تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۳۶۰۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهميت شوراهاي اسلامي شهر و روستا در بيانات مقام معظم رهبری
اصل ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت ها و ديدگاه ها در اداره امور کشور است/ مردم به اين شوراها اقبال کنند، به اين انتخابات توجه کنند، در آن شرکت نمايند، آن را جدي بگيرند و هدف هم عبارت باشد از اين که اهدافى که در قانون اساسى براى تشکيل شوراها معين شده است.

سال ۱۳۷۷، بند  صد قانون اساسي محقق شد و جمهوري اسلامي در زنجيره  تکميل دولت سازي ، شوراهاي اسلامي شهر و روستا را به عنوان نهادي نوپا در اوايل دهه   سوم انقلاب در جهت ارتقاي سطح کارآمدي نظام تأسيس کرد.حضرت آيت الله خامنه اي بارها در مناسبت هاي مختلفي اهميت شوراهاي اسلامي شهر و روستا را تبيين کرده اند و حل مسائل جاري و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکيل شوراها دانسته اند؛ امري که اگر رخ دهد سبب افزايش «اعتماد عمومي» خواهد شد.انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا هم زمان با انتخابات رياست جمهوري در خردادماه ۹۲ برگزار مي شود. از اين رو، گزيده اي از سخنان رهبر انقلاب درباره  اهميت شوراهاي اسلامي شهر و روستا به نقل از سايت khamenei.ir در پي مي آيد.

مؤمنين کارهايشان را با مشورت انجام مي دهند

اسلام ضمن اين که احکام الهى و اراده الهى را در هدايت و صلاح انسانها داراى کمال تأثير مى داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پيش بينى کرده است. يک نمونه آن همين مسئله شوراست. خداى متعال در علائم مؤمنين مى فرمايد: «و امرهم شورى  بينهم»؛ کارهايشان را با مشورت انجام مى دهند. البته مشورت، با شکلهاى مختلفى ممکن است انجام گيرد؛ اين هم يک شکل از اشکال مشورت است. در داخل شهر و در داخل بخش، مى نشينيد و با هم مشورت مى کنيد؛ نقصهاى موجود و مشکلات موجود و آن چيزهايى را که مربوط به شوراهاست - البته ممکن است نقصهايى هم باشد که به وظايف شوراها مربوط نشود - رسيدگى و به آنها عمل مى کنيد؛ مثل اين است که سرتاسر پيکر ايران اسلامى بزرگ، با نبض خون تازه انقلابى و اسلامى مى زند و حرکت مى کند. مسئولان و شوراهاى هر شهر و روستا، براى رفع مشکلات مردم، در همان شهر و روستا فکر مى کنند. اين خيلى فرصت خوبى است. (1378.03.04)

انتخابات شوراها گامي بسوي تحقق کامل قانون اساسي است

خداى متعال را شکر گزاريم که در انتخابات شوراها يک نهاد ديگر براى خدمت به مردم تأسيس شد و ملت ايران يک گام ديگر به تحقق کامل قانون اساسى مترقى جمهورى اسلامى نزديک گشت. اکنون که در سالروز پيام امام عزيز و در سالى که به نام گرامى آن يگانه  دوران نامگذارى شده، اين نهاد اصيل آغاز به کار مى کند، از صميم قلب آرزو مى کنم که شوراهاى اسلامى شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنيانگذار نظام اسلامى تلاش و فعاليت کند و در چهارچوب تکاليف قانونى خود به رفع مشکلات مردم بپردازد.

( 1378.02.08)

تحکيم پايه هاى انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور با تشکيل شوراها

مردم به اين شوراها اقبال کنند، به اين انتخابات توجه کنند، در آن شرکت نمايند، آن را جدي بگيرند و هدف هم عبارت باشد از اين که اهدافى که در قانون اساسى براى تشکيل شوراها معين شده است - اهداف خدايى، اهداف انقلابى، اهدافى که در جهت تحکيم پايه هاى انقلاب و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور است - تحقّق پيدا کند. من توصيه مى کنم که همه اين انتخابات را جدّى بگيرند و مهم بشمارند و در آن شرکت کنند.( 1377.10.18)

شوراهاي اسلامي در مقابل نظام هاي استبدادي

اصل ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت ها و ديدگاه ها در اداره امور کشور است و اين موضوع، نقطه مقابل نظام هاي ارتجاعي و استبدادي است.

افتخار جمهوري اسلامي ايران اين است که از روز اول، آرا، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدي قرار گرفته است. (1390.02.10)

حل مشکلات مردم توسط شوراها

هيچ عبادتى بالاتر از خدمت به مردم نيست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روستا. وظايفى که براى شوراها در قانون ذکر شده، همان وظايفى است که اگر شوراهاى ما ان شاءا... بتوانند اين وظايف را به طور کامل به انجام برسانند، بسيارى از مشکلات جارى مردم برطرف خواهد شد و اين موارد را قانون گذاران با دقّت در قانون اساسى و در قانون عرفى معيّن کرده اند.( 1378.03.04)

افزايش اعتماد عمومي

شوراها از مظاهر مشارکت مردمى و براى تسهيل امور مردم است.( 1378.02.08)

شوراها طبق قانون اساسي مديريت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادي ديگر از اداره  کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان مي گذارند.

توفيق شوراها در دستيابي به اين هدف، سرمايه  ارزشمند «اعتماد عمومي» را افزايش مي  بخشد و زمينه ساز حضور پرنشاط مردم در همه  عرصه هاي پيشرفت و توسعه  کشور مي شود. (1386.02.08)

انتخاب براي حل مسائل جاري زندگي

انتخابات شوراها هم از اين جهت مهم است که کار روزمره  مردم و زندگى شهر و روستايى مردم، متوقف به اين انتخابات است.

اگر انسانهاى صالح، کارآمد، بانشاط، مؤمن، نجيب و امين در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خيال مردم از لحاظ مسائل جارى روزمره  زندگى - که با آن سر و کار دارند - راحت خواهد شد. شما اگر آن کسى را که مى پسنديد و مى خواهيد، انتخاب نکرديد، آن کسى که شما نمى پسنديد، انتخاب خواهد شد و رأى خواهد آورد. بنابراين، رأى خودتان را به ميدان بياوريد. (1385.08.17)

اگر مردم عادت کنند که براى اداره  امورِ روزمره شهرى يا روستايى خودشان، کسانى را با شناخت انتخاب کنند، اين خيلى کمک خواهد کرد؛ هم به پيشرفت امور کشور، هم به آشنا شدن مردم با وظايفى که بر عهده  آنهاست و بايد انجام گيرد و البته سودش هم به خود مردم برمى گردد.( 1377.12.04)

بسيار بجاست که مردم بدانند هر کسى را انتخاب مى کنند، مسئوليت هايى در مقابل اين انتخاب بر دوش آنهاست؛ همچنان که اگر انتخابشان انتخاب خوبى باشد و ان شاءا... به وسيله  آن شخصِ منتخب، کارهاى خوبى براى مردم و کشور انجام گيرد، ثوابها و اجرهايى هم به آنها منتقل مى شود. به همين علّت است که بايد حقيقتاً دقّت کنند تا افراد دلسوز، متديّن و کارآمدى را که متناسب با اين کارند، انتخاب کنند؛ چون کارآمدى به حسب کارى که ما يک شخص را براى انجام آن در نظر مى گيريم، متفاوت است. کارآمدى اين شورا با کار آمدى فلان شغل يا سِمَت ديگر تفاوت مى کند. مردم مى دانند که شوراهاى شهر و روستا براى چيست. پس کسى را که احساس مى کنند، فکر مى کنند، تشخيص مى دهند و احراز مى کنند، مناسب با اين کار انتخاب کنند. البته ديانت او، تقواى او و دلسوزى او را حتماً تشخيص دهند. مردم نبايد افرادى را که دلسوز، علاقه مند و متديّن نيستند، به مراکز تصميم گيريشان بفرستند؛ زيرا برايشان وزر و وبال درست خواهند کرد. اين توصيه  من به مردم است.( 1377.12.07)

شوراها، مشاوريني امين براي مسئولان دولتي هستند و مسئولان محترم دولتى، شوراها را مشاور امين خود بدانند و تا سر حد امکان به آنها در عمل به وظايف خود کمک کنند.(1378.02.08)

تأثير شوراي شهر تهران بر ديگر شوراها

شوراى شهر تهران بر روى شوراهاى اسلامى شهرها در سرتاسر کشور تأثير گذاشته؛ اين چيز مهمى است؛ اين اثر مهمى است. به شما نگاه کردند؛ از شما فرا گرفتند و تأثير کار و حرف و نيات شما را انسان در شوراهاى ديگر مشاهده مى کند. اينها اهميت کار شوراى شهر تهران را نشان مى دهد.

تهران اگرچه يک شهر است - حالا به قول شماها کلان شهر - اما يک صورت کوچکى از کل کشور است در زمينه هاى مختلف؛ مسکن، راهسازى، محيط زيست، حتى مسائل سياسى، اجتماعى و مسائل فراوانى که مبتلابه ماست در کشور؛ همه  اينها در تهران به شکل واضح و برجسته اى ديده مى شود و وجود دارد. بنابراين، اداره  شهر تهران را مطلقاً نبايد دست کم گرفت و به نظر من خدمتى که شماها داريد در شوراى شهر تهران مى کنيد، خدمت برجسته اي است؛ خدمت مهمى است، اين خدمت را مغتنم بشماريد.

من هرچه به مسائل مربوط به شوراى شهر نگاه مى کنم، حقاً و انصافاً مى بينم که کار شوراى شهر کار بسيار مهمى است و مردم با انتخاب شماها احساس مى کنند که کار درستى انجام داده اند و تشکيل اين شورا با اين افراد، يک حرکت رو به جلو در کارهاى کشور و در کار عموم بود. حقاً مردم در ميدان حضور پيدا کردند، شماها را انتخاب کردند و شما خوب عمل کرديد و خوب انتخاب کرديد. در آينده هم همين طور عمل کنيد. من معتقدم حضور شماها در شورا و اين فعاليت مثبتى که شماها در شورا داشتيد، هرچه ادامه پيدا کند، به نفع مردم و به نفع کشور و به نفع حرکت انقلاب هست. کارهاى فرهنگىِ خوبى شده، کارهاى اجتماعىِ خوبى شده، کارهاى عمرانى و آبادسازى هاى خوبى شده، مشکلاتى از مردم برداشته شده؛ همين کارهايى که جلوى چشم مردم است و مردم مى بينند و اينها را حس مى کنند. شماها هستيد که شهردار تهران را معين مى کنيد، انتخاب مى کنيد، بعد او را پشتيبانى مى کنيد، او را هدايت مى کنيد در آن سمتى که لازم است.
:
:
:
آخرین اخبار