تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۱۲۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر «کارون» بیخ گوش «کارون» / جان مردم خوزستان کیلویی چند؟/ اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان چه می‌کند؟
فاضلاب صنعتی این واحد تولیدی که آغشته به انواع مواد شیمیایی مضر و خطرناک مانند سرب، ید، آلومنیوم، انواع اسیدهای غیرخوراکی، گوگرد، همچنین مشتقات نفتی مانند روغن های هیدرولیک، گریس، گازوئیل و دیگر آلاینده هاست؛ قطعاً و بدون شک چرخه محیط زیست آبزیان، پرندگان،گونه های جانوری و از همه مهمتر شهروندان شهرهای پایین دست را با ناهنجاری ها و خطرات؛ بروز و شیوع بیماری ...
خوزنیوز: پساب های صنعتی مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون در حومه شوشتر، مستقیماً به رود خانه کارون می ریزد و فجایع گوناگون زیست محیطی را بوجود می آورد.

حجم عظیم پساب غول صنعتی ایران و خاورمیانه، در یک دوره بهره برداری و تولید فرآورده های نیشکری از اواسط آبان تا اواخر اردیبهشت ماه افزون بر18 میلیارد لیتر، از قرار یک متر مکعب در ثانیه است که بدون هیچ گونه تصفیه ای مستقیم در رودخانه کارون سرازیر می گردد.

فاضلاب صنعتی این واحد تولیدی که آغشته به انواع مواد شیمیایی مضر و خطرناک مانند سرب، ید، آلومنیوم، انواع اسیدهای غیرخوراکی، گوگرد، همچنین مشتقات نفتی مانند روغن های هیدرولیک، گریس، گازوئیل و دیگر آلاینده هاست؛ قطعاً و بدون شک چرخه محیط زیست آبزیان، پرندگان،گونه های جانوری و از همه مهمتر شهروندان شهرهای پایین دست را با ناهنجاری ها و خطرات؛ بروز و شیوع بیماری های گوناگون مواجه می سازد و در پاره ای از مواقع مرگ آبزیان و انقراض آنان و نهایتا موجب خسارات هنگفت و جبران ناپذیر مالی و جانی در حوزه این رودخانه عظیم که این روزها با حساسیت های خاصی از آن یاد می شود، می گردد.

گفتنی است در سال های پیش، دفع فاضلاب صنعتی این مجتمع  بر اساس یک فرایند منظم و کم هزینه، از طریق لاگون های خاکی(حوضچه) وعبور از درین های طولانی بین مزارع نیشکر به رودخانه دز در جنوب غربی این شرکت هدایت می شد و طی این فرایند، آلودگی های مضر آن تا حدود زیادی که قابل قبول کارشناسان سازمان محیط زیست بوده است برطرف، وسپس وارد جریان رودخانه می گردید در صورتیکه امروز؛ رفتار فیزیکی و شیمیایی که با رودخانه کارون در شوشتر می شود مطابق با هیچ استانداردی نیست و در صورت ادامه ی این رویه، دوستداران محیط زیست باید خود رابرای مرگ تدریجی اکوسیستم این رودخانه، و بروز یک فاجعه زیست محیطی آماده کنند.

سیروس کریمی مدیر اداره پایش فراگیر اداره کل حفاظت محیط ریست خوزستان در همین زمینه اظهار داشت: در سالهای گذشته لاگون های طبیعی که در این شرکت استفاده می شد تصفیه اولیه را انجام می داد و استاندارها تقریبا رعایت می شد ولی چون مراقبتهای عملیاتی از آنها صورت نگرفته لاگون ها کارایی خود را از دست داده اند و در نمونه برداری های اخیر آلاینده ها بالاتر از استاندارد گزارش شده است و ما داریم فشار می آوریم که طبق برنامه ای که قبلا داشته اند عمل کنند.

حال این پرسش به ذهن می رسد که در مقابل چنین فجایع عظیم زیست محیطی؛ چرا مسئولین مربوطه در شوشتر و استان سکوت کرده اند؟ و چرا برای جلوگیری از چنین اقداماتی که باسلامت مردم و صیانت از محیط زیست ارتباط مستقیم دارد، وارد عمل نمی شوند وبرخورد قانونی نمی نمایند؟ آیا مشکل امروزمنابع طبیعی و محیط زیست استان ، درشکارغیر قانونی پرندگان و انقراض بعضی از گونه های جانوری استان خلاصه می شود؟درمواجه با چنین شرایطی مردم و به ویژه دلسوزا ن محیط زیست توقع دارند سازمان های مسئول احساس مسئولیت نمایند و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود؛برای جلوگیری از تخریب و نابودی زیر ساخت های طبیعی رودخانه و محیط زیست و موجودات زنده ای که حیات آنها وابسته به سلامت این رودخانه است چاره اندیشی و وارد عمل شوند.

گفتنی است امکان کنترل آلایندهای مجتمع کشت و صنعت کارون بدون آنکه مستلزم صرف هزینه های زیاد، فراتر از توان مالی این واحد تولیدی و یا اینکه نیازمند تکنولوژی خاص و پیچیده ای باشد، موجود و در دسترس این مجتمع می باشد؛اما در حال حاضر عدم تمایل متولیان این شرکت به دلایل نامعلوم از یک سو و از طرفی فقدان  ساز و کار نظارتی مؤثر از سوی متولیان محیط زیست در منطقه چنین وضعیت بحرانی را برای شاهرگ حیاتی خوزستان بوجود آورده است.

درپایان پیشنهاد می شود برای حل این معضل؛ تیمی خبره و مجرب متشکل از کارشناسان محیط زیست استان،آزمایشگاه سازمان محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط وضعیت سیستم پساب صنعتی و چگونگی دفع آن را با اعزام به این شرکت مورد بررسی و مطالعه قرار دهند و روند کلی تخریب و زیان های وارده به محیط زیست و رودخانه کارون را گزارش نمایند و دوم اینکه مسئولان این مجتمع را ملزم کنند تا ساز و کارهای مؤثر قبلی را برای کنترل و دفع آلاینده های خطرناک چرخه تولید این مجتمع فعال و بکار گیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴
مجید
|
ROMANIA
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
7
احتراماً ضمن تقدیر و تشکر از پیگیری دلسوزانه مشکلات و معضلات جاری در شرکت کشت و صنعت کارون به استحضار می رسانیم که متاسفانه از سال گذشته مدیریت شرکت کارون با انعقاد قراردادی به مبلغ حدود 26000000 تومان با معاونت پژوهشی دانشگاه امیر کبیر بعنوان مشاور پسماند کارخانه عملاً کلیه تاسیسات پمپاژ پسماند را از چرخه کار خارج نموده و این آب را مستقیم وارد رودخانه کارون نموده است و دلیلش نیز اطمینان از عدم برخورد بخاطر انعقاد قرارداد با دانشگاه و .... می باشد . و متاسفانه ...
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
6
احسنت‌.خدا پدرو مادرو حفظ کنه.چرا مسئولین صداشون در نمیاد؟!کو اون همه حرفی که اوایل انتصابش مسئول مربوطه میگفت؟
مرضیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
8
اداره محیط زیست خوابه مثل همیشه مامانش داره لالایی میگه واسش
یعنی خداییش یه ارگان بامدیریت وسالم تو این خوزستان... پیدانمیشه
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
4
متاسفانه الودگی و بیماری تنها سهمیست که برای ما خوزستانی ها از شرکت های بزرگ استان قائل می شوند و تمام خیر و برکت این صنایع به استانهایی می رسد که خبری از این الودگی ها و فجایع ندارند ، البته بسیاری از این شرکت ها بدست انسانهای غیر بومیست و مطمئنا این اشخاص تنها به دنبال... و سلامتی ما برای انها ... ولی ایا استاندار و مسئولین این استان که حرف اول و اخر را می زنند نمی توانند جلوی شرکتهایی مانند صنایع فولاد و نیشکر ونفت و... را بگیرند یا عظم جدی برای این کار وجود ندارد !؟ وضعیت زیست محیطی این استان روز به روز بدتر می شود و مسئولین استانی وکشوری فقط می ایند و وعده می دهند وعده هایی که خودشان هم می دانند در حد حرف است و به انها عمل نمی شود . در مورد خود کارون متاسفانه رئیس جمهور امد و اعلام کرد اب کارون تنها برای شرب انتقال می یابد و نه صنعت و کشاورزی ، اما تونل های بزرگی مانند بهشت اباد در حال احداث است و همه هم می دانند که این تونل ابی بسیار بیشتر از اب شرب را منتقل خواهد کرد و عملا دیگر کارونی باقی نخواهد گذاشت ، وزیر نیرو گفته به مدت دو ماه بر روی تونل گلاب و بهشت اباد کارشناسی خواهند کرد تا شبهات برطرف شود ، گرچه می دانیم این کار تنها .... است و پس از دو ماه می گویند این طرح هیچ مشکلی ندارد ولی از تمام مسئولین ، نمایندگان ، استاندار ، نماینده ی ولی فقیه می خواهم تمام تلاش خود را انجام دهند تا شاید بتوانیم در اینده کارون را همچنان در استان خودمان ببینیم و لذت ببریم نه در استانی دیگر.
عبدالهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
6
با سلام و تشکر بابت اطلاع رسانی
امیدواریم که متولیان این موضوع را با جدیت بیشتر پیگیری کنند , برای کنترل ph پساب صنعتی کارون استفاده از کارشناسان مجرب الزامیست زیرا علاوه بر استفاده از مخازن متعادل ساز شایدبه تجهیزات دیگری همچون راکتورهای خنثی ساز نیاز باشد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
10
متاسفم برای تمام مسئولین خوزستان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
2
2
خبر نگار نادان .
مراد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
5
اخیرا یک بحثی باب شده که زبانها و گویشهای محلی در مدارس تدریس بشود از آنجا هر شهر ایران یک گویش خاص خودش را دارد معلوم نیست که بودجه اینکار را از کجا میخواهند تامین کنند.حتما باز هم از نفت و گاز خوزستان.
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
8
سسسلام
سکوت در خوزستان از طرف مسولان استانی و کشوری چیز عجیبی نیست مگر این همه سال اب غیر شرب و انتقال اب و ... وجود داشت کسی چیزی گفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
7
وزیر نیرو میگه 2 ماه بر روی تونل گلاب و بهشت اباد کارشناسی خواهند کرد تا شبهات برطرف شود ،بابا ما رو فیلم کردن ،
یعنی اول تونل رو درست میکنند بعد فکر میکنند آب رو از توش رد کنند یا نه ! ها ها ها ... واقعا خنده داره
مردم رو چی فرض کردن؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
2
2
با تشکر از نگارنده مطلب. ولی من خودم دست اندرکار محیط زیست هستم جوری شما توصیف می کنید که انگار در کشت و صنعت کارون دارند بمب اتم می سازند هر چنید بنده منکر بحث شما نیستم و اینرو هم می دونم با توجه به تکنولوژی پائین کارون و هفت تپه نسبت به شرکت توسعه نیشکر این همه سیاه نمایی از یک صنعت و کشاورزی استان که با وجود تمام مشکلات سرپا مانده کار نا ثوابی است در زمن این همه صنایع کوچک آلاینده در استان هست که کسی به آنها توجه نمی کند کارگاههای کوچکی هستند که گویاه در زیر پونز نقشه گم شده اند و از دید دوستانی چون شما مخفی هستند و روزانه آلاینده های زیادی را متشر می کنند من حمله به صنایع بزرگ استان را در حال حاضر بیشتر ژست روشنفکری در نظر می گیرم اگر شما می خواهید کمک کنید از همین صنایع گوچک بررسی کنید تا به این صنایع برسید . من بارها در روستاها دیدم که زبه له هایشان در کنار روستا انبار می کنند و متولی برای این مسئله وجود ندارد حتی خود مردم روستا به فکر خودشون نیستند. دوست عزیز مسئله ریشه ایست این همه از این ...
شاهین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
0
4
تاسف برای نمایندگان استانی مجلس که چنین با استانمان برخورد می شود و شما ساکت هستید.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
8
0
برادران و خواهران عزيز توجه كنيد كه در اين برهه ي حساس زماني با اين حرف ها اسلام و نظام رو تضعيف نكنيد و با اين اعتراضات آب به آسياب دشمن نريزيد تا دشمن از اين حرف هاي شما سو استفاده كرده و خدايي ناكرده القاي نا كارآمدي نظام اسلامي را بكند .اين مساله در برابر مسائلي كه امروز با آن روبرو هستيم اهميت زيادي ندارد .
حزباوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
0
1
از ماست که برماست!!!!حقمونه!!!
:
:
:
آخرین اخبار