تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سال 90، 137هزار شغل جدید در خوزستان
استاندار خوزستان بيان اينكه براي ايجاد اشتغال در استان نياز به جذب سرمايه است،‌ افزود: با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي طرح‌هاي خوبي به اجرا درآمد و اميد است با اجراي اين طرح‌ها در سال آينده 50 درصد از تعهد ايجاد شغلي استان كه 137 هزار نفر است،محقق شود.

به گزارش ایسنا، سيد جعفر حجازي در آخرين شوراي اداري استان سال 89  اظهار كرد: با توجهي كه دولت از سال 85 به خوزستان داشت، از نخستين اعتبارات سال 85 تا كنون حدود 14 هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار به خوزستان اختصاص يافته، اين ميزان منابع براي تامين اعتبار 28 هزار پروژه به استان اختصاص داده شد.

استاندار خوزستان گفت: به ميزان 11 هزار ميليارد تومان اعتبار تا كنون براي بهره‌برداري از اين پروژه‌ها هزينه شده است كه عمليات اجرايي برخي از اين پروژه‌ها ادامه داد.

حجازي افزود: طبق آماري كه از مجموعه كشور در اختياراست از بين تمامي استان‌ها، خوزستان در زمينه جذب اعتبار در رتبه نخست قرار گرفته و براي سال 90 نيز براساس جدول معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري كه ارايه شد، خوزستان به لحاظ درآمدزايي براي كشور در رتبه سوم و به لحاظ جذب اعتبار رتبه نخست را داراست.

وي با اشاره به مشكلات آبرساني در خوزستان، تصريح كرد: اقدامات مهمي كه انجام آن ضرورت دارد تامين رفاه عمومي مردم است؛ مشكل آبرساني در خوزستان تنها مربوط به عملكرد امروزه و جاري نيست بلكه در اثر اجرا نشدن طرح‌هاي بزرگ و اساسي براي تامين آب شرب مردم است و مشكل آبرساني در استان را تبديل به يك معضل كرده است؛ وابستگي هر چه بيشتر استان به آب رودخانه‌ها مشكلات عديده‌اي را براي مردم به وجود آورده است.

حجازي به طرح آبرساني غدير اشاره كرد و گفت: تا پايان دولت دهم يك هزار و 700 ميليارد تومان اعتبار به روند اجراي طرح آبرساني غدير اختصاص داده مي‌شود و در افق 40 سال آينده با بهره‌برداري از اين طرح، آب شرب چهار ميليون و 600 هزار نفر از جمعيت كل استان كه در آن زمان هفت ميليون نفر خواهد بود، تامين مي‌شود.

 استاندار خوزستان افزود: از 500 ميليارد تومان اوراق مشاركت عرضه‌شده طرح آبرساني غدير نزديك به 350 ميليارد تومان آن خريداري شده و از منابع دولت تا كنون بيش از 300 ميليارد تومان اعتبار به اين طرح اختصاص داده شده است؛ همچنين سال آينده نزديك به 200 ميليارد تومان از منابع بودجه عمومي دولت و يك هزار ميليارد تومان اعتبار از محل واگذاري نيروگاه‌ براي تامين اعتبار طرح آبرساني غدير پيش‌بيني شده است.

حجازي گفت: به منظور ساماندهي فاضلاب شهرها كه از جمله معضلات اساسي خوزستان است، در طول سه سال تا پايان سال 92 معادل 900 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي بهبود تصفيه خانه‌ها و ساماندهي فاضلاب شهرها، عرضه مي‌شود.

 وي ادامه داد: در زمينه طرح‌هاي آبرساني و بهسازي مسكن روستايي در سال 89 اقدامات قابل توجهي انجام شده كه از جمله آن ساخت 49 هزار واحد مسكن روستايي است كه هفت هزار واحد آن مراحل نهايي ساخت را طي مي‌كند و ساخت 31 هزار واحد از اين تعداد به اتمام رسيده است.

استاندار خوزستان با بيان اينكه مسؤولان قطار شهري اهواز براي هر چه سريعتر به بهره‌برداري رسيدن پروژه قطار شهري بايد هماهنگي و نظارت لازم را داشته باشند، خاطرنشان كرد: اجراي ساخت پروژه قطار شهري در سال 86 كاملا تعطيل شده بود و ساخت آن از سال 87 آغاز شد. در طول اين سه سال ساخت قطار شهري اهواز در مقايسه به كلان شهرهاي شيراز، تبريز و اصفهان كه پيش از اهواز ساخت قطار شهري را آغاز كرده بودند به مراتب جلوتر است.

حجازي خاطرنشان كرد: فاز نخست پروژه قطار شهري تا سال 92 كه مسير آن ميدان فرودگاه تا مركز شهر است، به بهره‌برداري مي‌رسد. اميد است از سال 90 مقدمات اجراي ساخت فاز 2 پروژه قطار شهري با تامين اعتبار از محل فروش اوراق مشاركت آغاز شود.

وي با اشاره به بيابان‌زدايي 200 هزار هكتار از اراضي خوزستان، گفت: موافقتنامه اين طرح بين وزارت‌خانه‌هاي نفت و جهاد كشاورزي در ماه‌هاي اخير منعقد شد و با اعتبار 480 ميليارد تومان در طول پنج سال اراضي بياباني خوزستان مالچ‌پاشي شده و فضاي سبز آن توسعه مي‌يابد؛ از ابتداي سال 90 عمليات اجرايي مالچ‌پاشي آغاز مي‌شود.

استاندار خوزستان در زمينه روند اجراي طرح مسكن مهر در استان، گفت: نزديك به 6 هزار واحد مسكن مهر تحويل داده شد و 10 هزار واحد آن آماده تحويل است. اميد است تمامي 57 هزار واحد طرح مسكن مهر تا پايان سال 90 ساخته شود.

حجازي با بيان اينكه موقعيت فعلي فرودگاه اهواز با مشكلاتي براي پيشرفت و توسعه مواجه است، افزود: فرودگاه فعلي اهواز به دليل موقعيت آن در مجموعه صنعت و چاه‌هاي نفت مانع از سرمايه‌گذاري اساسي بود به طوري كه  ساخت باند دوم فرودگاه با محدوديت‌هاي بسياري مواجه بود، با توافق وزارت‌خانه‌هاي نفت و راه و ترابري محل جديد فرودگاه اهواز تعيين و عمليات ديواركشي و اجرايي مرحله نخست آن آغاز شده است و 540 ميليارد تومان اعتبار در مرحله نخست براي ساخت فرودگاه بين المللي اهواز اختصاص داده شد؛ مطالعه و آغاز ساخت فرودگاه اهواز از سال 90 در برنامه كاري قرار مي‌گيرد.

استاندار خوزستان در زمينه وضعيت بيمارستان‌هاي استان، گفت: كيفيت خدمات بيمارستان‌هاي استان به دليل قدمت و يا محدوديت ظرفيت آنها، مناسب نبود و همچنين در نقاط كمتر توسعه يافته استان، بيمارستاني وجود نداشت. عمليات ساخت و ساز  چهار تا پنج بيمارستان كه 17 سال از آغاز ساخت آن‌ها مي‌گذرد، پس از 14 سال دوباره آغاز شده است. در حال حاضر ساخت 29 بيمارستان در خوزستان رو به اتمام و يا در حال انجام است.

وي ادامه داد: در لايحه بودجه سال 90 ساخت 13 بيمارستان با استفاده از منابع تامين اجتماعي پيش‌بيني شد.

استاندار خوزستان گفت: اجراي 24 پروژه بزرگ راه‌سازي در زمينه چهار خطه كردن و توسعه راه‌ها در بودجه سال 89 قرار گرفت و در سال 90 نيز با افزايش اعتبار، روند اجراي اين پروژه‌ها ادامه دارد. تلاش براي راه‌اندازي خط آهن دوم خرمشهر و اهواز و همچنين بازسازي خط نخست بين 2 شهر از جمله اقدامات صورت‌گرفته در زمينه بهبود وضعيت راه‌ها بوده است.

حجازي ادامه داد: ساخت خط آهن دوم خوزستان به تهران، خوزستان به فارس و خوزستان به چهار محال بختياري و اصفهان در لايحه بودجه سال 90 با مشاركت بخش خصوصي پيش‌‌بيني شد، با اتصال خط آهن استان‌هاي مركزي به خط آهن خوزستان معادن مركز كشور به صنايع خوزستان و صنايع مركز كشور به بنادر خوزستان متصل مي‌شود كه تاثير بسيار مثبتي در رشد اقتصاد استان و كشور خواهد داشت.

وي يادآور شد: همه سعي دارند كه بودجه سال 90 به‌گونه‌اي تدوين شود كه تمام تعهدات سفر نخست، دوم و سوم را شامل شود. اعتبارات امسال در مجموع 2 هزار و 240 ميليارد تومان بود كه اين رقم در لايحه بودجه سال 90 به 2 هزار و 750 ميليارد تومان رسيده است.

استاندار خوزستان گفت: افزايش اعتبارات و منابع مالي استان در بودجه سال 90 قطعا به توسعه استان و جبران عقب ماندگي‌هاي آن كمك مي‌كند.

حجازي با اشاره به هدفمند شدن يارانه‌ها در سال 89، اظهار كرد: براي اطلاع رساني و توجيح مردم و مسوولان كشور اقدامات بسياري در طول 2 سال انجام شد. آمار نشان مي‌دهد 25 درصد از آرد مصرف استان با هدفمند شدن يارانه‌ها كاهش يافت. در بخش بنزين، گاز و نفت و CNG به ترتيب 6 درصد، 20 درصد و 25 درصد كاهش مصرف مشاهده شده است.

 وي ادامه داد: مصرف نفت سفيد در استان 33 درصد كاهش داشته است. در مصرف برق استان 10 درصد و در سطح شهر اهواز هفت درصد كاهش مشاهده شد. ميانگين كاهش مصرف آب در خوزستان 5 درصد و در اهواز 5/4 درصد بوده است.

 حجازي با اشاره به توسعه صادرات غير نفتي در سال‌هاي اخير گفت: در سال 86 صادرات به عراق از مرزهاي خوزستان ناچيز بود، در سال 87 و 88 به ترتيب درآمد حاصل از صادرات غير نفتي به عراق 220 و 625 ميليارد دلار رسيد. در سال 89 هم صادرات غير نفتي از مرزهاي عراق نزديك به 900 ميليارد دلار بوده است.

 وي ادامه داد: اميد است كه با برنامه‌ريزي در سال آينده صادرات غير نفتي به كشور عراق به يك ميليارد و 500 ميليون دلار افزايش يابد و صادرات غير نفتي خوزستان به خارج از كشور كه پنج ميليارد دلار است به 5/5 ميليارد دلار برسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ارسلان نیسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
0
0
به امید رفع بیکاری از استان عزیزمان خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار