تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۹۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارزیابی نخستین همایش ملی آلودگی هوا
نخستين همايش ملي آلودگي هوا، پايش اثرات و اقدامات كنترلي در ايران، عصر گذشته)یک شنبه، 28 مهرماه) با ارائه 14 مقاله در قالب سخنراني و 56 مقاله در قالب پوستر به كار خود پايان داد.
 
در اين همايش يك روزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات خوزستان، بحث، تبادل نظر و ارائه یافته های پژوهشگران پيرامون آلودگي هوا در حوزه‌هاي مديريت منابع آب، مديريت بيابان و بيابان زدايي، هواشناسي، مهندسي محيط زيست، بهداشت محيط و اثرات آلاينده‌ها بر سلامت انسان، بين پژوهشگران و صاحبنظران دانشگاهي و فعالان حوزه صنعت به اشتراك گذاشته شد.

محمدصادق سخاوت جو دبير علمي همايش، در بيان اهداف و رويكردهاي اين همايش به ارائه تعريفي از آلودگي هوا پرداخت و اظهار داشت: آلودگي هوا در واقع طيف گسترده‌اي از مواد (از آلي تا غيرآلي و ميكرو ارگانيسم‌ها اعم از باكتري‌ها، ويروس‌ها و قارچ ها) را در بر مي‌گيرد كه هر كدام از اين مواد بر اساس ميزان سميّت مي‌تواند روي سلامت انسان اثرگذار باشد؛ با توجه به اين ديدگاه و با توجه به رشد بالاي شهرنشيني در كشور و همچنين روند افزايشی جمعيت خودروها، آلودگي هوا هم در محيط هاي شهري و صنعتي با انتشار گسترده و بدون محدوديت آلاينده‌ها از صنايع ایجاد شده است.
 
وي همچنين به پديده ريزگردها به عنوان بخشي از آلودگي هوا اشاره و خاطرنشان كرد: ريزگردها اگرچه به علت وجود بيابان به عنوان كانون توليد گرد و غبار، منشاء طبيعي دارند، اما فعاليت‌هاي بشر منجر به گسترش بيابان و بيابان‌زايي شده است؛ با توجه به اين موارد هدف از برگزاري همايش بر پرداختن به مباحث آلودگي هوا در محيط هاي صنعتي، شهري و همچنين مسائل مربوط به ريزگردها بنا نهاده شد؛ در مسئله ريزگردها سه نكته كليدي مورد تأكيد قرار گرفت؛ نخست توجه ويژه به مديريت منابع آب در كشور، زیرا با توجه به اين كه مديريت منابع آب كشور به ويژه در چند سال اخير بسيار غلط و نادرست بوده، منجر به خشك شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و درياچه‌ها و تبديل این حوزه‌هاي آبخيز به بيابان شده، به طوري كه اكنون همان تالاب‌ها بيابان و كانون توليد گرد و غبار شده اند.

دبير علمي نخستين همايش ملي آلودگي هوا، پايش، اثرات و اقدامات كنترلی در ايران افزود: نكته مورد تأكيد ديگر، حفظ تالاب‌ها بوده است، زيرا تالاب‌ها از نظر حفظ تعديل و تلطيف دماي منطقه و كاهش اثرات و جلوگيري از گردو غبار بسيار حائز اهميت هستند؛ نكته سوم بررسي خاستگاه، منشاء، اثرات، ساختار فيزيكي و شيميايي، اقدامات كنترلي در رابطه با ريزگردها بود. در حوزه صنعت ديدگاه كلي‌تري مدنظر قرار گرفت؛ موضوع اصلي در حوزه صنعت اين است كه همه قوانين و استانداردهاي مجاز انتشار داراي نقص بوده و مشكل دارند. به همين دليل در اين ديدگاه كلي بايد همه استانداردهاي لازم وضع و تدوين شود تا بتوان اقدامات كنترلي را انجام داد.

سخاوت جو ادامه داد: در مباحث شهري آلودگي هوا، تمركز اصلي روي 2 موضوع رعايت برنامه ريزي صحيح شهري و دوم توجه به زيرساخت تولید خودروهاي با كيفيت و در اختيار قراردادن سوخت با كيفيت به مردم قرار گرفت؛ در واقع اگر خودروهاي وارداتي بدون عوارض گمركي و با نرخ ارز مرجع به كشور وارد شود، به علت مصرف سوخت بسيار پايين‌تر نسبت به خودروهاي داخل، آلودگي هوا كمتر خواهد شد اما با تصميم‌گيري غلط در صنعت خودرو و انحصاري كردن بازار خودرو در كشور، آلودگي هوا تشديد شده است؛ اين مسائل و مشكلات در اهداف همايش مورد توجه قرار گرفت و سعي شد براي آنها راهكار مشخص ارائه شود.

وي همچنين در ارزيابي كمّي و كيفي مقالات ارسالي به دبيرخانه همايش، با بيان اينكه با توجه به موضوع تخصصي همايش انتظار چنداني از حجم ارائه مقالات متصور نبود، اظهار داشت: با اين وجود در مجموع 200 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه با توجه به اهداف همايش، پس از داوري 70 مقاله پذيرش شد؛ البته در پذيرش مقالات، پوشش تمام مباحث مورد تأكيد در همايش مدنظر قرار گرفت. از مجموع مقالات پذيرفته شده در همايش نيز 14 مقاله براي ارائه به صورت شفاهي انتخاب شد. همچنين با توجه به سطح كيفي بسيار خوب مقالات با يك مجله بين المللي معتبر ISI هماهنگي لازم براي چاپ مقالات برگزيده انجام شد.

 در اين همايش صاحبان صنايع مختلف استان نيز حضور فعال داشتند و مقالات ارسالي به همايش نیز از سوی پژوهشگران دانشگاهی و صنعت ارائه شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار