تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۵۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۸۸ مورد انحراف در اعتبارات بودجه سال ۹۰ در خوزستان
مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان از ۱۸۸ مورد انحراف در گزارش اعتبارات در تفریغ بودجه سال ۹۰ استان خبر داد.

سید یعقوب حسینی شنبه شب در شورای برنامه ریزی خوزستان اظهارکرد: دیوان محاسبات موظف است گزارش هر سال را تا پایان سال بعد ارائه کند. به این ترتیب در حال حاضر گزارش سال 91 در حال تهیه است و گزارش سال 90 به دلیل تاخیر در تشکیل شورای برنامه ریزی با تاخیر اعلام می شود.

وی وظیفه دیوان محاسبات را بر اساس قانون پاسداشت بیت المال عنوان کرد و افزود: بر همین اساس گزارش تفریغ بودجه به عنوان یکی از راهکارها تهیه و ارائه می شود که شامل گزارش از عملکرد بندهای ماده واحده (قانون بودجه کل کشور در هر سال)، گزارش دریافت ها از درآمدهای عمومی و اختصاصی، گزارش اعتبارات (هزینه ای، تملک دارایی، اختصاصی)، گزارش از اقلام سنواتی در قالب پرداخت های علی الحساب و پیش پرداخت، گزارش عملکرد شرکت های دولتی و گزارشات خاص و موضوعی است.

به گفته وی، خوزستان بعد از تهران دومین رتبه را از لحاظ استقرار شرکت های دولتی دارد و 38 شرکت دولتی در این استان فعال هستند.

تخلف 18 شرکت در پرداخت عوارض آلایندگی

حسینی با اشاره به گزارش عملکرد ماده واحده اظهار کرد: در 23 بند احکام ماده واحده رعایت نشده است. به طور مثال 11 دستگاه اجرایی بند 81 قانون (افزایش حقوق کارکنان)، 30 دستگاه اجرایی بند 75 (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی)، 41 شهرداری بند 97 (معافیت مددجویان از پرداخت عوارض) و 47 دستگاه بند 108 (اعتبارات پژوهشی) را اجرا نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس بند 119 یک دهم درصد از اعتبارات عمرانی دستگاه ها باید برای رعایت هر چه بیشتری معماری اسلامی هزینه می شد اما 80 دستگاه اجرایی این بند را رعایت نکرده اند.

حسینی افزود: بند 131 قانون بودجه شامل پرداخت عوارض آلایندگی و هزینه های زیست محیطی نیز توسط 18 شرکت دولتی اجرا نشده است.

11 انحراف در درآمدهای عمومی

مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان گفت: در حوزه دریافت های عمومی 8 هزار و 359 میلیارد ریال مصوب شده که 9 هزار و 328 میلیون ریال وصول شده و رشد 9 درصدی داشته است.

وی افزود: در حوزه دریافت های اختصاصی نیز 195 میلیارد ریال مصوب بوده که 36 میلیارد ریال وصول شده به عبارتی 81 درصد دریافت های اختصاصی که در قانون بودجه پیش بینی شده بود وصول نشده است.

حسینی ادامه داد: دریافت های اختصاصی دانشگاه ها با رشد 7/2 درصدی معادل 2 هزار و 38 میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، در مجموع 11 مورد انحراف از قوانین و مقررات در بخش دریافت های عمومی گزارش شد.

جذب 87 درصدی بودجه

حسینی منابع اعتباری استان را در سال 90 ، اعتبارات مصوب استانی، اعتبارات ملی، ملی استانی شده، خاص دانشگاه ها و بودجه شرکت های دولتی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با مکانیزم ماده 75 قانون محاسبات در بخش هزینه ای و تملک، دستگاه ها اعتباراتی از سازمان های مرکزی خود دریافت کرده اند. همچنین وجوهی به صورت تنخواه گردان و زیرمیزی از وزارتخانه ها دریافت و صرف شده که اسناد آن به دیوان محاسبات تحویل شده است.

وی گفت: 9 هزار و 457 میلیارد ریال از طریق اعتبارات استانی، 3 هزار و 638 میلیارد ریال اعتبارات ابلاغی، 13 هزار و 10 میلیارد ریال مانده انتقالی دانشگاه ها، 5 هزار و 715 میلیارد ریال اعتبار مصوب دانشگاه ها، 3 هزار و 986 میلیارد ریال اعتبارات ملی و یک هزار و 951 میلیارد ریال اعتبارات ملی استانی شده که در مجموع 38 هزار و 430 میلیارد ریال وارد استان شده و به طور متوسط 87 درصد آن جذب شده است.

حسینی اضافه کرد: در اعتبارات هزینه ای 68 مورد انحراف از بودجه، در اعتبارات تملک دارایی وسرمایه ای 111 مورد انحراف از بودجه و در اعتبارات اختصاصی 9 مورد انحراف از بودجه در گزارش تفریغ آمده است.

وی تصریح کرد: در مجموع 100 گزارش حسابرسی و 41 گزارش در تفریغ بودجه تهیه شده که 188 مورد انحراف در گزارش اعتبارات درج شده است.
 

97 انحراف در شرکت های دولتی

مدیرکل دیوان محاسبات خوزستان با بیان اینکه بودجه شرکت های دولتی بخش مهمی از تفریغ بودجه را به خود اختصاص می دهد، گفت: 241 هزار و 568 میلیارد ریال بودجه مصوب این شرکت ها بوده که 316 هزار و 709 میلیارد ریال عملکرد داشته اند.

وی افزود: تهیه گزارش از 13 شرکت در برنامه بوده که 97 مورد انحراف از بودجه نیز شناسایی شده است.

حسینی با اشاره به اعتباراتی که به صورت تنخواه گردان دریافت شده، اظهار کرد: دو هزار و 978 میلیارد ریال در قالب تنخواه گردان دریافت شده که به بودجه استان اضافه شده است.

وی وجوه سنواتی را شامل پیش پرداخت، علی الحساب و موجودی جنسی عنوان کرد و گفت: پنج هزار و 872 میلیارد ریال در قالب وجوه سنواتی بوده که هشت مورد انحراف از بودجه در آنها دیده شده است.

حسینی تاکید کرد: پیش پرداخت و علی الحساب باید طبق قانون انجام شود. به طور مثال 53 میلیارد ریال واریز نقدی انجام شده، در حالی که واریز نقدی پیش پرداخت و علی الحساب برای حسابرسان جای سوال دارد. چرا پول پرداخت شده و این پول تا کنون در دست چه کسی بوده است؟

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار