تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۴۶۳۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین شهریار ایرانی نیازمند نگاه ملی است
عضو انجمن دوستداران ميراث فرهنگي دزفول گفت: مقبره یعقوب‌لیث صفاری در دزفول نیازمند نگاهی ملی است.

محمد آذركيش اظهار كرد: شهرستان دزفول در طول حیات خود همواره کانون تحولات و اتفاقات مهمی بوده است. این نقش تاریخی بعد از اسلام با حضور یعقوب‌لیث صفاری در آن نقش پررنگ‌تری به خود گرفته است.



وي افزود: يعقوب‌ليث در سال 263 هجري قمري از فارس به سوي خوزستان حرکت کرد و جندی‌شاپور را به واسطۀ دارا بودن دژ مستحكم و نيز موقعيت سوق‌الجيشي مناسب ارتباطي با ديگر شهرهاي استان به عنوان پايتخت خود انتخاب كرد و پس از آن به جنگ خليفه عباسی رفت.وی تلاش‌های بسیاری برای خروج بخش‌هایی از ایران از دست خلیفه عباسی نمود و سرانجام در سال 265 هجری قمری بر اثر بیماری در شهر جندی‌شاپور دزفول درگذشت.
او در خصوص مقبره نخستين شهريار ايراني گفت: بقعه یعقوب‌لیث صفاری نخستین شهریار ایرانی در 10 کیلومتری شرق شهر در جاده دزفول ـ شوشتر در روستای اسلام‌آباد و در نزدیکی محوطه باستانی جندی‌شاپور واقع شده است. یعقوب‌لیث صفاری زبان پارسی را نخستین بار پس از ورود اسلام به ایران دوباره به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد
آذركيش اظهار كرد: بنای مقبرهیعقوب‌لیث یک چهار طاقی با گنبدی مخروطی و مضرس در دوره سلجوقی تشکیل یافته و در دوره‌های تاریخی اخیر به تدریج الحاقاتی به بنا افزوده شده است. ایوان بزرگ شمالی بقعه وی مربوط به دوره تیموری بوده که در دوره قاجار به این بنا بسته شده و در اصلی در آن تعبیه شده است.گنبد اصلی بقعه به صورت دو پوسته گسسته بوده و فرم گنبد الهام گرفته از شکل تنه نخل و مضرس می‌باشد. این نوع گنبدها از خصوصیات معماری بناهای مذهبی خوزستان است.

وي اضافه كرد: ضریح بقعه از قطعات فولادی و چوب ساخته شده است و از دست ساخته‌های دوره قاجاریه می‌باشد.در ایوان جنوبی بنا دو قطعه سنگ آسیاب که بر روی آن‌ها کتیبه‌ای به خط کوفی نوشته شده از محوطه باستانی جندی‌شاپور نصب شده است.این بنای با شکوه به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی به شماره 2550 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از جاذبه‌های ارزشمند ملی تاریخی دزفول و خوزستان به شمار می‌رود.
اين دوستدار ميراث فرهنگي دزفول گفت: به خاطر وجود آرامگاه نخستين شهريار ايراني در شهرستان دزفول مجسمه اين سردار نامي ايراني در سال 1356 در ميداني با همين نام بر فراز پايه‌اي 10 متري از بتي در ورودي شهر به سمت آرامگاه ايشان در شهر جندي‌شاپور نصب گرديد. بعد از انقلاب اسلامي نام اين ميدان به فتح‌المبين تغيير نام پيدا کرد و مجسمه يعقوب‌ليث به همت شهرداري دزفول در سال 1372 مجددا در ورودي شهر نصب گرديد که همچنان در جاي خود باقي مانده است.اين مجسمه اثر کم نظير استاد و پدرمجسمه‌سازي ايران استاد ابولحسن‌خان صديقي است كه نمونه ديگر اين مجسمه در زادگاه يعقوب در زابل نصب شده است.
او ادامه داد: يعقوب‌ليث صفاري اولين شهريار ايراني بعد از حمله اعراب به ايران بود که زبان فارسي را زبان رسمي ايران اعلام کرد و هويت ايراني را دوباره در کشور جاري ساخت.قیام و حکومت یعقوب‌لیث هر چند کوتاه اما تاثیر بسزایی در تاریخ این سرزمین و احیای کشور ایران داشته است و به همين دلیل ارزش بسیاری برای معرفی دارد.با توجه به محوطه وسیع اطراف مقبره و سابقه تاریخی این شهریار پر افتخار توجه ویژه به این بقعه و معرفی صحیح در کنار توسعه زیرساخت‌های گردشگری به عنوان یکی از نمادها و افتخارات ملی می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری شمال خوزستان و به خصوص شهرستان دزفول ایفا نماید با این همه تاکنون در حدی که شایسته نام بلند این سردار ایرانی است به آن توجه نشده است.
آذركيش يادآور شد: از همین روی شایسته است ضمن تعریف پروژه‌ای ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور توجه خاصی به معرفی این منطقه با همکاری رسانه ملیبه عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در تاریخ ایران بعد از اسلام و به عنوان نماد و اسطوره‌ای ملی از مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان و حفظ مرزها و هویت این مرز و بوم صورت پذیرد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
0
0
خواهش می کنم رسیدگی کنید اگه بنا به دستو پا افتادن باشه مشکی نیست اما رسیدگی کنید
:
:
:
آخرین اخبار