تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۴۹۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رژه آزاردهنده حیوانات در خیابان‌های آبادان
نمایش و حضور انواع حیوانات در برخی خیابان‌ها و مناطق شهری آبادان به موضوعی آزاردهنده برای مردم این شهر تبدیل شده‌است در حالی که مسئولان در مواجهه با این موضوع به نوعی برخورد می‌کنند که انگار چنین موضوعی در شهر وجود ندارد.

به‌رغم مشاهده حضور حیوانات سرگردان در خیابان‌های آبادان، مسئولان و متولیان امر به گونه‌ای به این موضوع در جلسه شورای سلامت گوش می‌دهند و چشم‌هایشان را درشت و ریز می‌کنند که انگار هیچ زمان، نشانی از آنها در سطح معابر عمومی، خیابان‌ها و کوچه ها ندیده‌اند.

این در حالی است که کمتر کوچه و خیابانی در شهر می‌توان یافت که حیوانات مختلف در آن جولان ندهند، خاطر شهروندان را نیازرده باشند، کودکان را هراسان و گریزان نکرده و منظر شهری را به روستایی دور افتاده تبدیل نکرده باشند.

برخی کوچه‌ها و خیابان‌های آبادان سال‌هاست که مامن و محل نمایش تکی و گروهی گاومیش‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها، موشها، و حتی گراز و روباه (در برخی موارد که البته کم هم نبوده) شده‌است و این موضوع هر از چند گاهی موضوع برخی جلسات در شهر و بعد از آن به دست فراموشی سپرده می‌شود.

احمد شیر علیزاده دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان در این زمینه گفت: نگهداری احشام در شهر خلاف قانون است و در این خصوص امکان برخورد با متخلفان از طریق قانونی وجود دارد.

وی اظهار کرد: باید ضمن شناسایی مالکان احشام سرگردان آنها را ملزم به انتقال آنها به خارج از شهر کنیم. در صورتی که مالکان احشام سرگردان (گاومیش، گوسفند، بز) به این خواسته عمل نکردند به صورت قهری با آنان برخورد می‌کنیم.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان یادآور شد: هرگونه مجوز در جهت جمع آوری احشام سرگردان به شهرداری اعطا می‌شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

خسارت دام‌های رها شده در شهر کمتر از نگهداری آنان نیست

فرماندار آبادان گفت: خسارتی که دام‌های رها شده به فضاها و اماکن عمومی در سطح شهر وارد می‌کنند کمتر از نگهداری آنها در شهر نیست.

بهرام ایل‌خاص‌زاده افزود: وارد آمدن خسارت به اماکن عمومی شهر به ویژه فضاهای سبز و درختان که سفره اطعام این حیوانات شده است مسئله قابل اغماضی نیست.

وی اظهار کرد: هرچند که شهرداری (به عنوان اقدام کننده اصلی) در موضوع اتلاف سگ‌ها در مقطعی بسیار خوب عمل کرد اما در مابقی موارد و در بقیه ایام اقدام قابل توجه و ارزشمندی ارائه نکرده است.

ایل‌خاص‌زاده خواستار ارائه راهکاری عملی و طرحی ضربتی و کاربردی از سوی شهرداری و ادارات محیط زیست و دامپزشکی در جهت رفع همیشگی این معضل در شهر شد.

احشام سرگردان ذبح می‌شوند

شهردار آبادان هم در این‌باره گفت: پس از هماهنگی با دادستان و دریافت مجوز از وی احشام سرگردان(گاومیشها) از سطح شهر جمع آوری و به کشتارگاه منتقل می شوند.

محمودرضا شیرازی افزود: در صورت عدم مراجعه مالکان احشام سرگردان، احشام جمع آوری شده ذبح شده و هزینه آن به حساب دادگستری واریز می‌شود. اما در صورت مراجعه مالکان احشام سرگردان طبق قانون شهرداریها آنان به پرداخت جریمه محکوم می شوند که البته تاکنون چنین نشده است.

افزایش نرخ سگ کشی از سوی پیمانکار

شهردار آبادان گفت: متاسفانه به دلیل بالا بردن نرخ کشتن هر قلاده سگ از سوی پیمانکار کار اتلاف سگها برای مدتی با وقفه مواجه شد.

محمودرضا شیرازی با اشاره به اینکه نرخ کشتن هر قلاده سگ پیشتر 200 هزار ریال بود افزود: پیمانکار مربوطه نرخ یاد شده را تا 700 هزار ریال افزایش و اعلام کرد. از آنجایی که این مبلغ هیچ صرفه ای در بر نداشت به همین دلیل قرار داد پیمانکار مربوطه لغو شد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر با یک پیمانکار در این زمینه قرار داد منعقد کرده ایم که او نیز  فعالیت خود را آغاز کرده است.

شیرازی با اشاره به فعالیت دو اکیپ اتلاف سگ‌های ولگرد در آبادان یادآور شد: یک اکیپ پیمانکار و یک اکیپ امانی از نیروهای شهرداری کار اتلاف سگهای ولگرد را عهده دار هستند.

شهردار آبادان آغاز به کار مجدد ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد را ششم مرداد ماه امسال عنوان کرد و گفت: تاکنون 23 قلاده سک تلف شده اند و کار اتلاف همچنان ادامه دارد.

مناطق سه گانه راسا عمل می‌کنند

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان با اشاره به اینکه پیشتر شهرداری مرکزی مجوز لازم برای اتلاف سگ‌ها را از دادستانی دریافت و در اختیار شهرداری‌های مناطق سه گانه قرار می‌داد، گفت: در زمان حاضر با توجه به اختیاراتی که به شهرداران مناطق سه گانه داده شده آنان خود راسا برای دریافت مجوز اقدام می‌کنند.

محمد حسین عبیات با قدردانی از همکاری مطلوب دادستان آبادان در اعطای سریع مجوزهای لازم افزود: خوشبختانه در این خصوص تعامل بسیار خوبی بین دادگستری آبادان و شهرداری وجود دارد.

درصدد انجام کار از طریق دهیاران هستیم

شهردار اروندکنار نیز با اشاره به اینکه پیشتر کار اتلاف سگ‌ها با همکاری نیروی انتظامی در سطح منطقه انجام می‌شد، گفت: نیروی انتظامی انصراف خود را از ادامه همکاری اعلام کرد.

یوسف دریس افزود: به رغم انعقاد قرارداد با پیمانکاری برای اتلاف سگهای ولگرد اما متاسفانه وی تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و پای کار نیامده است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر در صدد انجام این کار را طریق دهیاری‌ها هستیم. در این راستا دهیاران با همکاری شهرداری اقدام به کار خواهند کرد.

دلایل شش گانه افزایش حیوانات

اداره دامپزشکی آبادان در تحقیقاتی گسترده خشکسالی، شوری آب، عدم فعالیت کشاورزی، حاشیه نشینی و تولید زباله را از مهمترین عوامل افزایش این حیوانات عنوان کرده است.

اما رحمت پورحسن رئیس شورای اسلامی شهر آبادان معتقد است وجود ساختمان‌های مخروبه باقیمانده از جنگ، مکان بسیار مناسبی را برای زندگی و افزایش این حیوانات فراهم کرده است.

زنده‌گیری راه حلی اساسی است

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان زنده‌گیری و عقیم سازی سگها را راه حلی مناسب برای کاهش جمعیت سگ‌ها دانست.

مرتضی جعفری گفت: جداسازی حیوانات ولگرد از طریق کادر آموزش دیده، واکسیناسیون، استفاده از داروهای ضد انگلی، عقیم سازی، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن آنها می تواند راهی برای کاهش و یا استفاده صحیح از این حیوانات باشد.

مشاهده روباه و گراز در برخی مناطق شهری

به رغم گزارشات رسیده از سوی برخی شهروندان در خصوص مشاهده روباه و یا گراز در برخی از مناطق شهری به ویژه مناطق حاشیه ای و در پاره ای حتی در میانه شهر متاسفانه شهرداری به عنوان متولی اصلی برخورد با حیوانات سرگردان و ولگرد اعلام کرده است که قوانین موجود به آنها تنها اجازه اتلاف سگهای ولگرد و جمع آوری و ذبح احشام (اغلب گاومیشها) را می دهد و برای انجام مابقی کارها نیاز به تعامل و تدبیر ادارات دامپزشکی و محیط زیست و مجوز دادستان دارد.

اینکه چگونه باید با دیگر حیوانات همچون گربه ها، گوسفندان، روباه و گراز مواجه و برخورد کرد مسئله‌ای است که هیچ کس پاسخش را نمی‌داند و برای رفع آنهم  تلاشی صورت نمی‌گیرد.

--------------------------------
گزارش: فرزانه یحیی آبادی
مرجع / مـهـر
برچسب ها: آبادان
:
:
:
آخرین اخبار