تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۰۴۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عزاداری ماه محرم در کربلای ایران/ از نصب بیرق‌ و علم تا تعزیه‌‌خوانی و پرده‌خوانی‌

خوزستان به عنوان مهد ورود تشیع به ایران اسلامی که به کربلای ایران معروف است در ماه محرم شاهد برگزاری آیین‌های مختلفی است.

باز محرم آمد و عطر دل‌انگیز شهادت سراسر گیتی را فرا گرفته است.

محرم با همه روزهای حزن‌آنگیزش فرا رسیده و شور حسینی دیگری در بین شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین ایجاد کرده است.

باز علم‌ها و بیرق‌ها برافراشته شده و همه مردم شهر در رثای سالار شهیدان سیاه‌پوش شدند.

استان خوزستان به عنوان مهد ورود تشیع به ایران اسلامی یکی از کانون‌های بزرگ آیین‌های عزاداری محسوب می‌شود.

شهرهای مختلف استان خوزستان همزمان با دهه نخست ماه محرم رنگ حزن به خود گرفته و آیین‌های مختلف عزاداری در حال برگزاری است.

در واقع مردم شهرهای مختلف خوزستان از روزها قبل از آغاز دهه نخسیت ماه محرم خود را آماده می‌کنند، مساجد و حسینیه‌ها را نظافت کرده و تکایان را برپا می‌کنند.

با آغاز ماه محرم و به ویژه دهه نخست آیین‌های مختلف عزاداری نیز آغاز و شیفتگان ساحت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور در مساجد و حسینیه‌ها ارادت خود را به شهدای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

*برگزاری همایش خادمان بزرگ اهل بیت در اهواز

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: همایش بزرگ پرچمداران و خادمان بزرگ اهل بیت (ع) همزمان با سومین روز از دهه محرم در اهواز با حضور هیئات مذهبی، منتخب مداحان و شاعران آیینی و بانوان نخبه تاثیر گذار برگزار می شود.

صادق عوض‌زاده افزود:در این همایش موضوعات مختلفی در زمینه‌های عزاداری‌ها در ماه محرم برگزار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این همایش آسیب‌ها و نقطه‌نظرات لازم در خصوص برگزاری آیین‌های عزاداری تبادل نظر می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح‌کرد: در طول ماه محرم نیز بیش 2 هزار و 200 مبلغ به استان خوزستان اعزام و به تبلغ دین می‌پردازند.

عوض‌زاده خاطرنشان‌کرد: اکثر از این مبلغان از استان خوزستان هستندو مابقی از شهرهای قم و تهران اعزام شده‌اند.

وی اضافه‌کرد: آیین‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با آغاز محرم در شهرهای مختلف استان خوزستان آغاز شده است.

*آیین‌های ماه محرم به شکل باشکوهی در آبادان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی آبادان گفت: آیین‌های ماه محرم به شکل باشکوهی در آبادان برگزار می‌شود.

علی هراسبندی در خصوص برنامه‌های ماه محرم در این شهرستان اظهار کرد: آیین‌های گرامی‌داشت ایام ماه محرم از شب اول این ماه آغاز شده است.

علی هراسبندی افزود: در این راستا همه مساجد و هیئت‌های مذهبی شهرستان آیین‌های عزاداری را در حال برگزاری هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این و با توجه به اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای تبلیغ دین محسوب می‌شود مبلغانی نیز به هیئت‌های مذهبی شهرستان اعزام شده‌اند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی آبادان تصریح‌کرد: آیین‌های ماه محرم با شور و اشتیاق زیادی همچون سال‌های گذشته در این شهرستان در حال برگزاری است.

*نصب بیرق عزای اباعبدالله در خرمشهر

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم بیرق عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد جامع خرمشهر نصب شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان و مردم برگزار شد بیرق عزای امام حسین(ع) در مسجد جامع خرمشهر که نماد مقاومت مردم این شهر است نصب شد.

خرمشهر یکی از شهرهایی است که در ماه محرم جمعیت زیادی از شهرهای مختلف به آنجا می‌روند

وجود حسینیه‌ها و تکایای فراوان در کنار مساجد و همچنین مردم دوستدار اهل بیت (ع) موجب شده است تا آیین‌های ماه محرم با شور و وصف‌ناپذیری در این شهرستان حرکت کند.

علاوه بر آن آیین‌های سنتی همچون مواکب نیز در این دهه به حرکت در می‌آیند که جمعیت زیادی در آن شرکت می کنند.

*اجرای تعزیه بزرگ میدانی در شوش

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش از اجرای تعزیه بزرگ میدانی در روستای ابوذر غفاری این شهرستان خبر داد.

شریف احمدی اظهار کرد: هیئت تعزیه حسینی و عزاداران سیدالشهدا روستای ابوذر غفاری که وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است در نظر گرفته‌اند در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تعزیه بزرگ میدانی را به اجرا درآورند.

وی ادامه داد: تعزیه میدانی اسرای کربلا مصادف با تاسوعای حسینی در 22 آذرماه سال جاری در معرض دید همه سوگواران به اجرا درخواهد آمد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش اضافه کرد: تعزیه 72 تن را هم که مصادف با عاشورای حسینی است در 23 آذرماه در معرض دید عموم علاقه‌مندان و دل‌سوختگان آستان حسینی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان بیان کرد: کارگردانی تعزیه اسرای کربلا را هوشنگ بالویی و کارگردانی تعزیه 72 تن را قاسم لطیف بر عهده‌ دارد.

*اجرای مراسم پرده‌خوانی در دزفول

مدیر هیئت امنای هیئت ثارالله دزفول از برگزاری مراسم‌های مختلف در دهه نخست محرم و اجرای برنامه پرده‌خوانی در این حسینیه خبر داد.

بهزاد جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دزفول اظهار کرد: به همت هیئت عاشقان ثارالله دزفول، مراسم عزاداری در حسینه بزرگ ثارالله این شهرستان برگزار می‌شود که این مراسم با استقبال بسیار زیاد مردم مومن این شهرستان مواجه خواهد شد.

وی افزود: هیئت رزمندگان و عاشقان ثارالله از سال 1375 با ورود رهبر معظم جمهوری اسلامی به خوزستان در دزفول آغاز به کار و در راستای نشر و گسترش فرهنگ اسلامی و آموزش معارف دینی و حفظ ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس تشکیل شد.

مدیر و عضو هیت امنای ثارالله دزفول خاطر نشان کرد: این هیئت در راستای حفظ و گسترش فرهنگ عاشورا همه ساله با برگزاری مراسم‌های مختلفی در سطح شهرستان به سوگ سید و سالار شهیدان می‌نشینند.

وی از برنامه‌های ویژه این موسسه در دهه اول محرم خبر داد و گفت: هر شب از ساعت 21 مراسم عزاداری در حسینه بزرگ ثارالله دزفول به همراه مراسم زیارت عاشورا و سخنرانی و سینه‌زنی برگزار خواهد شد.

جولایی گفت: امسال با توجه به استقبال جوانان و اقشار مختلف مردم هر شب اجرای مراسم پرده‌خوانی سرور و سالار شهیدان را برگزار می‌کنیم که 70 درصد حاضران در محفل، جوانان هستند.

مدیر و عضو هیت امنای ثارالله دزفول با بیان اینکه این مراسم برای نخستین بار در دزفول اجرا می‌شود عنوان کرد: در این مراسم محقق و پژوهشگر عاشورایی «دکتر سنگری» در سه شب آخر دهه محرم به سخنرانی خواهند پرداخت.

*برگزاری تجمع هیئت‌های عزاداری در اندیمشک

با فرا رسیدن ماه محرم هیئت‌های عزاداری تجمع خود را در میدان امام خمینی (ره) این شهر برگزار و به عزاداری پرداختند.

در این گردهمایی همه هیئت‌های مذهبی اندیمشک حضور داشته و با برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزای امام حسین(ع) پرداختند و آیین‌های ماه محرم رسما در این شهرستان آغاز شد.

*برپایی مراسم عزاداری حسینی در مسجد امام رامهرمز

مسئول برگزاری مراسم‌ عزاداری رامهرمز از برپایی مراسم عزاداری حسینی در مسجد امام خمینی(ره) این شهر خبر داد.

عبدالکریم بازرگانی اظهار کرد: در ماه محرم مردم این شهرستان غرق در سوگ و عزا شده‌اند.

وی با بیان اینکه محرم از ماه‌های پرسوز و گدازی بوده که سال‌هاست در دل و جان ما نفوذ کرده است و سرتاسر ایران اسلامی در عزا و ماتم امام حسین (ع) بر سرو سینه خواهند زد افزود: به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در دهه اول ماه محرم در مساجد و حسینیه‌های شهر رامهرمز برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری مراسم‌ عزاداری رامهرمز تصریح کرد: این مراسم‌ها به صورت خودجوش و از سوی اقشار مختلف مردم در هیئت‌های مذهبی و تکایا برپا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه اول ماه محرم برپایی زیارت عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام جزایری اصفهانی اعزامی از اصفهان و مراسم سینه‌زنی و عزاداری هر شب در مسجد امام خمینی (ره) این شهرستان برپا می‌شود.

بازرگانی در پایان ضمن درخواست از جوانان و سایر اقشار مردم برای حضور در این برنامه‌های معنوی گفت: شرکت مردم در این مراسم‌ها نشان از شور و عشق مردم ما به راه و رسم سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

*حضور مبلغان و برگزاری گردهمایی هیئت‌های مذهبی در شادگان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شادگان گفت: گردهمایی هیئت‌های مذهبی شادگان به مناسبت ماه محرم برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالله رضایی‌نسب اظهار کرد: آیین‌های ماه محرم در همه نقاط شهرستان شادگان با حضور عزاداران حسینی در حال برگزاری است.

وی افزود: علاوه بر آن گردهمایی هیئت امنا تکایا و مساجد شهرستان نیز برگزار و در این گردهمایی بر لزوم ضرورت مبلغ در ایام محرم در مساجد تاکید شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شادگان تصریح‌کرد: در این راستا 300 مبلغ نیز به هیئت‌های مذهبی اعزام و برنامه‌های مختلف از جمله اقامه‌نماز، بیان احکام و سخنرانی را برگزار می‌کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار