تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۱۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستانی‌ها از نخستین جشنواره پدران و مادران قصه‌گو میزبانی می‌کنند
نخستین جشنواره پدران و مادران قصه‌گو با هدف معرفی و رواج فرهنگ قصه‌گویی، جمع‌آوری و حفظ بخشی از سنت‌های شفاهی برای آیندگان و تشویق عموم مردم به پاسداشت ازمیراث فرهنگی خود، اردیبشهت 1393 از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) برگزار می‌شود
نخستین جشنواره پدران و مادران قصه‌گو با هدف معرفی و رواج فرهنگ قصه‌گویی، جمع‌آوری و حفظ بخشی از سنت‌های شفاهی برای آیندگان و تشویق عموم مردم به پاسداشت ازمیراث فرهنگی خود، اردیبشهت 1393 از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) برگزار می‌شود.

مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا)  به برگزاری جشنواره پدران و مادران قصه‌گو در سطح استان اشاره و بیان کرد: قصه را می‌توان بخش مهمی از ادبیات شفاهی در هر فرهنگی به‌شمار آورد که به فراخور نوع زندگی و روحیات مردم از لحاظ ریخت‌شناسی متفاوت است.

به گفته او، قصه‌ها بخش مهمی از میراث فرهنگی یک سرزمین را تشکیل می‌دهند که سینه به سینه از پدران به نسل حاضر رسیده‌اند و نوجوان و جوان امروز باید قصه‌ها را بشناسد و در حفظ آن کوشا باشد. از سوی دیگر، مادر و پدرها، نقش بسیار مهمی در انتقال قصه‌ها به نسل جوان دارند. پدری و مادری که خود قصه را نمی‌شناسد و زمان نمی‌گذارد تا برای کودکش داستان بگوید چگونه می‌تواند راوی فرهنگ و ادبیات شفاهی سرزمین خود باشد؟



گهستونی با اشاره به این‌که نمی‌توان تاریخ درست و روشنی برای قصه و قصه‌گویی در نظر گرفت، ادامه داد: قصه‌ها به رویدادهای تاریخی، رزم‌ها، بزم‌ها،  قهرمانی‌ها، عشق ومحبت، شادی و اندوه، آموزه‌های دینی و اخلاقی و خلاصه بگویم به وجوه گوناگون زندگی انسان توجه می‌کنند، اما شاید نتوان تاریخ دقیقی برای اولین قصه و قصه‌گو در نظر گرفت. قدر مسلم این‌که قصه‌گویی در فرهنگ سنتی ما قدمتی چند هزارساله دارد.

به گفته دبیر انجمن تاریانا، قصه‌ها در گذر زمان، کارکردهای خاص خود را داشته‌اند از جمله مهم‌ترین کارکردهای قصه، جنبه سرگرمی و آموزنده بودن آن بوده است و افسانه‌ها و قصه‌ها هواره، روایتگر  ادبیات شفاهی این مرزوبوم و تاریخ و فرهنگ آن بوده‌اند.

گهستونی با اشاره به این‌که تغییرات روزافزونی که به‌واسطه وجود تکنولوژی و رواج مدرنیته درزندگی مردم رخ داده کلیت و هویت فرهنگ را دگرگون ساخته است گفت: بسیاری آداب و رسوم و سنت‌های کهن ما  ازمیان رفته ‌ و  به فراموشی سپرده شده‌اند. بخشی از این آداب و رسوم، ادبیات شفاهی ماست که قصه را نیز دربرمی‌گیرد.

هدف از برگزاری جشنواره پدران و مادران قصه‌گو که در سطح استان خوزستان و استان‌های همجوار برگزار می‌شود، معرفی ورواج فرهنگ قصه‌گویی، جمع‌آوری و حفظ بخشی ازسنت‌های شفاهی برای آیندگان و ترغیب و تشویق عموم مردم به پاسداشت ازمیراث فرهنگی کهن خود است.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا 28 دی ماه سال 1392، نمونه قصه‌گویی خود را به صورت صوتی و تصویری به نشانی اینترنتی parents.storyteller@gmail.com ارسال کنند. جشنواره قصه‌گویی پچدران و مادران قصه‌گو، 28 اردیبهشت ماه 1393 و همزمان با روز جهانی موزه‌ها در اهواز برگزار می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار