تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۵۱۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مینوشهر؛جزیره بی توجهی ها

 مینوشهر یا همان جزیره مینو یکی از شهرهای تابع خرمشهر است که با وجود داشتن فضایی بکر برای توسعه گردشگری، کشاورزی و صنعتی مورد بی توجهی جدی و فراموشی قرار گرفته است.

 نام قديم اين جزيره «صلبوخ» که در زبان عربي ريگ معنا مي داده و نام فعلي آن «مينوشهر» است. اين جزيره از شرق هم مرز با ايران و از غرب هم مرز با عراق است. اكثريت ساكنان اين جزيره را افراد بومي تشكيل مي دهند. این جزیره در کنار اروندرود و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد. بزرگترین قطر جزیره 2.6کیلومتر و مساحت آن 8.17 کیلومتر مربع است که سراسر از نخلستان پوشیده شده است.

طبيعت بكر و نخلهاي بي شمار اين جزيره اكوسيستم مناسبي براي زيست پرندگان مهاجر و همچنين نيزارهاي انبوه و رازآلود آن پناهگاه حيوانات وحشي از جمله گراز به شمار می رود.

این شهر تفریحگاهی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می آید. کشاورزی و پرورش دام در این جزیره جایگاه خاصی دارد. در جزیره مینو پنج نهر جریان دارد که دو نهر از آنها از رود جرف و سه نهر دیگر از اروندرود منشعب می شوند. این جزیره از معدود نقاط جهان است که آبیاری بوسیله برکشند و فروکشند آب انجام می شود و به وسیله ای نیاز نیست.

آخر ماه بود که حقوقش را به حسابش ریخته بودند باید از طریق کارت برداشت می کرد آن روز مقارن شده بود با واریز یارانه ها هر روز در صفی طولانی پشت تنها دستگاه عابربانک شهرشان می ایستاد نزدیک نوبت او که می رسید دستگاه پیغام می داد (با عرض پوزش دستگاه در حال حاضر قادر به انجام خدمات نمی باشد). بله موجودی دستگاه ته کشیده بود و باید تا فردا صبر می کرد.

این حال روز مردمان مینوشهر به خصوص کارمندان و کارگران است که شهرشان تنها یک بانک دارد و یک دستگاه عابر بانک، سعید بحرانی یکی از اهالی مینوشهر به خبرنگار مهر می گوید: مسئولان بانکها برای جمع کردن چندر غاز پول مردم کم درآمد، از عنوان حساب قرض
الحسنه بهره مي
گيرند و برای اين
که به هدفشان برسند مردم را با جوايز جور واجور سر کار مي
گذارند، تا به برخي از مسائل ريز بانکي سر و ساماني بدهند، لااقل انصاف داشته باشند و بر شعب بانکي و عابر بانک
ها بيفزايند.

وی می گوید: در مناطق ثروتمند نشين تهران و شهرهای بزرگ، بانک
ها در کنار هم شعبه دارند ولي در مناطق فقير نشين و نيز در حاشيه شهرهای بزرگ که محل اسکان خانواده های کم درآمد است نه تنها از کثرت بانکها خبری نيست که بعضا اصلا شعبه ای وجود ندارد.

درخواست های ما بی نتیجه ماند

رئیس سابق شورای مینوشهر نیز می گوید: قبل از انقلاب بانکهای صادرات و ملی در مینوشهر شعبه داشتند ولی اینک می بینیم با وجود اینکه جمعیت زیاد و نیاز مردم نیز به بانک ها بیشتر شده تنها یک شعبه از بانک ملی در این شهر وجود دارد.

حسین بدری می افزاید: با توجه به اینکه این بانک در محدوده منطقه آزاد اروند واقع است؛ منطقه آزاد می توانست با سرمایه گذاری در این بانک کمکی به بهبود وضعیت شهر محروم مینوشهر انجام دهد.

وی می گوید: زمانی که ما در شورا بودیم نامه نگاری های زیادی به بانک ملی مرکزی خرمشهر انجام دادیم تا یا این بانک را در این شهر توسعه بدهند و یا شعبه های دیگری به آن اضافه کنند.

بدری می گوید: بانک ملی حتی حاضر نشد دستگاه های عابر بانک بیشتری در این شهر برای رفاه مردم اضافه کند و مینوشهر الان تنها با یک دستگاه عابر بانک می چرخد آن هم بعضاً یا خراب است و یا موجودی ندارد.

10 کیلومتر برای برداشت پول

وی می افزاید: بعد از اتمام جنگ و برگشتن مردم به مینوشهر از همان اوایل بازسازی همین یک شعبه بانک ملی در مینوشهر احداث شد و بعد از چند سال که سیستم نوین بانکداری الکترونیک در کشور رایج شد مینوشهر از آخرین شهرهای ایران بود که یک دستگاه عابربانک در کنار تنها شعبه این شهر قرار داده شد که بعضا یا پول ندارد و یا خراب است، که مردم ناچارند با طی 10 تا 15 کیلومتر به شهرستانهای مجاور چون آبادان و خرمشهر بروند و پول از دستگاه های آنجا برداشت کنند.



رئیس شورای شهر مینوشهر نیز می گوید: مدتی پیش بازرسان بانک ملی به شعبه مینوشهر آمده بودند و من تصادفی آنها را در شعبه دیدم و این مشکل را با آنها در میان گذاشتم.

امید اسکندری می افزاید: بازرسان خود از نزدیک جمعیت را در بانک دیدند و من به آنها گفتم شهری با این همه جمعیت بودن تنها یک شعبه برای آن کم است و نیاز به توسعه دارد.

مینوشهرها محروم از بخشودگی بانکی

وی می گوید: مشکل بزرگ اینجاست که قوانین منطقه آزاد در اینجا باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است. وی ادامه می دهد: وام بازسازی به نام وام جعاله که هم زمان در اوائل شروع بازسازی به مردم خرمشهر و آبادان و اروندکنار و مینوشهر اختصاص داده شد همگی طبق بخشنامه چند سال گذشته بخشوده شد ولی به دلیل قوانین سخت منطقه آزاد و واقع شدن بانک ملی مینوشهر در محدوده این منطقه این وام برای مردم مینوشهر بخشوده نشد.

اسکندری می افزاید: این شهر تنها یک دستگاه عابر بانک بیشتر ندارد، ما درخواست های خود نسبت به توسعه بانک و اضافه کردن شعب و همچنین اضافه کردن دستگاه های عابر بانک در شهر را تقدیم مسئولین بانکداری کردیم و الان منتظر جواب هستیم.

شهری که جایگاه عرضه سوخت ندارد

از دیکر محرومیت های این شهر می توان به نبودن پمپ بنزین در آن اشاره کرد. فاصله زیاد مینوشهر تا نزدیک ترین جایگاه پمپ بنزین در خرمشهر و یا آبادان تقریبا 10 تا 15 کیلومتر است.

رئیس سابق شورای مینوشهر می گوید: پیگیریهای فراوانی برای احداث و راه اندازی جایگاه پمپ بنزین در این شهر انجام شده بود ولی به دلیل قوانین سخت منطقه آزاد کسی نتوانست جایگاهی در این شهر احداث کند.

حسین بدری می افزاید: وجود مینوشهر در محدوده منطقه آزاد اروند خوبی ها و بدی هایی در بر دارد.

وی گفت: از خوبی های این منطقه هنوز خبری نیست زیرا که تا الان نتوانسته فعالیت رسمی خود را شروع کند و پله ترقی برای این شهر باشد.

بدری می گوید: تنها چیزی که اکنون ما در این شهر از منطقه آزاد به یادگار داریم؛ قوانین سختی است که مشکلات این شهر را دو چندان کرده است.

آیا با جابجایی جدید مدیریتی در سازمان منطقه آزاد اروند دیگر شاهد کم کاری های گذشته در این شهر نخواهیم بود؟ و یا با وعده های تو خالی گذشته، مسئولان فقط رنگ امید را به رخسار مردم خواهند پاشید .
مرجع / مـهـر
برچسب ها: مینوشهر ، جزیره مینو
:
:
:
آخرین اخبار