تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۰۳۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت‌های زیست‌محیطی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب
توجه به پیامدهای زیست محیطی ناشی از عملیات حفاری، استخراج و بهره برداری از مخازن نفت و گاز و اندیشیدن تمهیدات لازم در زمینه آن ها از اهمیتی خاص برخوردار است و انجام اقداماتی ویژه را می طلبد که در این میان نقش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت کشور را می توان بسیار برجسته دانست
کشور ما یکی از بزرگ‏ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و از این نظر جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. با این وجود استخراج مواد نفتی که نمایه ای از ثروت و قدرت اقتصادی کشورها محسوب می شود، در کنار تمامی مزیت ها می‏ تواند آلودگی‏های زیست‏ محیطی را نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل کشورهای مختلف در بحث توسعه پایدار به مسائل زیست‏ محیطی توجه ویژه ای دارند. در کشور ما هم برای جلوگیری از اثرات مخرب استخراج نفت در محیط زیست، اقدامات موثری انجام شده ‏است.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فعالیت‏های صنعت نفت به سه بخش شامل: تولید نفت و گاز از طریق استخراج از زمین، پالایش و تبدیل آن به فرآورده های نفتی، گازی و محصولات پتروشیمی و توزیع و انتقال از طریق خطوط لوله انتقال تقسیم می شود که البته با توجه به گستردگی حوزه فعالیت هر یک، پتانسیل آلودگی در این سه بخش وجود دارد.

توجه به پیامدهای زیست محیطی ناشی از عملیات حفاری، استخراج و بهره برداری از مخازن نفت و گاز و اندیشیدن تمهیدات لازم در زمینه آن ها از اهمیتی خاص برخوردار است و انجام اقداماتی ویژه را می طلبد که در این میان نقش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت کشور را می توان بسیار برجسته دانست.

با توجه به اهمیت موضوع، برخی مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با  تشریح و بیان گزارشی از مهمترین فعالیت های زیست محیطی و جنبه های مختلف صنعت سبز، به عنوان یکی از شاخص های اصلی در برنامه های توسعه ای و پروژه های احرایی این شرکت پرداختند.

حذف ضایعات عملیات حفاری با مدیریت پسماند

منوچهر داودی معاون حفاری مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، گفت : سیستم بازیافت پسماند حفاری (Waste Management) برای نخستین بار در کشور و به منظور رفع آلودگی زیست محیطی میادین نفتی، بر روی دستگاه های حفاری در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  نصب و راه اندازی شد. این سیستم که به عنوان نخستین مجموعه کنترل جامدات و مدیریت پسماند حفاری در کشور، محسوب می شد با هدف کاهش هزینه های مواد و سیالات حفاری و جلوگیری از ورود هرگونه آلاینده شیمیایی ناشی از حفاری به محیط زیست برنامه ریزی شده است.

وی توضیح داد: در فرآیند عملیاتی این سیستم، کنده های حفاری که به وسیله دستگاه های کنترل جامدات جدا می شود تمام خواص آنها بررسی و آزمایش شده و پس از عملیات بهسازی به صورت جامد و تثبیت شده به محل مخصوص حمل و به طور استاندارد دفن می شود؛ به گونه ای که این روش مورد تایید کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نیز قرار گرفته است.

معاون حفاری مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: پیش تر تمام مواد جامد، کنده های حفاری، سیالات، روغن های مصرفی و موادهیدروکربوری در محیط اطراف دستگاه های حفاری پراکنده می شد، ولی با نصب این تجهیزات و فرآیند عملیاتی مناسب آن، هیچ گونه پسماند و ضایعات حفاری در محیط پراکنده نمی شود بلکه ضایعات جمع آوری، بهسازی و درمان و به صورت کاملا ایمن و با رعایت استاندارهای زیست محیط مجددا استفاده یا دفن می شود.

 داودی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که به کارگیری این روش روزانه 70 تا 80 میلیون ریال هزینه دارد، اما علاوه بر حفظ محیط زیست، با استفاده از بازیافت آلاینده‌ها بخشی از هزینه‌ها جبران می‌شود.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

طرح آماک ( AMAK)

رامین حاتمی مدیر تولید  شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با اشاره به طرح جمع آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان میدان های آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال، موسوم به طرح «آماک»، از آن به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت وگاز نام برد و گفت: واژه "آماک" مجموعه ای از حرف اول میادین نفتی فوق یعنی حرف (آ) معرف میدان آب تیمور، حرف (م) معرف میدان های منصوری و مارون، حرف (ا) معرف میدان اهواز و حرف (ک) معرف میدان کوپال می باشد و اولین ایستگاه جمع آوری گاز آن در بهمن ماه 1383 راه اندازی شد.

وی توضیح داد: با توجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان حاوی حدود 5/2 درصد سولفید هیدروژن می باشد و سوزاندن آن ها باعث انتشار ترکیبات سمی و تخریب محیط زیست می شود، جمع آوری آن ها امری اجتناب ناپذیر است. از طرف دیگر در کشور ما که بعنوان دومین دارنده ذخائر گاز طبیعی شناخته شده است، باتوجه به مصرف روزافزون این نوع گاز حامل انرژی در بخش های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی، تصفیه گازهای ترش و استفاده از آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است.


اهمیت طرح آماک

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تشریح بیشتر جزئیات و اهمیت این طرح اظهار داشت: آماک نخستین طرح تمام مکانیزه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و یکی از پیچیده ترین پروژه های صنعت نفت است که به دست توانای مهندسان و متخصصان داخلی طراحی و در اهواز اجرا شده است. اجرای این طرح از خردادماه سال 1379 شروع شد.

حاتمی افزود: فرآیند پروژه به این صورت است که باتوجه به این که گازهای همراه نفت لایه بنگستان به سبب دارا بودن گاز هیدروژن سولفوره قابل استفاده نیستند و در مشعل های واحدهای بهره برداری مذکور  می سوزند، در چارچوب طرح آماک در کنار هریک از ایستگاه های بهره برداری یک ایستگاه تقویت فشار برای گازهای همراه احداث شده تا گازها را پس از جمع آوری، تراکم و نم‏زدایی از طریق شبکه خطوط لوله به پالایشگاه شیرین سازی پروژه منتقل و توسط حلال دی اتانول آمین، گوگردزدائی و به گاز شیرین تبدیل شود.

وی با تاکید بر پیشگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی از طریق جمع آوری، آبزدائی و شیرین سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی جهت استفاده‏های صنعتی، تجاری و ...، به عنوان اهداف اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از 90 درصد آن محقق شده که حجم زیادی از آن به صورت گاز مایع استحصال و به شرکت ملی گاز ایران و شرکت پتروشیمی بندر امام تحویل داده شده است.

طرح جلوگیری از سوزندان گازهای همراه نفت ( No Flaring)

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ادامه با بیان این که استخراج و فرآورش نفت خام در تمام نقاط نفت خیز جهان به دلیل اجتناب ناپذیر بودن انتشار و تصاعد گازهای همراه و همچنین آلودگی های ناشی از عملیات حفاری، فرآورش و تفکیک، دارای عوارض زیست محیطی است، اظهار کرد: با این وجود امروزه متناسب با پیشرفت های حاصله در زمینه ارتقای کیفیت حفاری و تاسیسات فرآورش نفت و گاز، تحولات شگرفی نیز در زمینه کاهش عوارض زیست محیطی اجرای طرح های مرتبط با صنعت نفت و بهره برداری از مخازن هیدروکربوری حاصل شده است. به نحوی که حجم آلودگی های ناشی از تولید نفت خام به میزان غیرقابل تصوری کاهش یافته است. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان قطب انرژی و لوکوموتیواقتصاد و  همچنین بزرگترین بخش بالا دستی صنعت نفت کشور، رعایت الزامات زیست محیطی را در اولویت فعالیت های عملیاتی خود قرار داده است. 

حاتمی با بیان این که این شرکت به منظور کاهش گازهای سوزانده شده، تامین بخشی از گازهای مورد نیاز جهت تزریق در میادین نفتی و همچنین حفظ محیط زیست، طرح جلوگیری از سوزاندن گاز های همرا نفت یا طرح No Flaring را در دست اجرا دارد، از جمله پروژه های در دست اجرای این طرح را پروژه های جمع آوری، انتقال و تزریق گازهای همراه بنگستان لب سفید، هفتکل و هفت شهیدان در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان در شمال خوزستان، عنوان کرد.

پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت قلعه نار

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت قلعه نار، در تشریح آن گفت: در این پروژه تسهیلات جمع آوری گازهای همراه واحد بهره برداری قلعه نار برای تزریق در سازند آسماری مخزن قلعه نار و جلوگیری از سوزاندن آنها احداث می شود. این طرح شامل یک ایستگاه تقویت فشار گاز، واحد آبزدایی گاز، خطوط لوله، تسهیلات سرچاهی تزریق و تاسیسات جانبی مورد نیاز از جمله خطوط برق است. با اجرای این طرح روزانه از سوزانده شدن 11 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت جلوگیری خواهد شد. گازهای جمع آوری شده به منظور افزایش برداشت نفت و حفظ فشار مخزن  پس از انتقال از طریق خطوط لوله به ایستگاه تقویت فشار، توسط یک خط لوله به مخزن قلعه نار تزریق خواهد شد.

وی یادآور شد: محل اجرای پروژه در مجاورت واحد بهره برداری موجود قلعه نار واقع در شمال شهرستان اندیمشک در استان خوزستان است.

طرح جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی

حاتمی همچنین اجرای طرح جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی را در جهت برنامه های تولید صیانتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عنوان کرد و گفت: بر اساس آن ضمن حفاظت از محیط زیست از طریق جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت، کاهش طبیعی فشار مخزن از طریق تزریق گازهای جمع آوری شده، به صورت همزمان محقق می شود. در طرح جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی نیز هدف، جمع آوری و فشار افزایی گازهای همراه نفت واحد بهره برداری نرگسی واقع در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، به میزان حدود 19 میلیون فوت مکعب در روز برای تزریق در مخزن نرگسی بوده است.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در این طرح یک ایستگاه تقویت فشار گاز برای جمع آوری گازهای همراه و تقویت فشار آن ها تا 2 هزار و 900 پام(پوند بر اینچ مربع)، یک واحد آبزدایی گاز، خطوط لوله برای ارسال گازها به چاه های تزریقی و تسهیلات سرچاهی تزریق، طراحی و احداث شد.

به گفته حاتمی، بر اساس مطالعات تحقیقاتی انجام شده در اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تزریق گاز به مخزن نرگسی علاوه بر سهولت تولید نفت، حجم نفت تولیدی این مخزن را 120 میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

طرح جمع آوری گازهای همراه رامشیر

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اجرا و راه اندازی طرح جمع آوری گازهای همراه رامشیر، با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه حاصل از فرآورش نفت در واحد بهره برداری شماره یک این شهرستان، گفت: با اجرای این طرح  که عملیات اجرایی آن در سال 1380 آغاز شد، گازهای مراحل دو، سه و چهار واحد بهره برداری به میزان 4 میلیون و 170 هزار فوت مکعب جمع آوری و از طریق خط لوله 10 اینچی به طول 22 کیلومتر به کارخانه گاز و گاز مایع 300 ارسال می شود.

طرح جمع آوری و انتقال گازهای همراه بینک

وی در ادامه به اجرا و راه اندازی طرح جمع آوری گازهای همراه واحد بهره برداری بینک و جلوگیری از سوزاندن گاز به میزان 13 میلیون فوت مکعب در روز و انتقال آن به کارخانه گاز و گاز مایع 1300 اجرا، از حدود 9 سال پیش اشاره کرد و گفت: میدان نفتی بینک در شمال غربی شهرستان گناوه و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. در این طرح یک ایستگاه تقویت فشار گاز احداث شده است که ابتدا گازهای حاصل ‌از فراورش مراحل مختلف در واحد بهره‌برداری نفت بینک را جمع‌آوری و از طریق یک خط لوله ‌اینچ به محل ایستگاه تقویت فشار گاز منتقل و پس از همراه‌شدن با گازهای مراحل اول، به ‌وسیله یک خط لوله 18 اینچ زیرزمینی به طول تقریبی 50 کیلومتر، به‌عنوان تامین ‌کننده بخشی از خوراک کارخانه گاز و گاز مایع به NGL 1300 سیاهمکان ارسال می‌شود. 

بیابان زدایی، مالچ پاشی و مقابله با ریزگردها

رامین هوشیار رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از جمله مهمترین فعالیت های زیست محیطی واحد متبوعش را بیابان زدایی، مالچ پاشی و مقابله با ریزگردها عنوان کرد و افزود: بیابان زدایی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در قالب طرح های جامع و مبتنی بر اصول پایدار در مناطق در معرض خطر گسترش بیابان صورت می گیرد. عوامل طبیعی مانند گرما، تغییرات آب و هوایی و خشک سالی و همچنین عوامل انسانی مانند بهره برداری غیر صحیح از منابع طبیعی و فعالیت های غیر اصولی صنعتی در گسترش بیابان ها تاثیر دارد. از جمله اقدامات موثر در خصوص جلوگیری از بیابان، تثبیت شن ها و ریگ های روان  است که شامل مراحل و روش های زیستی، مکانیکی و شیمیایی است و فعالیت هایی مانند کاشت نهال، بذر افشانی و استفاده از پوشش های شیمیایی (مالچ) را در بر می گیرد.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده نفت ایران در کنار فعالیت اصلی خود که راهبری تولید و فرآورش از میدان های هیدروکربوری در گستره ای به وسعت تقریبی 400 هزار کیلومتر مربع در جنوب غرب کشور است، اقدامات قابل توجهی در خصوص بیابان زدایی در گستره عملیاتی خود به عمل آورده است. از جمله این اقدامات نهال کاری و مالچ پاشی عرصه های طبیعی مشرف به تاسیسات صنعتی است که به طور منسجم از سال 1379 آغاز شده است.

رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرای طرح بزرگ 200 هزار هکتار بیابان زدایی خوزستان که توسط وزارت نفت تامین مالی می شود را نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های زیست محیطی دانست و ادامه داد: این پروژه بزرگترین پروژه زیست محیطی کشور محسوب می شود که از سوی وزارت نفت 4 هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به آن تعلق گرفته است.

هوشیار افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این پروژه باید در مدت پنج سال در عرصه های بیابانی استان خوزستان اجرا شود و این شرکت آمادگی کامل دارد در صورت ارائه صورت وضعیت پیشرفت پروژه از سوی اداره کل منابع طبیعی، نسبت به پرداخت به موقع اعتبارات اقدام کند.

درخت کاری و توسعه فضای سبز

رییس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، کاشت یک میلیون اصله درخت از ارقام بیابانی و گرمسیری در اطراف 115 واحد صنعتی شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان؛ اجرای طرح تثبیت عرصه های شنی مشرف به تاسیسات نفتی در منطقه اهواز، مارون و آغاجاری به روش مالچ پاشی و نهال کاری؛ کاشت 200 هزار اصله درخت در استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف توسعه فضای سبز و افزایش پوشش جنگلی استان؛ کاشت 70 هزار اصله درخت در منطقه نفتی لیکک در حومه شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب مرمت عرصه های منابع ملی و ایجاد یک میلیون متر مربع فضای سبز در مناطق شرکتی اهواز را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

نمونه هایی از طرح های پژوهشی زیست محیطی:

پاکسازی خاک های آلوده توسط گیاهان

باقر پور قاسم رییس پژوهش و فن آوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، نیز با اشاره به اجرای پروژه پژوهشی پاکسازی خاک های آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان در این شرکت، اظهارداشت: در این پروژه که با هزینه ای افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال از سوی گروهی از کارشناسان این شرکت و دانشگاه جندی شاپور اهواز اجرا شد روش های عملی جهت پاکسازی زمین های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز مطالعه و بررسی شد.

وی افزود: یکی از مهمترین راه‌ها برای پالایش خاک های آلوده به ترکیبات نفتی، گیاه پالایی می باشد و این روش به دلیل پایداری و دوام بیشتر، بهبود شرایط و ساختار خاک و بهبود جنبه های زیباشناختی و داشتن راندمان حذف مناسب آلاینده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

رییس پژوهش و فن آوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که در این روش با استفاده از نور خورشید و بدون تغییر و آشفتگی در محیط، با هزینه ای کمتر از گزینه های دیگر تصفیه، آلاینده های زیست محیطی حذف می گردند، توضیح داد: در واقع به دلیل همزیستی بین گیاه و باکتری در محیط، شرایطی ایجاد می شود که راندمان حذف آلاینده را افزایش می دهد؛ بنابراین در شرایط مشابه از میان سایر روش های حذف آلاینده ها از خاک، روش گیاه پالایی مناسب تر است. به‌طوری که در غلظت های زیر 5 درصد آلودگی TPH استفاده از آن کاملا عملی، اقتصادی و ارزان بوده و باعث بهبود پایدار محیط زیست مناطق آلوده خواهد شد.

پورقاسم گفت: در این پروژه ابتدا خصوصیات خاک منطقه مورد آزمایش بررسی و میزان آلودگی ها به ترکیبات نفتی تعیین و پس از آن گیاهان مناسب با توجه به خاک، اقلیم، پوشش گیاهی و آلودگی منطقه شناسایی شد. در ادامه کارآیی حذف ترکیبات نفتی توسط گیاهان منتخب و تاثیر شرایط خاک بر کارآیی گیاهان تعیین و آلودگی های هیدروکربوری خاک های مورد نظر با استفاده از کاشت گیاهان منتخب بررسی شد.

وی عنوان کرد: با بررسی های فنی و تکمیلی بیشتر، در آینده نزدیک از دستاوردهای این پروژه در پاکسازی مناطق آلوده به مواد نفتی در گستره عملیاتی این شرکت استفاده می شود.

تصفیه پساب واحدهای نمکزدایی جهت مصارف صنعتی و کشاورزی

رییس پژوهش و فن آوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، همچنین در تبیین دیگر برنامه ها از طرح ساخت واحد نیمه صنعتی تصفیه و پاکسازی پساب واحدهای نمکزدایی جهت مصارف صنعتی و کشاورزی، با هدف حفظ محیط زیست، نام برد و افزود: این طرح به دنبال طرح پژوهشی به کارگیری سیستم فیلتراسیون غشایی در تصفیه پساب واحد نمک‌زدایی که هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند، اجرا خواهد شد.

پورقاسم با بیان این که طرح به کارگیری سیستم فیلتراسیون غشایی در تصفیه پساب واحد نمک‌زدایی با پیشرفت 95 درصد از سوی پژوهشکده پلیمر پژوهشگاه صنعت نفت در حال اجراست و هدف از اجرای آن دستیابی به پساب تصفیه شده با مشخصات استاندارد جهت تزریق پساب‌واحدهای نمک‌زدایی به چاههای عمیق دفعی است، تاکید کرد: در واقع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نظر دارد به منظور تکمیل این پروژه و به منظور تولید آب صنعتی و کشاورزی، با استفاده از به حداقل رساندن املاح پساب واحد های نمکزدایی، پروژه پژوهشی طراحی و ساخت واحد نیمه صنعتی تصفیه و پاکسازی پساب واحدهای نمک زدایی جهت مصارف صنعتی و کشاورزی را اجرایی کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
مهراد بابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
0
1
خیلی هاش متوقفند بخشی به خاطر تحریم بخشی هم به خاطر بی توجهی در گذاشتن بودجه مورد نیاز اجرای این طرح ها و همه بیش از 10 سال است در مرحله مطالعات باقی مانده اند وزارت نفت اگر تعهداتش را انجام میداد که اهواز آلوده ترین شهر جهان نمی شد
کارشناس خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
0
1
چند سالی است که مخازن وتاسیسات نفتی استان که تاثیرات آن بر سبد ملی است درحال تهدید منابع آبی استان هستند که این مهم بارها از طرف کارشناسان سازمان آب وبرق خوزستان وبا همکاری کارشناسان محیط زیست به مسئولین نفتی یاد اور میگردد ولی متاسفانه به دلیل اینکه نفت به به عنوان تنها قدرت اقتصادی کشور است کسی توجهی نمیکند با توجه به مستندات موجود اندک منابع محدود اب استان در معرض تهدید جدی است گواه آن شکستن بارها خطوط لوله نفت که مشرف بر منابع ابی هستند میباشد که بارها رودخانه ها را الوده کرده اند
عمر متوسط این خطوط لوله بیش از 30 سال است که اهتمامی برای تعویض انها وجود ندارد
ازطرفی براساس ماده 3 ایین نامه محیط زیست که مصوبه هیا وزیران است و دیگر قوانین موجود ایجاد هرگونه مخازن و تاسیسات وانبارهای نفتی که در حوزه آبریز بلافصل منابع آب که وظیفه تامین اب شرب دارند ممنوع است ولی وزارت نفت بی توجه به این قوانین نسبت به توسعه میادین وتاسیسات خود درجنب وفاصله نزدیک دریاچه سدها اقدام میکند ویا با ایجاد پروژه های نمک زدایی و احداث چا های دفع پسماند که حاوی سموم خطرناک هست در فاصله کم با این دریا چه ها این منابع مهم را تهدید کرده است امید است فرزندان خوزستانی وزارت نفت کمی هم به فکر اینده مردم خود در استان باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
0
0
این کارهایی که ادعا شده، به فرض صحت، در مقابل تعهداتی که شرکت نفت به منطقه دارد هیچ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
0
0
با توجه به حجم تولید و تاسیسات و همچنین گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که 5 استان می باشد می توان گفت که این شرکت از نظر اقدامات زیست محیطی و جلوگیری از آلایندگی در سطح منطقه و بلکه خاورمیانه یکی از بهترین شرکت های نفتی می باشد .
:
:
:
آخرین اخبار