تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۳۸۱۴۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم خوزستان همچنان آب می خرند/ دولت مشکل آب شرب را حل نکرد
حل مشکل آب شرب مردم خوزستان یکی از قول هایی بود که دولتمردان به مردم دادند ولی با وجود اینکه به روزهای آخر عمر دولت در حال نزدیک شدن هستیم مردم خوزستان همچنان آب مصرفی خود را از طریق فروشندگان دوره گرد تهیه می کنند.



آب در شهرهای خوزستان نه تنها قابل شرب نیست بلکه در مواردی برای استحمام مردم نیز مشکل ساز می شود به گونه ای که برخی پزشکان رواج برخی بیماریهای پوستی در بین مردم خوزستان را ناشی از آب بی کیفیت می دانند و به بعضی از بیمارانی که با چنین مشکلاتی مواجه می شوند توصیه می کنند برای استحمام از آبی غیر از آب لوله کشی استفاده کنند. جالب تر اینکه آب موجود در شهرهای جنوبی خوزستان حتی برای شستشوی خودروها نیز کاربرد ندارد زیرا بعد از اتمام شستشو لایه ای سفید رنگ روی خودرو باقی می ماند که در این اواخر مردم بعد از شستن خودرو و خشک کردن، مجبور هستند یک بشکه آب تصفیه خریداری شده روی آنبریزند تا لایه سفید رنگ روی آن باقی نماند.

دولت نهم و بعد از آن دولت دهم در همان ابتدای روی کار آمدن با شناخت دقیق یکی از بزرگترین مشکلات مردم خوزستان، وعده دادند که مشکل آب شرب مردم خوزستان را حل می کنند و مردم می توانند از همان آب موجود در لوله های خود، آب مورد نیاز برای شرب را تامین کنند که در این راه، طرح آبرسانی غدیر با هزینه هایی هنگفت در دستور کار دولت قرار گرفت.
 
طرح آبرساني غدير که 13 تریلیون ريال هزينه اجراي آن است، 21 شهر و یک هزار و 200 روستا را در خوزستان از آب شرب سالم و پايدار برخوردار مي كند. با بهره برداری کامل از طرح غدیر که بزرگترین طرح آبرسانی کشور از نظر حجم کاری است، مشکل کمی و کیفی آب شرب چهار میلیون و 700 هزار نفر در مناطق شهری و روستایی 21 شهر کوچک و بزرگ استان خوزستان تا افق 1415 برطرف می شود.



به علت حجم بالای کار در این طرح، وزارت نیرو اقدام به افتتاح طرح های به صورت مقطعی و به عبارتی آبرسانی اضطراری برای برخی از شهرهای استان کرد که در این راستا شهرستان خرمشهر به عنوان اولین شهر در این طرح قرار گرفت و این طرح در این شهرستان در روز سوم خرداد سال 1389 همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح شد.

افتتاح این طرح موجی از امید و شادی را در دل مردم خرمشهر ایجاد کرد و آنها خوشحال شدند از اینکه قرار است از دست بشکه های 20 لیتری بدقواره ای که سالهای سال توسط آنها همانند مردم قرون وسطی آب برای خانواده خود خریداری می کردند رها شده اند ولی این امید با گذشت هر روز از افتتاح این طرح به یاس و نا امیدی تبدیل می شد زیرا مردم خرمشهر همچنان شاهد جاری بودن آب بی کیفیت و غیر قابل شرب در لوله های آب خود بودند و به عبارتی با بشکه های 20 لیتری خداحافظی نکردند.

شدیدترین اعتراضات به این طرح را امام جمعه وقت شهرستان خرمشهر از خود نشان داد و این طرح را یک دروغ بزرگ از سوی دولت برای مردم خرمشهر دانست. حجت الاسلام سید ابوالحسن نوری در این خصوص با بیان اینکه این طرح کیفیت آب خرمشهر با افزایش نداده، عنوان کرد: «برای رئیس جمهور عیب است که این همه به او دروغ بگویند و متوجه نشود».

دقیقا چنین رویدادی چند ماه بعد برای مردم شهر نیز اتفاق افتاد و با وجود اینکه طرح آبرسانی غدیر برای شهر آبادان به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در روز پنجم مهرماه 1389 با تبلیغات فراوانی و با حضور رئیس جمهور و برخی اعضای هیئت دولت افتتاح شد ولی مردم هیچگاه آب با کیفیت را در درون لوله های خود جاری ندیدند.

اجرای طرح غدیر هر چند با شدت و ضعف در حال اجرا است و هر مدت خبری در خصوص توقف عملیات اجرایی آن به گوش می رسد ولی ظاهرا هزینه میلیاردی این طرح نیز نتوانسته مشکل دیرینه مردم جنوب خوزستان برای داشتن آب سالم و طبیعی را حل کند و مردم برای حل این مشکل هم اکنون چشم اتنظار دولت بعدی هستند.

 این در حالی است که برخی سازمانهای متولی آب در خوزستان همواره در پاسخ به انتقاد رسانه ها و مسئولان فورا با ارسال جوابیه یا پاسخی تند عنوان کرده اند که آب مردم خوزستان سالم و بهداشتی است و حتی در مواردی برخی مسئولان مدعی شده اند که خود مردم دوست دارند آب شرب خود را از مکانی غیر از لوله های آب خانگی تهیه کنند که بی شک این گونه ادعاها را باید یک فرافکنی و صرفا ادعایی برای خالی نبودن عریضه دانست زیرا برای مردم خوزستان با این هم مشکلات اقتصادی، منطقی نیست آبی که در سایر شهرهای ایران در لوله های خانگی جاری است و با کمترین هزینه ممکن به دست مردم می رسد را از طریق فروشندگان دوره گرد خریداری کنند و در نهایت معلوم نیست چه مشکلات و آسیب های بهداشتی به دنبال دارد.

برای نمونه اگر طعم و مزه را یکی از شروط سالم و بهداشتی بودن آب بدانیم  هم اکنون آب موجود در شهرهای استان خوزستان به خصوص شهرهای جنوبی طعم  واقعی آب را ندارد و مصرف آن برای مردم مشکل است به همین دلیل نمی توان در شرایط فعلی این آب را آبی بهداشتی به حساب آورد و این موضوع با تائید اکثر نمایندگان مردم در مجلس نیز همراه است.

در همین زمینه نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه در مدت اخیر اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان استان مبنی بر بدون مشکل بودن آب شرب خوزستان در رسانه ها منعکس شده که در خصوص آنها تنها می توان گفت این اظهارات شرم آور است.
 
سید شریف حسینی افزود: برخی مسئولان که ادعا می کنند آب شرب این استان مشکل ندارد و مردم خودشان علاقه به استفاده از آب تصفیه شده و خرید آن از فروشندگان دوره گرد دارند آیا خودشان همین آبی را که در لوله ها جاری است مصرف می کنند یا اینکه تنها مرغ همسایه غاز است.
 
حسینی تصریح کرد: ای کاش شرایط به گونه ای بود که می توانستیم سر زده به خانه این مسئولان برویم و ببینیم آیا آنها آب لوله کشی موجود در شهرهای جنوبی خوزستان را مصرف می کنند یا اینکه آب تصفیه کن های چند صد هزار تومانی در خانه نصب کرده اند و تنها نسخه ای شفا بخش برای مردم می پیچند و آن را در اختیار رسانه ها قرار می دهند.
 
وی در خصوص حل مشکل اساسی آب شرب منطقه نیز گفت: در شعار مسئولان، آب شرب استان خوزستان هیچ مشکلی ندارد ولی در واقعیت باید گفت مردم بیشتر مناطق استان خوزستان از جمله خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و کلانشهر اهواز قادر به استفاده از آب لوله کشی نیستند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور خواست برای پی بردن به واقعیات موجود در استان خوزستان کمیته ای با نظارت مستقیم خود تشکیل دهد و شاهد عملکرد واقعی وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال مردم این منطقه باشد زیرا تمامی افتتاحیه های انجام شده در سطح استان در زمینه آب شرب نمادین بوده و مردم این منطقه همچنان در حال خرید آب شرب هستند.
 
این روزها در حالی مردم خوزستان، آب شرب و خوراکی مورد نیاز خود را از مکانهای مختلف خریداری می کنند که حداقل چهار رودخانه بزرگ و پرآب در این استان جاری است و آب شرب شهر قم نیز از رودخانه های این استان تامین و چندی پیش با حضور رئیس جمهور وارد شبکه آب خانگی این شهر شد. بنابراین این اوج بی عدالتی است که مردمی که در هشت سال دفاع مقدس، مرزداران دلیر ایران در برابر تهاجم لجام گسیخته دشمن تا بن دندان مسلح بودند را به هر حال خود رها کنیم و حداقل نیاز زندگی؛ یعنی آب با کیفیت را ازآنها دریغ کنیم.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
1
3
کارون،مارون،زهره،اروند،کرخه،دز و...؛ این همه رودخانه ها تو استانی که داری زندگی میکنی داشته باشی،بعد حسرت یه آب شفاف و زلال نه واسه شستن و استحمام، بلکه واسه خوردن داشته باشی؛ میگم تهران هم کیفیت آب آشامیدنیشون همینطوره؟
سینا بختیاری زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
1
1
حق مارا کسی نخورده - ما خود بی عرضه هستیم- مردم تهران مگر با ما مردم خوزستان قابل مقایسه هستن که اب شرب انها با اب شرب ما قابل مقایسه باشه؟ خلایق هر چه لایق
مرعشی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
0
0
این درسته که باید مردم خودشون بخوان ولی باید پرسید که مسئولین و مدیران ارشد استان پس چه کاره هستند ؟
آیا در بین مردم زندگی نمیکنند ؟
آیا از مشکلات مردم اطلاع ندارند ؟
آیا بجز خدمت رسانی به مردم وظیفه دیگری دارند ؟
تحمل هوای گرم و شرجی و گرد و غبار آلوده و آب آشامیدنی آلوده و نامطلوب و فاضل آب (رودخانه)کارون به همت نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تا کی ؟
تاوان هشت سال جنگ و آوارگی و محرومیت این است که مردم محروم و مظلوم استان خوزستان امکانات شهرهائی مثل اصفهان و شیراز و تهران و دیگر شهرها را ببینند و حسرت بخورند . متشکرم
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
1
بی عدالتی بیداد میکنه!!!اب لوله با کمترین کیفیت وبیشترین هزینه در اختیار ما میزارن!!! واقعا نمیدونم کجای دنیا اینطوره...بخدا ظلمه
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
واقعا متاسفم برای مسولین
سید هاشم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
بحث ، بحث ، انسانیت است که وجود نداره .
:
:
:
آخرین اخبار