تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۲۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از دزفول سوغاتی چه ببريم؟
دزفول در بخش‌های جلگه‌ای استان خوزستان و با گستردگی نزدیک به ۴۷۶۲ کیلومتر مربع که با برشمردن بخش‌های روستایی آن دارای گستردگی برابر ۷۸۴۴ کیلومتر مربع می‌باشد جای دارد.



دزفول نام شهری است در نیمروز (جنوب) باختری ایران و مرکز شهرستان دزفول که در کنار رودخانه دز گسترده شده‌ است. این شهر در دامنه‌های زاگرس میانی جای دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های ایلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته ‌است.
این شهر در ۷۲۱ کیلومتری تهران و ۱۵۵ کیلومتری اهواز جای دارد. شهرستان دزفول دارای زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای بوده و زیست ـ‌بوم سرسبز آن از پایان زمستان تا آغازه‌های بهار بسیار دلپذیر است. این شهرستان با زیست ـ بوم زیبای جلگه‌ای ـ‌کوهپایه‌ای و کوهستانی خود در سراسر سال و به ویژه در روزهای نوروز پذیرای شمار بسیاری از گردشگران می‌باشد.
از جمله سوغات شهرستان دزفول می‌توان به انواع کلوچه خرمایی، کلوچه شکری، کلوچه نمکی، لوزی شکری، نان شیر، معجون کنجد، ارده، شیره (سیلون)، نان کنجدی، قرص نعناع و… اشاره کرد. همچنین مرکبات از جمله پرتقال دزفول و انواع صنایع دستی دزفول طرفداران زیادی دارد.
از ديگر سو، ابزارهای دست‌ساز چوبی مانند زیرقلیان، قلیان، شمعدان، چوب لباسی، نمکدان و... از صنايع دستی شهرستان دزفول به‌شمار می‌آیند. یکی دیگر از صنايع دستی این شهر کارهای دستی بر روی فلزها می‌باشد که از آن میان می‌توان ورشوسازی، قلم‌زنی روی زر و سیم و زرگری را نام برد. در کارگاه‌های ورشوسازی بازار کهنه دزفول ابزار چای‌خوری و سینی و آتشدان ساخته می‌شود. نمدمالی، خراطی، کپوبافی و گیوه دوزی نیز از دیگر صنايع دستی این شهر به شمار می‌آیند.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: دزفول ، سوغاتی دزفول
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
1
2
منبع این نوشته کجاست؟!!!
"پیشینه تاریخی دزفول به زمان ساسانیان بازمی‌گردد ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های ایلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته ‌است"

لطفا از درج مطالب بدون منبع و مشکوک خودداری فرمایید
:
:
:
آخرین اخبار