تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۱۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد استاندار خوزستان از وضعیت بخش کشاورزی
باغات را خشک می‌کنند و به تالار عروسی تبدیل می‌کنند/بی‌توجهی به بخش کشاورزی
استاندار خوزستان با انتقاد از بی‌توجهی به بخش کشاورزی گفت: در بعضی شهر‌ها شاهد هستیم باغات را خشک می‌کنند و به تالار عروسی و سایر خدمات تبدیل می‌کنند و این خطر جدی است.

 سید جعفر حجازی در مراسم تجلیل از تولید کنندگان بر‌تر بخش کشاورزی استان در سالن همایش مجتمع فرهنگی شهید فریدنیا اظهار کرد: خوشحالم امروز در جمع تولید کنندگان و کار آفریننان استان در بخش کشاورزی هستم.

استاندار خوزستان گفت: تولید کنندگان نمونه با زحمت، تلاش و علاقه و با استفاده از ظرفیت‌هایی که خداوند به این استان داده است حداکثر استفاده خود را کرده‌اند امروز و به عنوان تولید کننده نمونه شده‌اند.

*تدوین سند توسعه کشاورزی خوزستان

وی افزود: استعداد استان ما بنا به تشخیص مقام معظم رهبری در سفری که در سال 1375 به خوزستان داشتند، قطب اول برای رشد و تعالی کشاورزی را خوزستان دیدند.

حجازی ادامه داد: مامور کردن پنج وزیر در آن زمان برای تدوین سند توسعه کشاورزی خوزستان و اجرای آن در دوره 7 تا 10 ساله یک چشم انداز بسیار خوبی را برای استان ترسیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی گفت: هر چقدر در صنعت و نفت و گاز و پتروشیمی و سایر بخش‌ها رشد کنیم هیچ رشدی مهم‌تر و هیچ کار اقتصادی پایدار‌تر از کشاورزی برای کشاورزی نیست.محصولات مختلفی را می‌توان وارد کرد کشاورزی را هم می‌شود وارد کرد اما محصولات کشاورزی برای کشور که در محاصره 30 و چند ساله کشور‌های استکباری به بهانه‌های مختلف قرار دارد برای نیاز خوراک و مصرف مردم بسیار حائز اهمیت است.

*واردات هنوز ادامه دارد

استاندار خوزستان گفت: در سایر بخش‌ها مردم با مشکلات می‌توانند مدارا کنند، اما خوراک مردم، گندم، شکر و سایر اقلام مردم تهیه نشود نمی‌توان گفت می‌توانیم روی پای خود بیاستیم باید در سایه انرژی‌هایی که کشور دارد خود کفا شویم.

وی در ادامه گفت: باید در بخش کشاورزی خودکفا شویم باید تنوع تولید و صادرات افزایش پیدا کند اما متاسفانه واردات هنوز ادامه دارد.

حجازی خاطرنشان کرد: وارداتی که امروز انجام می‌شود غیرمنطقی است مثل واردات برنج؛ در حالی که کشور ما دوازدهمین کشور تولید کننده برنج جهان است.

وی در خصوص علت این معضل نیز گفت: متاسفانه، جاهایی که باید به این موضوع می‌پرداختیم از ظرفیت‌ها استفاده نشد. بخشی از این موضوع به واگذاری زمین و تامین آب بر می‌گردد و بخش دیگر اینکه ما جوانان را هدایت کردیم به سوی دانشگاه‌ها و رشته‌های غیر مرتبط با تولید، به طوری که هم‌اکنون بالای 70 درصد رشته‌های دانشگاهی غیر مرتبط با تولید هستند.

*جوانان را به سوی پشت میز نشینی هدایت کرد‌ه‌ایم

وی ادامه داد: به جای آنکه جوانان را به سوی فنی حرفه‌ای و تولید ببریم جوانان به سوی پشت میز نشینی هدایت کرد‌ه‌ایم به طوری که هم‌اکنون به زور می‌توانیم لیسانس کشاورزی را به پای زمین‌ها ببریم، و باید اعتراف کرد با این کار، آمار بیکاری را بالا برده‌ایم.

استاندار خوزستان گفت: طرح توسعه کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم آغاز شد و انصافاً دولت پرکار و برنامه‌های خوبی هم داشت اما کاش این برنامه طرح توسعه از ابتدای سال 85 شروع می‌شد تا امروز به جای 2/14 میلیون تن تولید، 25 میلیون تن داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: در بعضی شهر‌ها شاهد هستیم باغات را خشک می‌کنند  و به تالار عروسی و سایر خدمات تبدیل می‌کنند و این خطر جدی است. باید انقدر کشاورزیمان را قوی کنیم که هیچ چیز با نفع کشاورزی باربری نکند.

*بی‌توجهی به بخش کشاورزی

حجازی عنوان کرد: پایین بردن هزینه‌ها و اقتصادی کردن کشاورزی به طوری که این بخش باید پرسود‌ترین شغل باشد.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است چشم و انتظار کل کشور ما به نفت وگاز بوده و هست و چیزی که به آن توجه نشده بخش کشاورزی است. نفت چیزی از جنس کالاهایی است که تمام شدنی است اما آب و هوا، زمین و منابع این گونه و سرمایه انسانی و دانش فنی در کشاورزی بی‌‌‌‌نهایت است.

استاندار خوزستان گفت: 103 سال پیش نفت نداشتیم اما 13 قلم ما موارد صادراتی بود به طوری که پنبه صادر می‌کردیم، صادرات برنج داشتیم، برنج اولین و تنها صادرات غیر نفتی ما بود.

وی افزود: صادرات کشاورزی باید تنها تامین کننده کشور و ردیف اول صادرات باشد. تا الان تنها 60هزار هکتار در سطح استان مجهز به شبکه آبیاری فشرده است که این بسیار کم است.

*خوزستان با کاهش آب پشت سد‌ها را مواجه است

حجازی خاطرنشان کرد: ما تنها توانسته‌ایم 270 هزار هکتار به اراضی زیر کشت خود اضافه کنیم و این هم بسیار کم است و باید بیشتر از این‌ها باشد.

استاندار خوزستان در ادامه تصریح کرد: استان خوزستان با کاهش آب پشت سد‌ها را مواجه بوده و بالغ بر 8 میلیارد مکعب کاهش آب پشت سد‌ها داشته‌ایم و در چند سال اخیر زیر نرمال بوده است.

حجازی ادامه داد: در بخش کشاورزی می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم کشت به موقع در بحث تسهیلات 7 درصد و 13 درصد برای صنایع تبدیلی فراهم است قطعا تولید ما می‌تواند افزایش پیدا کند. باید فکر وذهن مسئولان روی کشاورزی باشد باید به فکر ظرفیت‌های خودمان باشیم برای نگه داشت میوه سردخانه‌ها و انبار‌ها و بحث بسته بندی و فن آوری را هم در نظر بگیریم لازمه‌ آن این است که مسئولان اقدام کنند.

وی در پایان گفت: کشاورز نمونه هم باید وارد عرصه شود که بتواند برای سایر کشاورزان الگو باشد در محدوده شهری خود بتواند اطلاعات خود را انتقال دهد تا بتوانیم در بخش کشاورزی راندمان تولید را بالا ببریم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار