تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۷۶۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقتدايي از مانورهای فرهنگی و مردمی گفت
استاندار خوزستان به تشريح اهداف مديريت ارشد استان در خصوص برگزاري مانور ارتقاء امنيت اجتماعي پرداخت.

دكتر عبدالحسن مقتدايي در گفت و گویی در تشريح اهداف مديريت ارشد استان در خصوص برگزاري مانورهاي فرهنگي و مردمي در خوزستان، اظهار كرد: نخستين هدفي كه دنبال مي‌شود اين است كه اطلاعات مربوط به شرايط موجود در نقاط مختلف استان، به مركز استان منتقل شود و به اين ترتيب شاهد يكپارچه‌سازي در امر فرهنگ‌سازي و تثبيت فرهنگ باشيم و در نقاط مختلف استان پهناور خوزستان مسايل و مواردي كه زيبنده مردم شريف اين استان نيست، از بين برود. فرهنگ به معناي ارزش‌هاي حاكم بر جامعه است و اين ارزش‌ها مي‌تواند در صنعت، اقتصاد، روابط اجتماعي، خانواده، آموزش و پرورش و يا در هر صنف ديگري باشد؛ در حقيقت بايدها و نبايدهاي هر صنف و مجموعه‌اي، ارزش حاكم بر آن مجموعه است.

وي با اشاره به برگزاري مانور ارتقاء امنيت اجتماعي در خوزستان، افزود: اين طرح ابعاد تخصصي و جامعيت دارد و كاري فرهنگي با محوريت آموزش است كه با هدف قرار دادن قشر جوان به عنوان قشري كه بايد به آنها توجه شود تا محور سازندگي در آينده باشند و همچنين افراد بزرگسال به عنوان مرشد و راهنما، اجرايي مي‌شود. فرهنگ تنها به معني انجام كارهاي هنري نيست، بلكه در همه زمينه‌هاي تخصصي مي‌توان آن را معني كرد. به عنوان مثال در خصوص ترافيك شهري و بين‌شهري به يك انضباط و فرهنگ ويژه نيازمنديم و پيش از آنكه برخورد تحكمي صورت گيرد، بايد به جنبه‌هاي آموزشي قضيه توجه و ساز و كارهايي فراهم شود تا مردم جامعه به حقوق شهروندي خود آگاه شوند.

مقتدايي تصريح كرد: خوزستان استاني با تنوع همه‌جانبه در صنعت، كشاورزي، تجارت و آداب و رسوم است و تنوع فرهنگي مردم در شمال و جنوب اين استان بسيار قابل توجه است؛ همچنين خوزستان استاني مهاجرپذير است و در نتيجه افرادي با فرهنگ‌هاي متفاوت به اين استان مي‌آيند كه هم بر روي فرهنگ استان تاثير مي‌گذارند و هم از فرهنگ خوزستان تاثير مي‌پذيرند، در نتيجه مي‌طلبد كه در خصوص موضوعات فرهنگي و مردمي اقداماتي جدي انجام شود.

استاندار خوزستان تاكيد كرد: به عنوان مثال در خصوص مواد مخدر و خطرات ناشي از آن، هيچ فردي در جامعه مصون نيست و خطر آن همه افراد جامعه را تهديد مي‌كند. در بحث‌هاي ديگر مانند موضوع ايمني راه‌ها نيز شرايط به همين ترتيب است و هيچ راننده و يا سرنشين خودرويي از خطرات آن ايمن نيست،‌ زيرا حتي اگر راننده‌اي مراعات كند، باز هم 50 درصد در معرض خطر بي‌احتياطي ديگر افراد قرار دارد؛ در نتيجه مانورهايي كه طراحي و اجرا خواهند شد، همه افراد جامعه را دربر مي‌گيرند.

وي در خصوص طرح ارتقاء امنيت اجتماعي تصريح كرد: موضوع امنيت اجتماعي نيز موضوع گسترده‌اي است كه طيفي از مسايل مانند مزاحمت، سرقت، كيف‌قاپي، زورگيري، مزاحمت‌هاي محله‌اي و مواردي از اين دست را در بر مي‌گيرد؛ در نتيجه همه افراد جامعه مخاطب اين طرح هستند. دستگاه‌هاي دولتي و حكومتي در سيستم‌هاي اجرايي و قضايي و مقننه كارهايي معمول و وظايفي ذاتي را بر عهده دارند كه به صورت معمول در حال اجراي اين وظايف هستند، با اين وجود نقايصي وجود دارد و مي‌بينيم كه گاهي ميان عملكرد دو دستگاه و يا در قوانين، راه گريزي وجود دارد. با اجراي اينگونه مانورها، دستگاه‌ها بيشتر با هم هماهنگ مي‌شوند.

مقتدايي با اشاره به مانور اجرا شده‌ي مبارزه با مواد مخدر، ‌گفت: اين مانور كه در روزهاي گذشته به‌خوبي اجرايي شد، بيانگر اين بود كه قرار است همه در كنار يكديگر كار جديدي را خلق كنند. در ديگر بخش‌ها نيز مانورهاي مشابه‌اي پيش‌بيني شده و در نهايت در مدت زماني كمتر از دو ماه، پنج مانور بزرگ در خوزستان اجرايي مي‌شود. نخستين مانور، مبارزه با مواد مخدر بود كه اجرا شد و مانور بزرگ ارتقاء امنيت اجتماعي نيز دومين مانور است كه به مدت يك هفته در سراسر استان اجرا مي‌شود. پس از آن مانور بهداشت عمومي در سراسر استان اجرايي خواهد شد و در اين بخش نيز همه دستگاه‌هاي مربوطه و مردم استان مشاركت خواهند داشت و در اين حوزه نيز تاكيد بر آموزش است. پس از آن نيز دو مانور ايمني راه‌ها و ترافيك شهري در استان پهناور خوزستان اجرايي خواهد شد و به اين ترتيب در زمينه مواردي مانند نظم و انضباط شهري و تردد خودروها و عابران پياده فرهنگ‌سازي لازم صورت مي‌گيرد.

استاندار خوزستان تاكيد كرد: اين مانورها نوعي خانه‌تكاني است و اينگونه مي‌توان مشخص كرد كه چه چيزي بايد در كجا قرار بگيرد تا زيباتر شود. همچنين اين مانورها كمك مي‌كند تا توان و قدرت دستگاه‌هاي مختلف آزموده شود و با رفع اشكالات و همچنين با هم‌افزايي، خدمات‌رساني بهتري به شهروندان داشته باشيم. گاه با همكاري دو دستگاه، مي‌توان امكانات قوي‌تر و خدمات‌رساني بهتري را فراهم كرد و اين اهداف با اجراي مانور محقق مي‌شود. همه ما هميشه به دنبال اين هستيم كه چيزي زيبا را ايجاد كنيم، حال آنكه گاهي مي‌توان با پاك كردن زشتي‌ها، زيبايي را خلق كرد و با زدودن زشتي‌ها، غبار از چهره زيبايي‌ها بگيريم.

مقتدايي با تاكيد بر اينكه اين مانورهاي ابتكاري، مقطعي نيستند و استمرار خواهند داشت، گفت: بايد توجه داشته باشيم كه همه ما بايد با حفظ اصول ارزشي، خود را با تغييرات منطبق كنيم تا آن تغييرات به ناهنجاري تبديل نشوند. در مواجهه با پديده‌هاي جديد، بايد اينگونه عمل شود كه اگر آن پديده‌ها خوب است، بايد با آنها كنار بياييم و اگر هم بد هستند،‌ بايد آنها را ترك كنيم. به عنوان مثال زماني كه پديده‌هايي مانند فكس، اينترنت، ويدئو و ماهواره وارد جامعه ما شدند، همه در ابتدا به جنبه‌هاي منفي آنها توجه داشتيم، حال آنكه به تدريج توانستيم زمينه آلودگي را از بين ببريم. در موضوعاتي مانند ماهواره، راه استفاده از اين امكانات اين است كه بايد توليد داشته باشيم؛ مانند شبكه‌هاي استاني كه اكنون بر روي ماهواره قرار گرفته‌اند و در واقع از اين امكان استفاده كرده‌ايم. در اين بخش بايد جذابيت ايجاد كنيم و توليدات‌مان را افزايش دهيم و با ساخت و توليد فيلم‌هايي مانند امام علي (ع) كه جذابيت ايجاد مي‌كنند، از اين امكان استفاده كنيم. برخورد قهري جز در مورد كساني كه زمينه فساد را فراهم مي‌كنند، كارساز نخواهد بود و بهترين كار، آموزش است.

وي تصريح كرد: در خصوص موضوع مبارزه با مواد مخدر كه مانور آن پيش از اين برگزار شد،‌ تلاش شد اين موضوع در استان شكل و شمايل اجتماعي به خود بگيرد و خانواده‌ها هرچه بيشتر در جريان خطرات و آسيب‌هاي ناشي از مواد مخدر قرار بگيرند. اين مانور از جمله تجمعات زيبايي بود كه مردم استان خوزستان با اشتياق در آن حاضر شدند و به صحبت‌هاي مسئولان اين حوزه توجه كردند. اين تجمع بزرگ ثابت كرد كه آموزش اگر مثبت و مفيد باشد تاثير خواهد داشت. مانورهايي كه در استان برگزار مي‌شود، عموميت دارد و شهري و روستايي تفاوتي باهم ندارند و همه افراد مخاطب طرح هستند. همچنين همه افراد شامل اداري و غير اداري و دولتي و خصوصي و تشكل‌هاي مردم‌نهاد در اين طرح دخيل هستند و مشاركت مي‌كنند.

مقتدايي با بيان اينكه اميدواريم با اجراي اين مانور شاهد تحقق چهره‌اي زيبا و مطلوب از استان خوزستان باشيم، گفت: موضوع نهضت رنگ‌هاي دلنشين نيز از ديگر مواردي است كه بسيار بر آن تاكيد داريم و در اين زمينه نيز بايد همه ادارات، شهرداري‌ها، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان كمك كنند تا شاهد استاني با رنگ‌هاي زيبا باشيم، زيرا اين موضوع مي‌تواند در روح و روان شهروندان بسيار تاثيرگذار باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار