تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۱۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با نزدیک شدن به اربعین حسینی صورت گرفت
عزیمت زائران پیاده اربعین از مناطق مختلف خوزستان به شلمچه
با نزدیک شدن به اربعین حسینی زائران اباعبدالله از جای‌جای کشور به ویژه از استان‌های همجوار و همچنین شهرهای مختلف استان خوزستان با پای پیاده در حال عزیمت به شلمچه برای مشرف شدن به کربلای معلی هستند.

 چند سالی است سنتی حسنه در کشور عراق ایجاد شده و آن نیز حضور گسترده شیعیان در اربعین سالار شهیدان در کربلاست.

در واقع پس از سقوط رژیم بعث عراق این سنت در این کشور بنا نهاده و هر سال با حضور گسترده‌تر محبان اهل بیت از سراسر جهان جلوه‌ای خاص به خود می‌گیرد به گونه‌ای که اربعین شهدای دشت نینوا به اجتماع بزرگ شیعیان در بین‌الحرمین منجر می‌شود.

مردم ایران اسلامی که از محبان حقیقی اهل بیت و خاصه اباعبدالله الحسین هستند در این سال‌ها حضوری پرشور را در آیین اربعین امام حسین در کربلا دارند.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد طی کردن مسیر با پای پیاده است که جزء عشق به ساحت اباعبدالله هیچ چیز نمی‌تواند توانی این چنین را به زائران حرمش بدهد.

زائران پیاده از نقاط مختلف کشور و حتی از دوردست‌ترین نقاط از مدت‌ها قبل از فرا رسیدن اربعین حرکت خود را از مبادی خود آغاز می‌کنند و رنج روزها سفر را به عشق زیارت اربعین طی می‌کنند.

زیارتی که در باب فضایل آن بسیار گفته و نوشته شده است.

در باب زیارت امام حسین در روز اربعین آمده است: اربعین، چهلمین روز شهادت امام حسین علیه‌السلام است که جان خود و یارانش را فدای دین کرد.

از آنجا که گرامیداشت ‏خاطره شهید و احیاء اربعین وی، زنده نگهداشتن‏ نام و یاد و راه اوست و زیارت، یکی از راه‌های یاد و احیاء خاطره است، زیارت‏ امام حسین‏«ع‏» به ویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است، فضیلت بسیار دارد.

امام حسن عسکری‏«ع‏» در حدیثی علامت‌های ‏«مؤمن‏» را پنج چیز شمرده است: پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز که هفده رکعت آن نمازهای واجب و مابقی نوافل می باشد، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن در نماز ‏و «بسم الله الرحمن الرحیم» را در نماز، آشکارا گفتن.

زیارت اربعین که در این روز مستحب است، در کتب ادعیه آمده است ‏و به اینگونه شروع می‏شود: «السلام علی ولی الله و حبیبه...» که این متن،از طریق ‏صفوان جمال از امام صادق‏«ع‏» روایت‏ شده است.

زیارت دیگر آن است که جابربن‏عبدالله انصاری دراین روز خوانده است و متن زیارت به عنوان زیارتنامه آن امام در نیمه ‏ماه رجب نقل شده و با جمله‏«السلام علیکم یا آل الله...» شروع می‏شود.

مورخان نوشته‏اند که جابربن عبدالله انصاری، همراه عطیه عوفی موفق شدند که درهمان اولین اربعین پس از عاشورا به زیارت امام حسین‏«ع‏» نائل آیند.

وی که آن هنگام ‏نابینا شده بود، در فرات غسل کرد و خود را خوشبو ساخت و گام‌های کوچک برداشت تا سر قبر حسین بن علی‏«ع‏» آمد و با راهنمایی عطیه، دست روی قبر نهاد و بیهوش شد، وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین! سپس گفت:«حبیب لا یجیب حبیبه...» آنگاه ‏زیارتی خواند و روی به سایر شهدا کرد و  آنان را هم زیارت نمود.

اما اگر زیارت اربعین همراه با پیاده‌روی باشد بر فضیلت آن افزوده خواهد شد چنانکه حسین‌بن‌ثُویر می‌گوید: امام‌ صادق(ع) فرمودند: اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على(ع) باشد. اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمى که برمى‌‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏‌فرماید.

تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار مى‌‌دهد.

تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‏ فرماید.

تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏‌اى نزد او آمده و مى‌‌گوید: رسول خدا(ص) به تو سلام می‌رساند و به خطاب به تو مى‌‏فرماید: از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد.



*آغاز حرکت پیاده به سمت شلمچه

بر این اساس و با رسیدن به روزهای پایانی ماه محرم حرکت پیاده زائران اباعبدالله از نقاط مختلف کشور به سمت خرمشهر برای رسیدن به شلمچه و عبور از طریق این مرز آغاز شده است.

در بسیاری از مسیرهای ورودی استان خوزستان و به ویژه مسیرهای منتهی به آبادان و خرمشهر که می‌گذریم زائرانی را می‌بینیم که کوله‌پشتی را بر دوش کشیده و با بیرق‌هایی که ندای "لبیک یا حسین" بر آنها نقش بسته است در حال حرکت به سمت شلمچه هستند.

برخی در قالب گروه‌های کوچک چند نفری و برخی دیگر نیز در قالب گروه‌ها چند ده نفره در حال طی کردن مسیر هستند.

در بین آنها زائرانی از نقاط دور دست کشور و حتی برخی شهرها و روستاهایی که ممکن است تاکنون نام آنها را نیز نشنیده‌ایم نیز هستند که عشق به زیارت اباعبدالله در روز اربعین مسافت طولانی را بر آنها آسان کرده است.

با توجه به اینکه مسیر شلمچه تا کربلا به صورت پیاده تقریباً حدود 14 تا 15 روز به طول می‌انجامد بسیاری از این زائران از پیش از آغاز ماه صفر حرکت خود را آغاز تا در نخستین هفته از این ماه به شلمچه رسیده و پس از استراحتی کوتاه مسیر خود را ادامه دهند.


*شلمچه به روزهای اوج حضور زائران نزدیک می‌شود

با توجه به اینکه اکثر زائران، مرز شلمچه را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب می‌کنند خرمشهر در این روزها کم‌کم حال و هوای اربعین به خود گرفته و بار دیگر میزبان زائران اباعبدالله خواهد بود.

زائرانی که ابتدا کربلای ایران و مزار مطهر شهدای گمنام شلمچه که همچون الگوهای خود در دشت کربلا در صحنه نبرد حق علیه باطل مظلومانه پرپر شدند را زیارت می‌کنند.

کم‌کم شلمچه به روزهای شلوغ خود نزدیک می‌شود روزهایی که گویی محشری است برای زائرانی که می‌خواهند به زیارت سید و سالار شهیدان و سقای دشت کربلا رهسپار شوند.

روزهایی که خیل عظیم جمعیت در این منطقه به‌گونه‌ای است که در محوطه خروجی این مرز به سمت عراق جای سوزن انداختن نیست و فوج فوج جمعیت در انتظار مهر خروجی خود برای عظیمت هستند.





تشکیل ستاد استقبال از زائران اربعین در خرمشهر

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر در این خصوص گفت: با توجه به اینکه خرمشهر در سال‌های اخیر و در ایام اربعین حسینی میزبان خیل عظیمی از زائران است ستادی در این راستا تشکیل شده است.

عادل فرهانیان افزود: این ستاد به برنامه‌ریزی برای استقبال و همچنین پذیرایی از زائرانی که از مرز شلمچه رهسپار کربلا می‌شوند اقدام خواهد کرد.

وی گفت: در این راستا قرار است در طول ایام پیک حضور زائران در خرمشهر ایستگاه‌های صلواتی در مسیر شلمچه ایجاد و از زائران ابا عبدالله استقبال شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر تصریح‌کرد: علاوه بر خدمات دیگری نیز در محل یادمان شهدای شلمچه نیز به زائران انجام خواهد شد.

فرهانیان خاطرنشان‌کرد: در این راستا جلسات مربوط به انجام هماهنگی‌های لازم برای استقبال از زائران در فرمانداری تشکیل شده است.

گزارش از امید زباری
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار