تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۵۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عبور چراغ خاموش اصلاح‌طلبان از فتنه
روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

ما را بدبخت کردید حالا می‌گویید تقلب دروغ بود؟!

سخنان دکتر روحانی و برخی وزرای پیشنهادی در تخطئه اردوکشی خیابانی فتنه‌گران در سال 88 و اعلام برائت از آن حرکت، برای محافل فتنه‌گر گران آمده است.رئیس‌جمهور در آخرین دفاع خود از وزرای پیشنهادی - که از جمله در رای آوردن کسانی چون آخوندی وزیر پیشنهادی راه و مسکن موثر بود- گفت افتخار می‌کند که آخوندی در دیدار با رهبری اعلام کرده که تقلب نشده است. روحانی گفت: «من از ایشان (آخوندی) تشکر می‌کنم که این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور رهبری بگوید که نه تنها تقلب نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد.»

رسانه‌های فتنه‌گر و مخالفان جمهوری اسلامی در تحلیل‌های خود تاکید می‌کنند که سخنان روحانی از جمله در تخطئه اردوکشی خیابانی، عینا تکرار سخنان رهبری نظام است.مجتبی واحدی مشاور متواری و آواره کروبی با اشاره به سخنان روحانی و برخی وزیران پیشنهادی در مجلس، در سایت گویانیوز نوشت: برخی از وزرا برای اثبات ارادت خود به نظام و رهبری، جنبش سبز را فتنه نامیدند هر چند که افشاگری‌ها کار خود را کرد و کسانی چون نجفی و میلی منفرد نتوانستند رای بیاورند. اظهار میلی منفرد تحت‌الشعاع فیلمی قرار گرفت که در مجلس پخش شد و ثابت می‌کرد او در میان مخالفان حضور داشته است. پیام 24 مرداد این است که به صرف همزبانی با نظام و فتنه‌خواندن آن حوادث نمی‌توان زخم را التیام بخشید. این پیام در رای عدم اعتماد به نجفی متجلی گردید.

وی می‌افزاید: اکنون پیام‌های 24 مرداد مشخص شده تا ثابت شود از نظر حاکمیت و برخی منتقدان آن، انتخابات 24 خرداد تنها فرصتی برای رفع خطر از نظام جمهوری اسلامی بوده نه زمانی برای به بازی گرفته شدن واقعی اصلاح‌طلبان.اردشیر امیرارجمند مشاور فراری موسوی نیز که در پاریس پناهندگی گرفته در مصاحبه با بی‌بی‌سی از اظهارات روحانی و برخی وزرا در این زمینه ابراز تاسف کرد و گفت امیدوارم در آینده با صلابت بیشتری صحبت شود و فدا کردن سبزها پای مصلحت‌اندیشی قابل قبول نیست.

در همین حال سایت ندای سبز از قول یکی از عناصر بازداشتی و آزاد شده نوشت، چند روزی بود می‌خواستم مطلب کوتاهی بنویسم اما چون این روزها سوزن به خودمان زدن ظاهرا حرام شده و مستوجب کیفر! صبر کردم تا لااقل این غائله رای اعتماد بگذرد.نویسنده می‌افزاید: 4 سال پیش به فراخور مسئولیتم در خیلی صحنه‌ها حضور داشتم از جلسات و رویدادهای قبل انتخابات 88 گرفته تا کمیته صیانت از آرا در روز انتخابات و آن شب کذایی و رویدادهای هفته نخست بعد از انتخابات... بعد از آزادیم هم پای صحبت همگان نشستم و چه مستقیم و چه با یک واسطه بر همه آن اتفاقات و مواضع واقفم.

حالا امروز که می‌بینم آقایان ربیعی و آخوندی و بعضا زنگنه در فضایی که موسوی در حصر است و امثال بهشتی و بهزادیان‌نژاد و فاتح سکوت گزیده‌اند در باب مواضعشان در آن شب کنفرانس خبری در دفتر باقریان و جلسه رهبری نقل‌هایی کرده‌اند و قسم‌هایی خورده‌اند، با خود می‌گویم که ای کاش و ای کاش اینها همان روزها حقیقتا همین حرف‌ها را زده‌ بودند که اگر زده بودند امروز نه موسوی در حصر بود و نه این همه هزینه را متحمل شده بودیم (بگذریم که کسانی هم بودند که از همان شب نخست با خیابان آمدن و موضع‌گیری‌های تند مخالف بودند و همان روزها و حالا هم به دلیل سکوتشان به هزاران ناکرده متهم‌اند)ندای سبز آزاد نوشت: روی صحبتم بر سر صحت و عدم صحت مواضع این بزرگواران در آن روزها که موسوی براساس اعتماد به آن‌ها پای ابطال انتخابات ایستاد نیست، روی صحبتم با تناقض و خلاف‌گویی‌هاست.

وزیر ارشاد: ممیزی کتاب را از خود ناشران شروع می‌کنیم

وزیر جدید ارشاد می‌گوید نظارت این وزارت بر نشر کتاب اجرای قانون است و نمی‌توان نام آن را سانسور گذاشت.علی جنتی در مصاحبه با نشریه زنجیره‌ای آسمان هر چند احتمال داده که ممیزی پیش از چاپ کتاب حذف شود، اما می‌گوید: البته این از مسائلی است که باید پس از استقرار در وزارتخانه بررسی شود چون ابعاد مختلفی دارد و نمی‌شود یک بعدی به آنها نگاه کرد. اما چیزی که الان در ذهنم هست و فکر می‌کنم جزو کارهایی است که باید دنبال کنیم برداشتن ممیزی قبل از نشر است. ما باید چارچوب‌های قانونی را به طور شفاف بیان کنیم و در اختیار ناشران قرار دهیم تا آنها به نوعی خودتنظیمی داشته باشند. به این معنا که خودشان کتاب‌هایی را که تحویل می‌گیرند از این جهت بررسی کنند که با ضوابط همخوانی دارد یا ندارد.

وی می‌افزاید: خود ناشر وقتی روی کتابی سرمایه‌گذاری می‌کند که سه هزار تیراژ دارد، می‌داند اگر آن کتاب از چارچوب‌های قانونی خارج بشود سرمایه‌اش دچار مشکل می‌شود و مجبور می‌شود صفحاتی از کتاب را تغییر بدهد تا با ضوابط منطبق شود. لذا از همان اول ناشر این ضوابط را مراعات خواهد کرد. بعد نوبت ممیزی بعد از انتشار می‌رسد.جنتی با بیان اینکه همان «ممیزی قبل از چاپ، بعد از چاپ انجام می‌شود»، می‌گوید: خود ناشر کتابی را می‌خواند باید بفهمد که این کتاب با مقررات همخوانی دارد یا ندارد. خود او باید قبل از اینکه کتاب را چاپ کند باید به نویسنده بگوید این قسمت را [که با مقررات همخوانی ندارد] حذف کند.

وی در ادامه مسئولیت نظارت را با وزارت ارشاد دانست و گفت: یکی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد نظارت است. ما گفتیم تصدی‌گری نباید کنیم. اما سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت از وظایف وزارت ارشاد است. باید به وظیفه نظارتی‌اش عمل کند.وی در پاسخ این سؤال که «در نهایت از حرف‌های شما این نتیجه را می‌گیرم که معتقدید سانسور باید باشد»، می‌گوید: شما اسمش را می‌گذارید سانسور. اما من می‌گویم به یک نوع نظارت و اجرای قوانین معتقد هستم. نمی‌شود اسم اجرای قانون را سانسور گذاشت. بگذارید تعبیر شما را درست کنم. وقتی چراغ قرمز است و شما چراغ را رد می‌کنید دو جور به این مسأله می‌شود نگاه کرد. می‌شود گفت شما را جریمه کردند و می‌شود گفت در مورد شما اعمال قانون کردند. جریمه همان اعمال قانون است. اما یکی می‌گوید جریمه لفظش بد است چون پولی را به زور از کسی می‌گیرند. در حالی که همان اعمال قانون است. در بحث نظارت هم اعمال قانون می‌شود.

ابراز وحشت اسرائیل از قدرت حزب‌الله

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت حزب‌الله لبنان سلاح اصلی ایران است و ایران با این سلاح می‌تواند به تهدید حمله به تأسیسات اتمی این کشور پاسخ دهد.به گزارش «فلسطین الیوم» موشه یعالون می‌گوید: حزب‌الله همان سلاح اصلی است که ایران به واسطه‌ آن اسرائیل را در برابر احتمال حمله به تأسیسات اتمی تهدید می‌کند.وی این را هم گفته که «خاورمیانه اکنون در اوج زلزله استراتژیک به سر می‌برد و تنها مسئله ثابت همین بی‌ثباتی است.»

وی همچنین در دیدار با مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ایران، لبنان و سوریه محور شرارت در منطقه هستند و نباید اجازه داد آنها در منطقه پیروز شوند.وزیر جنگ رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل گفت: نباید اجازه دهیم محور شرارت در درگیری‌های منطقه‌ای پیروز شود.وی همچنین گفت: اسرائیل باید خود را برای بن‌بستی دراز مدت و بی‌ثباتی فراوان در سوریه آماده کند.وی افزود: بخشی از بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه به این دلیل است که نظام ایران در همه درگیری‌های فعلی منطقه دخالت می‌کند.

عبور چراغ خاموش اصلاح‌طلبان از فتنه سبز و ادعای تقلب؟!

اظهارات سعید حجاریان مبنی بر اینکه در انتخابات سال 88 تقلب و تخلف رخ نداده، موجب به هم ریختگی گسترده در اردوگاه فتنه‌گران شده است.حجاریان پیش از این در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود اعتقاد ندارد تقلب و تخلفی در انتخابات 4 سال پیش رخ داده اما معتقد به تدلیس سیستماتیک است.شکوری‌راد عضو حزب منحله مشارکت در واکنش به این سخنان به سایت جرس (ارگان حلقه ماسونی لندن) گفت: آقای حجاریان شخصیت ممتازی هستند که نظراتشان مورد توجه قرار می‌گیرد، اما ایشان بدلیل وضعیت جسمی که دارند کمتر در مجامع و محافل اصلاح‌طلبان حضور فعال دارند و به همین جهت نمی‌شود نظرات ایشان را بعنوان نظرات مجموعه اصلاح‌طلبان در نظر گرفت. نظرات آقای حجاریان تنها نظرات ایشان هست و یکی از ویژگی‌های ایشان هم متفاوت صحبت کردن اوست که گاهی اوقات موجب سوءتفاهماتی می‌شود.

علاقه ایشان به استفاده از واژگان جدید بر کسی پوشیده نیست. از جمله برای اینکه مصاحبه‌کننده را دور بزنند و او متوجه نشود که ایشان چه گفته‌اند، از کلمه «تدلیس» استفاده کرده‌اند. به نظر من آقای حجاریان حرف جدیدی نزدند و صحبتهای قدیمی را با واژگان جدید بیان کردند. وی می‌افزاید: بدین ترتیب این اولین‌بار نیست که آقای حجاریان اظهارنظری می‌کنند که برخلاف نظرات عمومی مجموعه‌ای است که ایشان به آن تعلق دارند. در هر حال صحبتهای ایشان موجب سوءتفاهماتی شده است.تخطئه سخنان حجاریان در حالی است که پیش از این خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، تاج‌زاده، محمدعلی ابطحی، محمدرضا تاجیک و... در محافل عمومی یا خصوصی تصریح کرده‌اند ادعای تقلب در انتخابات سال88 واقعیت ندارد.

در همین حال سایت روز آن‌لاین از قول یکی از عناصر نزدیک به حزب مشارکت نوشت حجاریان با الفاظ بازی می‌کند و سوال این است که آیا موسوی بدون داشتن ارزیابی درست از نتایج آرا، خود را پیروز انتخابات معرفی کرده است؟حسن شریعتمداری از عناصر مرتبط با لانه جاسوسی سابق آمریکا نیز در مصاحبه با «خودنویس» گفت: حاکمیت به کمتر از توبه عوامل اتفاقات سال 88 راضی نیست و عباراتی از قبیل سخنان حجاریان، حاکمیت را راضی نخواهد کرد. اصلاح‌طلبان می‌دانند که واژه‌هایی نظیر عبارات حجاریان مورد قبول حاکمیت قرار نخواهد گرفت و بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها می‌خواهند بدین وسیله راه را هموار کنند تا نهایتا تن به توبه بدهند و شاید بدین ترتیب زندانیان آزاد شوند.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی اخبار روز نوشت: برخی اصلاح‌طلبان در حال وداع با جنبش سبز هستند. اگر به مذاکرات مجلس در مورد رأی اعتماد به کابینه توجه کنیم متوجه می‌شویم که برخی اصلاح‌طلبان آشکارا با لبیک گفتن به [آیت‌الله] خامنه‌ای به جنبش سبز و حتی اصلاح‌طلبی پشت کرده‌اند. مثلا محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مشاور آقای کروبی در انتخابات 88 در پاسخ یکی از اصولگرایان، جنبش سبز را «فتنه» می‌نامد. و یا سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاحات حکومتی ناگهان با شکستن سکوت خود تقلب در انتخابات 88 را که انگیزه اصلی جنبش سبز بود به زیر سوال می‌برد، و آنهم درست پس از آنکه رهبری اصلاح‌طلبان را در این مورد سرزنش کرده و مورد مواخذه قرار داده بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: وداع اصلاح‌طلبان حکومتی با دست‌آوردهای جنبش سبز(!) بدون شک ضربه‌های بزرگی بر جنبش سبز وارد می‌کند. مهمترین ضربه ایجاد شکاف جدی در میان صفوف اپوزیسیون است که می‌تواند نیروهای مذهبی را در مقابل نیروهای سکولار قرار دهد.همچنین وبسایت سکولاریسم نو با ابراز ناخرسندی از اینکه تئوریسین روزگار حاکمیت اصلاح‌طلبان از ادعای تقلب عقب‌نشینی کرده، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنان اخیر خود خواهان توبه اصحاب فتنه، بخوانید «اصلاح‌طلبان و سبزها»، پیرامون اتهام تقلب در انتخابات سال 88 شده بود. او گفته بود با این که در خلوت به آن اعتراف می‌کنند، اما چرا علنا آن را مطرح نمی‌سازند؟!

اکنون، زمانی اندک پس از آن سخنان، سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم، نه فقط تقلب که اتهام تخلف را هم رد کرده است! او هم‌چنین در طی دیداری با دانشجویان انجمن اسلامی خواهان رعایت اعتدال در مطالبات و پائین‌کشیدن فتیله انتظارات شده است. وقتی اصلاح‌طلبی در سال‌های پس از 76 در بورس بود، او در قامت یکی از مدافعان سرسخت آن و به عنوان یکی از تئوریسین‌هایش، مدافع فشار از پائین و چانه‌زنی در بالا و اعمال نوعی «حاکمیت دوگانه» بود. اما با افول اصلاح‌طلبی، زبان وی هم بتدریج الکن شده و اوج این الکنی پس از دستگیری وی در پی بحران و اعتراضات سال 88 بود که او در گفتگوئی در صداو سیما از مواضع پیشین خود عدول کرده و لب به انتقاد از اصلاح‌طلبان گشود. با تغییر آب و هوا بار دیگر او وارد میدان شده است و پیشاپیش و صریح‌تر از دیگر اصلاح‌طلبان به تخطئه ادعای تقلب و تطهیر نظام پرداخته است.
:
:
:
آخرین اخبار