تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۵۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگران " نی بر" کشت و صنعت های کارون وهفت تپه همچنان در بلاتکلیفی !
درحال حاضرتعدادکارگران نی بر در دوشرکت فوق الاشاره بیش از 2500 نفر هستند که همه ساله باشروع فصل برداشت مشغول بکارشده و درپایان فصل برداشت از کارمنفک می شوند . آنهابا تلاش های صورت گرفته تاکنون توانسته اند مساعدت لازم جهت دستیابی به 9 درصدحق بیمه از سوی کارفرما را بدست آوردند مع ذالک عدم احتساب سوابق نامبردگان در فصل های غیرکاری شرایط غیرایمنی را به آنها تحمیل نموده است . شایان ذکراست که 9 درصد یادشده صرفاً در مورد کارگران ساده فقط اعمال می شود از این حیث همین نگرش به مساله دورنمای حل اساسی را تاحدودی سوال انگیزو تحریک پذیر ساخته شده است
خوزنیوز/ غلامرضا فروغی نیا: مدتهاست که داستان مشکلات کارگران نی بر درشرکت های "کشت و صنعت کارون و نیشکر هفت تپه " بویِژه مشکل مربوط به احتساب بیمه آنها برای ایام غیراز فصول کاری جهت تطبیق سوابق بازنشستگی به معضلی اجتماعی تبدیل شده است . به گونه ای که درطول سال های گذشته وپس از ورود مسئولین گوناگون ذیربط اعم از مسئولین کارگری تامین اجتماعی و حتی امنیتی هنوز هم در هاله ای از بلاتکلیفی برجای مانده است . هرچندتلاش های صورت گرفته توانسته تاحدودی دورنمای حل آن را شفاف سازد امادرشرایطی که می بایستی یک تصمیم گیری عاجل به این فرازوفرود پایانی منطقی ببخشد متاسفانه مقاومت ازسوی کارفرما بازهم موجی از یاس ونومیدی را بدنبال آورده وهرازچندی قراراست دوباره جلسات ازسرنوگرفته شده و بحث های مکرربه یک ناکجاآباد ختم شود !

درحال حاضرتعدادکارگران نی بر در دوشرکت فوق الاشاره بیش از 2500 نفر هستند که همه ساله باشروع فصل برداشت مشغول بکارشده و درپایان فصل برداشت از کارمنفک می شوند . آنهابا تلاش های صورت گرفته تاکنون توانسته اند مساعدت لازم جهت دستیابی به 9 درصدحق بیمه از سوی کارفرما را بدست آوردند مع ذالک عدم احتساب سوابق نامبردگان در فصل های غیرکاری شرایط غیرایمنی را به آنها تحمیل نموده است . شایان ذکراست که 9 درصد یادشده صرفاً در مورد کارگران ساده فقط اعمال می شود از این حیث همین نگرش به مساله دورنمای حل اساسی را تاحدودی سوال انگیزو تحریک پذیر ساخته شده است .

باید توجه داشت که مشکل اساسی از زمانی آغاز می شود که سن کارگران روزبروز به مرز بازنشستگی نزدیک تر می شوددر حالیکه دورنمای این رویداد مهم در زندگی آنها از چند و چون شفافی برخوردار نیست . بنابراین شاید تنها مرجعی که کارگران یادشده ظرف سال های گذشته امیدی به حل مشکلات از آن طریق داشته باشند، سازمان تامین اجتماعی و مجلس شورای اسلامی بوده است .

روند پیگیری پرونده کارگران نی بر کارخانه های مذکور ، ضمن سالیان گذشته منجر به تشکیل جلسات رسیدگی گوناگونی در پایتخت هم شده اما آنچه که تصمیم گیری را کمی دشوارنموده و مساله را پیچیده تر کرده بارمالی مصوباتی است که بهرحال می بایستی پرداخت کننده ای برای آن یافت شود. طبق نظرات کارشناسان میانگین برآوردهای مالی برای اعمال بازنشستگی برای کارگران مذکور درکشت و صنعت کارون به ازای هرنفر و برای یکسال 9400000 تومان و برای هر کارگر نیشکر هفت تپه 10400000 تومان ارزیابی شده است . با این محاسبات مجموعه بار مالی یادشده در حدود 160 میلیارد تومان تخمین زده شده است . درهمین راستا پیگیری های بعمل آمده تاکنون منجر به نتایج جلسه ای در 30/11/91 در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گردید که براساس آن مقرر شد شرکت های کارفرما جمعاً70 میلیارد تومان از این بارمالی رابرعهده گیرند اما بار دیگر این صورتجلسه نتوانست جنبه عملیاتی بخود بگیرد و حتی پس ازآن نیز جلسه کار گروه تخصصی هیات امناء سازمان تامین اجتماعی در مورخه 22/4/92 علیرغم و عده های کارفرما تاکنون جدیتی در اجرای آن ملاحظه نمی شود . در حقیقت اگر بخواهیم به یک نتیجه گیری کوتاه برسیم بنظرمی رسد از مجموعه فرایند طولانی این رویدادها که روزبروز برکلاف پیچیده آن افزوده می شود اراده ای از سوی کارفرما برای حل آن مشاهده نمی شود . شاید مهم ترین فاکتور تاثیر گذار دراین فرایند " شهامتی " است که می بایستی درنزدسهامداران و مجمع عمومی فوق العاده شرکت های مذکور برای تصمیم گیری در این خصوص محقق شود تا بلکه با اتخاذ تصمیمی عاجل کارگران نی بر و خانواده های آنها را از بلاتکلیفی در سنین بازنشستگی رهایی بخشد . یقیناً سهامداران عمده شرکت های کارون و هفت تپه باید به ارزش" زمان" برای تصمیم گیری واقف باشند و از بخشی از سود سالیانه خود در جهت بهبودشرایط محیط کار ، صرف نظر نمایندو گرنه هرگونه حادثه ای که منجر به خسارات و زیان های ناشناخته و غیرقابل پیش بینی شود یقیناً نظام را در برابریک چالش جدی که می توان آن را از زاویه "صنفی " حل نموداما هر لحظه ممکن است به یک چالش " اجتماعی و امنیتی" تغییرماهیت دهد ، قرار خواهد داد .
:
:
:
آخرین اخبار