تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۴۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رد صلاحیت باید مستند و با حفظ شان افراد باشد
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان گفت: مقدمات لازم برای برگزاری یک انتخابات باشکوه در تمام نقاط استان خوزستان فراهم شده است و  پيش بيني مي شود كه استقبال در خصوص كانديداتوري در انتخابات شوراها نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشم گيري داشته باشد.

محمد خانچی اظهار کرد: شوراهاي اسلامي شهر به عنوان نماينده توانمندي هاي علمي، فكري و مديريتي يك شهر و به تعبير اصل يكصدم قانون اساسي محل پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم در شهرها است.
وی افزود: اهتمام قانون اساسي و نظرگاه امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب به حضور جدي مردم در صحنه تصميم‌گيري‌هاي کشور حاکي از اهميت اين نهاد اصيل در كشور است. مهم‌تر آنکه اين مشارکت و حضور تنها به انتخاب چند نفر براي حضور در شورا محدود نمي‌شود، بلکه به معني فعال شدن اقشار مردم در بطن تصميم‌گيري‌هاي مربوط به خودشان است و اصل تفويض امور از سمت دولت به مردم از بارزترين مؤلفه‌هاي آن است و چهارمين دوره شوراها با توجه به قرار داشتن آن در دهه پيشرفت و عدالت و سال حماسه سياسي و اقتصادي داراي اهميت بسیار زیادی است.
خانچی با اشاره به معيارهاي شوراي اسلامي كارآمد تصریح کرد: شوراي شهر مطلوب و آرماني را مي توان در پيام مقام معظم رهبري به شوراهاي اسلامي درمورخ پنجم اردیبهشت سال 1382 جستجو کرد كه ایشان به شاخص هايي مانند تسهيل زندگي مردم در كارهايي كه به شهرداري ها مربوط است، برطرف كردن معضلات شهر و روستا، سالم سازي محيط زيست، حفظ اصالت اسلامي و ملي در ساخت و سازها، استقرار جو اسلامي و فرهنگي سالم، پرداختن به نيازهاي فوري، در عين اهتمام به كارهاي زيربنايي، اولويت دادن به مناطق مستضعف، تاثيرناپذيري از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت، رعايت دقيق قوانين و عدم تخطي از آن با حيله هاي شبه قانوني، رعايت ويژه محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بيت المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم های غير لازم و در يك كلمه رعايت تقوا و تدبير و پشتکار و بهره گيري از دانش و تجربه اشاره کرد.  
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان با تاکید بر نقش رسانه ها و نخبگان براي ورود به عرصه انتخابات شوراها، خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد براي ورود به عرصه انتخابات شوراها توجه به موارد زير ضروري است؛ در گام نخست آشنايي با قوانين و مقررات شوراها، حوزه اختيارات و نفوذ شوراها و به تبع آن تخصص هاي مورد نياز به لحاظ توان علمي، سوابق اجرايي و خصوصيات فردي براي شوراي شهر ضروري به نظر مي رسد. اولويت بندي در اين گستره ناظر به محدود بودن تعداد اعضاي شوراي شهر، يكي از مباحث كليدي در تبين شوراي شهر مطلوب است و اين مهم از مشورت با اساتيد، مديران و مشاوران مرتبط با حوزه كار شوراي شهر قابل دستيابي است.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازي در عرصه انتخابات شوراها، ادامه داد: پس از تعيين ملاك هاي شوراي مطلوب و خصوصيات افراد صاحب صلاحيت، فرهنگ سازي اين ملاك ها با استفاده از ابزارهايي مانند خلق آثار هنري، جزوات، نشريات، تراكت ها، جلسات، سايت های اینترنتی و موارد مشابه براي طرح آن در سطح عموم مردم و به ويژه خواص و نخبگان ضروري به نظر مي رسد.  
خانچی گفت: فعال سازي نيروهاي توانمند و كارآمد در جهت حضور در عرصه انتخابات از ديگر نكات مهم در اين عرصه است. منابعي مانند نيروهاي توانمند موجود در مراكز پژوهشي و دانشگاهي، شركت هاي خصوصي و مشاوران فعلي و سابق ارگان هاي مرتبط، همگي مي توانند محل جست و جوي اينگونه افراد و انتخاب آنها پس از تطبيق با ملاك ها باشند.
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان اظهار کرد: اگر جمعي بخواهد بر اساس مباني ايدئولوژيك خود در انتخابات حضور يابد و مدلي اصيل ارائه دهد قبل از هر چيز بايد به تبيين روش هاي حضور در اين عرصه بيانديشد و نقاط اختلاف برانگيز و شهبه ساز را به طور دقيق از حيث عملي و نظري مورد بررسی قرار دهد، در غير اين صورت افتادن به ورطه توجيه هاي سياست بازان قابل پيش بيني است.
وی افزود: جمعي كه رسيدن به قدرت براي او اصل نيست، مرتكب هر حركتي نمي شود و البته حيات فرهنگي سياسي او با اتمام انتخابات به پايان نمي رسد؛ بلكه فعال سازي گروه‌هاي نظارتي بر كساني كه منتخب مردم بوده‌اند تكميل كننده كار آنها خواهد بود.
خانچی خاطرنشان کرد: بديهي است كه تنها راه حل اصلاح وضع موجود و شكل گيري انتخاباتي پرشور و سالم و شورايي مردمي و متخصص، حضور جدي و آگاهانه نيروهاي متدين و انقلابي در اين عرصه است.
وی تاکید کرد: با توجه به آغاز به كار انتخابات شوراها، افرادي كه اين توان را در خود  مي بييند كه مي توانند در مسير پيشرفت و آباداني شهر و روستاي خود و خدمت بي منت به مردم گام بردارند و شرايط كانديدا بودن را در خود مي بيند با رعايت اخلاق انتخاباتي و ايجاد فضاي باشكوه و پرشور مي توانند نقش به سزايي در شكل گيري حماسه سياسي داشته باشند.  
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان درباره زمان ثبت نام و شرايط تحصيلي كانديداي شوراها گفت: زمان ثبت نام از كانديداي واجد شرايط از روز 26 فروردین آغاز می شود و به مدت يك هفته و تا روز اول اردیبهشت ادامه می یابد و پس از آن بررسي صلاحيت كانديداهاي شوراها آغاز می شود. در خصوص مدرک تحصیلی نامزدها نیز بر اساس مصوبه مجلس  شورای اسلامی که البته هنوز به تائید شورای نگهبان نرسیده، برای شهرهای بالای 20 هزار نفر حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و برای شهرهای زیر 20 هزار نفر حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم است. در روستاهای با جمعیت کمتر از 200 نفر نیز حداقل دارا بودن سواد خواندن و نوشتن و در روستاهای با جمعیت بیش از 200 نفر نیز حداقل مدرک تحصیلی دیپلم تعیین شده است.
خانچی گفت: بر اساس بررسي هاي انجام شده و اخبار و اطلاعات به دست آمده از شهرستان هاي استان و با توجه به تغييرات تقسيمات كشوري و تغييرات جمعيتي شهرستان ها پيش بيني مي شود كه استقبال در خصوص كانديداتوري نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشم گيري داشته باشد. مهمترین مسئله قبل از روز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بی شک بررسي صلاحیت نامزدها است که به هیان های نظارت توصیه می شود در این خصوص دقت لازم را داشته باشند، زیرا این وظیفه سنگین و با آبروی افراد مرتبط است. اعضاي  هیات های نظارت بر انتخابات به یاد داشته باشند که رد صلاحیت افراد حتما باید مستند و مستدل و با حفظ شان افراد باشد.
وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته، مقدمات لازم برای برگزاری یک انتخابات باشکوه در تمام نقاط استان خوزستان مهیا شده است و انتظار می رود مردم با حضور پرشور پای صندوق های رای، ضمن خلق حماسه سیاسی در تاریخ کشور، افراد توانمند، نخبه و کاربلد را برای اداره شهر و روستای خود انتخاب کنند.
به گزارش ایسنای خوزستان، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور، صبح امروز دستور آغاز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کرد.  
پس از صدور این دستور از سوی وزیر کشور برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، صدور آگهی ثبت‌نام از دواطلبان‌ و تشکیل هیات‌های اجرایی مدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین از روز دوشنبه 26 فروردین تا اول اردیبهشت‌ماه به مدت هفت روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار