تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۵۹۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سکوت پارلمان شهر پس از 2 سال می شکند...

چیزی به آغاز کار شورای اسلامی شهر اهواز در دوره چهارم باقی نمانده و 21 نماینده شهروندان اهوازی دو روز دیگر پا به صحن علنی شورا می گذارند.

شورای اسلامی شهر اهواز

در اصل 56 قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور معرفی شده اند؛ اعضای شوراها منتخب مردم هستند و در نتیجه می‌توانند مشکلات و مسائلی را که عموم مردم یک منطقه با آن مواجه هستند، بهتر درک کرده و حل کنند؛ پیشبرد سریع برنامه‌ها و سرعت بخشیدن به جریان امور، واگذاری کار مردم به خود آنها، احترام به شخصیت مردم و استفاده از افکار آنها، آگاه‌سازی مردم از امور، کاستن فشار از دولت و بالا بردن توان آن و نظارت بر موسسات و سازمان‌های دولتی در حدود اختیارات قانونی شوراها از مهمترین اهداف تشکیل شوراها است که در اصل یکصدم قانون اساسی هم بر آنها تاکید شده است.

در قرآن کریم و در آیه 38 سوره شوری آمده است: "امرهم شوری بینهم"؛ و در جایی دیگر تاکید شده که مشورت‌خواهی منش پیامبر اسلام (ص) بوده است.

اولین دوره انتخابات شوراها در کشور در سال 77 برگزار شد و این نهاد مردمی در تاریخ 9 اردیبهشت سال 78 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

از دیدگاه قانون اساسی کشور، شوراها عامل پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی قلمداد شده اند.

بر اساس قانون مهمترین وظایف شوراهای شهر به شرح زیر است:

انتخاب شهردار، بررسی کمبودها و نارسایی های محلی، تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی و ارائه آن به مسئولان، نظارت جامع بر امور شهرداری، تصویب بودجه سالانه شهرداری، تصویب معاملات شهرداری و نظارت بر آنها، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری، تصویب مقررات لازم شهری با رعایت مقررات کشوری، تصویب نرخ جا به جایی با وسایل حمل و نقل عمومی و مواردی مانند آن.

کلانشهر اهواز نیز مانند دیگر شهرهای کشور تاکنون سه دوره شورا را تجربه کرده که در این سه دوره، فراز و نشیب هایی در این مجموعه مردمی مشاهده شده است؛ گاه شورائیان در برخی امور موفق بوده اند و گاه چنان خطا کرده اند که شورا و شهرداری را به قهقرا کشانده اند. در هر صورت نوپا و جوان بودن شوراها در کشور، دلیل قانع کننده ای برای خطاهای شورائیان در سه دوره گذشته بوده، ولی در دوره چهارم دیگر فرصت خطا وجود ندارد و منتخبان مردم در شورای شهر اهواز باید در این دوره تلاش کنند که در کنار جلب مجدد اعتماد شهروندان، اقدامات موثری در زمینه توسعه شهر اهواز انجام دهند.

اکنون که کمتر از دو روز دیگر به تحلیف اعضای شورای شهر و آغاز به کار این نهاد در شهر اهواز باقی مانده، مجال بررسی گذشته ها و پیدا کردن مقصر فراهم نیست و از سویی نیز نمی خواهیم اینگونه و در ابتدای کار، با مرور گذشته کام شهروندان تلخ شود. اکنون می خواهیم آغاز فعالیت شورای شهر در اهواز را به فال نیک بگیریم و سرمست باشیم از اینکه سکوت صحن شورا در اهواز پس از دو سال می شکند...

شورای چهارم در اهواز 21 عضو دارد که تک تک آنها با رای شهروندان بر کرسی پارلمان شهر نشسته اند؛

زيبا صالح‌پور، هدايت ممبيني، قربان‌علي سعادت‌نيا، اسكندر زنگنه، سيد مهدي آلبوشوكه، جانعلي خورشيدي، کاظم سواري، حسين حيدري، احمد باورساد، حجت مظفري، آذر زمان‌پور، عاشور سواري‌پور، رامي علاسوند مقدم، علي ناصري، غلامرضا سبزعلي، ابتسام الباجي، مريم ابريشم‌كار، هوشنگ شيرمردي، جمشيد سلحشور، سيد محمدجواد رضوي و ناجي‌سواري؛ اکنون این 21 نفر نماینده همه شهروندان هستند و وظایف متعددی بر عهده دارند. شهر زیبا، ساختنی است و شورائیان باید اهواز را زیبا بسازند. شورا عرصه تاخت و تاز سیاسی نیست، بلکه نظارت بر امور شهر و شهرداری و هر آنچه موجب توسعه و زیبایی شهر می شود بر عهده شورائیان است. کلانشهر اهواز مشکلات زیادی دارد که به امروز و دیروز مربوط نمی شود و حل این مشکلات با همکاری ممکن است، نه تقابل! منتخبان مردم اکنون باید کوته بینی های قومیتی را کنار بگذارند تا شورای چهارم، متفاوت از سه دوره گذشته باشد و اقدامات این دوره به اسم این شورا و اعضای آن در تاریخ شهر اهواز بدرخشد.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار