تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۳۳۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزینه خروج از ان پی تی روی میز ایران
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت پایبند نبودن غربی‌ها به موضوع‌هایی مانند کاهش تسلیحات هسته‌ای و به رسمیت شناختن حق مسلم هسته‌ای ایران، خروج از ان پی تی، از جمله گزینه‌های مورد نظر مجلس است.
 
علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با العالم درباره واکنش ایران به اقدامات احتمالی غرب مبنی بر تشدید تحریم و احاله مساله هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ اظهار کرد: همه گزینه ها در مجلس شورای اسلامی ایران روی میز است.

وی گفت: قابل قبول نیست که ایران به ان پی تی و مقررات آژانس احترام بگذارد، ولی آمریکا و غرب ، ان پی تی از جمله ماده 6 ( کاهش تسلیحات هسته ای ) و ماده 4 (حق مسلّم هسته ای ایران) آن را نادیده بگیرند؛ لذا در این صورت دلیلی ندارد که ایران عضو ان پی تی باشد و مجلس شورای اسلامی می تواند در این امر بازنگری کند.

وی افزود: ما نمی توانیم در قبال ظلمی که به ملت ایران می شود ، بی تفاوت باشیم البته این یک تصمیم راهبردی است که شورای عالی امنیت ملی باید اتخاذ کند ولی مجلس برای دفاع از حقوق ملت از ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر انتخاب رییس جمهوری جدید بر پرونده هسته ای ایران گفت: طبق قانون اساسی، سیاستگذاری های کلان با مقام معظم رهبری می باشد، این یک جایگاه ثابت بوده و  سیاستها تعیین، تصویب و تقسیم شده است.

وی افزود: نقشه راه ما در فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کاملا مشخص است، دولتها حداقل تاثیر را در آن دارند، بنابراین فکر نمی کنم بعد از انتخابات اتفاق خاصی رخ دهد، جز اینکه همین خط مشی به عنوان یک خواست جدی مبتنی بر عزم ملی توسط دولت ادامه خواهد یافت.   

وی درباره اینکه موانع اصلی در مسیر موفقیت گفت‌وگو ها چیست، اظهارکرد: آمریکاییها بر اساس مقررات آژانس و ان پی تی، باید یک نگاه فنی، تخصصی و حقوقی نسبت به فعالیتهای هسته ای داشته باشند؛ اما نگاهشان سیاسی است. می گویند 20 درصد غنی سازی را متوقف کنید در حالی که این رقم و حتی 30 و 50 درصد بر اساس مقررات آژانس به منظور رفع نیاز مجاز است.

وی ادامه داد: خط قرمز، بمب هسته ای است که ما با آن مخالفیم و تنها کشوری هستیم که علاوه بر تعهد نسبت به ان پی تی، فتوای عظیم دینی را نیز در این زمینه داریم، لذا جدیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مخالفت با ساخت بمب هسته ای فراز مهمی در جنبه اعتمادسازی است.

بروجردی با اشاره به اینکه غربی ها همچنین تعطیل شدن "فردو" را می خواهند، خاطرنشان کرد: فردو برای مصون نگه داشتن تجهیزات هسته ای از خطر بمباران هوایی جنگنده های رژیم صهیونیستی یا موشکهای این رژیم است و هیچ عاقلی ثروتش را در معرض هدف دشمن قرار نمی دهد.

وی تصریح  کرد: ایران از هر مطلب منطقی که پایه آن عهدنامه ان پی تی و مقررات آژانس باشد، استقبال می کند و هر چه غیرقانونی و بر اساس زور آمریکا باشد، با آن مخالف است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تحریمها برداشته شود ما متناسب با رفع تحریم آمادگی آن را بر اساس عدم نیاز مقطعی و نه دائمی داریم تا اعتمادسازی را بر اساس توافق به ثمر برسانیم.     

بروجردی با اشاره به اینکه  اگر قرار است که در زمینه هایی مثل غنی سازی 20 درصد همکاری کنیم ، حتما در ازای آن باید تحریم ها علیه ایران برداشته شود ؛ یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات را تناسب نداشتن خواسته غربی ها با امتیازهایی که به ایران پیشنهاد می کنند ، ذکر کرد.

وی افزود: باید بر گفتار و پیشنهادهای آنان منطق حاکم باشد ، به همین دلیل سعی کردیم با ترکیب پیشنهادهای مطرح شده در مسکو و آلماتی  یک طرح جدید ارائه کنیم  که بر آن نوعی عدالت و منطق حاکم است و آن ها چون این پیشنهادها جدید بود ، گفتند که می خواهند آنرا بررسی کنند و قرار است که این پیشنهادها را بررسی و دور بعد درباره نتایج بررسی ها مذاکره شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برخی پیشنهادها از جمله لغو تحریم فروش طلا و صادرات مواد پتروشیمی به ایران در مذاکرات آلماتی ، خاطرنشان کرد: آنها باید یک پیشنهاد و برنامه زمان بندی شده ارائه کنند  که در آن مراحل اولیه تا نهایی مشخص باشد، ولی این اتفاق نیفتاده و تازمانی که چنین امری اتفاق نیفتد، مذاکرات به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید.

وی از دست نیافتن به توافق برای ارائه چنین طرحی به عنوان یکی از نکات مورد اختلاف یاد کرد و افزود: آنها می گویند که ایران باید گام های اعتمادسازی را بردارد و بعداً ما وارد مراحل بعدی می شویم.در حالی که ایران تجربه تلخی از غربی ها دارد به این نحو که "یو سی اف" اصفهان ، نطنز و قطعه سازی را تعطیل کرد به عبارت دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی اینها را تعطیل کرد؛ ولی ما بعداً غرب به تعهدات خود عمل نکرد و وضعیت را عادی نساخت؛ لذا معتقدیم که سناریو باید از اول تا انتهایش مشخص شود و به هیچ وجه دوباره در دام آنها گرفتار نخواهیم شد.

وی گفت: اگر دولت ایران بخواهد چنین کاری بکند ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت می کنند، جلوی دولت را می گیرند و اجازه نخواهند داد که این حق مسلم ملی ما با ترفند های آمریکا نادیده گرفته شود. آمریکایی ها باید قواعد بازی را رعایت کنند و بدانند که اعتماد سازی جاده ای دو طرفه است و باید در آن براساس منافع متقابل و صداقت عمل کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مخالفت غربی ها با پیشنهاد ایران را موجب ادامه شکست غرب و آمریکا توصیف کرد و گفت: آمریکا در 10 سال گذشته اصرار می کرد که ایران نباید به فناوری هسته ای دسترسی پیدا بکند؛ ولی امروز ایران پس از ده سال به فناوری هسته ای به طور کامل دسترسی یافته که شامل استخراج تا غنی سازی اورانیوم می شود بنابراین آمریکا در این ده سال بازنده بوده و ایران برنده میدان شده است.

وی افزود: غربی ها دانشمندان هسته ای ایران را ترور کردند که این، اقدامی بسیار ضدانسانی و وحشیانه است ولی به جای  4 دانشمند هسته ای شهید ایران، صدها دانشمند در دانشگاه های ایران تربیت شده اند .      

بروجردی گفت: تمهیدات لازم برای حفظ جان دانشمندان ایرانی و جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخی اندیشیده شده است.
:
:
:
آخرین اخبار