تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۴۱۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گرانی خرما و کمرنگ شدن رنگینک خوزستانی‌ها

سفره‌های افطار اگر چه در رنگ و بو با یکدیگر تفاوت دارند اما در ساده‌ترین تا غنی‌ترین آن‌ها دو قوت ارزشمند یافت می‌شود: نان و خرما.

در یکی از کشورهای صادرکننده خرما کنفرانسی برپا شد و در آن تحقیقی درباره مشابهت درخت خرما با انسان ارائه شد. در آن تحقیق آمده بود تنه درخت خرما همانند انسان، راست است. دارای نر و ماده می‌باشد. فقط در صورتی به بار می‌نشیند که عمل لقاح بر روی آن صورت گرفته باشد. چنانچه سر آن قطع شود از بین خواهد رفت. چنانچه به قلب آن صدمه یا آسیبی وارد شود از بین می‌رود. دقیقاً مانند انسان است. چنانچه شاخه‌ای از آن بشکند دیگر قابل تعویض یا ترمیم نیست. تنه آن پوشیده از لیف است که به موهای بدن انسان شبیه است.

در جهان بیش از 90 میلیون اصله درخت خرما وجود دارد که انسان‌ها به ویژه روزه‌داران در ماه رمضان از آن تغذیه می‌کنند.

درخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی و مقدس است که نامش در قرآن مجید 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه‌های بهشتی می‌دانند. 

خرمای خوزستان

این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است. همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.

خرما به خاطر داشتن منیزیم ضد سرطان است، استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چرا که این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا می‌دارد.

مصرف خرما در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می‌شود، در طول روزه‌داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

در ماه مبارک رمضان، رژیم پرفیبر بسیار مناسب‌تر و سالم‌تر از رژیم غذایی کم‌فیبر است که با توجه به این مهم، کار‌شناسان صنایع غذایی طلوع سلامتی پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم اقدام به طراحی محصول شیرینی خرمایی کرده‌اند که با دارا بودن پتانسیل‌های لازم نیاز تغذیه‌ای مصرف کنندگان را در زمان روزه‌داری را فراهم می‌کند.

بر همین اساس، بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان، رژیمی است که حاوی مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع باشد چرا که در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد و‌ با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می‌توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد. 

خرمای خوزستان

 

ابن القیم درباره خرما می‌نویسد: «خرما به علت داشتن کالری فراوان یکی از میوه‌هایی است که بیشتر از بقیه بدن را تغذیه می‌کند. خوردن آن باعث کشتن کرم (روده) می‌شود. علاوه بر کالری فراوان دارای خاصیت آرام‌بخشی است. چنانچه همواره مصرف شود، کرم‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌ها را ضعیف می‌کند و یا می‌کشد. در واقع خرما، غذا، میوه، دارو، نوشیدنی و شیرینی است.»

مصرف خرما در ماه رمضان نسبت به دیگر زمان‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد.

استفاده از این خوراکی مقوی باعث می‌شود تا در ایامی در سال توزیع این مواد خوراکی در بازار به حدی باشد که اصطلاحا قیمت‌ها شکسته و بازار تعادل خود را در این باره از دست دهد، این زمان از اواخر مرداد ماه در خوزستان و از اوایل شهریورماه در سراسر کشور اتفاق می‌افتد.

*رنگینک خوزستان کمرنگ‌‌تر از همیشه  

رنگینک از خوراکی‌های معروف سفره افطار در خوزستان است که طرفداران زیادی هم دارد برای تهیه آن  هسته خرما را درآورده یک قطعه گردو جایگزین آن می‌کنند و مخلوط آرد و روغن بو داده رقیق را روی خرماها می‌ریزند، مقداری دارچین و خاک قند هم روی آن می‌پاشند و می‌گذارند تا سرد شود.

 

این دسر مقوی همیشه سفرهای خوزستانی‌ها را رنگین می‌کند اما گرانی خرما روز به روز این دسر سنتی جنوبی‌ها را کمرنگ‌تر کرده است.

استفاده ویژه خرما و رطب در ماه مبارک رمضان بر اساس اعتقادات و برخی احادیث از ثواب زیادی برای افطار روزه برخوردار است ولی در شرایط کنونی خرمای موجود در بازار با قیمت بسیار زیادی مواجه شده و افزایش قیمت به صورت قابل مشهود و محسوس اتفاق افتاده است.

با نگاهی به قیمت‌های خرما در بازار به این نتیجه می‌رسیم در انواع خرما شاهد افزایش قیمت20 تا 35 درصد هستیم و این افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در همین شرایط زمانی بوده است.

*خرمای انباری گران است

یک بازاری در این زمینه می‌گوید: خرمای موجود در بازار خوزستان و کشور همگی خرمای انباری است و بر اساس قیمت موجود افزایش قیمت کاملا عادی است.

محمدتقی موسوی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر بخواهیم هزینه انبارداری را برای هر کیلوگرم خرما محاسبه کنیم قیمت در همین حدود‌های موجود خواهد بود و نباید از قیمت‌های موجود در بازار تعجب کرد.

این فروشنده خرما در شهرستان اهواز تاکید می‌کند: البته می‌توان 10 درصد از این افزایش قیمت خرما را در بازار به فرارسیدن ماه مبارک رمضان ربط داد ولی بخش زیادی از این قیمت را به هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل اختصاص دارد که افزایش چشمگیری داشته است.

خرمای خوزستان

 

در بررسی‌های موجود در بازار قیمت خرمای برحی بیش از 72 هزار ریال در هر کیلوگرم، سعمران 63 هزار ریال، گنتار 58 هزار ریال است و این قیمت در مقایسه با سال گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان رشد چشمگیری داشته است. 

*رمضان بدترین فصل برای تامین خرماست

بر اساس بررسی‌های انجام شده در شرایط کنونی تامین خرما برای نیاز موجود در بازار بسیار سخت است زیرا در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان بر اساس شاخص‌ها و آمار موجود عرضه خرما در بازار با افزایش 70 درصد نسبت به سایر روزهای سال انجام می‌شود.

محمدعلی اصلانی خاطرنشان می‌کند: در سال‌جاری برای نخستین بار در 25 سال گذشته فصل برداشت خرما بعد از آغاز ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد و به این دلیل کمبود خرما در بازار محسوس است.

خرمای خوزستان

 

وی تاکید می‌کند: فصل برداشت خارک در خوزستان نیمه مرداد ماه است و برداشت رطب و خرما نیز از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود ولی در سال‌جاری ماه رمضان نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود و این زمان‌ها به نوعی باعث شده تا مدیریت عرضه خرما به بازار تحت‌الشعاع قرار گیرد.

این کارشناس باغداری با اشاره به اینکه خرمای مصرفی در شرایط کنونی به سال گذشته اختصاص دارد، می‌گوید: خرمایی که در شرایط کنونی در بازار عرضه می‌شود به تولید سال قبل اختصاص دارد و اصطلاحا انباری است و خرمای انباری تازگی خرمای تازه برداشت شده را ندارد و طبیعتا قیمت ان نیز با خرمای تازه متفاوت است. 

*عدم توجه به موعد تولید و ازدیاد مصرف

عدم توجه به زمان تولید خرما در کشور و زمان آغاز ماه مبارک رمضان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است و مدیریت در صادرات خرما در ماه‌های گذشته می‌توانست به نوعی قیمت خرما را در بازار منتهی به ماه رمضان کاهش دهد ولی چنین اتفاقی در بازار خرما رخ نداده است و بار دیگر مشکلات از پس هم برای سفره‌های مردم از راه می‌رسد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار