تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
غزال‌هاي "اوريكس" بچه‌دار شدند
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: نخستين غزال عربي (اوريكس) در سايت حفاظت شده "ديمه" رامهرمز و در شرايط نيمه طبيعي متولد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري ايسنا_منطقه خوزستان_تورج همتي با اعلام اين خبر اظهار كرد: پس از انتقال 2 راس غزال عربي (اوريكس) اهدايي كشور قطر به دولت جمهوري اسلامي ايران و پس از بررسي‌هاي اجمالي زيستگاه‌هاي ديمه در رامهرمز و ميش‌داغ در دشت آزادگان، در نهايت سال گذشته 2 راس غزال اوريكس از طريق هوايي از پارك پرديسان تهران به منطقه شكار ممنوع ديمه منتقل و در منطقه‌اي حفاظت شده به مساحت 2 هكتار رهاسازي شد.

وي افزود: با انجام مراقبت‌هاي ويژه و اقدامات حفاظتي، نخستين نوزاد اين غزال‌ها 2 روز پيش متولد شد و هم‌اكنون بر اساس معاينات دامپزشكي انجام شده، وضعيت عمومي غزال مادر و نوزاد متولد شده رضايت‌بخش است.

همتي تصريح كرد: غزال‌هاي عربي از خانواده گاوسانان هستند و از گونه‌هاي در معرض خطر انقراض به شمار مي‌روند؛ كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، مانند اردن، قطر و عربستان مهمترين زيستگاه اين گونه غزال هستند؛ طول اين گونه غزال 140 تا 180 سانتي‌متر، وزن آن 100 تا 120 كيلوگرم، طول شاخ 70 تا 75 سانتي‌متر است و حدود 20 تا 25 سال عمر مي‌كند؛ اوريكس نر موجود در سايت ديمه 3 ساله و اوريكس ماده، 2 ساله است.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان خاطرنشان كرد: در منطقه شكار ممنوع ديمه رامهرمز فضايي به مساحت 100 هكتار براي احياي آهوي ايراني ايجاد شده و در اين منطقه امكاناتي مانند ايستگاه قرنطينه، آبشخور و پاسگاه محيط‌باني ايجاد شده است؛ در حال حاضر 22 راس آهو در اين منطقه رهاسازي شده است.
:
:
:
آخرین اخبار