تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۳۳۳۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی دلایل سقوط صنعت نفت
تیم صنعت نفت پس از شکست برابر مس کرمان در چارچوب هفته سی و یکم لیگ برتر، اولین تیمی بود که به صورت رسمی به لیگ دسته اول سقوط کرد تا فصل دوازدهم، برای مردم آبادان و هواداران صنعت نفت کابوس وار تمام شود. البته صنعت نفت مدت‌ها بود که در انتهای جدول رده بندی قرار داشت و برای فرار از منطقه خطر دست و پا می‌زد. شاید همین مسئله باعث شد تا سقوط این تیم در رسانه‌ها انعکاس زیادی نداشته باشد و همه به عنوان یک موضوع عادی به بازگشت این تیم ریشه دار به لیگ دسته اول نگاه کردند. با این شرایط، نگاهی به دلایل سقوط نفت خالی از لطف نیست:

۱- تغییر پیاپی مدیریت و سرمربی
صنعت نفت در لیگ دوازدهم رکورد تغییر مدیران و مربیان را شکست. این تیم فصل را با مدیریت علی حکمت و سرمربیگری "آلبرتو کاستا" آغاز کرد. در میانه راه حکمت جایش را به خلیل صالحی داد و "کاسیمیرو" هم جانشین کاستا شد. با وجود این دوران کاسیمیرو هم دوام زیادی نیاورد و علی فیروزی جای این مربی پرتغالی را گرفت. در ادامه، خلیل صالحی از مدیریت کنار رفت و غلامحسین گودرزی به عنوان سومین مدیر، روی صندلی مدیرعاملی نشست. مدیرعامل جدید، خیلی زود علی فیروزی را از کارش برکنار و سعید سلامات را سرمربی کرد تا تغییر در کادر مدیریت و فنی باشگاه نفت، رکورد عجیبی را از خود بر جای بگذارد.

۲- جذب غیر اصولی بازیکنان
وقتی تغییر مدیر و سرمربی در یک باشگاه فوتبال بی نتیجه می‌ماند، باید به مسائل ریشه‌ای‌تر توجه کرد. مواردی از جمله بسته نشدن اصولی تیم و عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات. خلیل صالحی مدیرعامل سابق صنعت نفت در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: " باشگاه در فصل نقل و انتقالات عملکرد خوبی نداشت به طوری که در بعضی از پست‌ها هیچ بازیکن مناسبی جذب نشد. به عنوان مثال آسیب دیدگی مصطفی صبری مدافع نفت در ابتدای فصل باعث شد تا دست باشگاه در خط دفاعی خالی بماند و در آن بخش لَنگ بزنیم. به نظرم تیم از اول فصل سقوط کرده بود". این در حالی است که "آلبرتو کاستا" سرمربی پیشین نفت آبادان هم در جلسه با اعضای وقت هیات مدیره گفته بود "مدافع می‌خواستم اما به جایش برایم دروازه‌بان خریدند"!

۳- سپک تاکرا به جای تمرینات بدنسازی!
یکی دیگر از عوامل مهم سقوط نفت آبادان به شروع بد این تیم در لیگ برتر بر می‌گردد. بازیکنان نفت به واسطه نوع خاص تمرینات بدنسازی کاستا که با آن غریبه بودند، در زمان‌های پایانی مسابقات کم می‌آوردند و به راحتی بازی برده را واگذار می‌کردند. سبک جدید تمرینات بدنسازی کاستا و دستیارانش هرچند با فوتبال روز دنیا شباهت زیادی داشت ولی در فوتبال ایران حاصلی نداشت و باعث افت بدن بازیکنان در دقایق پایانی می‌شد. البته این مسئله با برکناری دو دستیار کاستا و اضافه کردن یک مربی بدنساز به مرور برطرف شد. رسول نویدکیا بازیکن صنعت نفت در این خصوص گفته بود که در تمرینات بدنسازی پیش از شروع فصل، به جای بدنسازی سپک تاکرا بازی می‌کردیم!


چه کسی باید پاسخگو باشد؟
بازیکنان و مسئولان باشگاه صنعت نفت در طول فصل مدام به این موضوع اشاره داشتند که این تیم تنها دلخوشی مردم آبادان است. حالا این سئوال مطرح می‌شود که چه کسی باید پاسخگوی احساسات مردمی باشد که از فصل بعد باید نتایج "تنها دلخوشی" خود را در لیگ دسته اول دنبال کنند. مثل تمام بخش‌های فوتبال که ناکامی‌اش به دیگران پاس داده می‌شود، هیچ کس مسئولیت سقوط نفت را بر عهده نمی‌گیرد. غلامحسین گودرزی مدیرعامل باشگاه نفت در این خصوص می‌گوید: "من فقط چند هفته مدیر باشگاه بودم و زمانی کار را دست گرفتم که تیم اوضاع خوبی نداشت! البته من از طرف باشگاه از مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم شرایطی فراهم شود که سال بعد به لیگ برتر برگردیم".

خلیل صالحی مدیرعامل سابق و عضو فعلی هیات مدیره باشگاه که در جریان چند و چون داستان صنعت نفت قرار دارد، در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: " افرادی باید پاسخگوی سقوط نفت باشند که با وجود تغییرات زیاد در هیات مدیره، تغییر نکردند. (اشاره به یکی از اعضای علی البدل هیات مدیره) آقایانی که از اول فصل با تیم بودند و به رغم جابجایی چند مدیر و مربی، دست نخورده باقی ماندند. جزئیات زیادی درباره دلایل نفت وجود دارد که مطرح کردن آن در حال حاضر به صلاح نیست اما در زمان مناسب به آنها اشاره می‌کنم.

نفت با خرید امتیاز می‌ماند؟
زمزمه‌های خرید امتیاز یک تیم لیگ برتری در آبادان به چند ماه پیش بر می‌گردد یعنی زمانی که مدیران باشگاه با تصور اینکه نفت یکی از تیم‌های سقوط کننده به لیگ دسته اول خواهد بود، رایزنی‌هایی را برای انتقال تیم نفت تهران به آبادان آغاز کردند. این طرح همان ابتدا با مخالفت نمایندگان مجلس تهران و همچنین مسئولان باشگاه نفت تهران مواجه شد تا نیمه تمام بماند. حالا که سقوط نفت به دسته اول قطعی شده است باز هم شایعاتی مبنی بر خرید امتیاز یک تیم لیگ برتری از آبادان به گوش می‌رسد. گودرزی در این خصوص می‌گوید: " فعلا برنامه‌ای برای خرید امتیاز تیم لیگ برتری نداریم". به نظر می‌رسد مطرح کردن اخبار خرید یک تیم لیگ برتری بیشتر برای دلخوش کردن مردم آبادان است که این روزها سرخورده‌تر از قبل درباره فوتبال حرف می‌زنند.

مرجع / اقتصادآنلاین
برچسب ها: صنعت نفت ، آبادان
:
:
:
آخرین اخبار