تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۳۶۱۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطرهای سمپاشی منازل توسط شرکتهای غیرمجاز
رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورت نیاز به خدمات سم پاشی، حتما از شرکتهای ارایه دهنده این خدمات؛ مجوز رسمی بهداشت را بخواهید.

مهران معلم  اظهار کرد : با توجه به معضلات ناشی از حشرات و جوندگان در مناطق شهری، بسیاری از مردم به سمت استفاده از گزینه مبارزه شیمیایی با این حشرات و جوندگان رو می آورند که با توجه به حساسیت موضوع، به کلیه شهروندان، ادارات، کارخانه ها و شرکت ها توصیه می شود حتما در صورت نیاز به استفاده از خدمات سم پاشی، مجوز صادر شده از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی را مطالبه کنند.
وی افزود: پیشنهاد حوزه بهداشت جهت مبارزه به حشرات و جوندگان، انجام بهسازی محیطی است زیرا مواد شیمیایی و سمومی که در سم پاشی استفاده می شوند؛ می توانند وارد چرخه محیط زیست شوند که تبعات خاص خود را به دنبال دارد. لذا مبارزه با جوندگان و حشرات توسط سموم به عنوان راه حل اول در نظر گرفته نمی شود.
رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بهسازی محیطی یکی از راههای کم خطر و ایمن جهت جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان به محیط زندگی است و گرفتن درز و شکاف توسط مصالح مقاوم، حفاظت ورودی های ساختمان و بسته  نگه داشتن فاضلاب روها از جمله اقداماتی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.
معلم عنوان کرد: در سالهای اخیر شاهد ورود اشخاص و شرکتهایی تحت عناوین شرکتهای خدمات سم پاشی در سطح استان هستیم که متاسفانه صلاحیت فنی استفاده از سموم در این خصوص را ندارند و به صورت غیرقانونی اقدام به سم پاشی منازل و حتی شرکتها و ادارات می کنند که در صورت عدم رعایت موازین فنی و ایمنی می تواند جان شهروندان را به خطر اندازد.  
وی گفت: معاونت بهداشت به عنوان مرجع صدور مجوز برای این شرکتها تاکنون اقدام به صدور 15 مورد مجوز برای این شرکتها در سطح استان نموده است. این مجوزها 2 ساله بوده و بعد از پایان 2 سال، باید طی مراحلی تمدید شوند. از الزامات اینگونه شرکتها داشتن مسئول فنی مورد تایید معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی است .
رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: این معاونت در راستای اجرای وظایف قانونی خود و جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو که با مراجعه به درب منازل و عدم آگاهی برخی از شهروندان اقدام به این کار می کنند ، اطلاع رسانی به کلیه شرکت ها، صنایع و ادارات و همچنین به طرق مختلف به شهروندان را انجام داده و در صورت برخورد با این افراد و شرکتهای غیرمجاز از طریق مرجع قضایی اقدام به عمل خواهد آورد.
وی افزود: از کلیه شهروندان درخواست می شود که در صورت مشاهده تخلف موضوع را با شماره 3333032 و 1490 به مرکز بهداشت خوزستان و یا به مراکز بهداشت شهرستانهای خود اطلاع دهند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار