن شد 4000 تومن.یعنی 100 درصد.پراید و ماشینای دیگه 100 درصد اضاف شد به قیمتش..نان و شیر هم که قربونش برم چند برابر شده.شما سنگ و خاک رو گذاشتین تو سبد غذایی مردم که میگین قیمتش اضاف نشده؟!!!
masoud
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
0
0
تو قسمت 28 بهمن نوشتین 45 میلیون تن و وقتی خوندم چشمام گرد شد. حاجی 5 هزار تن
:
:
:
آخرین اخبار