تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۶۴۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین نطق عضو خوزستانی شورای شهرتهران
دکتر ولی الله شجاعپوریان ، عضو خوزستانی شورای شهر تهران نخستین نطق پیش از دستور خود را در شورای شهر تهران ایراد کرد.
رب ادخلنی مدخل صدق وأخرجنی مخرج صدق و اجعل من لدنک سلطانا ً نصیراً

نوزدهم شهریورماه سال گشت ارتحال عالم مجاهد، آیت الله سید محمود طالقانی، از پیشگامان نهضت اصلاح دینی دوره معاصر است. فقیه روشن فکری که نقش بی بدیل در تبیین و ترویج اندیشه شورا داشته و دفاعیات شرکت او در طرح و تصویب اصل شورا در مجلس خبرگان قانون اساسی بر همگان روشن است. تاجایی که او را بانی طرح شوراها و شوراها را یادگار وی شمرده اند. یاد و نام او را گرامی داشته و بر روح و روان نورانی وی درود می فرستیم. همچنین در گذشت حضرت آیت الله طاهری خرم آبادی، نماینده مجلس خبرگان را تسلیت گفته و آرزوی غفران الهی برای ایشان و صبر جزیل برای بازماندگان می نمایم .

شورا ، یک اصل برگرفته از قرآن کریم است . درجه اهمیت این نهاد در پایه ای است که چندین اصل قانون اساسی را به خود اختصاص داده است، اما به رغم این همه تأکید و منزلت، آن چنان که باید ، مورد توجه قرار نگرفته است .

امروز شوراها با چالش های اساسی مواجهه اند که در این مجال اندک، تنها به دو مورد آن اشاره می گردد:

۱-شورا، نماد واقعی، سپردن اداره امور مردم به دست خویش است. شورا یک نهاد محلی و شهری است که نزدیک ترین ارتباط و تماس را با مردم دارد.

از این روی، انتظار آن است که بیشترین سهم و نقش را در اداره محلی امور شهروندان به عهده گیرد اما متأسفانه روحیه تمرکز گرایی و حرص حفظ قدرت دولتی، عملا شورا ها را به نهادی تشریفاتی و بی اثر بدل کرده است که قدرت چندانی برای انجام وظایف و مسؤلیت خویش ندارند. در حال حاضر، نظام اداری متمرکز و متورم کشور باعث گردید که قدرت تأثیر گذاری این شوراها، اندک بوده و جایگاه رفیع این نهاد مردم محور، در حد ناظری کم رمق تنزل یابد که تنها قدرت دخالت و نظارت بر امور شهرداری ها را داشته باشد و جایگاه اعضای شوراها به شورای شهرداری ها تقلیل یابد.

۲- فقدان قوانین و مقررات جامع و قاطع درباره شوراها که فرآیند شکل گیری آنها را از انجام تا فرجام پوشش دهد، شفاف نبودن اختیارات و وظایف شوراها، عدم تعریف روشن محدوده تعامل و ارتباط قانونی شوراها و نهادهای حاکمیتی و دستگاههای دولتی، فقدان تفکیک منطق و حقوق اجرا و نظارت و آشفتگی مرزهای آن ها، وجود قوانین پراکنده و متضاد و اصلاحیه های ابهام و متناقض و در یک جمله تشتت قانون گذاری از چالش های جدی فراروی شوراهاست که به شدت از قدرت تأثیرگذاری آن ها کاسته است. به یقین، برای کارآمد کردن شوراها که مجلس محلی و شهری قلمداد شده اند، از یک سو نیاز فوری به تصحیح قوانین و رفع خلأ های قانونی، و از سویی، نیاز مبرم به افزایش اختیارات و اقتدار قانونی و حقوقی شوراها هست که این مهم با شکل گیری شوراهای فرادستی توانمند از جمله شورای عالی استان ها شدنی است.

شوراهایی که برابر اصل یکصدودوم حق دارد در حدود وظایف خود طرح هایی تهیه و مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی جهت قانون گذاری پیشنهاد کند. امیدوارم با انتخاب افرادی کاردان و با سابقه به تقویت جایگاه شورا کمک نماییم.

آغاز فعالیت چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را به همه نمایندگان مردم در سراسر کشور به ویژه همکاران عزیزم در شورای اسلامی ابرشهر تهران تبریک گفته و پیش و بیش از مردم فخیم و فهیم تهرانی که به ما اعتماد نموده اند، قدردانی مینمایم.

خداوند بزرگ را سپاس می گویم که نمایندگان شورا توانستند در یک فضای صمیمی و دوستانه به سرعت، دست به انتخاب هیأت رئیسه و شهردار پایتخت زده و به زودی از هیجانات رقابت ها گذشته و به فصل رفاقت و خدمتگذاری گام نهاده اند. به دوست دیرینه و با صفای خویش، جناب آقای مسجد جامعی که رأی اعتماد همکاران را برای ریاست شورای چهارم، کسب کرده است، تبریک می گویم . فرهیخته ای که منزلتی سترگ، نزد نخبگان و اصحاب فکر و فرهنگ و رسانه داشته و کارنامه درخشان او در مسؤلیت های پیشین به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان زد عام وخاص است. ارتباط و تعامل آقای مسجد جامعی با هیأت دولت نقطه قوتی برای شورای چهارم و شهردار تهران است که می تواند در تنظیم روابط  دولت مرکزی و شورا مؤثر افتد . خلأیی که در گذشته، خساراتی هنگفت به پایتخت وارد کرده است.

همچنین از جانب خویش و نمایندگان شورا وبه ویژه همفکران خود، به برادر گرامی جناب آقای دکتر قالیباف که برای سومین دوره متوالی، شانس خدمتگزاری به مردم شریف تهران را یافته، شادباش گفته و آمادگی خویش را برای تعامل سازنده و متقابل و کمک همه جانبه به وی برای پیشبرد بهتر امور اعلام مینمایم. ناگفته پیداست این تعامل باید دوسویه باشد، هم شورا با شهردار و هم شهردار با شورا . فراموش نکنیم اگر شهر تهران، برگزیده یک گروه هم باشد، زمانی موفق خواهد بود که از حمایت همه نمایندگان شورا برخوردار گردد، چرا که بار سنگین مدیریت واداره کلان شهر تهران، جز به همگرایی، تفاهم ، تعامل و همکاری و احترام متقابل ممکن نیست.

برادران و خواهران گرامی: بر کسی پوشیده نیست که هر کدام از اعضای شورای کلان شهر تهران، سلیقه و گرایش سیاسی خاص خود را دارد اما شورا یک هویت مستقل از تک تک ما داشته و باید تلاش کنیم نقاط اشتراک بر جسته و پررنگ گردد و بر نقاط افتراق و اختلاف فزونی و پیشی گیرد. بر همه ما لازم است به شدت مراقبت کنیم که فضای دوستی، صمیمیت، همدلی و وفاق، جای خود را به عرصه رقابت های سیاسی و حزبی ندهد. چرا که شورا ، یک نهاد اجتماعی است که لازمه موفقیت آن، پرهیز از ورود به منازعات و مجادلات سیاسی است.

باید بر مبنای کارشناسی و بحث های عالمانه، مشکلات و مطالبات مردم را بررسی نمود و تصمیم سازی کرده و تمامی نمایندگان شورا ، متناسب با دانش و تخصص و تجربه آنان در کمیسیون ها و شوراهای مختلف و فارغ از گرایش فکری آنان استفاده کرد.

در پایان ، از دولت محترم تدبیر و امید که امید تغییر و بهتر شدن شرایط جامعه را در همگان از جمله شهروندان تهرانی برانگیخته است، می خواهم که ارتباط صمیمی و تعامل خود را با شورای شهر وروستا توسعه بخشیده و به حضور پر رنگ شوراها در روند تصمیم گیری کمک نمایند.

وآخر دعوانا أن الحمدالله رب العالمین

مرجع/ باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
2
1
يادتان باشد شوراى شهرتهران ٢ عضو آبادانى هم دارد كه خيلى سرشناستر از اين عضو هستند
منظور آقاى كاشانى و خانم آباد هستند
حمید صدر رضوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
1
اعضا ی خوزستانی شورای تهران همه عزیزند اما ناشناس عزیز آقای شجاعپوریان هشت سال نماینده مجلس بوده استاد دانشگاه شهید چمران بوده پس خودت قضاوت کن چه کسی سر شناس ترهست
:
:
:
آخرین اخبار