تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۴۳۷۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه «ماه عسل» و چند نکته
سیدابراهیم آل رضا
رسانه ملی همه ساله در ماه مبارک رمضان با پخش برنامه های مختلف از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی برای تمامی اوقات شبانه روز برنامه ریزی می نماید.در اینکه برای تولید برنامه های سازمان افراد زیادی متحمل زحمات و خدمات قابل توجهی می شوند شکی نیست ،اما علیرغم تلاش های انجام شده رسیدن به جایگاه رفیع فرهنگی و اجتماعی مطلوب آن هم با سرعتی کُند و آهنگی ناموزون میسر نیست؛ از این رو در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات این مرز و بوم معضلات فرهنگی و اجتماعی است که می بایست با نگاه به وضعیت موجود برای آینده ی نزدیک برنامه هایی کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت در نظر گرفت و راهکاری اساسی برای حل مشکلات جامعه و برون رفت از بحران فرهنگی با در نظر گرفتن نقش آموزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه جمعی اندیشیده شود؛ با توجه به گسترش شبکه های ماهواره ای و آثار سوئی که این رسانه های جهانی می توانند بر روی مخاطبان داشته باشند، در واقع تنها رسانه ملی است که می تواند با تولید برنامه هایی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی بر روی مردم اثرگذاری خوبی داشته باشد.
یکی از نکاتی که از اهمیت بسزایی برخوردار است محتوای برنامه های تولیدی است که می بایست با درایت کافی و در نظر گرفتن نقش خطیر آموزشی صدا و سیما به عنوان رسانه جمعی به آن پرداخته شود.اگر هدف از ساخت برنامه ها،سریال ها و مجموعه هایی که در طول شبانه روز پخش می شوند فقط سرگرم نمودن و پر کردن اوقات فراغت باشد نه تنها سودی عاید مخاطب نمی شود بلکه زمانی که صرف دیدن این برنامه ها می شود بدون هیچ بهره ای از بین رفته است.از این رو نگارنده با در نظر گرفتن حقوق مسلم مخاطب، در ذیل به موضوع یکی از برنامه هایی که در ایام ماه مبارک رمضان از سیمای ملی پخش می شود پرداخته است و در ادامه می خوانید :
"ماه عسل" نام برنامه ای است که طی سال های متمادی با اجرای یک مجری خاص همه ساله از شبکه سوم سیما پخش می شود.چیزی که هر سال تغییر می کند دکور برنامه است در حالی که می بایست محتوای برنامه متغیر باشید و به تأثیری که می تواند بر افکار مخاطب بگذارد بیشتر تفکر و تأمل شود.از طرفی لزومی ندارد که این برنامه هر سال با اجرای یک مجری خاص پخش شود؛این کار جز واگذار نمودن یک برنامه تولیدی در انحصار یک فرد و یا افرادی خاص چیز دیگری نیست. متأسفانه هر سال قبل از ماه مبارک رمضان یکی از مواردی که رسانه های جمعی (روزنامه ها و سایت های خبری)به آن می پردازند اجرای مجری خاص است و تا چند روز قبل از اجرای برنامه افکار و اذهان عمومی درگیر حاشیه سازی های قبل از پخش این برنامه می باشد که چندان اهمیتی نیز ندارد، از طرفی دلیلی منطقی وجود ندارد که این برنامه به روال سال قبل ادامه داشته باشد.
اینکه از یک نفر معلول و یا کسی که اعتیاد داشته است،یا کسی را که در یک بازه زمانی خاص، متحمل مشکلات و یا سختی هایی در زندگی روزمره خود شده یک قهرمان ساخته و از او دعوت شود تا در برنامه زنده تلویزیونی که میلیون ها نفر آن را به نظاره نشسته اند به سؤالات مجری پاسخ دهد چه سودی عاید مخاطب می شود؟اگر انسان با خدای خود عهدی بسته باشد لزومی ندارد در برنامه "ماه عسل" و یا برنامه های زنده دیگر آن را عنوان نماید تا رسانه ملی آن را در بوق و کرنا کرده و به روح و روان مخاطبانش تزریق کند و به جای اثرگذاری مثبت،اثری منفی بر جای بگذارد،از طرفی تعداد افرادی که به نوعی در زندگی خود دچار معضلات خاص شده اند در سطح کشور کم نیست و به طور یقین برای بسیاری از آنها نیز این مشکلات که گاهی هم لاینحل می شوند وجود دارد؛از این رو برای مرتفع نمودن این دسته مشکلات و معضلات می بایست راهکاری جدی تدوین نمود و به صورت کلی به این موضوع پرداخت نه اینکه بخشی از مردم با حضور در این برنامه مشکلاتشان حل شود و برخی با حسرت این برنامه را به نظاره بنشینند و آه بکشند و افسوس بخورند که ای کاش ما نیز به این برنامه دعوت می شدیم و کاش کسی به فریاد ما هم می رسید!
در یکی از قسمت های این برنامه خانواده ای دعوت شده بود که فرزندشان طی روزهای گذشته به دست چند تن از سارقین ربوده شده که پس از تلاش مسئولین نیروی انتظامی و بعد از گذشت چند هفته به آغوش خانواده بازگشته بود که این موضوع جز ایجاد رعب و وحشت در بین خانواده های ایرانی چیز دیگری را نمی تواند به مخاطب القا کند.یقین دارم هر شخصی که در آن لحظه بیننده برنامه "ماه عسل" بوده است به خاطر این اتفاق ناگوار اشک از دیده گانش جاری و به احساسات و عواطفش لطمه وارد شده است و مطمئن هستم تا پاسی از شب در باب این موضوع ناخوشایند تفکر و تأمل نموده است.اصلن لزوم پرداختن به این موضوع خاص در برنامه ماه عسل چیست؟به نظر نگارنده برنامه شوک می بایست به موضوع بپردازد.
ماه، نشان گر روشنایی و مهتاب است و عسل طعم یک شیرینی خاص را به مخاطب القا می نماید و به نظر مفهوم نام این برنامه رسیدن به روشنایی و طعم خوش و شیرین زندگی است که خیلی از انسان ها به واسطه مشکلاتی که دارند از این زندگی روشن و شیرین بهره ای نمی برند.از این رو "ماه عسل" آمده است تا با نشان دادن برخی افراد جامعه که دارای مشکلاتی بوده اند برای مخاطبینش تلنگری ایجاد نماید تا آنها را به زندگی امیدوار نماید.اما متأسفانه با گذشت چند سال پخش متوالی این برنامه از شبکه سوم سیما هنوز مسئولین تولید در مسیر درستی قرار نگرفته و اشتباهات سال های گذشته خود را تکرار می کنند و هنوز خانواده هایی وجود دارند که با نگاهی امیدوار اما قلبی شکسته هر روز این برنامه را نگاه می کنند و از این معادله ناعادلانه رنج می برند چرا که می بایست انتظار بکشند تا روزی از روزهای آینده میهمان ماه عسل شوند شاید به مشکلاتشان رسیدگی شود.
از نظر نگارنده "ماه عسل" اگر چه مخاطبین زیادی هم داشته باشد حق ندارد با درگیر نمودن افکار مردم و سوق دادن نگاه پاکشان به سوی خود احساسات آنها را به سخره بگیرد و بدون در نظر گرفتن مسائل روانشناختی و بُعد منفی که می تواند بر روی مخاطبین تأثیر داشته باشد نسبت به جریحه دار نمودن عواطف افراد جامعه اقدام نماید.از این رو به نظر می رسد رسانه ملی به عنوان بزرگترین و قوی ترین وسیله ارتباط جمعی می بایست پاسخگوی مخاطبین خاص خود هم باشد و با تدابیر صحیح نسبت به ساخت برنامه ها اقدام نماید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
sajad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
4
2
...؟ اصلا خودت فهميدي چي نوشتي؟ شما؟
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
آقا سجاد!!!فارسی نوشتن ایشون.اصلا خوندید مطلبو؟؟!!!!شما؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
1
5
حالا شما چرا ناراحتی؟ در باره همین موردی که فرمودی حداقلش اینه مسئله وجود ناامنی برای خیلی از مسئولین روشن میشود.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
2
5
بىشتر انگار از روى حسادت به موقعىت علىخانى اىن حرفا رو زدى
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
2
2
چرا به هر برنامه ای به دید انتقاد نگاه می کنید خوب برنامه چند هدف دارد و یکی از آنها نشان دادن واقعیت جامعه است ما ایرانیها عادت داریم در مورد هر مسئله انتقاد کنیم
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
یکی از مؤلفه های پیشرفت در هر کاری انتقاد است.انتقاد باید همه جا مطرح باشد تا تحول و تغییر و پیشرفت و تعالی در مسیر صحیح قرار بگیرد.البته واقعیت های جامعه را نمی شود در برنامه ماه عسل خلاصه کرد و به نمایش گذاشت.اگر متن را با دقت مطالعه کرده باشید نگارنده نگاه منصفانه ای در خصوص برنامه داشته اند و انتقادشان در واقع کلی است.
حسن پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
0
8
در مورد مبحث اول که فرمودید (مجری برنامه) باید گفت که اگر اطلاع داشته باشید سال گذشته این برنامه با یک مجری دیگر روی آنتن رفت (علی ضیاء) هر چند که اگر چنین هم نمی شد مشکلی وجود نداشت. یک مجری توانمند نقش بسیار پر رنگی در جذب مخاطب و نحوه صحیح اجرا و مدیریت برنامه دارد که به نظر شخصی بنده آقای علیخانی به خوبی از پس این کار بر می آید. در ضمن چه اشکال دارد که مجری یک برنامه شخص ثابتی باشد؟ همان طور که می دانید برنامه نود نیز سالهاست با یک مجری به کار خود ادامه می دهد و اتفاقاً یکی از عوامل موفقت این برنامه آقای فردوسی پور است. به جرات می توان گفت که اگر این برنامه با مجری گری شخص دیگری ( بالفرض آقای خیابانی) دنبال شود تمام مخاطبین خود را از دست خواهد داد.

در خصوص میهمانان برنامه نیز باید به این نکته توجه داشت که نیازی نیست که اشخاص دعوت شده به برنامه قهرمان باشند. تمامی افرادی که به این برنامه دعوت می شوند عمدتا افرادی عادی مثل من و شما هستند. اما در زندگی همین افراد هم گاهی حوادث و وقایعی پیش می آید که فابل تامل است. ینکه یک فرد معتاد با اراده خود توانسته اعتیاد خود را ترک نموده و هم اکنون علاوه بر کار کردن و تامین مایحتاج زندگی خود دست چند نفر دیگر را گرفته و به نوعی کارآفرینی می کند خود نکته ای بسیار مثبت و قابل تامل است. چه بسا افراد بسیاری در این وضعیت قرار داشته و دیدن این برنامه تلنگری برای آنها محسوب شود که زندگی تمام نشده و می توان از نو شروع کرد. گذشت خانواده مقتول از قصاص قاتل فرزند خود، خانواده ای که اعضای فرزند عزیز خود را علی رغم تمام دلبستگی ها اهدا نموده و غیره و غیره تمامی دارای نکاتی است که می تواند ذهن مخاطب را در مسیری خاص درگیر نموده و باعث نتیجه ی مثبت شود. به عنوان مثال در موضوع اهداء عضو، باید قبول کرد که اعضای بدن فرده مرده دیگر به کار او نخواهد آمد و به نوعی فرهنگ اهدای عضو را ترویج نموده چرا که از این طریق می توان به چند نفر دیگر زندگی دوباره بخشید.

هر برنامه ی تلویزیون دارای ماهیتی خاص است و به الطبع مخاطبی خاص دارد. با توجه به کسرت شبکه های تلویزیونی (حتی از نوع مجاز و ایرانی اش) هیچ شخصی مجبور نیست که به نظاره این برنامه بنشیند. بنده قصد دفاع بی جا از این برنامه یا هیچ برنامه ی دیگری نداشته و ندارم. اما بهتر است قضاوت بهتری نسبت به این موضوع صورت گیرد. به هر حال اینکه شما عنوان داشته اید که احساسات مردم به سخره گرفته می شود نوعی قضاوت و نظر شخصی است و مورد قبول بنده (که هر از گاهی و در صورت وجود فرصتی به تماشای این برنامه می نشینم) و خیل عظیم بینندگان این برنامه نیست.
ابوعدنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
1
2
باسلام
انتقادشما به مجری واسلوب یک نواخت را قبول داریم
لاکن اینکه چرا این اشخاص آورده شوند وبه عنوان قهرمان معرفی گردند مقبول نیست .قرار نیست همه قهرمانان تاریخی یا دینی باشند.نشان دادن این اشخاص البته نه همه آنها (مثلامعتادانی که ترک کرده اند نباید نشان داده شوند)باعث الگوشدن برای تحمل مشکلات ویا ایجاد جو عفو وبخشش می شود.
اینها نمونه ای از اجتماع ما هستند نباید از اجتماعی فرار کرد بلکه باید مشکلات آن را حل کرد .مثلا الان در خوزستان خصوصا اهواز جو ناامنی بیداد می کند ولی رسانه ها بنابر دلایلی مانند دلایل شما آنها را منعکس نمی کنند تا هم مردم مطلع شوند وگیر همچین آدمهایی نیفتند وهم مسولین به فکر چاره باشند.بحث در این مورد بسیار است....
lمحمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
2
3
با سلام.خداییش خودت فهمیدی چی نوشتی.شما اینقدر عقده ای هستید که چشم دیدن یک برنامه موفق رو ندارید.با بودن موجوداتی مانند شما واقعا آدم متاسف میشه
وهاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
1
1
من اصلا از ظاهر وحرکات این یارو علیخانی و همچنین علی ضیا خوشم نمیاد . خیلی سوسولن !
خوزنیوز پسند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
2
2
درج این مطلب باعث تاسف است.
مگر مجبور هستید در حوزه ای که تخصص شما نیست ورود کنید؟!
شک ندارم نظرات مخاف بسیار بیش از اینها بوده و خوزنیوز آنها را درج نکرده
جادارد کمی منطقی و با اطلاع نسبت به موضوعات نگاه کنیم!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
3
1
بانظرشماموافق هستم ونمی دانم درکشورایران قحط المجری است که درچندسال اخیرمی بایست درماه مبارک رمضان نظاره گرافرادی باشیم که باکمترین تسلط بلحاظ تکنیکی وفنی واطلاعات علمی درتلویزیون جولان بدهند.
امیرعلی
|
POLAND
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
2
5
دوست عزیز این مشکل شما تنها نیست بلکه عادت زشت ایرانی جماعته که هرچیز رو در حال جلب توجه ببینه نهی میکنه و بد میدونه.این برنامه مخاطبای زیادی داره و توجه خیلی ها رو جلب کرده و بجای خودش نقاط قوت زیادی داره .پس سعی نکنید اینقدر منتقدانه درموردش صحبت و قضاوت کنید.مهمانای برنامه واقعا زندگیشون هم عبرت انگیزه و هم جای تامل و شکر گذاری داره که انسان بدونه خودش جای خوبی ایستاده
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
2
3
****یقین دارم هر شخصی که در آن لحظه بیننده برنامه "ماه عسل" بوده است به خاطر این اتفاق ناگوار اشک از دیده گانش جاری و به احساسات و عواطفش لطمه وارد شده است و مطمئن هستم تا پاسی از شب در باب این موضوع ناخوشایند تفکر و تأمل نموده است!!!!!!!!!!!!!!!???????????????*****
بهتره از طرف خودت حرف بزنی شما اگه این حالو داشتی حق نداری از ظرف همه آدما اینارو بگی
ساناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
2
3
آقای نویسنده برایتان در کمال ادب واحترام متاسفم!!!!

حالا که رسانه ملی برنامه پرمخاطبی جذب کرده شما برای ما شدی کاسه داغ تر از آش؟؟؟؟
جوانها بروند شبکه های مبتذل وآموزش رقص ببیند بهتر است؟
سریالهای آلوده شبکه های غربی ببینند بهتراست؟
نشان دادن از خود گذشتگیٰ ایثارٰ رشادتٰ وهزازرت هزار خصلت ناب ایرانی عیب است؟
بدون تامل باید گفت: وا اسفا
شما که تخصصی نداری مگر مجبورتان کرده اند یک سلیقه واهی و کارشناسی نشده را منتشر کنی؟؟؟؟
از خوزنیوز که انصافا رسانه خوب وصادقی است درخواست دارم نسبت به درج وانتشار اینچنین مطالبی وسواس و دقت به خرج دهد.
سپاسگزارم
عاشق ماه مبارک رمضان و اعمالش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
2
1
آقای آی رضا از شما بعیده !!!!

انفاق را در اسلام خوانده ای؟ ایثار را؟ صبوری را؟ همسر داری را؟ از خود گذشتگی و اهدا عضو را؟
شهامت و شهادت را؟؟
خلوص نیت و اسلام ناب محمدی (ص)را؟
خوانده ای؟
تو میدانی چه افرادی از دیدن ماه عسل توبه کرده اند؟
تو میدانی چه بسیار که به راه راست آمدند.
از مخاطبان عذر خواهی کن. بسیار بسیار متن شما آماتور و غیر کارشناسی بود.
عذر خواهی کن.عذر خواهی کن.
حوالی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
1
0
نقدخوبی کردین
با این نظرتون موافقم که هرسال تنها دکور تغییر میکنه و محتوا هییییچ..
تمام مهمانان و برنامه ها یه روتین کلیشه ای شده که ازب بسم الله میشه ب تای تمت پی برد..
و اینکه صرفامواردی بیان میشه که چندان دردی برای جامعه نیست...اینکه مثلا فلانی ب دلیل جثه بزرگ شغل محافظتی رو داره کدوم دغدغه ی مردم رو تواین ایام رفع میکنه؟
تمام قسمت هاروفرصت نشدببینم اما تا آنجایی که دیدم تنها یک قسمت را پسندیدم و آن :سه خواهر نابینایی که هر سه قالی بافی میکردن..
درخواستشون از بیناها:مارو باور کنن!وقتی میریم تویه اداره واسه کار به ما نگن بشینیدتا امام زمان ظهور کنه تا به شماهم کار بدیم!!!
فقط این برنامه بودک بنظرم"شاید"میتونست ی تلنگر باشه وگرنه باقی برنامه هایی که دیدم...
من فکر میکنم شاید انتخاب سوژه ها خوب باشه اماپردازش مناسبی نداره..حاشیه ها خیلی بیشترازاصل مطلبه..
نیت هست،وقت هست،هزینه هست،عامل هست امانتیجه نیست آنی که باید..
انشالله ی فکر جدی بشه برا برنامه های ایام الل
مزین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
1
0
نگاهتان منصفانه است اما باید دانست آنچه مشکل ایجاد کرده مطمئنن سوء نیت نیست یعنی کسی با غرض، افکار منفی القا نمی کند بلکه نابلدی و تفکر و دقت کم در هر بابی ست که مشکا آفرین شده. تصور می شود صرف این که نیت پاک و خوب داشته باشی می توانی بهترین کار را ارائه دهی غافل از این که مهارت و دانش و موقعیت سنجی از اصول لاینفک کار خوب است.
لیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
1
0
آقا جان یا خانم جان ،اصلا درست هست نه اصلن که شما نوشتی.
sara
|
SLOVAKIA
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
1
1
shoma hagh nadari nazareto be digaran tahmil koni
etefaghan barname va mojrish aliyan
shoma hasod hastin
yekam bishtar fekr kon
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
1
1
وای خدا این چه حرفاییه اخه؟!!!!!شما اگه روحت جریحه دار میشه نبین.من از سری اول این بربامه تا همین الان تک تک برنامه هاشو دیدم.این برنامه هم قلبمو جریحه دار نکرده والا.ولی باعث شده یکم حواسم به رفتارم باشه.همین.میخواین نقد کنید منصفانه و کارشناسانه نقد کنید نه یه چیزی میپرونید.
سید طاهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
1
1
خیلی جاها این برنامه رسالت اصلی خودش رو فراموش کرده و به جای اینکه ماه عسل برای مردم درست کته ماه اندوه و نگرانی درست کرده است
:
:
:
آخرین اخبار