تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۴۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصرف زیاد نمک علاوه بر فشار خون موجب پوکی استخوان و سرطان معده می شود
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن هشدار نسبت به مصرف زیاد نمک گفت:مصرف زیاد نمک موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی،فشار خون بالا ،پوکی استخوان و سرطان معده می شود.

میترا جودکیان با اشاره به هفته بسیج اطلاع رسانی تغذیه با شعار ˈسلامتی با کاهش مصرف نمک و روغنˈ گفت:یک دغدغه جدی در حوزه غذا و تغذیه مصرف نمک و روغن خوراکی است.

وی افزود: بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف نمک یددار تصفیه شده برای هر فرد در روز پنج گرم می باشد اما این میزان در کشور ایران به حدود سه برابر می رسد که خود این امر می تواند زمینه ساز بیماری های بسیاری باشد.

وی مصرف بی رویه انواع روغن ها وچربی ها را یکی از عوامل خطر و ابتلا به بیماری ها دانست وگفت: با جایگزین کردن روغن مایع به جای روغن جامد و در کل رعایت تعادل غذایی و کاهش مصرف انواع روغن ها به میزان 15 تا 30 درصد کل انرژی دریافتی می توان کمک قابل توجهی در پیشگیری از بروز عوارض ناشی از مصرف زیاد آنها کرد تا اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی در این زمینه محقق می شود.

جودکیان با اشاره به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی دزفول در هفته بسیج اطلاع رسانی تغذیه گفت:در روز چهارشنبه تیمی از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مدارس دزفول حضور می یابند و میان وعده دانش آموزان را کنترل می کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین روز شمار هفته بسیج اطلاع رسانی تغذیه را به این شرح اعلام کرد:روز اول:صنعت و کاهش مصرف نمک و روغن در غذاهای فراوری شده ،روز دوم :تغذیه سالم و پیشگیری از فشار خون بالا ،روز سوم:ذائقه سازی کودکان برای تشویق به عادت های غذایی صحیح ،روز چهارم:ارزیابی مصرف صحیح روغن
روز پنجم:ارزیابی مصرف صحیح نمک ،روز ششم:دانش آموزان سالم با میان وعده های سالم و آخرین روز سلامت و تغذیه در بیرون از منزل.

14 تا 21 دیماه به نام هفته بسیج اطلاع رسانی تغذیه نامگذاری شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار