تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۴۱۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وجود تمهیدات انتخاباتی برای اولین بار در کشور
وزیر کشور گفت: برای اولین بار در کشور برای داوطلبان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و در انتخابات آینده از سامانه جامع به صورت صددرصد استفاده خواهیم کرد.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور صبح امروز در مراسم آغاز چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و همچنین زلزله بوشهر اظهار داشت: ما بعد از این جلسه عازم استان بوشهر برای سرکشی هستیم.

وزیر کشور تصریح کرد: البته تمهیدات و اقدامات لازم از شب گذشته بر حسب دستور رئیس‌جمهور انجام شده و استان‌های همجوار برای کمک‌رسانی اقدامات لازم را انجام دادند و در این استان همه مسئولان مشغول خدمت و امداد رسانی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور در امتداد برگزاری شکوهمند انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل خود را آماده برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مظهر حماسه سیاسی کرده است، افزود: امروز ما به عنوان نخستین گام اجرایی در برگزاری انتخابات شوراها برابر ماده 45 قانون و مواد 22 و 21 آئین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دستور شروع انتخابات را از طریق سامانه جامع انتخابات برای کلیه فرمانداران و بخشداران صادر کردیم.

محمدنجار یادآور شد: سامانه جامع انتخابات توسط کارت هوشمند ملی، اعلام وصول را انجام می‌دهد که در حال حاضر تقریبا 28 درصد اعلام وصول شده است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه از امروز فرمانداران و بخشداران مکلف هستند بر اساس این دستور ظرف 5 روز به ترتیب نسبت به تشکیل هیئت اجرایی شهرستان و بخش اقدامات خود را انجام دهند، تصریح کرد: کلیه داوطلبان نیز می‌توانند از روز 26 فروردین ماه با مراجعه به بخشداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ثبت‌نام به مدت 7 روز و تا تاریخ 1/2/1392 ادامه خواهد داشت؛ در این دوره از انتخابات شوراها با تلاش همکارانمان در وزارت کشور، معاونت سیاسی و سازمان ثبت‌ احوال کشور تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

*پیش ثبت نام در دفاتر پیشخوان دولت

محمدنجار با بیان اینکه این تسهیلات برای اولین بار صورت می‌گیرد و بسیار مهم بوده و در تسهیل فرایند کار بسیار کمک می‌کند، ادامه داد: به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای داوطلبان و جلوگیری از اتلاف وقت آنها طبق هماهنگی‌های صورت پذیرفته داوطلبان می‌توانند ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت شهری و روستایی مراجعه کنند و پیش ‌ثبت‌نام را در آنجا انجام دهند و فقط برای تائید مدارک خود به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها مراجعه کند.

وزیر کشور افزود: با کد رهگیری که در دفاتر پیشخوان دریافت می‌کند بعدا می‌توانند در مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ثبت‌نام را انجام دهند. از این رو در همان روز ثبت‌نام ما حدود 15 هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی را دارد. البته برای اینکه آمادگی بیشتری باشد دو روز قبل از آن تاریخ این مراکز آمادگی دارند تا کار پیش ثبت‌نام را انجام دهند.

*سامانه جامع مجهز به امضای الکترونیکی است

وی یادآور شد: تجربیات خوبی در وزارت کشور در این زمینه ایجاد شده است که با بکارگیری آن شاهد سرعت، دقت، شفافیت، کاهش هزینه، قابلیت گزارش‌گیری و رد‌یابی در تمام سطوح را در اختیار خواهیم داشت؛ این سامانه مجهز به امضای الکترونیکی است و تمام مسئولین ذیربط در امر انتخابات و با استفاده از امضای دیجیتال می‌توانند اسناد الکترونیکی را در فضای مجازی تولید کنند.

محمدنجار اظهار داشت: این اقدام یکی از قابلیت‌های متعدد کارت هوشمند ملی است که ما آن را عملیاتی کرده و برای اولین بار استفاده می‌کنیم و اولین بار است که برای خود بنده و قریب به 1458 نفر از فرمانداران و بخشداران کارت هوشمند ملی توسط سازمان ثبت احوال که کار بسیار بزرگی است، صادر شده است و کاملا در یک فضای امن، امضای الکترونیکی که یکی از کاربردهای کارت هوشمند است صورت می‌گیرد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه شروع انتخابات با امضای این کارت صادر شد، افزود: همچنین فرمانداران و بخشداران به عنوان اولین گام اعلام وصول این دستور را با کارت هوشمند ملی و استفاده از امضای دیجیتال در سامانه جامع انتخابات انجام خواهند داد.

*استعلام اصالت تمامی مدارک تحصیلی توسط سامانه جامع انجام می‌شود

وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس توافقی که وزارت کشور با وزارت علوم انجام داده است، برنامه‌ریزی سالم جهت استعلام الکترونیکی مدارک دانشگاهی و معادل آن در حال حاضر صورت پذیرفته است و در این دوره برای اولین بار در کشور از طریق سامانه جامع و ایجاد ارتباط الکترونیکی اصالت کلیه این مدارک استعلام خواهد شد.

*تعداد منتخبین اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا

محمدنجار با بیان اینکه منتخبین اصلی شوراهای شهر و روستا جمعا 10 هزار و 184 نفر خواهند بود، گفت: منتخبین شهرستان‌ها نیز همین طور و جمعا 197 هزار و 403 نفر هستند که جمع منتخبین در شهر و روستا حدود 207 هزار و 587 نفر هستند که باید در سراسر کشور در شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط مردم انتخاب شوند که در همه حوزه‌های انتخابیه این کار صورت خواهد گرفت و مجموعه نقاطی که این کار را انجام می‌دهند حدود هزار و 458 نقطه است که تدارکات لازم در این مراکز صورت گرفته است.

وزیر کشور با بیان اینکه منتخبین اصلی شوراهای شهر 7 هزار و 193 نفر هستند، اظهار داشت: منتخبین علی‌ البدل 2 هزار و 991 نفر و مجموعه اعضای اصلی و علی البدل شوراهای شهر 10 هزار و 184 نفر هستند؛ منتخبین اصلی شوراهای روستا نیز 118 هزار و 960 نفر و منتخبین علی البدل 78 هزار و 443 نفر که مجموع اعضای اصلی و علی‌ البدل شوراهای روستا 197 هزار و 403 نفر هستند و مجموع منتخبین این دو یعنی شهر و روستا 207 هزار و 587 نفر اصلی و علی البدل هستند.

*هزار و 458 هیئت اجرایی فرآیند انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را انجام می‌دهند

محمدنجار با تاکید بر اینکه 421 هیئت اجرایی در شهرستان‌ها تشکیل خواهد شد، گفت: بخش مستقل و مرکزی نیز هزار و 37 هیئت است که مجموع هیئت‌های اجرایی شهرستان و بخش مستقل و مرکزی جمعا هزار و 458 هیئت اجرایی است که فرمانداران و بخشداران ظرف مدتی که قانون تعیین کرده باید این هیئت‌های اجرایی را تشکیل دهند که با این فرمان کار آنها شروع می‌شود تا در این مدت قانونی این کار را انجام دهند.

وزیر کشور ادامه داد: تعداد افراد ثبت‌نام شده برای اولین انتخابات میاندوره‌ای مجلس نهم نیز در این 4 روز انتخابات تاکنون 48 نفر بوده که ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد افراد ثبت‌نام شده برای چهارمین انتخابات میان دوره‌ای چهارمین خبرگان  16 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر انتخابات ایران سمت و سوی الکترونیکی به خود می‌گیرد پیش بینی شما نسبت به انتخابات ریاست جمهوری که به صورت الکترونیکی برگزار شود تا چه اندازه است، گفت: همکاران ما در وزارت کشور به جهت فنی و تکنیکی اقدامات بسیار اساسی و کارشناسانه‌ای را شروع کردند؛ در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یک سامانه جامع استفاده کردیم که امروز این سامانه به حد بالای آمادگی رسیده و یکی از فواید آن استفاده از امضای دیجیتال در فضای الکترونیکی و کارت هوشمند ملی است؛ در حال حاضر تقریبا صد در صد کار انتخابات را چه در انتخابات شوراها و چه در انتخابات ریاست جمهوری از این سامانه جامع استفاده می‌کنیم که فرایندهای متعددی دارد و ما تقریبا از تمام فرایندها در فضای الکترونیکی سعی می‌کنیم استفاده شود.

*تنها اخذ رای در پرسه انتخابات به صورت صد در صد الکترونیکی انجام نمی‌شود

محمدنجار گفت: فقط اخذ رای الکترونیکی با توجه به اینکه باید تجهیزات آماده شود درصد مختصری را مثل دوره گذشته به صورت اخذ رای الکترونیکی داریم ولی اعداد، ارقام، ارتباط در فضای رایانه با همه نقاط و مراکز کشور با همین سامانه جامع که تدابیر امنیتی نیز اتخاذ شده و تیم‌هایی از معاونت سیاسی و از مراکز مختلف وزارت کشور به استان‌ها رفته‌اند و همایش‌های استانی و آموزش‌های متعدد صورت گرفته است و تیم وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها کاملا آمادگی خلق یک حماسه را که مقام معظم رهبری فرمودند در خدمت ملت ایران باشند و انشاءالله در 24 خرداد همه شاهد خلق این حماسه باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار