تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۴۵۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تیشه گردشگران به ریشه چشمه ذغالی
ورود گردشگران به محیط زیست و عرصه زندگی حیوانات گاه عواقب سنگینی برجای می گذارد به گونه ای که آتش سوزی اخیر در منطقه‌‌ چشمه‌ذغالي و گليكه پاريز خسارتی بر جای گذاشت که برای جبران آن نیاز به گذشت 15 سال است و در کنار آن با به خطر افتادن زيستگاه نادرترين حيوانات وحشي كشور شاهد مهاجرت بسیاری از این حیوانات به ویژه پرندگان از این منطقه هستیم.

چشمه ذغالي زيستگاه خزندگان و پستانداران فراواني است كه طبق بررسي‌هاي جانورشناسان، از اين ميان سه جانور كمياب كشور  از جمله گربه پالاس، مار سياه( گُرزه مار) و عقاب طلايي در اين منطقه شناسايي شده است. تعداد معدودي عقاب طلايي پلاك‌گذاري شده‌، تعدادي گربه پالاس كه تنها در كوه‌هاي پاريز و لاله‌زار ديده شده اند و مار سياه (سلطان مارهاي كشور ) كه به دليل قطور بودنش به گرزه مار نيز مشهور است از جمله جانوران نادر اين منطقه اند.  
 
15 سال تا جبران خسارت/محیط زیست قربانی بی احتیاطی گردشگران
 

حادثه آتش‌سوزي در منطقه‌ي چشمه ذغالي پاريز كه به دليل بي‌احتياطي تعدادي گردشگر و خاموش كردن ناقص آتش در محل رخ داد، علاوه بر از بين بردن پوشش گياهي خاص اين منطقه باعث گريز و فرار جانواران موجود از اين منطقه شده است.
 
يكي از دوستداران محيط زيست و فعال در منطقه چشمه ذغالي، در رابطه با جبران خسارت وارده به اين منطقه مي‌گويد: حداقل 15 سال طول خواهد كشيد تا خسارت به طور طبيعي جبران شود زيرا اين منطقه به علت نزديك بودن به شركت مس سرچشمه و آلودگي‌هايي كه از سمت اين شركت به اين گردشگاه و كل منطقه وارد مي‌شود زمان زيادي براي بازگشت به حالت اوليه مي خواهد.
 
آتش‌سوزي باعث مهاجرت پرندگان شده است
 
رئيس محيط زيست سيرجان با اشاره به زيستگاه جانوران كمياب در اين منطقه می گوید: در منطقه پاريز چندين عقاب طلايي شناسايي شده است كه اين پرندگان پلاك گذاري شده‌اند.
 
محمدهادي محسن زاده در ادامه می افزاید: آتش‌سوزي اخير در اثر سهل‌انگاري گردشگران رخ داده، البته ‌به اين جانوران آسيبي وارد نكرده، اما موجب مهاجرت اين پرندگان شده است.اين رخداد باعث نابود شدن هكتارها زمين شده است به طوري كه به گفته‌ رييس محيط زيست سيرجان، از  محدوده ‌20 هزار هكتاري اين منطقه، حدود 10 هكتار آن بر اثر آتش‌سوزي از بين رفته است كه محل زندگي‌ گونه‌هاي جانوري مختلفي بوده است.
 
محسن زاده ادامه می دهد: براي احياي پوشش سبز درختان اقداماتي ضروري است كه به اين دليل كه فعلا زمان درختكاري نيست بايد تا پايان سال  يعني بهمن و اسفندماه صبر كرد.
 
وي تصریح می کند: اين در حالي است كه از مركز هيچ مبلغي بابت خسارت به اين منطقه تعلق نمي‌گيرد و بايد كل بودجه‌ها را سيرجان، خودش تامين كند به عبارتي باید از بودجه ساير طرح‌ها كم كرده و خرج اين منطقه كنيم.
 
افزايش محيط‌بانان، يك راه پيشگيري از بروز حوادث
 
وي در ادامه اظهار می دارد: يكي از راه‌كارهاي ممكن براي پيشگيري از مشكلات اين‌چنيني افزايش تعداد محيط‌بانان در اين منطقه است كه در اين رابطه  درخواست نيرو داده‌ايم و تا دو سه ماه آينده تعدادي نيرو مشغول به  كار مي شوند.  
 
اين مقام مسئول ادامه می دهد: توصيه‌ ما به مردم اين است كه دلشان براي اين محيط‌ها و طبيعت زيبا و بكر پاريز بسوزد. اداره محيط زيست، نسبت به اين مكان‌ها تنها وظيفه اداري دارد ولي اين خود مردم هستند كه از اين محيط‌ها استفاده مي‌كنند پس  كوتاهي‌ها در اين زمينه باعث مي‌شود خودشان ضرر كنند.
 
شناسایی 175 گونه گياهي در منطقه پاريز
 
در همين رابطه محسن موحدي عضو انجمن حافظان محیط زیست پاریز نيز توضيحات مفصل‌تري ارايه كرد.وي در اين رابطه گفت: پوشش گياهي طبيعي هر منطقه بازتابي از شرايط اكولوژيكي حاكم بر آن است. تنوع گونه هاي گياهي و تراكم پوشش گياهي در منطقه پاريز، بيانگر شرايط زيستي مطلوب اين منطقه است.
 
وي اظهار می دارد: بر اساس بررسي هاي انجام شده در منطقه پاريز 175 گونه گياهي تاكنون شناسایی شده كه از اين تعداد 37 گونه دارای ارزش های حفاظتی ویژه بوده و در فهرست سرخ IUCN، 3 گونه آسيب پذير،4 گونه فاقد اطلاعات و 30 گونه در معرض خطر كمتر ثبت شده‌اند. همچنين 31 گونه از آن‌ها جزو گونه هاي آندميك و انحصاري ايران محسوب مي شوند.
 
ثبت 102 گونه از انواع مهره داران در منطقه پاريز
 
عضو انجمن حافظان محيط زيست پاريز می گوید: در منطقه پاريز تاکنون حضور 102 گونه از انواع مهره داران به ثبت رسيده است كه در اين بين گونه هایی همچون هوبره، لاك‌پشت مهميزدار شرقي، بزمجه بیابانی، کل و بز و قوچ و میش کرمانی  در فهرست سرخ IUCN  در زمره گونه هاي آسيب پذير به ثبت رسیده اند.
 
وي ادامه داد: از جمله گونه هاي جانوري كه در اين منطقه با سطح حفاظتي ملی و بین المللی حایز اهمیت هستند مي‌توان به عقاب طلايي، عقاب دوبرادر، پلنگ، دال معمولي،کاراکال، گربه پالاس،گربه جنگلی و ...  نام برد.
 
وي در ادامه ابراز داشت: بر همين اساس و با توجه به اهميت منطقه زيستي پاريز، انجمن حافظان محیط زیست پاریز به شماره ثبت 204 در سال 88 توسط جمعی از طبیعت‌دوستان شهر پاریز با سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در راستای نیل به اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست شکل گرفت.
 
وي ادامه داد: از همان سال های اول با توجه به پتانسیل‌های فراوان منطقه پاریز ایده ارتقاء سطح حفاظتی منطقه مدنظر اعضاي انجمن قرار گرفت و با استخدام تعدادی محیط‌ بان و وسایل نقلیه، زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان حفاظت از زیستگاه و حیات وحش منطقه پاریز آغاز شد.
 
وجود معادن در منطقه پاريز، تهديدي براي محيط زيست
 
محسن موحدي ادامه داد: براي حفاظت از اين محيط مشكلات فراواني وجود دارد و آن مشكل وجود ذخایر عظیم معدنی در منطقه پاریز است كه به همين دليل، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از همان ابتدا با ارتقا و وسعت سطح حفاظتی منطقه مخالفت کرده است.
 
منطقه پاريز جزء مناطق حفاظتی شکار ممنوع است
 
وي ابراز كرد: بر همين اساس سطح حفاظتی شکار ممنوع در دستور کار قرار گرفت که براساس آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یک آبان ماه 91 به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد.
 
عضو انجمن حافظان محيط زيست پاريز ادامه داد:  طی چهار سال گذشته این مجموعه علاوه بر فعالیت های حفاظتی خود، برنامه های گسترده ای در راستای فرهنگ‌سازی عمومی انجام داده است. از جمله اين برنامه‌ها، درمان و رهاسازی پرندگان و حیوانات، علامت گذاری جوجه عقاب های طلایی، برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه عکس، نصب تابلوهای آموزشی، دیوارنویسی ها و نقاشی های دیواری‌، جهت ارتقا اطلاعات شهروندان از محيط زيست بوده است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار