تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۵۷۶۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با ارتقا سطح آگاهي جامعه ناامني‌ها كمتر مي‌شود
به دنبال این هستیم که امنیت را اجتماعی کنیم
معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان به تشريح اهداف مورد نظر در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي پرداخت.

قدرت الله دهقان در تشریح جزئیات طرح ارتقا امنیت اجتماعی، اظهار کرد: هم بنده و هم استاندار خوزستان، در سال‌های گذشته جدای از مردم و در دل‌های مردم نبوده‌ایم؛ در دوره گذشته که در حوزه مسئولیت نبوده‌ایم، متوجه شدیم که بخش قابل ملاحظه‌ای از ظرفیت‌های مردمی در زمینه‌های مختلف و از جمله در حوزه امنیت مغفول مانده و در نتيجه بايد از اين ظرفيت‌ها بيشتر استفاده شود. برخی‌ها هم كه البته عده‌ آنها اندك است، به دنبال این هستند که مسایل اجتماعی را امنیتی کنند، اين در حالي است كه ما به دنبال این هستیم که امنیت را اجتماعی کنیم.

وي با تشريح اهداف مورد نظر در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي، افزود: در اجراي اين طرح بزرگ به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های مردمی در این حوزه استفاده و مشارکت مردم را جلب کنیم تا برای استقرار امنیت، از کمک خود مردم استفاده شود. ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد که می‌توان در زمينه استقرار امنيت از این ظرفیت‌ها و امکانات بهره گرفت؛ مردم نيز قطعا با طیب خاطر در این حوزه مشارکت مي‌کنند، زیرا اولین کسی که بهره این مشارکت را می‌برد، خود مردم هستند.

دهقان با تاكيد بر اهميت آموزش و آگاهي در حوزه امنيت،‌ تصريح كرد: در حوزه مسایل امنیتی و اجتماعی بر اساس گزارش‌هايي كه به ما منتقل مي‌شود،‌ احساس می‌شود كه بسياري از ناامنی‌هایی که به ویژه خانم‌ها و خانواده‌ها با آن مواجه هستند، به دليل وجود نقایصی در حوزه آموزش است و اگر ميزان آموزش به شهروندان و همچنين سطح آگاهي جامعه بالاتر برود، بسياري از اين ناامني‌ها كمتر مي‌شود. زماني كه صحبت از ناامني مي‌شود،‌ تنها شکل ظاهری و فیزیکی آن به ذهن متبادر مي‌شود،‌ اين در حالي است كه اگر فردي نداند نحوه حفاظت از اطلاعات بانکی و استفاده صحيح از عابربانک چیست، خطر در کمین او خواهد بود و خيلي از افراد تبهكار از همين ناآگاهی افراد سوء استفاده می‌کنند؛ در نتیجه اگر سطح آگاهی عمومی بالاتر برود، افراد جامعه در امنیت خود دخیل می‌شوند.

معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان خاطرنشان كرد: اينكه هنگام سوار شدن به تاکسی چه مواردي را رعايت كنيم، امنیت کودک‌مان در مسير مدرسه چگونه باشد، هنگام رفتن به مسافرت خانه ما در چه وضعیتی باشد و امکانات قابل سرقت را در کجا نگهداری کنیم و مسایلی مانند آن، از جمله مواردی است که باید از سوی کارشناسان امر امنيت به جامعه آموزش داده شود و اين از مهمترين اهداف طرح است.

وي ادامه داد: پس نتيجه مي‌گيريم كه در حوزه امنيت ابتدا بايد از خود مردم كمك بگيريم و سطح آگاهي جامعه را بالا ببريم؛ در نهایت اگر مواردی وجود داشت که لازم بود بازداشتی صورت گیرد و دستگاه قضایی حکمی صادر کند و امور تنبیهی مرتبط سازماندهی شود، طبیعی است که این کار نیز بعد از طی همه این مراحل به عنوان آخرین مرحله باید انجام شود.

دهقان با اشاره به تاثير سوء مصرف مواد مخدر در وقوع سرقت و ناامني در جامعه، گفت: برخی سارقان تحت مصرف مواد توهم‌زا دچار پریشانی‌هایی شده که در پي آن، مرتكب جرم می‌شوند، در نتيجه در اين بخش نيز بايد آگاهي جامعه افزايش يابد.

معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان افزود: بخشي از امنيت واقعي است، ولي بخشي از آن نيز احساس امنيت يا عدم امنيت است كه اين موضوع نيز از اهداف اجراي اين طرح است. برداشت ما این است که به دلیل اخبار ناپخته‌ای که دست به دست می‌شود، احساس عدم امنيت در جامعه بالا می‌رود؛ قطعا جرائم و نابسامانی در برخی حوزه‌ها وجود دارد، ولی اثر خود را در احساس عدم امنیت در حوزه‌های عمومی بیش از آن چیزی که هست، گذاشته است.

وي با بيان اينكه طرح ارتقا امنيت اجتماعي، طرحي مستمر است، تصريح كرد: استاندار خوزستان طراح اصلي اين طرح بوده و قرار بر اين است كه علاوه بر برگزاري اين دوره از طرح به عنوان مرحله نخست، در اواسط اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه نيز مرحله دوم و سوم طرح اجرايي شود و این مراحل به صورت مستمر ادامه می‌یابند. همچنین این طرح تنها به مركز استان محدود نمي‌شود و در همه شهرستان‌هاي استان و با مشاركت حداكثري مردم اجرايي خواهد شد. قطعا دست‌اندركاران امنيت فيزيكي و نيروهاي انتظامي استان در آمادگي كامل هستند و اجراي اين طرح براي اين نيروها نيز مفيد است و از نظر روانی آنها را سرحال‌تر و آماده‌تر می‌كند و در نهايت موجب مي‌شود بیش از گذشته در خدمت مردم باشيم. در ادبیات دینی ما نیز تاكيد شده که بالاترین حقی که مردم بر گردن حکومت دارند، امنیت است و اين حق طبیعی مردم است که از حاکمان و مسئولان خودشان امنیت را طلب کنند و وظیفه مسئولان است که امنیت را برقرار کنند.

دهقان با تاكيد بر لزوم همكاري همه قوا در تامين امنيت، اظهار كرد: دستگاه قضايي، نيروهاي نظامي و انتظامي، قوه مجريه و همه دستگاه‌ها و قواي سه‌گانه هركدام متولي بخشي از تامين امنيت هستند؛ در بخش قوانين و مقررات نيز با اجراي اين طرح مي‌توانيم خلاء‌هاي قانوني موجود را پيدا كرده و به دست تصميم‌گيرندگان در حوزه قانون‌گذاري برسانيم. البته پارامترهای دیگری مانند بیکاری و پایین آمدن سن ازدواج و بسیاری موارد دیگر نیز در حوزه امنيت تاثیرگذار است که باید به همه این موارد به تدريج رسيدگي شود.

معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان با تاكيد بر نقش رسانه‌ها در حوزه ارتقاء آگاهي عمومي در حوزه امنيت، گفت: در رسانه‌ها علاوه بر اطلاع‌رساني در زمينه وقايع و حوادث، لازم است به موضوع آموزش نيز توجه شود و اطلاع‌رساني با نگاه آموزشي صورت گيرد؛ به عنوان مثال مي‌توان ضمن اطلاع‌رساني در خصوص وقوع يك حادثه، به مخاطب آگاهي داد كه اين حادثه چگونه اتفاق افتاده و سوء استفاده از چه روش‌هايي انجام شده است. بايد توجه داشته باشيم كه افراد تبهكار مدام روش‌هاي خود را به‌روز مي‌كنند و در نتيجه لازم است كه آگاهي و دانش مردم نيز به‌روز شود تا مورد سوء استفاده قرار نگيرند و رسانه‌ها در اين زمينه مي‌توانند كمك كننده باشند. همچنين لازم است آمادگي نيروهاي مسلح و انتظامي و قضايي به آگاهي مردم برسد تا آرامش رواني مردم افزايش يابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار