تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۳۳۳۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ببر مازندران از پوست ببر ظل السلطان احیا می شود
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به تشریح برنامه های این سازمان برای مبادله ببر و پلنگ پرداخت و گفت: برخی افراد سعی کردند این موضوع تا حدودی سیاسی کنند.

محمدجواد محمدی زاده در مورد جزئیات موضوع مبادله پلنگ با ببر اظهار داشت: من شدیدا به این موضوع اعتقاد دارم و علت آن هم این است که وظیفه سازمان محیط زیست احیا زیستگاهها و گونه های منقرض شده و حمایت از گونه های در خطر انقراض است.

یوزپلنگ از خطر انقراض خارج شده است

وی ادامه داد: اگر اکنون سازمان محیط زیست با افتخار می گوید که یوز پلنگ ایرانی را احیا کرده با پیگیری همین سیاست بوده است. یوزپلنگی که تعداد آن از انگشتان دست تجاوز نمی کرد الان از خطر انقراض خارج شده است.

محمدی زاده افزود: همچنین اگر امروز آهو در کشور ما بسیار انبوه و پرحجم وجود دارد نشان دهنده اقدامات خوبی است که برای حفاظت این گونه انجام شده است.

وی با طرح این سئوال که چه دلیلی دارد مردم ما و به خصوص نوجوانان و جوانان کشورمان شیر را با عکسش بشناسند یا در تصاویر تلویزیونی مشاهده کنند، یادآور شد: باید زمینه ای فراهم شود که مردم شیر ایرانی را در طبیعت ببینند نه شیر باغ وحشی که یک گوسفندی بوده ولی شکل شیر دارد بلکه باید طبیعت شیر داشته باشد.

"اورکس" ظرف پنج سال آینده از قرنطینه خارج می شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با یادآوری اینکه وظیفه ما احیا زیستگاهها و تحت حمایت قرار دادن گونه های منقرض شده یا در معرض انقراض است، ادامه داد: برای این موضوع هم باید تلاش کنیم اقداماتی در راستای افزایش ظرفیت ها انجام دهیم.

محمدی زاده عنوان کرد: به عنوان مثال کشور ما فاقد "اورکس" بود، اورکس را با دو راس آهو که به کشور قطر دادیم به کشور وارد کردیم و الان مردم می توانند اورکس را به این زیبایی در رامهرمز و خوزستان مشاهده کنند.

وی ادامه داد: اورکس یک چهارپایی است که زیبایی فوق العاده ای دارد و نماد کشور قطر محسوب می شود و در عربستان و سوریه و جاهای دیگر به عنوان یکی از زیباترین حیوانات و چهارپایان شناخته شده است.

محمدی زاده افزود: ایران این گونه زیبا را نداشت که ما با انتقال آن به کشورمان، "اورکس" را احیا کردیم. الان هم تکثیر شده و زاد و ولد داشته است. ظرف چهار پنج سال آینده هم این گونه را از حالت قرنطینه خارج خواهیم کرد چرا که تعداد آن در حال افزایش است.

ببر مازندران با صفات و ویژگیهای ژنتیکی اصلی قابل احیا شدن است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به موضوع مبادله ببر و پلنگ اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در مورد ببر و پلنگ ایرانی برخی افراد سعی کردند این موضوع را تا حدودی سیاسی کنند.

محمدی زاده ادامه داد: من می گویم به همان دلیلی که "اورکس" را احیا کردیم و در کشورمان نبود و الان وجود دارد می توانیم ببری که بیش از 50 سال است منقرض شده و ببر را که مردم دنیا به نام مازندران و ایران می شناسند، احیا کنیم.

وی با بیان اینکه حیف است که ایران ببر نداشته باشد، تصریح کرد: به اعتقاد من با ظرفیت های علمی و همچنین پژوهش هایی که در کشور وجود دارد ببر مازندران آن هم با صفات و ویژگیهای ژنتیگی اصلی و اورجینال آن قابل احیا شدن است.

همکاری با رویان برای احیای گونه های منقرض شده

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با طرح این سوال که وقتی ظرفیت علمی این امر در کشور وجود دارد چرا انجام نشود؟ عنوان کرد: این موضوع را به عنوان یک پروژه مطالعاتی در همکاری با موسسات بزرگ تحقیقاتی مثل رویان و... در دست تحقیق و بررسی داریم تا گونه هایی که منقرض شده اند مثل شیر ایرانی و پلنگ مازندران را احیا کنیم.

محمدی زاده تصریح کرد: اگر اقدامی برای احیای گونه های منقرض شده با فرض مبادله انجام شود در صورتیکه حیوانی که می خواهیم بدهیم در خطر انقراض نباشد حتما این کار را انجام خواهیم داد.

ایران از غنی ترین کشورها در زمینه وجود پلنگ

وی به مبادله پلنگ در ازای ببر اشاره کرد و گفت: ایران در مورد گونه پلنگ یکی از غنی ترین کشورهای جهان و احتمالا غنی ترین کشور در دنیا است. چه اشکال دارد دو قلاده پلنگ بدهیم و دو قلاده ببر که نداریم بگیریم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: در عین حال وقتی "شیر" را خواستیم از هندوستان بیاوریم هندیها گفتند که در مقابل شیر، "یوز پلنگ" می خواهند که با توجه به اینکه "یوز" در معرض انقراض بود قطعا موافقت نکردیم.

محمدی زاده با تاکید بر اینکه متناسب با گونه و با فرض احیا زیستگاه و گونه منقرض شده مبادله را انجام می دهیم، تصریح کرد: برخی معتقدند چون گونه های مبادله شده وارداتی هستند ممکن است شرایط اقلیمی، صفات و ویژگیهای ژنتیکی تطابق نداشته باشد که با اطمینان می گوییم ظرفیت علمی و پژوهشی در کشورمان به گونه ای است که قابلیت احیا کردن این گونه وجود دارد؛ ممکن است چهار یا پنج نسل طول بکشد تا به گونه اصلی برسد ولی این امر شدنی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ببری که پوست آن را داریم و ظل السلطان در 53 سال قبل آن را شکار کرده می توانیم از طریق "دی ان ای" موجود در پوست و موی آن، ببر مازندران را با کل ویژگیهای ژنتیکی آن احیا کنیم. این یک پروژه تحقیقاتی و قابل انجام بوده که دانشمندان ایرانی می توانند آن را عملیاتی کنند و ما با اعتقاد این امر را دنبال می کنیم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار