تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۵۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شب گذشته اتفاق افتاد
بخش‌های الحاقی از اثر ثبت جهانی کلاه‌فرنگی شوشتر فرو ریخت / عکس
شب گذشته قسمت‌هایی از بخش‌های الحاقی از اثر ثبت جهانی شده کلاه‌فرنگی شوشتر به دلیل نامعلومی فروریخت و اصطلاحاً جانپناه این اثر در بخش جنوبی دچار خسارت شد.

شب گذشته بخش‌های الحاقی از اثر ثبت جهانی شده کلاه فرنگی شوشتر که مشرف به بند میزان و نهرگرگر است به دلیل نامعلومی فروریخت و دچار خسارت‌هایی شد.

این اثر در سال 88 در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است اما این در حالی است که در شرایط کنونی در معرض خطر قرار گرفته است.

از تصاویر موجود در این خبر مشهود است که تخریب عمدی و از سوی برخی مخربان آثار رخ داده است و در این میان باید مشخص شود که چه فرد و یا افرادی در این خصوص نقش داشته‌اند.

هنوز در این باره اظهار نظر خاصی از سوی مسئولان پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نشده است ولی آنچه مبرهن است، سازه تخریب شده تنها کمتر از یک سال از زمان احداث آن می‌گذرد و دارای استحکام لازم بوده است و فرضیه تخریب این اثر به دلیل بارندگی کاملاً مردود است.

قسمت‌های تخریب شده ارزش تاریخی ندارد ولی باید از تکرار این اتفاق‌های مشابه در شهرستان شوشتر جلوگیری شود و با مصببان آن برخورد جدی شود.

در هفته‌های گذشته بارها انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوشتر درباره وضعیت تاسف‌بار موجود در آثار ثبت جهانی شده شوشتر به مدیریت پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر هشدار داده بودند ولی از این اتفاق مشخص است برخی افراد در شهرستان شوشتر فرهنگ همزیستی با آثار تاریخی و ارزشمند را ندارند و در این زمینه نیاز به آموزش‌های همگانی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار