تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۱۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سوخت هایی که پادشاهي بنزين را سرنگون مي‌کنند
امروزه علي‌رغم تلاش دانشمندان براي چرخاندن چرخ خودروها با انرژي‌هايي مانند سلول سوختي هيدروژن و انرژي خورشيدي، اما همچنان بدون شک بنزين پادشاه باک خودروها باقي مانده است.

به گزارش ايسنا، طي سالهاي اخير استفاده از سوختهاي پاک و جايگزين در خودروها افزايش يافته، اما هنوز عامه مردم بنزين را به عنوان سوخت اصلي خودرو مي‌شناسند.

البته کارشناسان درباره دوام برخي از سوختهاي جايگزين شک و شبهه‌هاي زيادي دارند. با اين وجود همه دانشمندان تلاش دارند تا سوختهايي را براي خودروها توليد کنند تا هم کارايي خودروهاي توليدي حفظ شود و هم محيط زيست از سالها تنفس دود ناشي از سوختن سوختهاي فسيلي در باک خودروها خلاص شود.

در زير با عجيب ‌و غريب ‌ترين سوختهاي خودرو آشنا مي‌شويد:

1 - دانه‌هاي سويا و سيب‌زميني سرخ کرده

دانه‌هاي سويا و روغنهاي گياهي و حيواني مي‌توانند به عنوان سوختي پاک و غيرسمي باک کاميونهاي زمين را پر کنند. سوختي که از نوع ديزل است. اين سوخت نه تنها سوختي واقع‌بينانه براي خودروهاي سنگين است، بلکه هم‌اکنون نيز از آن در برخي از کشورها استفاده مي‌شود.

امروزه استفاده از سوخت بيوديزل در برخي از کشورها مانند برزيل رواج گسترده‌اي پيدا کرده است. استفاده از اين سوخت در باک خودروها بسيار بهتر از استفاده از بنزين به منظور حفاظت از محيط زيست است. البته برخي کارشناسان استفاده بيش از حد اين نوع سوخت را تهديدي براي امنيت غذايي جهان توصيف کرده‌اند.

2 - خاک اره (پوشال)

شايد سخت به نظر برسد که خاک اره بتواند انرژي موردنياز براي حرکت يک خودرو را تامين کند، اما حقيقت اين است که صنعت الوار سالانه هزاران تن خاک اره توليد مي‌کند که قابليت استفاده به عنوان سوخت خودروها را دارند.

در نيجريه يک کارخانه توليد برق احداث شده که از خاک اره کارخانه‌هاي الوارسازي نزدکيش به عنوان سوخت استفاده مي‌کند. اين کارخانه برق موردنياز همه الوارسازي‌هاي اطرافش را تامين مي‌کند. حال ما مي‌دانيم که خاک اره به عنوان سوخت خودرو نيز قابل استفاده است.

3 - ذرت

ذرت از معروف‌ترين سوختهاي پاک خودرو در جهان محسوب مي‌شود. شايد براي برخي عجيب باشد که از ذرت به عنوان سوخت خودرو استفاده مي‌کنند، اما اين اتفاق در کشورهاي زيادي از جمله برزيل و آمريکا رخ مي‌دهد.

اتانول 85 سوختي است که در آن 15 درصد بنزين و 85 درصد اتانول وجود دارد. اين سوخت از ذرت استخراج شده است.

اين سوخت در کنار همه مزايايش داراي معايبي همچون قدرت کمتر نسبت به بنزين و قيمت زياد است و همين باعث شده تا از اين سوخت هنوز به صورت گسترده استفاده نشود.

فعلا اتانول 85 بيشتر در خودروهاي کوچک مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما بعيد نيست در آينده اين سوخت بتواند جاي بنزين را در باک خودروها بگيرد.

4 - کنف (بوته شاهدانه)

استفاده از کنف يا فيبر به عنوان سوخت خودرو نه تنها غيرممکن نيست، بلکه تجربه شده هم است. حتي ممکن است اين سوخت بسيار بهتر از ساير سوختهاي جايگزين هم باشد.

با استفاده از روغن تخمير شده دانه‌هاي شاهدانه و ساقه‌هاي آن مي‌توان به سوختي بيوديزل دست يافت که هم ارزان است و هم بهينه براي مصرف در باک خودروها.

اين نوع سوخت همچنين به راحتي در مزارع قابل کشت و برداشت است. همچنين از اين محصول کشاورزي مي‌توان براي توليد سوخت اتانول نيز استفاده کرد.

5 - زباله

مرکز مديريت پسماند آلتامونت لندفيل در کاليفرنيا نه تنها يکي از مهم‌ترين مراکز دفع زباله دولتي در جهان محسوب مي‌شود، بلکه خانه يکي از بزرگترين ايستگاه‌هاي توليد سوخت تجديدپذير در جهان نيز به شمار مي‌رود.

اين به آن خاطر است که گاز مايع توليد شده در اين مرکز به صورت مايعي تصفيه شده در ناوگان کاميونهاي حمل زباله مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين مرکز نقش عمده‌اي در کاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي دارد و هزاران تن زباله را دوباره به چرخه استفاده بازمي‌گرداند.

اين مرکز يکي از رهبران اصلي جهان در صنعت سوخت خانگي و زباله است. در اين مرکز روزانه حدود 13 هزار گالن گاز مايع توليد مي‌شود.

6 - هوا

اصلا امکان ندارد که از هوا بتوان به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد! اما چرا اين امکان وجود دارد. قدرت هوا را زماني تصور کنيد که در يک بزرگراه با سرعت 70 مايل بر ساعت حرکت مي‌کنيد و شما تلاش مي‌کنيد دست خود را بيرون از پنجره ثابت نگه داريد، اما نمي‌توانيد. قدرت هوا را زماني تصور کنيد که تاير خودروي شما ترکيده و با شدت به طرفي پرتاب مي‌شود. در واقع هواي فشرده شده داراي انرژي است که مي‌تواند حرکت يک خودرو را ممکن کند. خودروهاي هواسوز با مخزن هواي فشرده شده از دهه 20 ميلادي مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

7 - خورشيد

همه ما درباره وضعيت يک خودروي پارک شده زير نور داغ آفتاب اطلاع داريم. اما واقعا کمتر خودرويي توانسته با استفاده از نور خورشيد انرژي موردنياز براي حرکتش را تامين کند. البته تلاشهاي زيادي براي استفاده از نور خورشيد به عنوان سوخت خودرو انجام شده است.

در استراليا کشوري که به داشتن روزهاي داغ در اغلب مناطق خود شهرت دارد تلاش شده تا از نور آفتاب به عنوان سوخت خودروها استفاده شود. در اين کشور همه ساله مسابقات خودروهاي خورشيدي برگزار مي‌شود. اين رقابت بين خودروهاي با شمايل عجيب برگزار مي ‌ود که نظر همه را به سمت خود جلب مي کند. امروزه با استفاده از پنلهاي خورشيدي مي‌توان برق موردنياز خودروهاي برقي و همچنين منازل را تامين کرد.

8 - جلبک

آيا مي‌توانيد تصور کنيد تفاله سبز بدبوي برکه کنار خانه شما مي‌تواند سوخت يک خودرو باشد؟ اگر شما مقدار معيني از اين تفاله بد بو را در جايي جمع‌آوري کرده و فراوري کنيد جواب شما مثبت خواهد بود.

سوختهاي جلبکي آن‌طور که از نام آنها برمي‌آيد مي‌توانند بيوديزل، بيواتانول و ديگر سوختهاي زيستي را تشکيل دهند.

کشاورزان جلبک (چنين شغلي واقعا وجود دارد!) مي‌توانند از زمينهاي نه چندان مناسب کشت استفاده کرده تا سوخت جلبکي توليد کنند.

9 - باکتري

آنها ممکن است همه جايي باشند و همه کاري هم بکنند. ممکن است ميليونها از آنها در دستان شما باشند و شما را هم بيمار کنند. اما باکتريها آن‌قدر قدرت دارند که حتي مي‌توانند به عنوان سوخت خودرو نيز از آنها بهره برد.

ميکروبيولوژيستهاي حرفه‌اي در حال کار روي باکتريها با استفاده از مهندسي ژنتيک هستند تا تغييراتي را در اين موجودات فوق‌العاده ريز ايجاد کنند تا توليد انرژي را از آنها ممکن سازند.

بخشي از اين فرايند نيز مربوط به توليد نفت و انرژيهاي فسيلي از باکتريها مي شود که اين فرايند هزاران سال به طول مي‌انجامد.

باکتريها اين موجودات بسيار ريز قادرند براي ما بنزين، ديزل، سوخت جت، قير و ديگر محصولات پتروشيمي را توليد کنند. با اين وجود اين انسان است که بايد راه‌هاي استفاده از باکتري را کشف کند.

با وجود تمام تلاشهاي انجام شده براي پيدا کردن جانشيني خلف براي بنزين هنوز هم به نظر مي‌رسد که بنزين براي سالهاي سال بتواند بر باک خودروهاي جهان حکومت کند. حکومتي که بايد ديد به دست‌ کدام سوخت جايگزين سرنگون خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار