تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۴۱۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری آئین سنتی «گرگیعان» امشب در اهواز
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری آئین سنتی «گرگیعان» در اهواز خبر داد و گفت: این آئین قدیمی همه ساله به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در خوزستان برگزار می‌شود.

محمد چنانی اظهار کرد: آئین گرگیعان یک سنت حسنه و فرهنگی قدیمی در پاسداشت مقام کریم اهل بیت (ع) بوده که در خوزستان و جنوب غرب کشور برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: این آئین با سرودن اشعار مذهبی توسط کودکان در روز 14 ماه مبارک رمضان در محل نمایشگاه قرآن کریم در اهواز برگزار خواهد شد.
 
معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در آئین گرگیعان تعدادی کودک پسر و دختر به شکل ایستاده و در حال حرکت اشعاری در مدح اهل بیت (ع) می‌سرایند.
 
وی ادامه داد: در این آئین دخترا و پسران در حالی که دو سنگ در دست دارند با کوبیدن آن‌ها به یکدیگر عبارت «گرگیعان و گرگیعان، الله یعصیکم رضعان» را تکرار می‌کنند.
 
چنانی در خصوص علت برگزاری این آئین در شب میلاد امام حسن (ع) افزود: زمانی که این امام بزرگوار متولد می‌شوند مردم به جهت اینکه اولین نوه پسری پیامبر متولد شده است تبریک گویان به سمت وی می‌روند و خود را در شادی پیامبر شریک می‌دانند.
 
وی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده مجموعه‌ای از هنرمندان اهوازی و کودکان آموزش دیده آئین گرگیعان را برگزار خواهند کرد.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ابو امیر دلفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
0
1
با تشکر از آقای چنانی که در زنده نگه داشتن این رسم کهن و فراموش شده تلاش می کنند . پیشنهاد می کنم از طریق مساجد و آموزش وپرورش در مدارس فرهنگ سازی بیشتری بشود . خدا قوت
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
0
0
از آقای چنانی برای توجه به احیای این فرهنگ شیعی تشکر می کنیم
:
:
:
آخرین اخبار