تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵۳۷۷۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نامه مشترک ابتکار و استاندار خوزستان به روحانی/ تا بازنگری مجدد طرح های اجرایی انتقال آب کارون باید متوقف گردد / نشت موادنفتی به مخزن سدگتوند
در پی مشکلات عدیده زیست محیطی و پیامدهای اجتماعی ناشی از انتقال آب بین حوضه ای در حوضه آبریز رودخانه کارون ، وزارت نیرو مکلف است با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از متخصصین و صاحبنظران آب استان و کشور، نسبت به بازنگری طرح های مذکور جهت تامین حقآبه لازم و دائم برای کارون اقدام و نتایج کارشناسی دقیق تا پایان سال 1392 اعلام نمایدو کلیه طرح های مطالعاتی و اجرایی تا تصمیم نهایی...
خوزنیوز: اوایل آبان ماه امسال معضومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در راستای بازدیدهای استانی، سفری یک روزه به استان خوزستان داشت. ابتکار در این سفر یک روزه بازدید هوایی، گفت و گو با مسئولان استانی، شرکت در جمع فعالان محیط زیست، شرکت در جمع فعالان محیط زیست و خبرنگاران را در برنامه خود داشت.

همان موقع شنیده شد که معاون رییس جمهور و استاندار خوزستان نامه مشترکی را تهیه کرده اند اما توضیح و اطلاعات بیشتری در این زمینه محتویات این نامه مخابره نشد.

خوزنیوز جهت اطلاع خوانندگان متن در این مطلب تقدیم می کند. در روزهای آینده به محتویات و مسائل مطرح شده در  این نامه بیشتر خواهیم پرداخت.

نامه مشترک ابتکار و استاندار خوزستان به روحانی/ تا بازنگری مجدد طرح های اجرایی انتقال آب کارون باید متوقف گردد / نشت موادنفتی به مخزن سدگتوند

جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با احترام پیرو بازدید از استان خوزستان در تاریخ 1392/08/06 توسط اینجانبان و  گروهی از کارشناسان محیط زیست ، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی ، عناوین بحران و مسائل جدی تهدید کننده محیط زیست استان را به استحضار می رساند.

1. اعلام نام اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی به دلیل آلودگی هوا و گردوغبار و تشدید بیماری تنفسی درسطح استان

2. شورشدن آب سد گتوند و تبدیل آن به یکی ازکانون های بحران کشاورزی و آب شرب منطقه و نشت طبیعی ترکیبات نفتی به مخزن سد

3. کاهش آورد رودخانه کارون و مساله انتقال آب بین حوزه ای از سرشاخه های کارون و دز

4. ورود فاضلاب ها و پسآب ها به رودخانه کارون

5. خشک شدن بخشی ازتالاب هورالعظیم در اثر فعالیت های نفتی و پیامد آن تشدید پدیده گردوغبار

6. فرسودگی گسترده خطوط لوله نفت و گاز و وقوع حوادث نفتی مکرر توام با آلودگی های گسترده زیست محیطی

7. مشکلات بوجودآمده در اثر پسآب های کشت و صنعت نیشکر ، پیدایش دریاچه های آلوده و شور، به خطر افتادن سلامت مردم منطقه، مشکلات مرزی و بین المللی و خطر بالقوه تخلیه این پسآب ها به رودخانه کارون

8. معضل پسماندهای شهری به لحاظ مشکلات در جمع اوری و امحاء ان

با عنایت به اینکه برخوردبا بحران ها و مسائل استان خوزستان و جلوگیری از تشدید آن در گرو راهبری مدبرانه حضرتعالی و هیات محترم وزیران  است ، استدعا دارد دستور فرمایند با قید فوریت ، نسبت به تعیین وقت جهت رسیدگی ویژه به مسایل این استان با حضور سازمان محیط زیست و استاندار خوزستان در دستور کار هیات وزیران قرار گیرد. به پیوست پیشنهاد مصوبه مسائل اساسی زیست محیطی استان و راهکارهای حل آن تقدیم می گردد.

عبدالحسن مقتدایی – استاندار خوزستان

معصومه ابتکار- رییس سازمان حفاظت محیط زیست




مسائل اساسی زیست محیطی استان و راهکارهای حل آن

1.با توجه به افزایش شوری و کاهش کیفیت آب رودخانه کارون طی سال های اخیر، که با آبگیری سد گتوند علیا در سال 1389 روند رو به تزایدی داشته است، وزارت نیرو مکلف است نسبت به بررسی همه جانبه موضوع و ارائه راهکار اساسی و قطعی از جمله طرح عملیات اجرایی انتقال آب های شور مخزن سدگتوندعلیا و برگرداندن وضعیت خروجی سد به شرایط نرمال (قبل از آبگیری) همچنین وزارت نفت در خصوص مهار و کنترل نشت مواد نفتی به دریاچه سد در اسرع وقت اقدام نمایند.

2.با توجه به مشکلات ناشی از تخلیه زه آب در غرب رودخانه کارون از شمال اهواز به سمت غرب جاده اهواز-خرمشهر و بروز مشکلات بین المللی و ملی و همچنین خطر ورود زهاب های شور به رودخانه کارون، مصوبه شورای امنیت ملی ، وزراتخانه های نیرو، نفت و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مکلفند نسبت به آغاز عملیات اجرایی جهت بهره گیری از زهآب های مربوطه از طریق احداث صنایع جانبی و کشت گیاهان سازگار و افزایش راندمان آبیاری اقدام نمایند. بدیهی است انتقال پسآب باقیمانده  پس از اقدامات اصلاحی و بهبود کیفیت زهآب با نظر سازمان محیط زیست کشور به خورهای جنوبی و یا بخش های جنوبی تالاب شادگان قابل بررسی خواهد بود.

3.در پی مشکلات عدیده زیست محیطی و پیامدهای اجتماعی ناشی از انتقال آب بین حوضه ای در حوضه آبریز رودخانه کارون ، وزارت نیرو مکلف است با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از متخصصین و صاحبنظران آب استان و کشور، نسبت به بازنگری طرح های مذکور جهت تامین حقآبه لازم و دائم برای کارون اقدام و نتایج کارشناسی دقیق تا پایان سال 1392 اعلام نمایدو کلیه طرح های مطالعاتی و اجرایی تا تصمیم نهایی این کمیته باید متوقف گردد.

4.با توجه به ورود فاضلاب های شهری به رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز و آلودگی شدید منابع آب همچنین 75 درد پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه شرق اهواز ، وزارت نیرو مکلف است نسبت به تکمیل ، راه اندزای و بهره برداری از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز (که 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته) تا پایان سال 1392 اقدام نماید.

5.با عنایت به پیامدهای منفی و تشدید پدیده  ریزگردها ناشی از ممانعت وزارت نفت در تامین نیاز آبی تالاب هورالعظیم به منظور انجام فعالیت های نفتی ، وزارت نفت مکلف است نسبت به رفع ممانعت رهاسازی آب در حوضچه های شماره 3 ، 4 ، 5 تالاب هورالعظیم و انجام تعهدات زیست محیطی در این زمینه تا پایان سال 1392 اقدام نماید.

6.    با توجه به وقوع پدیده گردوغبار در گستره کشور که درصد عمده آن از کشورهای همسایه منشا می گیرد و بروز پیامدهای منفی بهداشتی، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی وزارت نفت، وزرات امورخارجه و سازمان محیط زیست کشور با تمهیدات لازم نسبت به پیگیری حل معضل ریزگردها از طریق رایزنی باکشورهای مرتبط اقدام نمایند.

7.با توجه به تعیین کلانشهر اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی و وقوع مکرر پدیده گردوغباردر استان خوزستان از یک سو و انتشار گسترده آلاینده های هوا ناشی از سوزندان میلیون ها متر معکب گاز همراه  نفت در استان در نتیجه فعالیت های نفتی ، سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزارت نفت مکلفند نسبت به آغاز عملیات ایجاد پوشش گیاهی و مهارعرصه ها و کانون انتشار گردوغبارو توسعه کمربندی فضای سبز شهرها اقدام نماید.ضمنا با توجه به برخوداری نیروگاه رایمن از سیستم دوگانه سوز و آلودگی شدید هوای شهر اهواز ،وزارت نفت سوخت گاز طبیعی نیروگاه رامین در تمام فصول سال را تامین نمایند.

8.با توجه به انتشار گسترده آلاینده های خاص و خطرناک توسط پتروشیمی منطقه ویژه در محدوده شهرستان ماهشهر و آلودگی خوریات منطقه ، وزارت نفت مکلف است نسبت به ساماندهی و مدیریت فاضلاب های صنعتی و آلودگی هوای ناشی از فعالیت آنها مطابق با استانداردهای زیست محیطی طی یک برنامه زمان بندی با قید فوریت اقدام نماید.

9.با توجه به گستردگی انواع فعالیت های صنعتی، کشاورزی و بروز انواع آلایندهای آب ، خاک، هوا ،معاونت برنامه رزی و نظرات راهبردی نسبت به تجهیز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به شبکه پایش و کنترل آلودگی ها و پژوهش های زیست محیطی،سالیانه 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران با قید فوریت اختصاص یابد.

10.باتوجه به خسارت وارده به منابع آب و خاک استان ناشی از شکستگی های مکرر خطوط انتقال نفت فراورده های نفتی و گاز به دلیل فرسودگی (قدمت بیش از 40 سال) وزارت نفت مکلف است نسبت به آغاز عملیات اجرایی تعویض خطوط لوله فرسوده نفت و گاز با قید فوریت شروع در سال جاری و با تکمیل آن طی یک برنامه زمان بندی 4 ساله اقدام نماید.

11.با توجه به پیشرفت بیش از 90ردصد ی طرح جمع اوری و شیرین سازی گازهای همراه نفت (آماک) و انجام هزینه سنگین طرح ، وزارت نفت مکلف است نسبت به بهره برداری کامل از طرح و جلوگیری از سوزاندن میلیون ها متر معکب گاز با ارزش ترش در سطح استان خوزستان و جلوگیری از آلودگی های گسترده زیست محیطی تا پایان سال 1392 اقدام نماید.

12.با توجه به مشکلات ناشی از عدم دفن اصولی پسماندهای شهری و سوزاندن پسماندها و ایجاد الودگی هوا در استان خوزستان ، وزارت کشور مکلف است نسبت به ساماندهی و مدیریت  پسماندهای شهری مطابق با ضوابط و استانداردهای زیست محیطی اقدام نماید.

13.با توجه به گستردگی فعالیت های شیلاتی و ورود گسترده پساب های شور و آلوده پرورش ماهی به رودخانه های کارون و دز ، جهاد کشاورزی موطف است نسبت به مدیریت پساب های فوق مطابق با استانداردهای زیست محیط با قید فوریت اقدام نماید.

14.با توجه به اینکه استان خوزستان موضوعات زیست محیطی متعدد و متنوع در حوزه تالاب ها، خوریات و سواحل خلیج فارس ، مدیریت حیات وحش و شکار و صید ، میادین نفتی در حوضه های آبریز ، آلودگی صنایع بزرگ، مصرف گسترده کود و سموم کشاورزی ، مدیریت جنگل های زاگرس وجود دارد ضروری است این کمیته نسبت به پیگیری موضوعات اقدام نماید.

15.با توجه به شیوع بیماری خطرناک و آفت گونه ناشی از طغیان مگس میاز و مرگ ومیر تعداد زیادی از گونه در خطر انقراض گوزن زرد در استان خوزستان ، مبلغ 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور جهت مقابله با بیماری و مدیریت سایت های تکثیر و نگهداری احیا زیستگاه ها به اداره کل محیط زیست استان خوزستان تخصیص یابد.

16.با عنایت به ماده 123 برنامه پنجم و تبصره یک ماده 38 قاون مالیات بر ازش افزوده ، وزارت نفت مکلف است در خصوص پرداخت یک درصد از فروش نفت تحت عنوان عوارض آلایندگی ناشی از فعالیت توام با آلودگی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه آن و همچنین پتروشیمی های مستقر در منطقه ویژه ماهشهر به اداره کل مالیاتی استان جهت اجرای پروژه های زیست محیطی و توسعه کمربند سبز شهرداری ها و دهیاری ها(با کسب نظر و تایید اداره کل محیط زست استان خوزستان) اقدام نمایند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
17
من دیگه نمی دونم غیر از ریزگرد ها ، باران اسیدی ، نبود اب شرب سالم و لقب الوده ترین شهر جهان برای اهواز و ... چه اتفاق مخرب دیگه ای باید برای خوزستان بیفته تا مسئولین دست از سر کارون بردارن!!!!!
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
3
همه چیز تو این مملکت بی قاعده و قانونه اینم روش ول از بد روزکار این ب قانونی به نفع ما ه نبوده تا حالا دام مثل گاو درس و زبان میخونم که دیگه تحمل اینچیزا رو ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
5
ضمن تشکر از خانم ابتکار و استاندار محترم - امیدوارم این موضوع با حمایت نمایندگان استان ، مجدانه پیگیری شود . هر چند برخی از نمایندگان به میش میگن بپر ، به گرگ میگن بگیرش ...! عملکرد اونها در مجلس اسمشون رو معلوم میکنه .... خدا عاقبت به خیرشون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
ما هر چی میکشیم از نماینده هامونه وقتی بعضیها زمان انتخاباته ایلی و طایفه ای رای میدن بهتر از این نمیشه امیدوارم حداقل به آقای مقتدایی اجازه بدن کار کنه نه بعد از مدتی بزارنشون کنار
reza11
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
1
2
اما نوشتن این نامه چه تاثیری داشت جز اینکه برای انتقال آب بودجه اختصاص دادند و اعتبارات عمرانی خورستان را به شدت کاهش دادند و از طرفی درآمدی که خوزستان باید به حساب خزانه دولت واریز کند تقریبا دوبرابر شده . ما خوزستانیها مورد ظلم واقع شدیم و به خدا شکایت می بریم و از استاندار هم میخواهیم در اعتراض به این ستمها از سمتش همین حالا استعفا دهد.
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
مطمئنا تاثیر داره وقتی معاون رییس جمهور پایین این نامه را امضا می کند یعنی سند. خیلی از مواردی که در این نامه از سوی خانم ابتکار برآنها صحه گذاشته شده است مواردی است که سالها کارشناسان فریاد می زدند ولی در دولت های قبلی کسی محل نمی گذاشت و قبول نمی کرد. حالا که پذیرفتن و خودشان پیش قدم شده اند کار ارزشمندی است و البته موظف هم می شوند پیگیری کنند و ما شهروندان و رسانه ها هم باید این یک موارد مطرح شده را که یک قدم به جلو است پیگیری کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
1
0
حالا خبزاتون ته کشیده این رو نوشتین.ها.بجای این حرفا بگید الان که انلقال اب کارون بودخه گرفته خانم ابتکار چی مگن لابد در مقابل نظر مافوق می گن چشم و ساکت میشن برای این همه .... واقعا متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
جالبه خودت بریدی خودت هم دوختی این معضلات در طول 8 سال بوجود آمده توقع نداشته باش 8 ماهه حل بشه
علیرضا قنبری
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
0
5
سلام وخداقوت.
جناب آقای مهندس مقتدایی ازاینکه علمی وریشه ای بامسائل ومشکلات استان برخوردمیکنید بسیارجای خوشحالی وخرسندی دارد
وباتوجه به دیدبلندوحرفه ایتان انشالله استان همیشه قهرمان خوزستان رابجایگاه اصلی خودخواهیدرساند.انشالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
0
7
آقای مقتدایی ممنونیم امیدواریم پیگیریهای شما به نتیجه برسه و ادامه داشته باشه
خوزستاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
0
0
خانم ابتکاردر اين نامه به اهمال محيط زيست استان در نظارت بر طرح ها وتعمق در هنگام صدور مجوزهاي زيست محيطي اشاره نکرده است.اين همه مشکلات زيست محيطي در استان داريم،محيط طيسن بدنبال انتقال گوزن زرد به باغ شهروند اهواز است.شهري که مردم از آن فراري هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
اینم یکی از مشکلات در کنار بقیه مشکلات شما اشکالی در رسیدگی میبینی ؟
reza11
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
1
0
قابل توجه خانم سارا:
این نامه در آبانماه نوشته شده و هیچ فایده ای هم نداشته
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
حتما فایده داشته. یکی از فایده های آن سفر رییس جمهور به خوزستان در اواخر دی ماه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
عجله نکن باید صبور بود و البته پیگیر این کارها زمان میبره ولی نباید بگزاریم فراموش بشه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
0
0
البته کارشناسی مجدد خوبه ولی تضمین بررسی مجدد فقط باحضورکارشناسان دلسوز خوزستانی باید صورت گیرد
شهاب
|
United States of America
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
0
1
این نامه مربوط به 14 آبانماهه. و تاثیری هم نداشته. الان در لایحه بودجه برای انتقال آب ردیف بودجه گذاشتند. خانم ابتکار هم موافقت کرده.
:
:
:
آخرین اخبار