تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۳۲۷۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفرنامه تصویری خوزستان

حسام محرر در وبلاگ قله های مه گرفته نوشت:

بسیار سفر باید       تا پخته شود خامی!

ایران عزیز ما جای دیدنی یا به قول امروزی مقصد گردشگری و جاذبه توریستی کم ندارد. جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و .... اما بی شک استان پهناور خوزستان همه اینها را در کنار هم در خود جای داده است. شاید اگر به خوزستان سفر نکرده باشید، از آن تصویری در حد مناطق آسیب دیده ناشی از جنگ ایران و عراق در ذهنتان تداعی شود و یا چاهها و تاسیسات عظیم نفت و گاز!

ولی وقتی راهی شوی و با عبور از مسیرهای بکر و کوهستانی آن به جلگه های سر سبز و جنگل های با طراوتش وارد شوی، تازه خواهی فهمید که این خاک زرخیز چه ذخایری دارد که نمی دانستی! از اینها که بگذری و به آثار باستانی بی بدیلش بنگری، سرزمینی کهن با تمدنی اصیل خواهی یافت که مردم نجیب و بی ادعایش امروز کمتر اثری از آن شکوه و تمدن در زندگیشان می بینند.

خوزستان بی شک یکی از دیدنی ترین و غنی ترین ذخایر طبیعی و تاریخی این سرزمین است. کوههای سر به فلک کشیده در شمال و شرق در مرز استانهای لرستان و چهارمحال، دره های بکر، رودهای خروشان، جلگه های سر سبز و مناظر جنگلی کم نظیر چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. و آثار تاریخی کهن و کم نظیر که بی شک جذابیت خاصی برای علاقمندان به این زمینه خواهد داشت.

قصدم از این پست معرفی استان خوزستان یا ارائه گزارش کامل نیست. چرا که در یک برنامه فشرده سفر، فرصت دیدن بسیاری از دیدنیهای کم نظیر استان فراهم نبود و دانسته های من از داشته های خوزستان جرعه ای در برابر دریاست. اما می خواستم در این حد این نهیب را به بعضی زده باشم که زیبایی فقط در یک یا چند استان شمالی کشور خلاصه نیست و چه بسیار دیدنیها که مهجور و البته بکر مانده! براستی چرا باید خیلی ها در حالی که کشورمان چنین داشته هایی دارد برای سفر دبی، ترکیه و تایلند را انتخاب کنند؟ واقعا اگر امکانات و فرهنگ درست گردشگری در این کشور وجود داشت، با داشتن چنین ذخایر طبیعی و تاریخی امکان کسب درآمد سرشار و رونق اقتصادی برای این مناطق و کل کشور مهیا نبود؟ مناطقی که مردم نجیب آن بعضا در محرومیت از بسیاری امکانات زندگی هستند. بگذریم....

خلاصه برنامه سفر:

- روز اول: حرکت بعد از ظهر از تهران به اصفهان و اقامت در اصفهان.

- روز دوم: حرکت از اصفهان به سمت شهرکرد، ایذه و اهواز و اقامت در اهواز. از دیدنیهای این روز می توان به تالاب چغاخور در نزدیکی گندمان، دریاچه دیدنی سد کارون ۳ و اثر طبیعی-تاریخی اشکفت سلمان ایذه اشاره کرد. ناگفته نماند مسیر مذکور از اصفهان به اهواز طولانی و در عین حال بسیار دیدنی است. برای تصور می توان جنگلها و چمن زارهای شمال را البته منهای ویلاها و ساخت و سازها در نظر گرفت!

- روز سوم: حرکت از اهواز به سمت شوش دانیال. بازدید از اثر جهانی چغازنبیل نرسیده به شوش، بازدید از مقبره دانیال نبی و موزه دیدنی کاخ آپادانا. حرکت به سمت دزفول و اقامت در آن.

- روز چهارم: حرکت از دزفول برای بازدید آبشار شوی که به دلیل نامناسب بودن جاده رسیدن به آبشار میسر نشد. بازدید از روستای لیوس و شوی و در نهایت بازگشت از مسیر خرم آباد و آزاد راه  جدید آن به تهران!

و اما گزارش مصور:

برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید


تالاب چغاخور - استان چهارمحال


دریاچه سد کارون 3


نقش برجسته اشکفت سلمان - ایذه


طبیعت اشکفت سلمان

اشکفت سلمان نام منطقه ای تاریخی در جنوب ایذه است که دارای نقش برجسته هایی مربوط به دوره ایلامی است و از نظر طبیعی نیز در کنار یک غار دیدنی با چشمه آب قرار دارد.


پلی بر روی کارون - اهواز


زیگورات چغازنبیل

شهر باستانی دوراونتاش یا همان چغازنبیل در زمان ایلامی ساخته شده و جزء فهرست جهانی یونسکو محسوب می شود. دسترسی از طریق جاده اهواز به شوش دانیال و یک فرعی ۲۵ کیلومتری قبل از شوش است. ناگفته نماند این مکان حتی در این فصل سال بسیار گرم است!


مقبره دانیال نبی

دانیال از پیامبران مهم قوم یهود می باشد که مقبره آن در شهر تاریخی شوش واقع شده. البته نکته جالب اینکه برای ایشان به سان امامزادگان ضریح و حرم ساخته و حتی زیارتنامه نصب کرده اند و بعضی هم به آن دخیل می بندند!!

- شوش شهری تاریخی و خاستگاه و موطن تمدن های چندی است. یکی از دیدنی های این شهر موزه ای تاریخی واقع در کاخ آپاداناست، که امروز سازمان میراث فرهنگی شهر شوش در آن قرار دارد. در این موزه آثار سنگی شامل ستون، تندیس و سردیس، کتیبه و ... از دورانهای مختلف تمدن ایران قبل از اسلام و حتی بعد از اسلام که عمدتا از شهرهای اطراف در استان خوزستان گردآوری شده می توان مشاهده کرد.


اسب هخامنشی


مجسمه زن اشکانی


مجسمه دوران ایلام میانه


تسبیح ما قبل اسلام!

- دزفول شهری قدیمی و زیبا در کنار رود زیبای دز و دارای آثار تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی متعدد در اطراف آن می باشد. چنانچه از جاده سردشت به طرف "شیهون" حرکت کنیم در مسیری زیبا چند روستای گردشگری خواهیم دید. یکی از مسیرهای دسترسی به آبشار مشهور و بسیار زیبای "شوی" همین جاده است. همچنین روستای "لیوس" با خانه هایی که در دل صخره های کوه ساخته شده در انتهای این جاده و یکی از دیدنیهای دزفول است.


رود دز


پل قدیمی دزفول


طبیعت روستای شوی


طبیعت شوی


شوی!


جاده شیهون


روستای اعجاب انگیز لیوس

نکته قابل ذکر در سفر به خوزستان و مناطق زیبای آن اینست که با توجه به گرمای بیش از حد هوا در این منطقه بهترین زمان برای سفر اواخر زمستان و اوائل بهار است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
هدايتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
0
0
سلام
شوشتر هم تشريف مي آورديد خوشحال مي شديم
سال بعد در كهن شهر شوشتر منتظرتان هستيم
انشالله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
0
0
جای اثار باستانی کول فره در شهر ایذه خالی است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
1
2
به نقل از پدر بزرگمان: میگفت در زمان قدیم که مثل الان وسیله نقلیه اینقدر زیاد نبود .بیشتر مردم از چهارپایان مثل اسب وقاطر والاغ استفاده میکردند. یکروز یک بنده خدایی صبح از خواب بیدار میشه میبینه اسبشو نیست واحتمالا دزدیده شده از افراد محل که شاهد دزدیدن اسب طرف بودند به مال باخته میگن فلانی ما میدونیم که اسب شما روکی دزدیده است. خلاصه مال باخته به سراغ دزد رفته ودزد انکارمیکندتا اینکه از دزد درخواست میکند که اگر شما اسب مرا ندزدیده ایی بیا برویم در حرم دانیال قسم بخور که اسب مرا ندزدی دزد قبول میکند. به حرم دانیال وارد میشوند که میخواهد قسم بخوردبه دانیال که اسب را ندزدیده است یک دفعه صدای شیهه اسب از دهانش خارج میشود وبه امر خدا رسوا میشود .بله عزیزان این یک نمونه از معجزات دانیال بود که یکی از آنها برای شما گفته شد .کتاب معجزات دانیال ع را بخوانید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
0
0
خیلی ممنون واقعا واقعا واقعا عالی بود
من که خودم اهوازی ام نمیدونستم مطالبو چه جوری سرهم کنم برای یک مقاله خیلی متشکر شدم
ای کاش درمورد ابشار های شوشتر هم توضیح میدادید
:
:
:
آخرین اخبار