تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۳۳۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشریح جزییات حادثه‌ی دلخراش جده
عصر ۱۵ فروردین‌ماه براثر برخورد یک دستگاه ماشین آب‌رسانی با محل استقرار زائران ایرانی که در سالن ترانزیت فرودگاه جده، آماده رسیدن اتوبوس برای سوار شدن به هواپیمای سعودی به شماره‌ی ۲۸۴۲ و عزیمت به ایران بودند، دو زائر در دم جان باختند و دو زائر دیگر زخمی شدند.

«پری ارفع» ۷۸ ساله و «زهرا آتش‌زای» ۶۱ ساله از تهران در این سانحه فوت کردند و «طاهره شادکام» و «هادی رییسی»، از مجروحان این حادثه، بلافاصله به بیمارستان سعودی اعزام شدند که طاهره شادکام بعد از معاینه و درمان اولیه پس از ۲۴ ساعت به ایران اعزام شد و هادی رییسی نیز در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان فوق تخصصی سلیمان فقیه جده، همچنان بستری است.

براساس این گزارش که در پایگاه اطلاع‌رسانی حج منتشر شده است، غلامرضا رضایی - نماینده‌ی سازمان حج و زیارت در عربستان - با بیان این‌که همکاران ستادی عملیات عمره در جده پیگیر انتقال اجساد دو زائر ایرانی جان‌باخته هستند، گفت که امیدوار است به‌زودی پس از انجام مراحل قانونی، این اجساد به کشور منتقل شوند.

وی ادامه داد: براساس هماهنگی‌های انجام‌شده با دستگاه‌های ذی‌ربط، مجوز قانونی برای انتقال اجساد گرفته شده است و در صورت همکاری پلیس، اداره‌ی ثبت احوال و وزارت کشور عربستان، قرار بود جنازه‌ها با پرواز شماره‌ی ۱۵۳۹ ایران‌ایر، ساعت ۱:۳۰ دقیقه‌ی بامداد دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه به تهران منتقل شوند.

او با اشاره به نتیجه‌ی پیگیری‌های انجام‌شده درباره‌ی چگونگی رخ دادن این حادثه، گفت: مسوولان هواپیمایی کشوری، کمیته‌ای را شامل شش نهاد و دستگاه دولتی مأمور بررسی این موضوع کردند و با استفاده از فیلمی که از صحنه‌ی حادثه در اختیار داشتند و بررسی شواهد و قرائن و چند بار صحبت با راننده، تخلف راننده را عامل بروز این حادثه‌ی ناگوار اعلام کردند.

رضایی افزود:‌ در گزارش محققان این پرونده آمده که «سیلندر کومار» ۲۴ ساله از کشور نپال که حدود یک‌ونیم سال در فرودگاه جده مشغول به فعالیت رانندگی ماشین‌های خدماتی بوده است، پس از اتصال پمپ آب ماشین اتوماتیک حمل آب به هواپیما، ماشین را در حالت دنده D قرار می‌دهد و براثر غفلت، ترمز دستی را به‌صورت کامل نمی‌کشد و با روشن شدن موتور پمپاژ آب، دور موتور ماشین بالا می‌رود. در گزارش انتشاریافته‌ی کمیته‌ی تحقیق آمده است که پس از افزایش سرعت موتور ماشین، ترمز دستی توان کنترل ماشین را نداشت، از این‌رو ماشین به حرکت افتاد و پس از برخورد با پایه‌ی جت‌وی محل سوار شدن زائران به هواپیما، منحرف شد و مسیر را به سمت سالن ترانزیت که زائران ایرانی در آنجا مستقر بودند، ادامه داد.

رضایی با بیان این‌که زائران ایرانی پس از شنیدن صدای اولین برخورد ماشین با پایه جت‌وی، متوجه برخورد خودرو با پایه شدند، احساس خطر کردند و متواری شدند، گفت: متأسفانه در این حادثه افراد روی ویلچر قادر به ترک صحنه نبودند، اگرچه دو نفر که روی ویلچر بودند به کمک هادی رییسی، مصدوم این حادثه، نجات پیدا کردند، اما دو زائر دیگر براثر برخورد با ماشین، در دم جان سپردند.

نماینده‌ی سازمان حج و زیارت در عربستان اظهار کرد: کمیته‌ی بررسی این حادثه پس از دو روز کار فشرده و با توجه به اطلاعیه‌ی راهنمایی و رانندگی کشور عربستان که صحنه را بررسی کرده، گزارش خود را در چهار صفحه با امضای ۱۶ نفر به مقامات سعودی تحویل داد و براساس آنچه در مصاحبه‌ی مدیر راهنمایی و رانندگی در جراید سعودی انتشار یافت، علت حادثه تخلف رانندگی بدون قصد جنایی اعلام شده است.

تحقیقات درباره‌ی این حادثه همچنان ادامه دارد و برای پیشگیری از رخ دادن حادثه‌ای دیگر، در حال حاضر جلوی سالن ترانزیت، موانع فیزیکی قرار داده شده است. همچنین روزنامه‌های عربستان نوشتند که «سیلندر کومار»، راننده‌ی متخلف از وقوع این حادثه بسیار ناراحت است و از خانواده‌ی قربانیان عذرخواهی کرده و طلب بخشش دارد.
برچسب ها: حادثه‌ ، جده
:
:
:
آخرین اخبار