تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۵۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخالفت دانشگاهیان با وزیر پیشنهادی علوم

دانشجویان و اساتید کشور با صدور بیانیه‌هایی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی علوم را اعلام کرده و از مدیریت گروه حاشیه‌ساز بر دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کردند.

پس از تحقق حماسه سیاسی در انتخابات و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب، مردم و به خصوص رسانه‌ها حدس زدن کابینه وی را شروع کردند.

با توجه به جمعیت جوان کشور و تعداد کثیر قشر دانشگاهیان حدس و گمان هر روز شدت بیشتری می‌گرفت و هر روز گزینه‌ای جدید از سوی رسانه‌ها برای تصدی کرسی وزارت علوم معرفی می‌شد.

جعفر توفیقی، فرجی دانا، علی عباسپور تهرانی، عبدالله جاسبی، غلامرضا ظریفیان، جواد اطاعت و رضا مکنون از جمله نام‌هایی بودند که مطرح شدند و با وجود اعلام روحانی مبنی بر اینکه حدس و گمان‌ها برای تصدی وزارتخانه‌ها واقعی نیست ولی نام جعفر توفیقی برای تصدی عالی‌ترین پست نظام آموزشی کشور پررنگ‌تر شد.

روز تحلیف فرا رسید و همگان منتظر اعلام کابینه از سوی رئیس جمهور بودند، با اعلام کابینه تمام حدس‌ها به خاطرات پیوست و میلی منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد و بلافاصله پس از معرفی وی به مجلس موجی از بیانیه‌ها و اعتراضات دانشجویی صورت گرفت.

* بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان: روی کار آمدن خائنان 88 مورد پذیرش مردم و نظام نیست

بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با وزرای پیشنهادی رئیس‎جمهور عنوان کرد: روی کار آمدن خائنان 88 مورد پذیرش مردم و نظام نیست.

در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان که نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده آمده است: ضمن تشکر از مردم به خاطر خلق حماسه سیاسی و حضور باشکوه در پای صندوق‌های رأی که نشان از اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی، تبلور ولایت‌پذیری مردم بصیر و اعتماد کامل به روند برگزاری انتخابات دارد، از جناب آقای دکتر روحانی که تاکنون با اعلام مواضع انقلابی و قاطع خود در مورد حقوق مردم نشان داده‌اند که فرزند این انقلاب، مردم و ولایت هستند تشکر و به خاطر تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام دکتر روحانی به دست امام خامنه‌ای، که فرمودند: "برگزیدن منتخب شایسته‌ای که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی و تا دهه‌ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیام‌های روشنی به همه رسانید، به ایشان تبریک عرض می‌نماییم.

این دانشجویان ضمن تقدیر از رئیس‌جمهور در بیانیه خود آوردند: از رئیس‎جمهور به خاطر حرکت جهادی در معرفی اعضای کابینه دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی که نشان از عزم و اراده جدی وی در رفع مشکلات مردم، تحقق شعارها و همچنین قانون‎مداری وی است، تقدیر و تشکر فراوان داریم.

این بیانیه افزود: رأی مردم به وزرای کابینه از سوی نمایندگان مجلس که برگزیده و منتخب ملت هستند تأمین می‌شود؛ بنابراین نمایندگان مجلس نیز در انتخاب اعضای کابینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و کمترین کوتاهی و غفلت آنها می‌تواند خسارت‎بار و در پاره‌ای از موارد، فاجعه‎آفرین باشد.

دانشجویان در بیانیه خود تأکید کردند: بازگشت دوباره به قدرت کسانی که در فتنه 88 به کشور خیانت کرده‌اند امری است که نه مردم آن را می‌پذیرند و نه مجلس. این گروه که در غائله 88 از خطوط قرمز نظام عبور کردند مردودین نظام هستند و این مردودین را نمی‌توان یکبار دیگر بر سر کار آورد.

به گفته این دانشجویان، در رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی پای اسلام، انقلاب و نظام در میان است و این وظیفه خطیر نباید تحت‌الشعاع برخی از خط‎کشی‌ها و دسته‌بندی‌های موجود در میان نمایندگان مجلس قرار گیرد.

در پایان این بیانیه آمده است: ما دانشجویان بسیجی دانشگاه زنجان از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم طبق سال‌های گذشته و با توجه به هوشمندی و قانونمداری و ولایت پذیری که در این دو سال از خود نشان داده‌اند، بار دیگر در دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از طرف رئیس دولت یازدهم با هوشمندی، قانونمداری و روحیه انقلابی به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کند.

* بسیج اساتید دانشگاه علم‌وصنعت: میلی‌منفرد هیچ تناسبی با شعارهای روحانی ندارد

بسیج اساتید دانشگاه علم‌وصنعت در بیانیه‌ای اعلام کرد میلی‌منفرد هیچ تناسبی با شعارهای روحانی ندارد و وی یکی از امضاکنندگان بیانیه حمایت از جریان فتنه و القای تقلب و مهندسی انتخابات در سال 88 است.

در ابتدای این بیانیه آمده است: وجود بیش از 4 میلیون دانشجوی جوان و پر انرژی که همگی از نخبگان این کشور بزرگ به شمار می‌آیند، وزارت علوم را به یکی از مهمترین وزارتخانه‌های راهبردی و آینده ساز کشور تبدیل کرده است.

بسیج اساتید دانشگاه علم صنعت تاکید کرد: پیشنهاد فردی با سابقه بسیار روشن در حمایت از جریان‌های فتنه‌گر برای تصدی این وزارتخانه مهم جامعه دانشگاهیان کشور را شوکه کرد. این فرد هیچ تناسخی با شعارهای مطرح شده از سوی ریاست محترم جمهوری ندارند. به نظر می‌رسد فشار افراطیون اصلاح طلب باعث اصلی این پیشنهاد عجیب بوده است.

اساتید دانشگاه علم و صنعت خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به هر حال در صورت رای اعتماد شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی علوم بدون شک باید منتظر بازگشت روند غیر علمی و سیاست زدگی و ضد فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات باشیم.

* نمایندگان مجلس! لطفا نگرانی ما را از بازگشت به روند دوران اصلاحات در وزارت علوم بسیار جدی بگیرید

در ادامه بیانیه بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت آمده است: در این دوران دشمن برای منحرف کردن دانشگاه‌ها از مسیر اعتلای علمی و پژوهشی کشور و به حاشیه راندن این نیروی عظیم سازنده، برنامه‌ریزی و هزینه‌های هنگفت خرج کرد.

این تشکل دانشگاهی با اشاره به تلاش دشمن برای خارج کردن دانشگاه‌ها از مسیر رشد و تعالی در دوران اصلاحات، خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی باعث رواج بی‌انگیزگی علمی بین دانشجویان شد و دانشجویان را به صرف انرژی در غیر مسیرهای علمی در دانشگاه متمایل کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: استخدام اساتید کم تخصص و بی‌تعهد در دوران اصلاحات و ترویج سکولاریسم و ترغیب دانشجویان نخبه به مهاجرت به خارج از کشور توسط این اساتید در محیط های علمی یکی دیگر از اقدامات دوران اصلاحات بود که تا سالیان دراز برای نظام مشکل ساز بوده و خواهد بود.

بسیج اساتید دانشگاه علم‌وصنعت در ادامه بیانیه خود پیرامون وضعیت دانشگاه‌های کشور در دوران اصلاحات، گفت: استخدام اساتید کم تخصص و بی‌تعهد و توصیه نامه‌ای در دوران اصلاحات کلید می‌خورد. اساتیدی که در پرونده استخدامی آنها تنها یک نامه از وزیر علوم وقت به ریاست دانشگاه وقت دیده می‌شود.

«برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی (حتی به مقاصد خارج از کشور تحت نام گردش علمی) و با قراردادن تعمدانه یک پسر و یک دختر در کنار هم در مسیر سفر و از این قبیل مظاهر فسادی که در شأن محیط دانشجوئی نبود به کرات و فراوان در دوران اصلاحات انجام شد».

در ادامه بیانیه آمده است: عدم نظارت به نشریات متعدد دانشجویی که ظاهرا توسط دانشجویان و در واقع از بیرون از دانشگاه‌ها تغذیه می‌شدند. این نشریات وظیفه رواج مظاهر غیر اخلاقی و سست نمودن اعتقادات دانشجویی را با تمسخر آموزه‌های اصیل اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی، بر عهده داشتند.

دادن مجوز فعالیت به تشکل‌های متعدد به ظاهر دانشجویی ولی در عمل هدایت شده از طریق خانه‌های تیمی مختلط خارج از دانشگاه نمونه کار دیگری از فعالیت اصلاح‌طلبان در دوران فعالیتشان در وزارت علوم بود که بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت بدان اشاره کرد و گفت: چنین اقدامی تا سال‌ها بعد از دوران اصلاحات برای نظام هزینه و برای دشمنان سوژه ایجاد می‌کرد.

این تشکل دانشگاهی در ادامه بیانیه خود به نمونه‌های دیگری از فعالیت‌های تنش‌زا مسئولان دوم ‌خردادی در دولت اصلاحات اشاره کرد و نوشت: جلوگیری از تدفین شهدای گمنام توسط وزیر علوم دوره اول اصلاحات که خوشبختانه در 8 سال گذشته این اشتباه بزرگ جبران شد، همچنین توهین علنی به مقدسات دین مبین، مقام معظم رهبری و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در نشریات دانشجوئی و مجالس سخنرانی در همین دوران اصلاحات به شدت رایج شد.

در ادامه بیانیه آمده است: نظریه فشار از پائین و چانه زنی از بالا در دوران اصلاحات نقش زیادی در تغییر ساحت مقدس دانشگاه‌ها از یک محیط علمی به یک محیط سیاست زده که هر روز شاهد اعتراضات دانشجویی به بهانه‌های مختلف بود، داشت.

بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: امام خامنه‌ای بارها فرمودند که من از کسانی که با القای شبهه تقلب مردم را به خیابان‌ها دعوت کردند نمی‌گذرم. آیا دیدن نام وزیر پیشنهادی علوم در لیست‌های متعدد حمایت از فتنه‌گران و حضور در تحصن‌های مختلف دانشگاهی در فتنه 88 کافی نیست که حجت شرعی را برای شما در رای عدم اعتماد به وی تمام کند؟

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر پیشنهادی علوم طی نامه‌ای که به امضای تعدادی از همکاران ما رسیده بود به عنوان وزیر به ریاست محترم جمهوری پیشنهاد شدند. نگاهی به لیست امضاء کنندگان آن نامه نشان می‌دهد که اکثر حامیان وی جزو مؤیدین و فعالان فتنه 88 بوده‌اند.

بسیج اساتید دانشگاه علم صنعت در ادامه بیانیه خود اشاره‌ای به سخنان رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه‌های کشور داشت و تاکید کرد: رهبری در این دیدار فرمودند که هیچ مانعی نباید رشد علمی چند سال اخیر کشور را متوقف کند.

این تشکل دانشگاهی نکات دیگری از سخنان رهبری پیرامون دانشگاه‌ها را عنوان کرد و گفت: از دیگر نکاتی که رهبری بدان اشاره کردند، اصرار بر نوآوری علمی در دانشگاه‌ها بود. گروهی مایلند مسائل صنفی دانشگاه‌ها هم به سمت مسائل سیاسی سوق پیدا کند.

در بیانیه بسیج اساتید دانشگاه علم‌وصنعت آمده است: نکته دیگری که رهبری عنوان کردند،این بود که برای دانشگاه‌ها خوب نیست که تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار گیرند.

در ادامه بیانیه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: آیا از این فرمایشات که در آستانه رای مجلس به وزاری پیشنهادی بیان شدند نمی‌توان نگرانی مقام معظم رهبری را از رای اعتماد مجلس به فتنه‌گران و بازگشت دانشگاه به دوران اصلاحات را نتیجه گرفت.

«برای ما جای بسی تاسف است که باید برای اثبات عدم لیاقت فردی برای تصدی مهمترین وزارتخانه کشور، به شما نامه بنویسیم که بارها و بارها با اصل و کلیت نظام به ستیز برخواسته است».

بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: میلی‌منفرد یکی از امضاء کنندگان بیانیه حمایت از جریان فتنه و القای تقلب و مهندسی انتخابات در سال 88 بوده است. قرار گرفتن نام وی در کنار اسامی افرادی چون محسن آرمین، محمد رضا خاتمی، خانیکی، سازگارنژاد و فائزه هاشمی برای اتمام حجت و اثبات عدم لیاقت وی برای تصدی این مقام مهم کفایت می‌کند.

این تشکل دانشگاهی با امانت خواندن دانشجویان در دست مسئولان امر، تصریح کرد: مسئولان امر شرعا و قانونا موظفند طبق آنچه قانون و نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف از آنان خواسته‌اند در راستای تربیت علمی و اخلاقی جوانان عزیز این مملکت بکوشند.

در پایان بیانیه بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت آمده است: نمایندگان مجلس خاطر نجات وزارت علوم و انجام وظیفه خود در برابر این ملت بزرگ به وزیر علوم پیشنهادی رای ندهید. این برای خود آقای روحانی نیز بهتر است، چرا که در یک بستر آرام سیاسی می‌توان انتظار تحولات اقتصادی شگرف و خلق حماسه اقتصادی را داشت.

* نامه 3540 استاد دانشگاه خطاب به روحانی: مدیریت گروه حاشیه‌ساز بر وزارت علوم، بستری برای فتنه‌گری فتنه‌گران فراهم می‌کند

اساتید دانشگاه نیز با ارسال نامه‌ای به روحانی، مدیریت گروه حاشیه‌ساز بر وزارت علوم را فراهم کردن بستری برای فتنه‌گری فتنه‌گران دانستند.

در نامه سه هزار و 540 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور به رئیس جمهور منتخب توجه و اهتمام به چالش‌های جامعه دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی کشور و لزوم هوشیاری در انتخاب وزیری ولایتمدار برای این دستگاه مهم و راهبردی با هدف رفع نگرانی‌ها و توسعه ظرفیت‌های بیش از پیش علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی و مسدود ساختن بسترهای فتنه گری فتنه گران تاکید شده است.

در ابتدای این نامه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور اشاره‌ای به سخنان امام خمینی (ه) و مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت دانشگاه‌ها کردند و از رئیس جمهور منتخب خواستند در نخستین گام برای نشان دادن حسن توجّه به نهاد پراهمیّت دانشگاه عنایات ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

در ادامه بیانیه آمده است : دوستان و دشمنان ملت بزرگ ایران می‌دانند که از علل مهم مقاومت و پیشرفت این ملت، علاوه بر بنیان‌های اعتقادی قوی، کسب افتخارات علمی است که به‌وسیله فرزندان آن‌ها در سنگرهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور محقق شده است.

سه هزار و 540 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور با اشاره به رشد و شتاب یازده برابری پیشرفت علمی امروز ایران نسبت به متوسط دنیا، تصریح کردند: بر اساس پیش‌بینی‌های مراکز سنجش علمی جهانی، ایران اسلامی تا سال 2017، یعنی پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری حسن روحانی در رتبه چهارم علمی دنیا قرار می‌گیرد.

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور کسب مرکزیت علمی جهان را شرط مهم تبدیل ایران اسلامی به یک قدرت بین‌المللی دانستند و خاطرنشان کردند: بی‌تردید تلاش دولت روحانی به خصوص وزیر آتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر همکاران وی می‌تواند بر این شتاب افتخارآمیز بیافزاید.

در ادامه این نامه خطاب به روحانی آمده است: شما رجاء واثق دارید که به دلایل گوناگون حساسیت در دانشگاه‌ها بیش از هر نهاد دیگری است، به خصوص اینکه در جنگ نرم همه‌جانبه‌ای که دشمن علیه ایران اسلامی آغاز کرده است، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کانونی است تا با حاشیه‌سازی و ایجاد درگیری‌های هدف‌دار، ضمن کند کردن پیشرفت علمی و خدای ناکرده تنزل آن، مرکزی که باید در خدمت پیشرفت این ملت بزرگ باشد را به محل چالش علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی درآورد.

به گفته اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های کشور چنین هدفی از جانب جبهه استکبار بدین خاطر دنبال می‌شود تا نظام اسلامی نتواند به عنوان یک الگوی موفق در نزد ملت‌های به ستوه‌آمده از ظلم و ستم چند صد ساله استعمار کشورهای غربی و حکام دیکتاتور وابسته به آن‌ها درآید.

«در صورتی که مدیریت این دستگاه بسیار مهم و راهبردی به فرد، گروه و یا طیف حاشیه‌ساز واگذار شود، بستر برای فتنه‌گری فتنه‌گران فراهم خواهد شد که در این صورت نیز نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها به مقابله خواهند پرداخت و تشنج و درگیری به فضای جامعه کشیده خواهد شد».

در این نامه با تاکید بر لزوم نگاه عالمانه و ولایت‌مدار در انتخاب وزیر علوم آمده است: با درنظر گرفتن چنین شرایطی، ما شاهد توسعه ظرفیت‌های بیش از پیش علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی کشور خواهیم بود. در این راه نیز فرزندان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها یار و یاور دولت حسن روحانی که هدفی جز خدمت به انقلاب، نظام و ملّت بزرگ ایران ندارد،خواهند بود.

لازم به یادآوری است که رونوشتی از نامه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به رئیس جمهور منتخب و به کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شده است.

 * 6 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور: وجود کارگزاران خائن و بی‌تعهد در مناصب عالی اجرایی، مانع پیشرفت کشور است

6 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان کشور در بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کردند: وجود کارگزاران خائن و بی‌تعهد در مناصب اجرایی، مانع پیشرفت کشور است، لذا در دادن رأی اعتماد به وزرا مصالح ملی را درنظر بگیرید.

دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی گیلان، علوم پزشکی کاشان، تهران، سهند تبریز و شهید رجایی تهران با صدور بیانیه‌ای از نمایندگان مجلس خواستند در رأی اعتماد دادن به وزرا، خواست شخصی را بر منافع ملی مقدم نشمارند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی، یادگار گران‌بهای شهیدان و امام شهیدان است که هریک از ما برای حفظ آن وظیفه‌ای داریم؛ و در این میان وظیفه برخی از ما به مراتب سنگین تر از دیگران است.

این تشکل‌های دانشجویی با اشاره به سخنان امام (ره) پیرامون جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی، خاطرنشان کردند: امام خمینی (ره) بدین خاطر مجلس را در رأس امور دانستند، چراکه برآمده از متن و رأی مردم گوشه گوشه این مملکت است و همین سخن، شاهدمثالی بر سنگینی وظیفه نمایندگان محترم است.

در ادامه بیانیه آمده است: آنچه در سال‌های بعد از انقلاب، موجب سنگ اندازی پیش راه حرکت پرشتاب ملت ایران و گاهاً امیدوارسازی دشمنان قسم خورده این انقلاب شده، وجود کارگزارانی خائن و بی‌تعهد و بی تخصص در رأس امور اجرایی دولت بوده است.

6 دفتر جامعه اسلامی دانشگاه‌های کشور با حساس خواندن وضعیت کنونی کشور که هنگامه تغییر کارگزاران دولت است، تصریح کرد: با این وضعیت چشم امید ملت انقلابی ایران به رأی و نظر نمایندگان محترم است تا رأی اعتماد خود را به وزرای پیشنهادی که همانا رأی اعتماد 76میلیون ایرانی است، به نفع افرادی بدهند که به تعهد، تخصص و تجربه آنان وقوف کامل دارند.

«نمایندگان مجلس در پیشگاه مقدس ملت ایران قسم یاد کنند که در این راه منفعت و خواست شخصی خود را در رأی دادن، بر منافع و آرمان‌های کشور مقدم نشمارند و برای آنان چیزی مهم‌تر از اصول و مبانی انقلاب اسلامی و پیشرفت و اعتلای ایران عزیز در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) نباشد».

این تشکل‌های دانشجویی در پایان بیانیه خود خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کردند: از شما تقاضا داریم که با بررسی دقیق سوابق اجرایی و سیاسی گزینه‌های پیشنهادی، راه پیش رو را برای ملت ایران به سمت اهداف بلند و آرمان های انقلاب اسلامی هموار سازید.

* شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور: حریت سیاسی و عدم وابستگی حزبی؛ شاخصه وزیر صالح

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه‌ای پیرامون ویژگی‌های وزرای صالح، تاکید کرد: صالح بودن وزیر به معنای خوش‌سابقه بودن در مواضع (خصوصاً در قبال حوادث فتنه‌گون)، حریت سیاسی و عدم وابستگی حزبی و باندی است.

 شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه‌ای، نکاتی پیرامون دولت یازدهم و کابینه پیشنهادی آن، بیان داشت.

در ابتدای این بیانیه ضمن تبریک مجدد به حسن روحانی و تنفیذ و تحلیف وی بعنوان رئیس جمهور، این شورای دانشگاهی بر خود لازم دید در آستانه تشکیل کابینه دولت جدید و مبتنی بر رسالت خود در نقد و بررسی منصفانه دستگاه‌های کشور، نکاتی را پیرامون دولت یازدهم و کابینه پیشنهادی آن، متذکر شود.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در ادامه بیانیه خود پیرامون معنای اعتدال گفت: اعتدال یعنی؛ اصرار بر اصول نه عدول از اصول. دولت یازدهم که شعار اعتدال را «به مثابه راهبرد» برای خود برگزیده است، نباید از خاطر دور کند که اعتدال نه به معنای «عدول از اصول» بلکه «اصرار بر اصول» از طریق تدبیر است، که همانا چیزی جز پیروی از ولایت نیست. که اگر جز این باشد سبب طمع افراط گرایانی خواهد شد که اوج تبلور افراط گرایی آنان در فتنه سال 88 بود.

این شورای دانشجویی با اشاره به شاخص‌های وزیر صالح، تصریح کرد: وزاری کابینه یازدهم باید «صالح» باشند، در نگاه ما دانشجویان بسیجی صالح بودن وزیر به معنای؛ پذیرش و باورمندی به جهت گیری‌ها و سیاست‌های نظام، کارآمد بودن، مردمی بودن، اعتقاد حقیقی به حکومت دینی و ولایت مطلقه فقیه، خوش سابقه بودن در مواضع(به خصوص در قبال حوادث فتنه گون) و رفتار سیاسی، تخصص و نوگرایی در زمینه وزارت مربوطه، حُرّیت سیاسی و عدم وابستگی حزبی و باندی است.

کارنامه نامطلوب برخی وزاری پیشنهادی، نکته دیگری بود که شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور بدان اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رفت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم انقلاب اسلامی، از ترکیبی جوان‌تر و نوگرایانه تر برخوردار می‌بود.

در ادامه بیانیه آمده است: انتقاد به کابیه پیشنهادی از دو منظر وارد است، نخست کارنامه نامطلوب فکری سیاسی برخی اعضای پیشنهادی و دیگری عدم نوگرایی و گردش نخبگان. حضور چهره هایی که تمام خلاقیت و نوآوری خود را در دولت‌های گذشته به کار گرفته‌اند، و بعضا چندان هم موفق نبودند، جز ایجاد فضای تکرار و روزمرگی حسن دیگری ندارد.

در ادامه بیانیه این شورای دانشجویی آمده است: برخی از وزاری پیشنهادی مشخصا کارنامه نامطلوبی در جهت گیری های فکری و عملکرد سیاسی خود دارند، برخی از این آقایان درقبال آشوب های پس از انتخابات 88 ، نه موضع شفافی داشته‌اند و نه دارند و بعضا حتی اکنون نیز حاضر به استخدام واژه فتنه در ادبیات خود نیستند.

«چرا باید بخش زیادی از ترکیب کابینه را چهره‌های امنیتی تشکیل بدهند؟ چرا باید کسی که قرار داد ننگین فروش چندین برابر ارزان تر نفت را امضاء کرده است بر مسند وزارت بنشیند؟»

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در ادامه بیانیه خود متذکر شد: در حوزه مرتبط با ما دانشجویان، شخصی برای مسند وزارت علوم پیشنهاد شده است که درایجاد فتنه18تیر نقش آفرینی داشته است، نگرانیم که با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم، فضای علمی به وجود آمده در دانشگاه به فضای ملتهب سیاست زده تبدیل شود و این نهاد علمی تجربه‌هایی تلخ و فتنه‌گون چون 18 تیر 78 را تجربه کند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور خطاب به نمایندگان مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس باید فقط مصالح جبهه انقلاب را در نظر بگیرند.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: ما دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم بدون در نظر گرفتن فشارها و لابی‌های احزاب و قبیله‌های سیاسی فقط و فقط به مصالح جبهه انقلاب توجه نموده و به گونه‌ای قاطع از دادن رای اعتماد به برخی از وزاری معرفی شده که از کارنامه نامناسبی برخوردارند خودداری کنند.

در پایان بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور آمده است: این روزها اخبار نگران کننده‌ای از حجم لابی‌ها و اعمال نفوذها در راهروی‌های مجلس به گوش می‌رسد که ما دانشجویان بسیجی را بر آن داشت تا بنا به رسالت آرمانگراییِ انقلابی خود، نگرانی از این مسئله را به مجلس و دولت متذکر شویم که مبادا این لابی‌ها پنبه‌ای باشد برای بریدن سر آرمان‌های انقلابی و رای دادن مجلس به وزرایی که صالح نیستند.

* درخواست 13 تشکل دانشجویی: نمایندگان ملت با رأی منفی بالا، اجازه ورود فتنه‌گران به کابینه را ندهند

13 تشکل دانشجویی دانشگاه‌های کشوراز جمله جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و بسیج دانشجویی پیام نور قرچک ورامین با صدور بیانیه‌ای از نمایندگان ملت خواستند با رعایت تقوای سیاسی و با شجاعت و صراحت همیشگی از حضور افرادی که در فتنه 88 مشارکت داشتند با رأی منفی بالا ممانعت به عمل آورند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: سلسله پیروزی‌های ملت بصیر و فهیم ایران اسلامی که با حضور حماسی و پر شور آنان در پای صندوق‌های رای تا راهپیمایی شکوهمند روز قدس امسال کلید خورده است، این نکته را به اثبات می‌رساند که این ملت بزرگ، ندای مقام معظم رهبری را شنیده‌اند و با تمام وجود بر سر آرمان‌ها و اهداف کلان نظام ایستاده‌اند.

تشکل‌های دانشجویی کشور با اشاره به پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی با قیام عاشورای حسینی، خاطرنشان کردند: فهم درست از قیام عاشورا است که سرچشمه امید و خروش و مبنای عمل به هنگام اقیانوس ملت می‌شود تا طوفان 9 دی را به وجود آورد و باعث می‌شود این ملت مستحق دریافت بهترین خدمت‌ها شود.

در ادامه بیانیه 13 تشکل دانشجویی آمده است: لذا مسولان باید این ملت را که بی‌شک نمونه بارز ولایتمداری و گم شده تاریخ اسلام است، تکریم کنند و با عقلانیت و اعتدال آنان را در مسیر مدنظر رهبری و اسلام همراهی کنند.

13 تشکل دانشجویی سراسر کشور معتقدند، حضور افرادی در کابینه دولت تدبیر و امید که کارنامه روشنی در فتنه 88 و نظیر آن دارند و از طریق رانت مدیریتی در بدنه نظام ادامه حیات می‌دهند، نه با آرمانها و اهداف نظام و نه با تحقق حماسه سیاسی سنخیتی دارد بلکه در تعارض با اینها نیز هستند.

این تشکل‌های دانشجویی دلایل بالابودن سطح انتظارات جامعه دانشجویی از عملکرد مجلس در مورد وزیر پیشنهادی علوم که کارنامه‌ای ننگین در حوادث سال 88 دارد را نشات گرفته از موارد ذیل می داند:

حفظ آرامش کشور و نیاز آن به فراهم آوردن محیط پرنشاط، آموزنده و پویا برای انجام رسالت اصلی خود که ارتقای علم وفناوری، دوری از به انحراف کشیده شدن مسیر اصلی دانشگاه‌ها و به دام افتادن در مرداب‌های سیاست زده جریان‌های سیاسی.

13 تشکل دانشجویی در پایان بیانیه خود خطاب به نمایندگان مجلس، تاکید کردند: انتظار ما از نمایندگان مجلس آن است که با رعایت تقوای سیاسی و با درک شرایط گذار از پیچ تاریخی و با شجاعت و صراحت همیشگی از حضور افرادی که در فتنه 88 مشارکت داشتند جلوگیری به عمل آورده و این نکته را با رای منفی بالا به اثبات رسانند.

* شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران: حضور شخصی با سابقه بازداشتی در فتنه 88، لکه‌ای سیاه بر دامان کابینه است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: حضور شخصی در کابینه یازدهم که در جریان فتنه 88 سابقه بازداشتی دارد، علاوه بر آن ‌که در تناقض با مشی اعتدالی دولت است می‌تواند تبدیل به لکه‌ای سیاه بر دامان کابینه دولت یازدهم شود.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در این بیانیه با بیان اینکه صحنه انتقال قدرت در کشور تحت هدایت مقام معظم رهبری(حفظه الله) و حضور پرشور و حماسی مردم، به احسن وجه صورت پذیرفت، بیان کرد: دولت روحانی به طور رسمی و شرعی سکان‌دار دستگاه اجرایی کشور است و اکنون نیز آخرین مرحله تثبیت دولت جدید در قالب معرفی کابینه به مجلس، آغاز شده است بنابراین حمایت عام از دولت که به اقتدار و پیشرفت نظام می‌انجامد وظیفه تمام جریانات و فعالان سیاسی است.

در این بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با اشاره به نکاتی در رابطه با چگونگی حمایت از دولت اعلام کرد: در حال حاضر کشور نیازمند کار و تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات موجود و افزایش سرعت در مسیر دست‌یابی به قله‌های پیشرفت است و تحقق این مهم منوط به وجود نیروهای فعال و پرکار با ایده‌های نو است.

در این بیانیه میانگین سن بسیار بالای وزرا یکی از مشکلات کابینه برشمرده شده و شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بیان کرده است که میانگین سنی بالا تحقق کار خستگی‌ناپذیر اعضای دولت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پیری کابینه می‌تواند منجر به محافظه‌کاری وزرا در انجام کارهایشان شود ضمن این‌که عده‌ای از این وزرا در سال‌های گذشته در وزارت‌خانه‌های گوناگون مشغول به خدمت بودند و در واقع با توجه به صحنه جدید فعالیت‌ها، فکر جدیدی به بدنه مدیریتی کشور تزریق نشده است و بهتر آن بود که از نیروهایی با تفکری جدید برای سکان‌داری برخی وزارت‌خانه‌ها استفاده می‌شد تا زحمت‌کشان سابق به انتقال تجربیات خود می‌پرداختند و از توان اجرایی نیروهای جوان‌تر استفاده می‌شد.

دومین نکته‌ای که در این بیانیه به آن اشاره شده مواردی است که مشی اعتدال گرایی در دولت را زیر سوال می‌برد.

مواردی نظیر کنار گذاشته شدن تمامی وزرای دولت سابق که تقریباً در مرحله انتقال دولت‌ها در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده است، میدان دادن به تنی چند از اعضای نزدیک به جریان فتنه که مصادیق نوع نگاه افراط‌گرایانه است و همچنین حضور شخصی در کابینه معرفی شده دولت به مجلس که در جریان حوادث فتنه 88 سابقه بازداشتی چند ساعته دارد، مواردی است که علاوه بر آن‌که در تناقض با مشی اعتدالی دولت است می‌تواند تبدیل به لکه‌ای سیاه بر دامان کابینه دولت یازدهم شود و بر مجلس فرض است که نگذارد دولت یازدهم با حضور این دست از افراد مشی افراطی به خود بگیرد، از مسیر اعتدال منحرف شود و موجبات عدم تحقق برنامه‌های رئیس جمهور را فراهم آورد.

بحث بده بستان‌ها و زد و بندهای سیاسی یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این بیانیه است.

در این بیانیه آمده است: برای جلب رأی اعتماد نمایندگان ملت، بده بستان‌ها و زد و بندهای سیاسی صورت پذیرفته است و فرضاً اختیارات وزارتخانه‌ای به ایشان برای جلب رأی اعتماد به کابینه، سپرده شده است که در صورت صحت مدعا، حق‌طلبی دولت و مجلس را زیر سوال می‌برد و برای حذف این دست از شایعات طرح‌شده نسبت به دولت و مجلس از فضای جامعه، لازم است که ایشان ورود جدی به بحث تأیید صلاحیت‌ها داشته باشند و در این راه به رسالت مکتبی خود که از جانب امام امت و با اعتماد ملت سرافراز ایران به ایشان سپرده شده است، عمل کند و اسیر دست مسائل سیاسی در این قبیل کارها نشود.

* جنبش عدالتخواه دانشجویی: فردی با سابقه کار حزبی و جناحی وزیر مناسبی برای وزارت علوم نیست

جنبش عدالتخواه دانشجویی طی بیانیه‌ای گفت: افرادی که بیش از آنکه دغدغه کارآمدی نظام اسلامی را داشته باشند، سابقه جهت‌گیری‌های حزبی و جناحی را در کارنامه خویش دارند، نمی‌توانند برای تصدی وزارت علوم مناسب باشند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نکاتی را پیرامون رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت یازدهم متذکر شد.

در بیانیه این تشکل دانشجویی آمده است: تصمیم گیری درباره وزرای پیشنهادی رئیس جمهور منتخب، آزمون حساس دیگری است که پیش روی مجلس محترم شورای اسلامی قرار دارد. نمایندگان محترم که متعهد به پاسداری از منافع مردم، مراقبت دائم از کارآمدی نظام و مامور به حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، اکنون باید این تعهد را با انتخاب مسئولانه خویش به نمایش بگذارند.

در همین رابطه جنبش عدالتخواه دانشجویی یادآور شد: وظیفه اساسی نمایندگان محترم، تحقیق و بررسی درباره سوابق وزاری معرفی شده توسط رئیس جمهور منتخب است. این وظیفه نباید تحت تاثیر جریانات رسانه‌ای و نگاه‌های حزبی و جناحی از یک سو و نیز تحت تاثیر مسائل دیگری همچون زد و بندهای پشت پرده و استدلال‌هایی چون لزوم تعامل با دولت و … مخدوش شده و نمایندگان را از وظیفه ذاتی خود غافل سازد.

در ادامه بیانیه آمده است: هیچ مصلحتی برای دولت و کشور بالاتر از انتخاب مدیرانی شایسته که متعهد به مبانی نظام جمهوری اسلامی و تحقق بخش اهداف نظام اسلامی باشند وجود ندارد هیچ ملاحظه ای نباید مانع رسیدگی دقیق به این مهم شود.

تعهد به مبانی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ویژگی بود که جنبش عدالتخواه دانشجویی برای وزاری دولت یازدهم برشمرد و تاکید کرد: لذا کسانی که نشان داده‌اند در مشی عملی خویش به مبانی نظام اسلامی پایبند نیستند، نمی‌توانند گزینه‌های مطلوبی برای تصدی وزارت باشند. یکی از مصادیق این عدم پایبندی، نقش آفرینی در جریان فتنه 88 و اغتشاشات 78 است؛ اگر چه در این باره نباید با تنگ نظری برخورد شود و بایستی به دور از نگاه‌های سیاسی، مواضع و عملکرد افراد مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این تشکل دانشجویی تصریح کرد: باید توجه داشت که تخصص فرد معرفی شده در ارتباط با وظایف وزارتخانه مربوطه، نباید در پس سایر معیارهای انقلابی به فراموشی سپرده شود، امری که متأسفانه در روزهای اخیر اتفاق افتاد و فرو کاستن مسائل و مشکلات و اختلافات با کابینه پیشنهادی به مسئله فتنه – اگر چه در جای خود مسئله‌ای مهم است- یکی از علل مهم این اتفاق بود و صد البته نشان داد که اختلافات سیاسی بسیاری از سیاستمداران کشور نه ناشی از اعتقادات عمیق و الگوهای اداره جامعه بلکه مسائل سیاسی صرف است.

«مسلم است که کارآمدی نظام اسلامی ایجاب می‌کند کسانی سکان نهادهای اجرایی کشور را به دست گیرند که اولا کارنامه‌ای قابل قبول در حوزه خود ارائه داده باشند و ثانیا برنامه در خور توجهی داشته باشند».

جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون وزارت نفت گفت: وزارت نفت نباید دوباره تحت مدیریتی قرار گیرد که بی‌توجه به تحریم‌های موجود، شیرهای نفت و گاز را با خام فروشی به روی خریداران باز کرده و یا پروژه‌های مهم نفت و گاز کشور را به شرکت‌های بیگانه و چهره‌های مخدوش بسپرد.

این تشکل دانشجویی درباره وزارت علوم نیز اظهار داشت: وزارت علوم بایستی با درک درستی از جایگاه دانشگاه در عرصه فرهنگ سازی، فهم نسبت به نهاد دانشگاه با هویت دینی ایرانیان اداره شود. در اداره دانشگاه بایستی از نگاه‌های مهندسی به فرهنگ و دانش پرهیز کرد و لذا تحصیلات شخص معرفی شده بایستی متناسب با این نگرش معرفت شناختی باشد.

در ادامه بیانیه آمده است: به رغم نیاز به فضای باز دانشجویی در دانشگاه، این امر نباید با نگاه‌های سیاست زده به دانشگاه و دانشجو خلط شود و لذا افرادی که بیش از آنکه دغدغه کارآمدی نظام اسلامی را داشته باشند، سابقه جهت‌گیری‌های حزبی و جناحی را در کارنامه خویش دارند، نمی‌توانند برای تصدی این وزارت خانه مناسب باشند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی معتقد است وزارت آموزش و پرورش به عنوان قلب تپنده تعلیم و تربیت نیروی انسانی کشور، نمی‌تواند جایگاه افرادی با گرایشات افراطی سیاسی باشد که شائبه دخالت معیارهای سیاسی در انتخاب معلمان و محتواهای آموزشی را ایجاد کند.

در ادامه بیانیه این تشکل دانشجویی آمده است: افرادی که از سویی در اظهارات خود اعتقادی به ایدئولوژیک بودن نظام آموزش و پرورش نداشته و از دیگر سو، در سوابق و برنامه‌های خود خطاهای ناسنجیده‌ای دارند، برای مدیریت نهاد مهمی چون آموزش و پرورش مناسب نیستند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی پرسشی که از گزینه پیشنهادی وزارت مسکن عنوان کرد، بدین صورت است که وزیر پیشنهادی مسکن بایستی پاسخ دهند دولت با چه سیاست و با کدام مکانیزم می‌تواند تولید مسکن را 2 برابر کند؟

در ادامه آمده است: در این میان برنامه دولت برای ادامه مسکن مهر چیست؛ چه تعداد از این مسکن به اقشار کم درآمد اختصاص خواهد یافت و مسکن روستایی به کجا خواهد انجامید. از جمله موارد دیگری که در برنامه وزیر پیشنهادی علوم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، موضوع شفافیت اطلاعات در بخش مسکن و لزوم اجرای طرح شناسنامه هوشمند املاک است.

در بیانیه این تشکل دانشجویی آمده است: وزیر پیشنهادی مسکن در زمان وزارت خود سیاست کوچک سازی خانه‌های مسکونی و انبوه سازی مبتنی بر آن را بدون توجه به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی این امر دنبال نمودند که نه تنها موجب کاهش قیمت مسکن نشد، که در بعد فرهنگی موجب گسترش آپارتمان‌های کوچک متراژ نیز گشت.

جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه خود پیرامون وزارت جهاد و کشاورزی متذکر شد: این وزارتخانه در دوره تشدید تحریم‌ها و نیاز فعلی کشور به رشد تولید و کشاورزی، نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی و خودکفایی تولید کشور دارد.

«وزیر پیشنهادی وزارت جهاد بایستی تحلیل صحیح و عزم قاطع بر اجرایی کردن سیاست‌های برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی را داشته باشند».

این تشکل دانشجویی پیرامون گزینه پیشنهادی وزارت گفت: وی بایستی راجع به مشارکت در انحلال جهاد سازندگی که به ضرس قاطع به حذف مشارکت بخش عمده‌ای از اقشار مردم در توسعه و خود کفایی کشور و همین‌طور در بخش کشاورزی انجامید، پاسخگو باشند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه بیانیه خود با نقد عملکرد وزارت امور خارجه دولت دهم اظهار داشت: وزارت امور خارجه دولت جدید نیازمند تحولی ریشه‌ای و مبتنی با ارزشهای انقلاب اسلامی است تا از وضعیت فشل و رخوت زده فعلی خارج شود.

رسیدن به اهداف بالا مستلزم ورود وزیری است که درک درستی از جایگاه انقلاب اسلامی در جهان و لزوم تشکیل جبهه جهانی مستضعفین داشته باشد. لذا مسلم است کسانی که سالها در مصادر کلیدی این وزارتخانه بودند و گامی در این جهت برنداشتند، امتحان خود را پس داده‌اند.

این تشکل‌های دانشجویی با مهم خواندن وزارتخانه‌های مربوط به مسائل اقتصادی اظهار داشت: این وزارتخانه‌ها در سال‌های آتی وظیفه اصلی خلق حماسه اقتصادی را دارند. وزرای پیشنهادی برای این وزارتخانه باید ضمن اعتقاد کامل به آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی و بالاخص قانون اساسی بتوانند ما را به اهداف انقلاب اسلامی از جمله عدالت اقتصادی و حذف فقر و فساد و تبعیض و تحقق استقلال اقتصادی برسانند.

در ادامه بیانیه آمده است: متأسفانه ما شاهد تلاش برای حل مشکلات اقتصاد داخلی با ابزارهای سیاست خارجه و بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی، توسل به الگوهای نامتناسب با ایدئولوژی اسلامی و شرایط ایران، عدم توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت عدالت محور، عدم توجه به تبعات فرهنگی طرح‌های اقتصادی و توسعه هستیم

«التزام به الگوهای توسعه غربی بالاخص الگوی توسعه سرمایه داری لیبرال نظیر تعدیل‌های افسارگسیخته از جمله مسائل مهمی است که تا کنون از سمت مسئولین مختلف بالاخص افراد اقتصادی دولتهای کارگزاران و اصلاحات -که اکثر کابینه پیشنهادی رئیس جمهور یازدهم را تشکیل میدهد- و تا حدودی دولت مهرورزی، گریبانگیر اقتصاد کشور شده است».

جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: انتظار می‌رود مجلس در راستای حراست از آراء مردم و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی با نگاه دقیق و تخصصی به برنامه‌های اقتصادی و چهره‌های معرفی شده روند کنونی را اصلاح و نگذارند در دولت آتی نیز آسیب‌های گذشته تکرار شود.

سیاست‌های خصوصی سازی بی‌ضابطه در وزارتخانه بهداشت، موضوع دیگری بود که جنبش عدالتخواه دانشجویی بدان اشاره کرد و متذکر شد: این امر منجر به کاهش کیفیت بهداشت و درمان در بیمارستان‌های دولتی و تحمیل فشار هزینه‌های کمر شکن ناشی از این امر به طبقات متوسط و محروم جامعه می‌شود.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بهداشت بایستی در ساماندهی و رفع کردن مشکلاتی از این دست دارای سابقه و برنامه باشد. اما سوال اینجاست فرد میلیاردری که خود صاحب بیمارستان خصوصی است و از عواید آن بهره می‌برد و منافعش به این امر وابسته است، می‌تواند دغدغه طبقات محروم را داشته باشد؟

«در قانون برنامه پنجم تصریح شده است اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند دارای بیمارستان خصوصی باشند و تاسیس بیمارستان خصوصی توسط آنان رفتار خلاف قانون بوده است».

در پایان بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی آمده است: ما دانشجویان امیدواریم با درایت مجلس شاهد عملکردی به دور از سیاست زدگی و همراه با نگاه دقیق و منطقی از جانب نمایندگان باشیم و خروجی جلسات رای اعتماد، کابینه‌ای در خور شرایط امروز ایران اسلامی باشد.

* بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف:میلی‌منفرد گزینه جریان تندرو و افراطی است

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای اعلام کرد آیا می‌توان به کسی که در فتنه 88 از عوامل تحصن و از مشوقان تحصن‌کنندگان در مسجد دانشگاه امیرکبیر بوده است، وزارت علوم را سپرد؟ میلی‌منفرد گزینه جریان تندرو و افراطی است.

این تشکل دانشجویی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بانگ رسای ملت شریف ایران در لبیک به فرمان رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر خلق حماسه سیاسی دانست و اعلام کرد: حماسه سیاسی انتخابات در حالی رقم خورد که دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی آنها به زعم خود بنا داشتند با اعمال تحریم‌های فلج کننده مردم ایران را از شرکت در انتخابات دلسرد کرده و با کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات، زمینه را برای جدایی بین مردم و نظام اسلامی ایجاد کنند که ملت شریف ایران صحنه مردم سالاری دینی را به صحنه تبعیت از ولایت تبدیل کرده و با خلق حماسه سیاسی زمینه را برای تحقق حماسه اقتصادی فراهم کردند.

در این بیانیه، دانشجویان بسیجی دانشگاه شریف با اشاره به وظیفه مسئولان در برابر ملت ایران بیان کردند: مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی با انجام رسالت دینی و انقلابی خود گام اصلی را در تحقق حماسه سیاسی و تغییر نرم قدرت که به فرموده رهبری انقلاب یک منت الهی است، برداشتند و حال نوبت مسئولان است تا با انجام وظایف شرعی و قانونی خود گام نهایی را برای تکمیل حماسه سیاسی برداشته و شرایط را برای تحقق حماسه اقتصادی فراهم کنند.

در این بیانیه آمده است: در این برهه حساس، تشکیل کابینه‌ای از افراد صالح، بار سنگینی است که بر دوش منتخب ملت و نمایندگان مردم قرار دارد و انتظار می‌رود مسئولان با درک شرایط حساس کنونی و انتظارات مردم فداکار ایران در انجام تکلیف خود ذره‌ای کوتاهی نکرده و تمام تلاش و همت خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه با اشاره به انتظارات مردم ایران از رئیس جمهور یازدهم اعلام کرد: از رئیس جمهور که با شعار اعتدال توانست اعتماد ملت ایران را جلب کند انتظار می‌رود تا در تمام مراحل به این شعار مهم جامه عمل بپوشاند.

این بیانیه می‌افزاید: در این میان تشکیل کابینه‌ای که نشانگر اعتدال باشد یکی از مهم‌ترین مراحلی است که می‌تواند نوید بخش پیگیری عملی رویه اعتدال در دولت یازدهم باشد. طبیعتا انتظاری که از رئیس جمهور در قبال شعار اعتدال و فراجناحی بودن م‌ رود عدم به کارگیری افرادی است که در کارنامه سیاسی و حزبی خود سابقه افراطی گری و تندروی را دارند.

دانشجویان بسیجی دانشگاه شریف اظهار داشتند: برخی از وزرای معرفی شده در طول دوران مسئولیت خود و همچنین مقاطع گوناگون سیاسی به خصوص فتنه88 کارنامه‌ای افراطی و غیر قابل دفاع را از خود به جای گذاشته‌اند که در این زمینه از نمایندگان ملت انتظار می‌رود تا با دقت و هوشیاری از ورود چنین افرادی به کابین‌ ای که قرار است به عنوان کابینه معتدل نقش آفرینی کند، جلوگیری کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه اعلام کرد: در جریان فتنه 88 عده‌ای که خود را قانون مدار می‌دانستند، با عدم پذیرش نتیجه انتخابات، دست به آشوب‌های خیابانی زده و فرصتی که آن انتخابات با شکوه برای نظام اسلامی ایجاد کرده بود را به تهدید تبدیل کردند. پس از فتنه سال 88 شاخص مهمی در دست ملت مسلمان ایران برای ارزیابی مسئولان و نخبگان سیاسی قرار گرفت. مطالبه و انتظاری که قشر دانشجو و نخبه کشور و همچنین عموم مردم ایران از نمایندگان خود دارند، عدم اعتماد آنها به کسانی است که یک بار عدم پایبندی و وفاداری خود را به اصول و ارزش‌های انقلاب و نیز قانون اساسی ثابت کرده‌اند.

دانشجویان بسیجی دانشگاه شریف بیان کردند: افرادی در بین وزرای پیشنهادی به چشم می‌خورند که کارنامه تاریکی را در دوران فتنه و آن آزمون بزرگ از خود به جای گذاشته‌اند. ملت بزرگ ایران کوتاهی در این زمینه را بر نمی‌تابد و خائنان به نظام و انقلاب هیچگاه صلاحیت حضور در هیچ یک از مناصب نظام اسلامی را نخواهند داشت.

در این بیانیه، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، با بیان اینکه شایسته سالاری از مهم‌ترین شعارهایی بوده است که رئیس جمهور برای حل مسائل کشور همواره بر آن تأکید می‌کرد، اعلام کردند: بدون شک یکی از محورهای مهم برای تحقق شایسته سالاری، تناسب تخصص و تجربه افراد با مسئولیت پیشنهاد شده است. این تخصص می‌تواند خود را در سابقه و همچنین تحصیلات افراد نشان دهد که متأسفانه در مواردی افرادی به چشم می‌خورند که هیچ سابقه یا تحصیلاتی در زمینه مورد نظر نداشته و اساساً زمینه کاری یا تحصیلاتی متفاوتی را تجربه کرده‌اند. این امر در شرایطی که 34سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در هر زمینه‌ای افراد متخصص و متعهد فراوانی تربیت شده‌اند، قابل قبول نیست.

دانشجویان بسیجی دانشگاه شریف با بیان اینکه پویایی و نوآوری در هر سیستمی به واسطه گردش نخبگان در رده‌های بالای آن عینیت می‌یابد، افزودند: در صورتی که این گردش نخبگانی اتفاق نیافتد موجبات رکود و خمودگی را در سطوح کلان و راهبردی فراهم می‌آورد. از طرفی افرادی که عهده دار مسئولیت وزارت می‌شوند باید بار اجرائی سنگینی را بر دوش بکشند که از لوازم قطعی آن دارا بودن روحیه تحرک و نشاط کافی برای انجام چنین مسئولیتی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دارا بودن تحرک برای انجام مسئولیت وزارت از لوازم قطعی است در حالیکه میانگین سنی وزرای پیشنهاد شده قریب به 60 سال است، بنابراین بیم آن می‌رود که نشاط و تحرک در این کابینه کمرنگ شده و خلاقیت و نوآوری جای خود را به محافظه کاری بدهد. البته بر همگان پر واضح است که استفاده از افراد جوان‌تر به معنای حذف اساتید با تجربه نبوده بلکه به معنای استفاده صحیح از ظرفیت این افراد در جایگاه‌هایی مانند مشاور است.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با توجه به اهمیت موضوعات علمی و ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در این امور، برلزوم جلوگیری از ورود جریان‌های حزبی و سیاسی به عرصه آموزشی و تربیتی، تأکید کرده و یادآور شد: در مورد وزارت آموزش و پرورش فردی که در سوابق خود جهت‌گیری‌های تند سیاسی را دارد و در جریان فتنه 88 عملکرد غیرقابل دفاعی را از خود به جا گذاشته است، نه تنها زیبنده کابینه اعتدال نبوده، بلکه عرصه آموزش و پرورش کشور که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم را برعهده دارد درگیر تندبادهای مخرب سیاسی کرده و نگاه‌های سیاست زده، لطمات جبران‌ناپذیری را به این عرصه وارد می‌کند. بنابراین مطالبه به حق جامعه فرهنگی و آموزشی کشور از نمایندگان ملت، عدم تساهل و تسامح در زمینه تائید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف همچنین در رابطه با وزیر پیشنهادی علوم در کابینه یازدهم نیز اظهار داشتند: درصورتی که مدیریت وزارت مهم و راهبردی علوم، به فرد، گروه و یا طیف حاشیه‌ساز واگذار شود، بستر برای جولان فتنه‌گران فراهم خواهد شد که در این صورت صحنه دانشگاه که باید موتور محرک علمی کشور باشد گرفتار جنجال‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها شده و عناصر افراطی میدان‌دار می‌شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آیا می‌توان به کسی که درفتنه 88 از عوامل تحصن و از مشوقان تحصن‌کنندگان در مسجد دانشگاه امیرکبیر بوده است، وزارتخانه علوم را سپرد؟ به نظر می‌رسد انتخاب چنین فردی برای وزارت علوم نه تنها با شعار اعتدال سنخیتی ندارد بلکه میلی‌منفرد گزینه حداکثری جریان تندرو و افراطی است که در دوره‌های مختلف دانشگاه‌ها را به آشوب کشیدند.

دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف این خطر مهم را گوشزد کرده و از نمایندگان ملت خواستند با انجام وظیفه شرعی و قانونی خود، زمینه ورود چنین جریان‌هایی را به دانشگاه فراهم نیاورند.

* دفتر جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خواستار شدند: عدم رای اعتماد به عاملان فتنه

 30 دفتر جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار پایان لابی‌گری‌های ناپسند و همچنین عدم رای اعتماد به عاملان، مشوقان و ساکتان فتنه شدند.

دفاتر جامعه اسلامی اصفهان و علوم پزشکی، شیراز، صنعتی قم،علوم پزشکی یاسوج،علوم پزشکی کاشان، آزاد خمینی شهر، رازی کرمانشاه، صنعتی اصفهان، شهید مهاجر اصفهان، شهرکرد، بوعلی همدان، صنعتی سهند تبریز، زنجان، شهید رجایی تهران، علوم پزشکی اراک، علوم پزشکی گیلان، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت اهواز، تبریز، علوم پزشکی مشهد، ایلام، محقق اردبیلی، سیستان و بلوچستان، ملایر، علوم پزشکی شیراز، یزد، علوم پزشکی تهران، لرستان، زابل و الزهرای تهران خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کردند: جمهوری اسلامی، یادگار گران‌بهای شهیدان و امام شهیدان است که هریک از ما برای حفظ آن وظیفه ای داریم؛ و در این میان وظیفه برخی از ما به مراتب سنگین تر از بقیه است.

این تشکل‌های دانشجویی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در رابطه با جایگاه مجلس شورای اسلامی با این مضمون که «مجلس در رأس امور است»، بیان داشتند: در روزهایی به سر می‌بریم که کشور در یکی از مهم‌ترین برهه‌های سیاسی خود است. دولت جدیدی روی کار آمده است و گفتمان جدیدی را مطرح می‌کند و حال فرصت آن رسیده که گام‌های اولیه راه را با تشکیل کابینه خود رو به جلو بردارد. در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت رسالتی عظیم دارند.

دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در این بیانیه ادامه دادند: در این اصل جای تردید نیست که هر کس برای پیاده سازی گفتمان خود در حوزه‌های مختلفِ مسئولیتی که به آن نائل شده، باید به دنبال تیمی باشد که وی و تفکراتش را همراهی کنند. همچنین صلاحدید و حق رأی نمایندگان مردم در مجلس برای احراز صلاحیت اعضای کابینه باید مورد توجه قرار گیرد، اما مشارکت و مشورت با کارشناسان و صاحب نظران در حوزه‌های مختلف برای پیشروی هر چه بهتر این امر خطیر، از الزامات اساسی است.

در ادامه این نامه آمده است: فضای مجلس از جایگاه آرمانی مشورتی که دارد، نباید به سمت جو مزورانه لابی‌گری برود. جمع آوری رأی برای وزرایی مشخص، تغییر رأی برخی نمایندگان و استفاده از سیاسی کاری در این عرصه، نه تنها مجلس را از انتخاب افراد صالح با توجه به تأکیدات و توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری باز می دارد، بلکه نوعی خیانت به مردم و نظام اسلامی محسوب می‌شود. مطمئنا عرصه دادن برای مسئولیت پذیری به افرادی خاص و با نگرش اشتباه قدرت مآبانه به جایگاه وزارتخانه‌ها، مطلوب مجلس شورای اسلامی نیست.

دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان با بیان انتظارات از نمایندگان مجلس اعلام کردند: انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس نهم در راستای پایان دادن به این انتقاد وارده به دوره مسئولیت خود از هیچگونه تلاشی فروگذار نکنند.

این تشکل‌های دانشجویی ادامه دادند: تخصص و تعهد وزرای پیشنهادی، انقلابی بودن، پاک دست بودن، تبری شفاف و صریح از فتنه‌های دشمنان نظام و عدم دخالت آنها در این خاطرات تلخ به خصوص ‌فتنه 88 و حادثه کوی دانشگاه 78، پیروی محض ولایت فقیه و داشتن سابقه خوب اجرایی از مهم‌ترین اصول است.

این نامه سرگشاده ادامه می‌دهد: این برهه امتحانی سخت برای نمایندگانی است که ادعای اصولگرایی و انقلابی بودن را با خود به یدک می کشند. گذشتن عاملان و مشوقان فتنه، تکنوکرات‌های غربگرا و اشرافیت زدگان و متهمان پرونده‌های فساد از زیر دست نمایندگان اصولگرا، آنان را از چشم و دل مردم انقلابی ایران خواهد انداخت.

جامعه اسلامی دانشجویان در پایان این نامه خواستار شد: نمایندگان مجلس با مورد توجه قرار دادن عملکرد گذشته وزرای پیشنهادی خصوصا در جریان فتنه 88 ، با عدم رای اعتماد به عاملان، مشوقان و ساکتان آن شورش عظیم علیه جمهوریت و اسلامیت نظام، وظیفه نمایندگی خود را به نحو احسن به انجام رسانند.

* بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائمشهر: معرفی میلی منفرد دولت را از دستیابی به اهداف کلیدی باز می‌دارد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائمشهر با بیان اینکه معرفی میلی منفرد، دولت را از دستیابی به اهداف کلیدی باز می‌دارد، اعلام کرد: جنبش دانشجویی نقش وی را در حمایت از فتنه 88 هنوز فراموش نکرده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائمشهر در بیانیه‌ای با اعلام اینکه برخی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم دارای سابقه مبرهن هستند، بیان کرد: جنبش دانشجویی همواره به عنوان چشمان بیدار نظام و پاسدار از ارزش‌ها و دستاوردهای نظام کوشیده است و در این برهه حساس زمان نیز با نصب‌العین قرار دادن ایمان و تقوا سعی بر معرفی حقایق و شناساندن واقعیت‌های موجود به جامعه را دارد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائمشهر با اشاره به سابقه میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: در دوران اصلاحات با ایجاد مشکلات عدیده و امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها، سعی بر تخریب ریشه‌های فرهنگی و هنجارهای جامعه داشته‌اند و میلی منفرد به عنوان هدایتگر یک جریان، اغتشاش، تنش و غائله و آشوب را برای دانشگاه به ارمغان آورد که جنبش دانشجویی نقش وی را در تشویق انجام تحصن اساتید دانشگاه امیر کبیر و حمایت از فتنه 88 را هنوز فراموش نکرده است.

این دانشجویان با بیان اینکه روحانی با شعار دولت تدبیر و امید توانسته است پیروز میدان شود، افزودند: معرفی میلی منفرد، دولت را از دستیابی به این شعار مهم و کلیدی باز می‌دارد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد قائمشهر در این بیانیه ابراز امیدواری کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دقت نظر بیشتر و مرور سوابق افراد برای حضور در کابینه رأی دهند.

دانشجویان و اساتید کشور حضور عاملان و نقش‌آفرینان فتنه در کابینه را مانع تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید می‌دانند و از نمایندگان مجلس خواستار شدند که با دقت نظر خود از حضور این افراد در دولت جلوگیری کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار